عنوان فارسی: تبیین ارتباط قضا عینی الهی با اختیار انسان در حکمت متعالیه (عنوان عربی: تبیین العلاقه بین القضاء الالهی العینی و اختیار الانسان، فی الحکمه المتعالیه)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 عنوان فارسی: تبیین ارتباط قضا عینی الهی با اختیار انسان در حکمت متعالیه (عنوان عربی: تبیین العلاقه بین القضاء الالهی العینی و اختیار الانسان، فی الحکمه المتعالیه) دارای ۱۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد عنوان فارسی: تبیین ارتباط قضا عینی الهی با اختیار انسان در حکمت متعالیه (عنوان عربی: تبیین العلاقه بین القضاء الالهی العینی و اختیار الانسان، فی الحکمه المتعالیه)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی عنوان فارسی: تبیین ارتباط قضا عینی الهی با اختیار انسان در حکمت متعالیه (عنوان عربی: تبیین العلاقه بین القضاء الالهی العینی و اختیار الانسان، فی الحکمه المتعالیه)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن عنوان فارسی: تبیین ارتباط قضا عینی الهی با اختیار انسان در حکمت متعالیه (عنوان عربی: تبیین العلاقه بین القضاء الالهی العینی و اختیار الانسان، فی الحکمه المتعالیه) :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : فصلنامه اندیشه نوین دینی

تعداد صفحات :۱۸

چکیده فارسی:مساله اراده و اختیار انسان و ارتباط آن با مساله قضا الهی و مراتب آن در ساختار فکری حکمت متعالیه از برجستگی خاصی برخودار است. قضا الهی مبین انتساب همه عالم هستی در دو مرتبه علمی و عینی به حق تعالی است. چنانچه قضا الهی را از نظر تطبیقی با عوالم کلی وجود، همان مرتبه صور عقلی محسوب می کنیم که ورای صور طبیعی و نفسانی است، این صور به عنوان مرتبه ای از مراتب علم الهی بوده و قضا علمی نامیده می شود، که در مرحله بالاتر به علم ذاتی الهی منتهی می شود؛ و اگر نظام علی و معلولی عالم هستی و انتساب این عالم به علت تامه و هستی بخش خود را موردنظر قرار دهیم. قضا عینی نامیده می شود. بنابراین، مساله اختیار انسان نیز در دو سطح مذکور قابل طرح است. سوال اصلی این پژوهش این است که چگونه می توان بین اراده و اختیار انسان و ضرورت هستی که همان قضا عینی است، ارتباطی دوجانبه برقرار کرد، به طوری که پذیرش یکی باعث رد دیگری نشود. پاسخ این مساله در حکمت متعالیه در دو سطح حکمی – فلسفی و توحیدی – عرفانی مطرح شده است. این مقاله درصدد تبیین و تشریح آن با روش توصیفی و تحلیلی می باشد.

چکیده عربی:إن قضیه إراده الانسان و اختیاره، و علاقه هذه القضیه بالقضاء و القدر الإلهی و مراتب ذلک، تحظی بأهمیه خاصه فی البناء الفکری للحکمه المتعالیه. فالقضاء الإلهی یبین رجوع کل عالم الوجود بمرتبتیه العلمیه و العینیه إلی الله عزوجل. کما ان القضاء الإلهی من حیث التطابق مع العوالم الکلیه للوجود نعتبره مرتبه تلک الصور العقلیه التی تقع وراء الصور الطبیعیه و النفسیه. و هذه الصور باعتبارها مرتبه من مراتب العلم الإلهی و تسمی بالقضاء العلمی، و هی فی مرحله أعلی تنتهی إلی العلم الإلهی الذاتی. و إذا نظرنا إلی نظام العله و المعلول فی عالم الوجود و رجوع هذا العالم إلی العله التامه و الموجده، فهذا هو ما یسمی بالقضاء العینی. و علی هذا الاساس فان قضیه اختیار الإنسان یمکن ان تطرح علی المستویین المذکورین أیضا. ان السؤال الاساسی الذی یثیره هذا البحث هو کیف یمکن وضع علاقه ثنائیه و متبادله بین اراده الانسان و اختیاره، و بین ضروره الوجود التی هی القضاء العینی، بحیث لا یؤدی قبول احدهما إلی رفض الآخر و قد طرح جواب هذه المسأله فی الحکمه المتعالیه، علی الصعید الحکمی – الفلسفی و علی الصعید التوحیدی – العرفانی. یرمی هذا البحث إلی شرح و تبیین ذلک باسلوب وصفی و تحلیلی.

کلید واژه: کلیدواژه فارسی: قضا، قدر، علیت، علم الهی، نظام هستی، اختیار، حکمت متعالیه (کلیدواژه عربی: قضاء عینی، علیت، علم الهی، نظام هستی، جبر و اختیار، حکمت متعالیه)

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.