عنوان فارسی: اعتبارسنجى روایات تفسیرى با تاکید بر دیدگاه آیت اله معرفت (عنوان عربی: تقییم إعتبار الروایات التفسیریه استنادا علی آراء آیه اله معرفه)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 عنوان فارسی: اعتبارسنجى روایات تفسیرى با تاکید بر دیدگاه آیت اله معرفت (عنوان عربی: تقییم إعتبار الروایات التفسیریه استنادا علی آراء آیه اله معرفه) دارای ۲۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد عنوان فارسی: اعتبارسنجى روایات تفسیرى با تاکید بر دیدگاه آیت اله معرفت (عنوان عربی: تقییم إعتبار الروایات التفسیریه استنادا علی آراء آیه اله معرفه)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی عنوان فارسی: اعتبارسنجى روایات تفسیرى با تاکید بر دیدگاه آیت اله معرفت (عنوان عربی: تقییم إعتبار الروایات التفسیریه استنادا علی آراء آیه اله معرفه)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن عنوان فارسی: اعتبارسنجى روایات تفسیرى با تاکید بر دیدگاه آیت اله معرفت (عنوان عربی: تقییم إعتبار الروایات التفسیریه استنادا علی آراء آیه اله معرفه) :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : حدیث پژوهی

تعداد صفحات :۲۶

چکیده فارسی:در این نوشتار، شیوه حدیثى به عنوان یکى از شیوه هاى تحقیق در مطالعات قرآنى مورد توجه واقع شده و اعتبار روایات تفسیر مورد بررسى قرار گرفته است؛ نخست به سه شیوه فرعى در بررسى حدیثى یعنى تحقیق سندى، تحقیق محتوایى و بررسى جهت صدور، اشاره و در پی آن با طرح دیدگاه هاى مفسران و صاحب نظرانی همچون علامه طباطبایى و آیت اله معرفت، نظر آیت اله معرفت که تحقیق محتوایى در احادیث تفسیری را مقدم بر تحقیق سندى و صدورى می داند، مورد قبول واقع شده است. چنین می نماید که از نظر مرحوم معرفت، روایات پیامبر (ص) بر اساس آیه ۴۴ سوره نحل و روایات اهل بیت (ع) بر اساس حدیث ثقلین در تفسیر دارای حجیت است و اعتبار روایات صحابه و تابعین در معانى لغوى و شان نزول و نقل روایات پیامبر (ص) با شرایطى پذیرفتنی است؛ وی، روایات تفسیرى پس از تقسیم بندی به روایات خبر واحد، متواتر و احادیث محفوف به قراین، نوع دوم و سوم را دارای اعتبار می داند و در مورد روایات آحاد صحیح و موثق دیدگاه هاى مفسران و صاحب نظران را ذکر مى کند، و در نهایت آن را نوعى علم عادى به شمار مى آورد که در تفسیر معتبر است، اما روایات آحاد غیرموثق در تفسیر را معتبر نمی داند مگر آنکه این قبیل روایات با قرینه همراه شود.

چکیده عربی:أخذت هذه المقاله دراسه الأسلوب الحدیثی بصفته أحدا من أسالیب البحث فی المطالعات القرآنیه بعین الإعتبار، و تعرضت وثاقه الروایات التفسیریه فیها للدراسه و التحلیل. و فی الخطوه الأولی أشرنا إلی ثلاثه أسالیب غیر أصلیه فی دراسه الحدیث: تحقیق السند، تحقیق الفحوی، و تحقیق الصدور. و فی الخطوه التالیه طرحنا آراء المفسرین و المفکرین کالعلامه الطباطبائی و آیه الله معرفه، فأخذنا رأی آیه الله معرفه الذی یقدم تحقیق الفحوی علی تحقیق السند و تحقیق الصدور فی الأحادیث التفسیریه بعین القبول و الرضی.و یلوح من منظور المرحوم معرفه أن لروایات النبی (ص) فی التفسیر علی أساس الآیه ۴۴ فی سوره النحل، و لروایات أهل البیت (ع) علی أساس حدیث الثقلین، حجیه و وثاقه. و یمکن قبول وثاقه روایات الصحابه و التابعین فی المعانی اللغویه و شأن النزول و نقل روایات النبی (ص) مع توافر شروط. و هو (ره) بعد تقسیم الروایات إلی الخبر الواحد و المتواتر و الأحادیث المحفوفه بالقرائن یعتبر القسم الثانی و الثالث معتبرین یمکن التعویل علیها.و یذکر منطلقات المفسرین و أصحاب الآراء عند روایات آحاد الصحیحه و الموثوقه بها، و فی الختام یعتبرها علما متعارفا معتبره فی التفسیر، لکنه لا یعتبر روایات الآحاد غیر الموثوقه بها صالحه الإستناد، إلا أن ترافقها قرینه.

کلید واژه: کلیدواژه فارسی: روایات تفسیری، اعتبارسنجی، تفسیر قرآن، شیوه های تفسیری آیت اله معرفت (کلیدواژه عربی: الروایات التفسیریه، تقییم الإعتبار، تفسیر القرآن، أسالیب آیه اله معرفه التفسیریه)

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.