پایایی و روایی نسخه فارسی آزمون مقیاس سنجش فعالیت ها (ASK) درکودکان فلج مغزی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 پایایی و روایی نسخه فارسی آزمون مقیاس سنجش فعالیت ها (ASK) درکودکان فلج مغزی دارای ۱۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پایایی و روایی نسخه فارسی آزمون مقیاس سنجش فعالیت ها (ASK) درکودکان فلج مغزی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پایایی و روایی نسخه فارسی آزمون مقیاس سنجش فعالیت ها (ASK) درکودکان فلج مغزی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پایایی و روایی نسخه فارسی آزمون مقیاس سنجش فعالیت ها (ASK) درکودکان فلج مغزی :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : پژوهش در علوم توانبخشی

تعداد صفحات :۱۴

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر فارسی سازی ابزار سنجش فعالیت های روزمره زندگی در کودکان از طریق ترجمه آزمون “مقیاس سنجش فعالیت ها در کودکان” و بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی شده در گروه هدف بود.مواد و روش ها: تحقیق حاضر یک مطالعه متدلوژیک است که در آن طی ۵ مرحله پرسش نامه (ASK) Activities scale for kids به زبان فارسی ترجمه و روایی و پایایی آن بررسی شد. کودکان فلج مغزی از جامعه در دسترس مراجعه کننده به کلینیک های کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی و کودکان سالم به روش گلوله برفی نمونه گیری شدند. داده های به دست آمده از اطلاعات ۷۳ کودک فلج مغزی و ۶۹ کودک سالم در محدوده سنی ۵ تا ۱۵ سال با استفاده از نرم افزار SPSS13مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و پایایی (تکرار پذیری به فاصله ۲ هفته و پایایی درونی) و روایی (محتوا بر اساس روش Lawasche، همزمان با آزمون GMFCS-E and R (Gross motor function classification system-expanded revised و افتراقی) پرسش نامه ASK بررسی شد. یافته ها: شاخص روایی محتوای ۰.۷۹ برای اساتید و ۰.۸۶ برای والدین، روایی محتوای نسخه ترجمه شده آزمون ASK را بالا نشان داد. ضریب همبستگی Spearman بین دو آزمون ASK و GMFCS-E and R 0.901- است که نشان دهنده ارتباط قوی و منفی این دو می باشد۰.۹۹۷ Cronbach’ alpha . نشان دهنده همبستگی درون خوشه ای بالای نسخه فارسی آزمون ASK می باشد. با استفاده از روش رگرسیون خطی اختلاف معنی داری در نمرات آزمون ASK دو گروه کودکان سالم و فلج مغزی مشاهده شد که روایی افتراقی مناسب و بالای این آزمون را نشان می دهد. ضریب ۰.۹۸۸ Pearson نشان دهنده همبستگی بالا بین نمرات آزمون ASK در دو بار اجرای آن و پایایی تکرار پذیری قابل قبول این آزمون است.نتیجه گیری: نسخه فارسی آزمون ASK از پایایی و روایی قابل قبولی در انواع مورد بررسی برخوردار است و بنابراین می تواند ابزار مناسب کلینیک ها و همین طور به عنوان یک ابزار تحقیقی به کار رود.

کلید واژه: روایی، پایایی، فعالیت های روزمره زندگی، آزمون ASK، کودکان فلج مغزی

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.