عنوان فارسی: رابطه نفس و بدن در نگاه ملاصدرا (عنوان عربی: علاقه النفس بالبدن فی الرؤیه الصدرائیه)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 عنوان فارسی: رابطه نفس و بدن در نگاه ملاصدرا (عنوان عربی: علاقه النفس بالبدن فی الرؤیه الصدرائیه) دارای ۳۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد عنوان فارسی: رابطه نفس و بدن در نگاه ملاصدرا (عنوان عربی: علاقه النفس بالبدن فی الرؤیه الصدرائیه)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی عنوان فارسی: رابطه نفس و بدن در نگاه ملاصدرا (عنوان عربی: علاقه النفس بالبدن فی الرؤیه الصدرائیه)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن عنوان فارسی: رابطه نفس و بدن در نگاه ملاصدرا (عنوان عربی: علاقه النفس بالبدن فی الرؤیه الصدرائیه) :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : معرفت فلسفی

تعداد صفحات :۳۸

چکیده فارسی:مساله رابطه نفس و بدن، مساله ای بحث انگیز در حوزه علم النفس فلسفی است. ملاصدرا نیز همچون حکمای مشاء در این باره نظریه پردازی کرده و به دستاوردهایی کم نظیر دست یافته است. در این مقاله به دنبال تبیین دیدگاه او درباره این مساله ایم. ملاصدرا با برخی از آموزه های مشائین درباره نفس موافق است، ولی رابطه بین موجود مادی و مجرد را ناممکن می داند. وی با بهره گیری از اصول فلسفی عام خویش، همچون اصالت و تشکیک وجود، حرکت جوهری، و سرانجام ترکیب اتحادی ماده و صورت، به ترکیب اتحادی و ذاتی نفس و بدن نایل می شود. وی حقیقت نفس را حقیقت تعلقی می داند. به نظر ملاصدرا نفس در آغاز جسمانی و مادی محض است؛ ولی رفته رفته با حرکت جوهری اشتدادی، ضمن حفظ مرتبه پیشین، به سمت تجرد پیش می رود؛ یعنی نخست مادی محض است؛ سپس مادی- مثالی می شود و ممکن است به مرتبه مادی مثالی عقلی نیز برسد. بازتاب طبیعی رابطه اتحادی نفس و بدن، و بهره نفس از ساحت مادی و تجردی، نظریه وحدت نفس و قواست که وی بر آن پافشاری می کند. بر پایه این دیدگاه تاثیر و تاثر دو جانبه نفس و بدن، به تاثیر در میان مراتب تفسیر می شود.

چکیده عربی:إن مسأله علاقه النفس بالبدن من المسائل مثیره للجدل فی إطار علم النفس الفلسفی. و یعد ملاصدرا فی هذا المضمار صاحب نظریه علی أساسها حقق إنجازات و مکاسب منقطعه النظیر و سنتطرق فی هذه المقاله إلی بیان نظریته حول هذه المسأله. فملاصدرا یتفق مع بعض تعالیم المشائین حول النفس، و لکنه یعتقد باستحاله العلاقه بین الموجود المادی و المجرد، فهو یذهب إلی القول بالترکیب الاتحادی و الذاتی بین النفس و البدن بناء علی أصول فلسفیه عامه یتبناها مثل أصاله الوجود، التشکیک فی الوجود، الحرکه الجوهریه و فی الأخیر الترکیب الاتحادی بین الماده و الصوره. کما یعتبر أن حقیقه النفس حقیقه تعلقیه، و أن النفس جسمانیه الحدوث ثم تذهب شیئا فشیئا نحو التجرد بواسطه الحرکه الجوهریه الاشتدادیه مع حفظ المراتب السابقه، أی مادیه محظه أولا، ثم تصیر مادیه مثالیه و یمکن أن تصل إلی مرتبه المادیه – المثالیه – العقلیه.و تعتبر نظریه وحده النفس و القوی إنعکاسا طبیعیا للعلاقه الاتحادیه بین النفس و البدن و تمتع النفس بساحتین مادیه و تجردیه. و هذا ما یفسر تأکید ملاصدرا علیها. و علی أساس هذه النظریه یفسر التأثیر و التأثر المتبادل بین النفس و البدن بالتأثیر الحاصل بین المراتب.

کلید واژه: کلیدواژه فارسی: نفس، بدن، رابطه نفس و بدن، رابطه ذاتی، رابطه عرضی، اتحاد، ترکیب اتحادی، جسمانیه الحدوث، روحانیه البقاء، حرکت جوهری اشتدادی، تشکیک تفاضلی (کلیدواژه عربی: النفس، البدن، علاقه النفس بالبدن، العلاقه الذاتیه، العلاقه العرضیه، الاتحاد، الترکیب الاتحادی، جسمانیه الحدوث، روحانیه البقاء، الحرکه الجوهریه الاشتدادیه، التشکیک التفاضلی)

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.