مقاله مسجد جامع کبیر
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله مسجد جامع کبیر دارای ۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله مسجد جامع کبیر کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله مسجد جامع کبیر
چکیده
مقدمه
مسجد جامع کبیر (مسجد جمعه)
مسجد جامع عتیق (قدیم)
مسجد جامع نو
مسجد جامع فهرج
مجموعه امیر چقماق (میدان امیر چخماق)
مسجد میر چقماق
مسجد ملا اسماعیل (محل برگزارى نماز جمعه)
مسجد ریگ
مسجد فُرط
مسجد حظیره (حظیره ملا)
مسجد اهرستان
مسجد جامع بفروییه
مسجد جامع عقدا
مسجد حاج محمد سعیدا
مسجد زردک
مسجد جامع اردکان
مسجد جامع مهریز
مسجد امیرالمومنین (سرده)
مسجد جامع عزآباد صدوق
نتیجه گیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله مسجد جامع کبیر
۱- رضا شاطریان-تحلیل معماری مساجد ایران-ص
۲- قرآن،
۳- هیلن براند، ر. (۱۳۸۳) معماری اسلامی، ترجمه باقر آیتاللهزاده شیرازی، تهران، انتشارات روزنه
۴- رضا شاطریان-تحلیل معماری مساجد ایران-ص
۵- رضا شاطریان-تحلیل معماری مساجد ایران-ص
۶- پیرنیا، کریم، معماری اسلامی ایران، چاپ دوم خرداد، تهران۱۳۷۲، انتشارات دانشگاه علم و صنعت
۷- فروغ حسینپور، امین رفیعی گله پردسری، «هنر سنتی و بررسی آن در معماری اسلامی
۸- میرمران، سید هادی. سیری از ماده به روح
۹- ۱۳۰ ۱۳۱ پیرنیا، م(۱۳۸۳) سبک شناسی معماری ایرانی، تهران، نشر معمار،
۱۰- ذکرگو، ا. ح.(۱۳۸۰) سیر هنر در تاریخ (۱)، تهران، سازمان پژوهش فرهنگی
۱۱- ابوذری، م. (۱۳۸۰) آشنایی با میراث فرهنگی هنری ایران، تهران، سازمان پژوهش فرهنگی
۱۲- پیرنیا، محمد کریم. آشنایی با معماری اسلامی ایران. سروش دانش، ۱۳۹۲
۱۳- رضا شاطریان، تحلیل معماری مساجد ایران، ص
۱۴- رضا شاطریان-تحلیل معماری مساجد ایران-ص
۱۵- کریم پیرنیا-معماری ایران دوره اسلامی-مجموعه مقالات-ص ۶-
۱۶- رضا شاطریان-تحلیل معماری مساجد ایران-ص
۱۷-اعتراض مولوی عبد الحمید به جلوگیری از برگزاری نماز عید اهل سنت، بیبیسی فارسی
۱۸- جنجال بر سر فتوای مفتی سعودی درباره دعوت به تخریب کلیساها، رادیو فردا
۱۹- سوئیسیها به ممنوعیت ساختن مناره رای دادند، بیبیسی فارسی
مقدمه
پس از فروافتادن ساسانیان، ساخت مساجد در ایران آغاز شد. در سه قرن نخستین حکومت اسلامی در ایران، مساجد به شیوهای بسیار ساده و به پیروی از معماری ساسانی ساخته میشد. زادگاه اولین نمونههای معماری اسلامی ایران را در خراسان دانستهاند، لذا طریق ساخت بناهای این دوران (شامل امویان، عباسیان، طاهریان) به شیوه خراسانی معروف است. در این شیوه که نقشه عمومی بناهای آن از مساجد صدر اسلام اقتباس شده، مساجد بصورت «شبستانی» یا «چهل ستونی» ساخته شدهاند (ذکرگو، ۴۶:۱۳۸۰)( هیلن براند، ر. (۱۳۸۳) معماری اسلامی، ترجمه باقر آیتاللهزاده شیرازی، تهران، انتشارات روزنه )با پدیدار شدن اسلام و پذیرش آن از سوی ایرانیانی که زیر بیدادگری و ستم بودند دگرگونیهایی در ساختمان سازی رخ داد
پس از اسلام، با الگو گرفتن از باورهای اسلامی ساختمانها «مردم وار» تر شدند. گرچه در شیوه پارتی نیز مردم واری و پرهیز از بیهودگی نمایان بود ولی پس از اسلام این ارزشها بیشتر نمودار شدند.در شیوههای پیشین بنابر شرایط، ساختمان سازی کیفیت ویژهای یافت. برای نمونه در شیوه پارتی در روزگار اشکانیان، ساختمانها با سبک پاکتراش و با ریزه کاری بیشتری ساخته میشدند، اما در دوره دوم زمان ساسانیان چون به ساختمانهای بیشتری نیاز داشتند ساختمان را با سنگ لاشه میساختند، بدین گونه کیفیت: ساختمان سازی نیز افت میکرد (پیرنیا، ۱۳۴:۱۳۸۳)( رضا شاطریان-تحلیل معماری مساجد ایران-ص۲۲)این امر به روی نحوه ساخت مساجد در دورههای مختلف تاثیر گذاشت. بطور مثال ”در دوره سلجوقی آجر کاری و در دوره ایلخانی گچ بری و در دوره تیموری و صفویه کاشیکاری رایج بوده است. نقشه ساختمانی مساجد نیز تفاوتهای آشکاری در هر دوره دارد. در ایران اسلامی با مساجد شبستانی، یک ایوانی، دو ایوانی، چهار ایوانی و ترکیب گنبد خانه با ایوان اصلی روبرو هستیم“(ابوذری ۱۳۸۰: ۱۱۷)( رضا شاطریان-تحلیل معماری مساجد ایران-ص ۱۲۸)
مسجد جامع کبیر (مسجد جمعه)
درخشانترین بناى شهر یزد مسجد جامع آن است. درخشندگى کاشىها، بلندى منارها، زیبایى گچکارى، گشادگى صحن، خوابیدگى گنبد و بالاخره شبستان زمستانى وسیع هر یک عنصرى و عاملى از بزرگى، زیبایى و هنرمندى این یادگار ارجمند و دست پرورده هزار ساله یزد است
تحقیق در باب مسجد جامع یزد از دو قسمت تشکیل مىشود. یکى اطلاعات تاریخى و منقولات مربوط به مسجد جامع قدیم که فعلاً اثرى از آن باقى نیست. دیگر آنچه مربوط مىشود به مسجد جامع کنونى که از عصر مظفرى است و آن را برجاى مسجد جامع قدیم ساختهاند. این اثر به شماره ۲۰۶ در تاریخ ۳۱/۴/۱۳۱۳ ثبت آثار تاریخى مىباشد.( پیرنیا، کریم، معماری اسلامی ایران، چاپ دوم خرداد، تهران۱۳۷۲، انتشارات دانشگاه علم و صنعت)
مسجد جامع عتیق (قدیم)
بناى مسجد زمانى که بنیاد نخستین آن توسط علاء الدوله کرشاسب گذاشته شد در میان «شهرستان» یعنى داخل حصار قدیم قرار داشت. بانى مسجد قدیم کرشاسب بن على بن فرامرز بن علاء الدوله کالنجار از دودمان آل بویه است و مسجد را بر جاى آتشگاه عصر ساسانى ساخت. این اثر به شماره ۲۲۹۴ ثبت آثار ملى ایران مىباشد.( فروغ حسینپور، امین رفیعی گله پردسری، «هنر سنتی و بررسی آن در معماری اسلامی)
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.