مقاله تاملی بر دیدگاه ابن سینا و شیخ اشراق در اصالت وجود یا ماهیت


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله تاملی بر دیدگاه ابن سینا و شیخ اشراق در اصالت وجود یا ماهیت دارای ۲۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تاملی بر دیدگاه ابن سینا و شیخ اشراق در اصالت وجود یا ماهیت  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تاملی بر دیدگاه ابن سینا و شیخ اشراق در اصالت وجود یا ماهیت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تاملی بر دیدگاه ابن سینا و شیخ اشراق در اصالت وجود یا ماهیت :

مقاله تاملی بر دیدگاه ابن سینا و شیخ اشراق در اصالت وجود یا ماهیت که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار ۱۳۸۹ در معرفت فلسفی از صفحه ۱۱ تا ۳۶ منتشر شده است.
نام: تاملی بر دیدگاه ابن سینا و شیخ اشراق در اصالت وجود یا ماهیت
این مقاله دارای ۲۶ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله ابن سینا
مقاله شیخ اشراق
مقاله وجود
مقاله ماهیت
مقاله عروض
مقاله اصالت
مقاله جعل

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
مساله اصالت وجود یا ماهیت یکی از مهم ترین مسایل فلسفی می باشد که اگرچه به طور مستقل از زمان میرداماد و ملاصدرا مطرح شده است، اما محتوا و مبانی آن را می توان در اندیشه فیلسوفان پیشین نیز سراغ گرفت؛ بدین لحاظ، در این مقاله، سعی داریم تا این مساله را از دیدگاه ابن سینا و شیخ اشراق به عنوان نمایندگان مکتب های فلسفی مشا و اشراق بررسی کنیم. بنابراین، پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که دیدگاه ابن سینا و شیخ اشراق در این باره چیست؟ مدعای مقاله این است که: اگرچه شیخ اشراق کلام ابن سینا در مورد عروض وجود بر ماهیت را عروض خارجی فهم کرده و با انتساب قول به زیادت ذهنی و خارجی وجود بر ماهیت به مشا، خود به نفی زیادت خارجی وجود بر ماهیت پرداخته و آن را به گونه ای نفی کرده که به نفی زاید یعنی وجود منتهی گشته (و در نتیجه، شیخ معتقد شده که ماهیت امر متحقق خارجی و اصیلی است که منشا انتزاع مفهوم وجود می گردد، و بدین لحاظ، مجعولیت ذاتی از آن ماهیت می باشد)؛ اما این انتساب باطل است، زیرا ابن سینا با ملاحظات دقیق خویش بر عروض ذهنی ـ و نه خارجی ـ وجود بر ماهیت تاکید دارد. بدین لحاظ، ابن سینا به تحقق خارجی و اصالت وجود تصریح کرده و جعل و علیت را نیز از شئون وجودی دانسته است.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.