عنوان فارسی: اختیار: نتیجه منطقی مبانی عرفانی ابن عربی (عنوان عربی: الاختیار: نتیجه منطقیه للمبادئ العرفانیه لابن عربی)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 عنوان فارسی: اختیار: نتیجه منطقی مبانی عرفانی ابن عربی (عنوان عربی: الاختیار: نتیجه منطقیه للمبادئ العرفانیه لابن عربی) دارای ۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد عنوان فارسی: اختیار: نتیجه منطقی مبانی عرفانی ابن عربی (عنوان عربی: الاختیار: نتیجه منطقیه للمبادئ العرفانیه لابن عربی)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی عنوان فارسی: اختیار: نتیجه منطقی مبانی عرفانی ابن عربی (عنوان عربی: الاختیار: نتیجه منطقیه للمبادئ العرفانیه لابن عربی)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن عنوان فارسی: اختیار: نتیجه منطقی مبانی عرفانی ابن عربی (عنوان عربی: الاختیار: نتیجه منطقیه للمبادئ العرفانیه لابن عربی) :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : فصلنامه اندیشه نوین دینی

تعداد صفحات :۲۴

چکیده فارسی:ابن عربی نظریه های جبر و تفویض را مردود دانسته، به امر بین الامرین می گراید. وی جبر را موجب تعطیلی شریعت و تفویض را عامل تحدید قدرت حق تعالی می داند. ظاهربخشی از کلام وی متضمن جبر است، اما با مبانی چهارگانه وحدت شخصی وجود، تناکح اسمایی، صورت حق بودن انسان و تجدد امثال و نیز شواهد نقلی قرآنی، به اختیار انسان پایبند می ماند. اختیار انسان نسبت به اراده حق، همچون وجود انسان نسبت به خدا، جنبه ظاهری، تبعی، تشانی و صوری دارد. وی با اقتراح این مساله، بین اراده انسان با توحید افعالی و اراده مطلق الهی سازگاری برقرار می کند. همچنین با طرح نظریه «وجود افعال از خدا و تعین آنها از ناحیه عبد» از نظریه کسب اشاعره فاصله می گیرد و دلایل بسیاری بر رد آنها ارائه می نماید.

چکیده عربی:أنکر ابن عربی نظریات الجبر والتفویض، و مال إلی مبدأ الأمر بین الأمرین. یذهب ابن عربی إلی الاعتقاد بأن القول بالجبر یؤدی إلی تعطیل الشریعه، و یری فی التفویض مدعاه لتقویض قدره الباری تعالی. و یبدو من ظواهر بعض کلماته انه یقول بمبدأ الجبر، غیر انه یلتزم بالقول بأن الإنسان مختار فی ضوء ما تفید به المبادئ الأربعه للوحده الشخصیه للوجود، الشواهد النقلیه القرآنیه. ان اختیار الإنسان بالنسبه إلی إراده الله، مثل وجود الإنسان بالنسبه إلی الله، له جانب ظاهری، و تبعی، و شأنی و صوری. و قد حاول من خلال ابداع هذه المسأله، التوفیق بین إراده الإنسان بالتوحید الافعالی والإراده الإلهیه المطلقه. و کذلک من خلال طرح نظریه «ایجاد الافعال من قبل الله و تعینها من قبل العبد»، الابتعاد عن نظریه الکسب التی یقول بها الاشاعره. و یسرد الکثیر من الأدله لرفضها.

کلید واژه: کلیدواژه فارسی: جبر، اختیار، وحدت شخصی وجود، تناکح اسمایی، تجدد امثال، صورت حق تعالی (کلیدواژه عربی: الجبر، الإختیار، الوحده الشخصیه للوجود، التلاقح الأسمائی، تجدد الأمثال، صوره الحق)

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.