خیال و صور خیالی در دو مکتب سینوی و اشراقی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
خیال و صور خیالی در دو مکتب سینوی و اشراقی دارای ۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد خیال و صور خیالی در دو مکتب سینوی و اشراقی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی خیال و صور خیالی در دو مکتب سینوی و اشراقی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن خیال و صور خیالی در دو مکتب سینوی و اشراقی :
نام کنفرانس، همایش یا نشریه : حکمت سینوی (مشکوه النور)
تعداد صفحات :۲۴
وجود ادراکات خیالی و تخیل در نظام معرفتی انسان، مورد وفاق همه حکما است، اما فلاسفه در تبیین چگونگی حصول صور خیالی برای فرد و نیز ماهیت خیال و مدرکات خیالی با یکدیگر اختلاف دارند. ابن سینا نفس انسانی را دارای قوای متعدد دانسته و قوه خیال را به عنوان واسطه ای در تحقق و حصول صور ادراکی تلقی کرده است. وی در کتب مختلف خود استدلال هایی را بر مادی بودن خیال و به تبع آن صور خیالی اقامه می کند، اما ظاهرا چنین استدلال هایی بر اساس اصول و قواعد قوم می باشد، زیرا وی نهایتا تغییر موضع داده و در کتاب المباحثات خود استدلال مفصلی مبنی بر تجرد خیال و ادراکات خیالی ارایه می کند، گرچه توجیه چنین تصویری را بر اساس مبانی مشایی مشکل می داند. قول به وجود مراتب مختلف برای عقل، بقای نفوس بسیط، نفوس اطفال و نفوس باقی در مرتبه عقل هیولانی، با اعتقاد به تجرد خیال و صور خیالی قابل توجیه است.سهروردی تعدد قوای باطنی سینوی را نپذیرفته و همه قوا را به یک قوه که آن نور مدبر است، ارجاع می دهد و قوا را سایه ای از آنچه در نور اسفهبد است، تلقی می کند. وی برای تبیین و توجیه چگونگی حصول ادراکات خیالی، به عالم مثال و مثل معلقه متوسل می شود.
کلید واژه: ابن سینا، سهروردی، خیال، صور خیالی، تجرد، ادراک
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.