عنوان فارسی: جایگاه عقل در جهان بینی عرفانی ابن عربی و دلایل ناتوانی آن در شناخت حق (عنوان عربی: مکانه العقل فی الرؤیه الکونیه العرفانیه عند ابن ‌عربی وأسباب عجزه عن معرفه الله)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 عنوان فارسی: جایگاه عقل در جهان بینی عرفانی ابن عربی و دلایل ناتوانی آن در شناخت حق (عنوان عربی: مکانه العقل فی الرؤیه الکونیه العرفانیه عند ابن ‌عربی وأسباب عجزه عن معرفه الله) دارای ۲۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد عنوان فارسی: جایگاه عقل در جهان بینی عرفانی ابن عربی و دلایل ناتوانی آن در شناخت حق (عنوان عربی: مکانه العقل فی الرؤیه الکونیه العرفانیه عند ابن ‌عربی وأسباب عجزه عن معرفه الله)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی عنوان فارسی: جایگاه عقل در جهان بینی عرفانی ابن عربی و دلایل ناتوانی آن در شناخت حق (عنوان عربی: مکانه العقل فی الرؤیه الکونیه العرفانیه عند ابن ‌عربی وأسباب عجزه عن معرفه الله)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن عنوان فارسی: جایگاه عقل در جهان بینی عرفانی ابن عربی و دلایل ناتوانی آن در شناخت حق (عنوان عربی: مکانه العقل فی الرؤیه الکونیه العرفانیه عند ابن ‌عربی وأسباب عجزه عن معرفه الله) :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : فصلنامه اندیشه نوین دینی

تعداد صفحات :۲۲

چکیده فارسی:بسیاری از عرفا، عقل را حجاب معرفت می دانند؛ به ویژه اینکه آنها بین علم و معرفت تمایز قائل اند و معرفت را مربوط به دایره شناخت انسان از حق تعالی و تجلیات او و جایگاه آن را قلب می شمارند و علم را محصول ادراکات عقل نظری می دانند. ابن عربی معتقد است عقل در شناخت حق تعالی دو مقام و مرتبه دارد: یکی مقام ادراک و دیگری مقام قبول و پذیرش. وی عقل را در مقام ادراک و شناخت ذات حق و برخی از مراتب تعینات و تجلیات او، ناتوان معرفی می کند؛ اما در مقام پذیرش و قبول، قادر به شناخت حق می داند و برای آن محدودیتی قائل نیست. این مقاله با تبیین جایگاه عقل، به دو مقام عقل و مهم ترین دلایل ناتوانی عقل نظری در بعد ادراکی در شناخت حق و ویژگی های خاص هر یک از آنها از دیدگاه ابن عربی می پردازد.
چکیده عربی:الکثیر من العرفاء ینظرون إلی العقل کحجاب مانع للمعرفه، لاسیما و انهم یقولون بالفصل بین العلم و المعرفه، و یقولون ان المعرفه تدور فی اطار دائره معرفه الله تبارک و تعالی، و تجلیاتها و مکانها فی القلب، و اما العلم فهو فی رأیهم حصیله إدراکات العقل النظری. یعتقد ابن‌ عربی ان للعقل مقامین أو مرتبتین فی معرفه الله تعالی: احدهما مقام الإدراک، و الآخر مقام القبول. و یصف العقل بالعجز فی مقام إدراک و معرفه ذات الحق و بعض مراتب تعیناته و تجلیاته. فی حین یراه قادرا علی معرفه الحق علی صعید القبول و لیس له من حدود تحده فی هذا المجال. تحاول هذه المقاله من خلال تبیین مکانه العقل، شرح هذین المقامین للعقل، وأهم أسباب عجز العقل النظری فی الجانب الإدراکی لمعرفه الباری تعالی، و الخصائص التی یتسم بها کل واحد منهما من وجهه نظر ابن ‌عربی.

کلید واژه: کلید واژه فارسی: عقل، قلب عرفان، حق تعالی، تعینات حق، عقل فاعل، عقل قابل، ابن عربی (کلید واژه عربی: العقل، القلب العرفان، الحق‌ تعالی، تعینات الحق، العقل الفاعل، العقل القابل، ابن ‌‌عربی)

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.