مقاله اثربخشی مداخله آموزشی بر کنترل متابولیک بیماران دیابتی مراجعه کننده به انجمن دیابت ایران


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۹۷,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله اثربخشی مداخله آموزشی بر کنترل متابولیک بیماران دیابتی مراجعه کننده به انجمن دیابت ایران دارای ۱۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله اثربخشی مداخله آموزشی بر کنترل متابولیک بیماران دیابتی مراجعه کننده به انجمن دیابت ایران  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله اثربخشی مداخله آموزشی بر کنترل متابولیک بیماران دیابتی مراجعه کننده به انجمن دیابت ایران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله اثربخشی مداخله آموزشی بر کنترل متابولیک بیماران دیابتی مراجعه کننده به انجمن دیابت ایران :

مقاله اثربخشی مداخله آموزشی بر کنترل متابولیک بیماران دیابتی مراجعه کننده به انجمن دیابت ایران که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در ۱۳۸۸ در مجله دیابت و متابولیسم ایران (مجله دیابت و لیپید ایران) از صفحه ۵۷ تا ۶۴ منتشر شده است.
نام: اثربخشی مداخله آموزشی بر کنترل متابولیک بیماران دیابتی مراجعه کننده به انجمن دیابت ایران
این مقاله دارای ۸ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله دیابت نوع ۲
مقاله کنترل متابولیک
مقاله آگاهی
مقاله نگرش
مقاله رفتار
مقاله HbA1C

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
مقدمه: نتایج مطالعات مربوط به عوارض و کنترل دیابت، به طور واضح ثابت کرده اند که کنترل متابولیکی خوب و آموزش کافی می توانند پیامد بالینی افراد دیابتی را بهبود بخشند. آموزش بیمار به عنوان یک بخش اساسی از کنترل دیابت محسوب می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان تاثیر آموزش بر ارتقای آگاهی، نگرش و رفتارهای خود مراقبتی بیماران دیابتی مراجعه کننده به انجمن دیابت ایران و متعاقب آن کنترل متابولیک آنها انجام گرفته است.
روش ها: پژوهش حاضر، تحقیقی نیمه تجربی از نوع پرسشنامه قبل و بعد از مداخله می باشد. در این مطالعه ۴۴ بیمار دیابتی مراجعه کننده به انجمن دیابت ایران (۲۴ مرد و ۲۰ زن) که باسواد و ساکن شهر تهران و مبتلا به دیابت نوع ۲ بودند، به روش نمونه گیری غیرتصادفی به عنوان واحدهای پژوهش انتخاب گردیدند (سن ۴۰ تا ۶۵ سال). ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه سنجش آگاهی، نگرش و رفتار و همچنین بررسی آزمایشگاهی HbA۱C بودند که روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب با روش های اعتبار صوری / محتوی و آزمون – آزمون مجدد بررسی و مورد تایید قرار گرفت. جمع آوری اطلاعات از واحد های تحت مطالعه (تکمیل پرسشنامه و نمونه گیری خون) در دو مرحله انجام شد، به این صورت که پس از انجام آزمون اولیه، مداخله آموزشی انجام گرفت. ۳ ماه بعد از اتمام آموزش، آزمون ثانویه صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها در این مطالعه، از نرم افزار آماریSPSS ویرایش ۱۲ (آزمون های آماری پارامتریک و ناپارامتریک شامل تی زوجی و ویلکاکسون) بهره گرفته شد. مشارکت افراد در این تحقیق با رضایت آگاهانه و کاملا داوطلبانه بود.
یافته ها: در پژوهش حاضر،
%۴۵ (۱۸ نفر) از افراد تحت مطالعه را مردان تشکیل می دادند. میانگین و انحراف معیار افراد از نظر سنی در این مطالعه ۷±۵۲ سال بود. همه افراد تحت بررسی متاهل بودند. میانگین و انحراف معیار مدت ابتلای افراد تحت مطالعه به بیماری دیابت ۴±۶ سال بود. همچنین از نظر سابقه بیماری در خانواده افراد، %۶۲۵ (۲۵ نفر) بیماران دارای سابقه خانوادگی بیماری دیابت بودند. یافته های حاصله نشانگر تاثیر مثبت و معنی دار آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد افراد دیابتی تحت مطالعه بود (P<0.001). همچنین طبق نتایج، میانگین HbA۱C از ۲/۲±۱/۱۳ درصد (قبل از آموزش) به ۶/۱±۵/۱۰ درصد (بعد از آموزش) کاهش یافت و تفاوت حاصله معنی دار بود.
نتیجه گیری: برنامه های آموزشی منسجم؛ آگاهی، نگرش و عملکرد بیماران دیابتی را به طور قابل ملاحظه ای ارتقا می دهد و نیز باعث بهبود کنترل متابولیک آنها می گردد. با ایجاد چنین تغییراتی در بیماران دیابتی، می توان نتایج خوبی را برای آنان انتظار داشت.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.