بررسی فراوانی اختلال های همبود و تاثیر آن بر پاسخ به درمان متیل فنیدیت در کودکان مبتلا به ADHD


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی فراوانی اختلال های همبود و تاثیر آن بر پاسخ به درمان متیل فنیدیت در کودکان مبتلا به ADHD دارای ۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی فراوانی اختلال های همبود و تاثیر آن بر پاسخ به درمان متیل فنیدیت در کودکان مبتلا به ADHD  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی فراوانی اختلال های همبود و تاثیر آن بر پاسخ به درمان متیل فنیدیت در کودکان مبتلا به ADHD،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی فراوانی اختلال های همبود و تاثیر آن بر پاسخ به درمان متیل فنیدیت در کودکان مبتلا به ADHD :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : پژوهنده

تعداد صفحات :۹

سابقه و هدف: اختلال نارسایی توجه ‌/ فزون‌ کنشی (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, ADHD) یک اختلال عصبی ‌رفتاری شایع در کودکان بوده که کنش ‌وری – روانی اجتماعی کودک را در زمینه ‌های مختلف تحصیلی، اجتماعی و خانوادگی تحت تاثیر قرار می ‌دهد. اختلال های روان‌ پزشکی زیادی به صورت همبود با این اختلال، وجود دارند که سبب افزایش شدت مشکلات بعدی در این کودکان می ‌شود. هدف این پژوهش، تعیین تاثیر وجود اختلال های همبود بر پاسخ به درمان متیل فنیدیت در کودکان مبتلا به ADHD بود.مواد و روش ها: پژوهش حاضر در گام اول، یک پژوهش توصیفی و در مرحله دوم، یک کار‌آزمایی بالینی بود. تعداد ۵۰ نفر از کودکان سنین ۱۲-۶ سال، مبتلا به ADHD که به کلینیک روان ‌پزشکی کودک و نوجوان دکتر شیخ مشهد مراجعه کردند، از طریق نمونه‌ گیری به روش پذیرش متوالی انتخاب شدند. تشخیص اختلال ADHD و اختلال های روان ‌پزشکی همبود، بر اساس معیارهای تشخیصی DSM-IV-TR و نیز استفاده از آزمون تشخیصی K-SADS با استفاده از مصاحبه بالینی، توسط فوق تخصص روان‌ پزشک کودک و نوجوان انجام شد. پس از اخذ رضایت از مادران، با توجه به وزن و سن کودک، دوز مناسبی از داروی متیل فنیدیت برای آنان شروع شد و به مدت ۴ هفته ادامه یافت. قبل از شروع درمان، فهرست ADHD-RS توسط مادر بیمار تکمیل و سپس بعد از ۴ هفته، برای بررسی اثر درمان، آزمون مجددا توسط مادر تکمیل شد. میزان بهبودی و پاسخ‌ دهی، بر مبنای قضاوت بالینی روان ‌پزشک و آزمون ها انجام شد. تحلیل داده‌ های این پژوهش، توسط آزمون های مک ‌نمار و کای دو، با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ۱۹ انجام شد.یافته ‌ها: از ۵۰ بیمار مبتلا به این اختلال، ۶۰ درصد به درمان پاسخ خوب دادند. همچنین نتایج، حاکی از آن بود که ۷۲ درصد از آزمودنی ها، حداقل دارای یک اختلال همبود بودند که از این تعداد، اختلال های اضطرابی با ۵۸ درصد، اختلال های ایذایی با ۵۴ درصد، اختلال های تیک با ۱۲ درصد و اختلال های دفع با ۱۰ درصد، بیشترین میزان همبودی را با اختلال ADHD نشان دادند. کودکان ADHD بدون اختلال همبود، در مقایسه با کودکان ADHD با اختلال های همبود، به درمان متیل فنیدیت، بسیار بهتر پاسخ دادند (p<0.05). در بررسی میزان پاسخ ‌دهی به این درمان در هر یک از اختلال های همبود با ADHD، نتایج نشان داد که در اختلال اضطرابی و اختلال ایذایی، بین دو گروه پاسخ‌ ده خوب و ضعیف، تفاوت معنی ‌داری وجود داشت (p<0.05) و در اختلال تیک و اختلال دفع، این تفاوت معنی ‌دار نبود (p>0.05) و نیز بین سن، جنسیت و نوع اختلال ADHD، در دو گروه با و بدون اختلال های همبود، با توجه به پاسخ ‌دهی به درمان، تفاوت معنی ‌داری مشاهده نشد (p>0.05).نتیجه‌ گیری: وجود اختلال های روان ‌پزشکی همبود باADHD ، منجر به تغییر پاسخ‌ دهی به درمان متیل فنیدیت شده و میزان پاسخ‌ دهی به این نوع درمان دارویی را کاهش می ‌دهد. همچنین پاسخ به این نوع درمان، ممکن است وابسته به نوع اختلال همبود باشد.

کلید واژه: اختلال نارسایی توجه / فزون ‌کنشی (ADHD)، اختلال های روان ‌پزشکی همبود، متیل فنیدیت

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.