آسیب های اسکلتی-عضلانی و ریسک فاکتورهای مرتبط با آن در محیط کار دفتری


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 آسیب های اسکلتی-عضلانی و ریسک فاکتورهای مرتبط با آن در محیط کار دفتری دارای ۱۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد آسیب های اسکلتی-عضلانی و ریسک فاکتورهای مرتبط با آن در محیط کار دفتری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی آسیب های اسکلتی-عضلانی و ریسک فاکتورهای مرتبط با آن در محیط کار دفتری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن آسیب های اسکلتی-عضلانی و ریسک فاکتورهای مرتبط با آن در محیط کار دفتری :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : سلامت کار ایران

تعداد صفحات :۱۶

زمینه و هدف: مشاغل اداری از جمله مشاغلی هستند که شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی در آنها بالا می باشد. نشستن طولانی مدت، کار با کامپیوتر، حرکات تکراری، پوسچرهای استاتیک و شرایط محیطی نامطلوب می تواند عامل ایجاد کننده این اختلالات باشد. شیوع بالای اختلالات اسکلتی-عضلانی، ارزیابی ارگونومیک محیط کار و بهبود شرایط برای این گروه شغلی را ضروری می نماید. طراحی چک لیست و محاسبه شاخص های ارگونومیک و به کارگیری آنها می تواند در این ارزیابی مفید باشد. این مطالعه با هدف تعیین شیوع علائم اختلالات اسکلتی-عضلانی در کارکنان اداری، ارزیابی ارگونومیک محیط کار و همچنین تعیین عوامل موثر در وقوع این اختلالات انجام شده است.روش بررسی: در این مطالعه که بر روی ۴۰۰ نفر از کارکنان اداری انجام گرفت جهت تعیین میزان شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی از پرسشنامه نوردیک استفاده شد. با استفاده از چک لیست ارگونومیک طراحی شده، شاخص های ارگونومیک برای این افراد محاسبه و عوامل خطر شناسایی گردید. تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله نرم افزار SPSS (Ver 12.0) و با استفاده از آزمونهای t-test،Chi-square و آزمون نسبت ها انجام گرفت.یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که نواحی کمر و گردن به ترتیب با ۴۹ و ۴۷ درصد دارای بیشترین میزان شیوع علایم در بین کارکنان اداری مورد مطالعه بوده است. نتایج نشان دادند که ارتباط معنی داری بین شاخص ارگونومیک محاسبه شده و اختلالات در نواحی مختلف بدن وجود دارد (P<0.05). میانگین این شاخص در افرادی که از این اختلالات رنج می برند کمتر بوده و در نتیجه وضعیت نامطلوب ارگونومیک را نشان می داد. با محاسبه نسبت برتری (OR) نیز نشان داده شد که در این مطالعه شرایط غیر ارگونومیک با P<0.05عاملی موثر در افزایش شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی بوده است. ۵۳.۳ درصد از کارکنان در اولویت اول اقدامات اصلاحی (یعنی لزوم انجام هر چه سریعتر اقدامات اصلاحی) قرار گرفتند. پوسچر نامطلوب و طراحی نامناسب ایستگاه کار از عوامل خطر شناخته شدند.نتیجه گیری: با توجه به اینکه عمده مشکلات ارگونومیک در این محیط کار دفتری، پوسچر نامطلوب و طراحی نامناسب ایستگاه کار می باشد، بنابراین هرگونه اقدام اصلاحی باید بر این موارد متمرکز شود. نامناسب بودن ارتفاع میز و محل قرار گرفتن مانیتور و صفحه کلید، نامناسب بودن فاصله مانیتور از فرد، عدم وجود فضای کافی برای پاها در زیر میز، نامناسب بودن محل قرارگیری تلفن و دیگر لوازم اداری بر روی میز، عدم تنظیم پذیری شیب سطح نشستنگاه و پشتی صندلی، زیاد بودن عمق صندلی و نامناسب بودن موقعیت مانیتور نسبت به پنجره ها از فاکتورهایی هستند که می بایست در اصلاح ایستگاه کار این افراد مورد توجه قرار گیرد.

کلید واژه: آسیبهای اسکلتی-عضلانی، ریسک فاکتورهای ارگونومیک، چک لیست ارگونومیک، ارگونومی دفتری

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.