تاثیر برنامه آموزشی به شیوه Teach Back بر نقایص خودمراقبتی بیماران همودیالیزی مراجعه کننده به بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند (سال ۱۳۹۱)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۹۷,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تاثیر برنامه آموزشی به شیوه Teach Back بر نقایص خودمراقبتی بیماران همودیالیزی مراجعه کننده به بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند (سال ۱۳۹۱) دارای ۱۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تاثیر برنامه آموزشی به شیوه Teach Back بر نقایص خودمراقبتی بیماران همودیالیزی مراجعه کننده به بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند (سال ۱۳۹۱)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تاثیر برنامه آموزشی به شیوه Teach Back بر نقایص خودمراقبتی بیماران همودیالیزی مراجعه کننده به بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند (سال ۱۳۹۱)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تاثیر برنامه آموزشی به شیوه Teach Back بر نقایص خودمراقبتی بیماران همودیالیزی مراجعه کننده به بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند (سال ۱۳۹۱) :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : مراقبت های نوین

تعداد صفحات :۱۴

زمینه و هدف: نارسایی مزمن کلیه و همودیالیز، به دلیل ماهیت مزمن و ناتوان کننده، اثرات مخربی بر توانایی عملکردی بیماران دارد و باعث نقایص متعددی در رفتارهای خودمراقبتی آنان می گردد. ارتقای رفتارهای مراقبت از خود، می تواند فرد را به سمت حفظ سلامتی و رفاه سوق دهد. مطالعه حاضر، با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی به شیوه Teach Back بر نقایص خودمراقبتی بیماران همودیالیزی انجام شده است.روش تحقیق: در این پژوهش نیمه تجربی، ۳۶ بیمار همودیالیزی مراجعه کننده به بیمارستان ولی عصر (عج) شهر بیرجند در سال ۱۳۹۱، به روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بررسی نقایص خودمراقبتی بود که پس از تایید روایی، به روش مصاحبه حضوری تکمیل گردید و بر اساس نقایص به دست آمده، برنامه آموزشی به شیوه Teach Back اجرا شد. پس از یک ماه، پرسشنامه مجددا تکمیل گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS (ویرایش ۱۷) و آزمون ویلکاکسون در سطح معنی داریP<0.05 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: بررسی هفت حیطه خودمراقبتی قبل از مداخله نشان داد که میانگین و انحراف معیار نقایص خودمراقبتی در حیطه تغذیه ۴.۰۵±۱.۸۵، مراقبت از پوست ۲.۱۹±۱.۸۹، فعالیت و استراحت ۳±۲.۱۷، دفع ۱.۱۱±۱.۲۳، مایعات و الکترولیت ها ۲.۹۷±۱.۳۴، مصرف دارو ۴.۶۹±۲.۱۶ و سلامت روحی ۶.۰۲±۲.۶۶ بود و پس از مداخله، در حیطه تغذیه به ۱.۹۷±۱.۶۹ (P<0.001)، مراقبت از پوست ۰.۹۷±۱.۵۹ (P<0.001)، فعالیت و استراحت ۱.۵۸±۱.۷۱ (P<0.001)، دفع ۰.۳۰±۰.۶۶ (P<0.001)، مایعات ۰.۹۱±۱.۵۰ (P<0.001)، مصرف دارو ۲.۵۲±۲.۴۱ (P<0.001) و در حیطه سلامت روحی به ۲.۸۰±۲.۶۸ (P<0.001) رسید که نشان دهنده تاثیر مداخله اجراشده بود.نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، آموزش خودمراقبتی به شیوه Teach Back، باعث کاهش نقایص خودمراقبتی در ابعاد جسمی و روحی بیماران همودیالیزی می شود و پرستاران با به کار بردن این شیوه آموزشی می توانند در جهت ارتقای سلامت این بیماران قدم بردارند.

کلید واژه: آموزش به شیوه Teach Back، توانایی مراقبت از خود، نقص خودمراقبتی، همودیالیز

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.