مقاله طبقه بندی راه های شهری


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۹۷,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله طبقه بندی راه های شهری دارای ۴۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله طبقه بندی راه های شهری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله طبقه بندی راه های شهری

۱ طبقه بندی راههای شهری  
۱ – ۱ تعریفها  
۱ – ۲ برخی از مشکلات ساختن شبکه راههای شهری  
۱ – ۳ نقشهای اصلی راههای شهری  
۱ – ۴ راههای شریانی درجه ۲   
۱ – ۵ خیابانهای محلی  
۱ – ۵ – ۱ نقش جابه‌جایی  
۱ – ۵ – ۲ نقش دسترسی  
۲ دسترسی و تنظیم آن  
۲ – ۱ تعریفها  
۲ – ۲ اصول و سیاستها  
۲ – ۳ روشهای مختلف تنظیم دسترسیها  
۲ – ۳ – ۱ طراحی یکپارچه شهر وشبکه  
۲ – ۳ – ۲ جاده‌های کناری  
۲ – ۳ – ۳ اصطلاحات جزئی شبکه و مدیریت ترافیک  
۳ سرعت  
۳ – ۱ تعریفها  
۳ – ۲ اصول  
۳ – ۳ سرعت مجاز  
۳ – ۳ – ۱ راههای شریانی درجه ۱   
۳ – ۳ – ۲ راههای شریانی درجه ۲   
۳ – ۳ – ۳ خیابانهای محل  
۳ – ۴ سرعت طرح  
۴ ترافیک  
۴ – ۱ تعریفها  
۴ – ۲ اطلاعات ترافیکی لازم برای طراحی  
۴ – ۳ تغییرات زمانی ترافیک  
۴ – ۴ توزیع جهتی ترافیک   
۴ – ۵ ترکیب ترافیک  
۵ ظرفیت  
۵ – ۱ مقدمات   
۵ – ۲ ظرفیت آزادراهها و بزرگ‌راهها   
۵ – ۲ – ۱ تعریفها   
۵ – ۲ – ۲ ظرفیت قسمتهای اصلی آزادراهها و بزرگ‌راهها  
۵ – ۳ ظرفیت راههای شریانی درجه ۲   
۵ – ۳ – ۱ اصول   
۵ – ۳ – ۲ کیفیت ترافیک  
۵ – ۴ ظرفیت زیست محیطی  
۶ ایمنی  
طبقه بندی راهها   
توجیه در شهر و سادگی راهیابی  
۷ محیط زیست  
۷ – ۱ تأثیرات نامطلوب زیست محیطی راه  
۷ – ۲ کنترل تأثیرات راه بر محیط شهری  
۷ – ۳ کنترل تأثیرات راه بر محیط طبیعی‌و توسعه پایدار  
۷ – ۴ طرح یکپارچه راه و اطراف آن   
منابع  

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله طبقه بندی راه های شهری

      آیین نامه طراحی راههای شهری وزارت مسکن وشهرسازی ایران

       زیر نظر مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران

۱ – ۱ تعریفها

        راه و خیابان – مجموعه ای است که برای عبور وسایل نقلیه موتوری ، دوچرخه و پیاده ساخته می‌شود. به راه ، در داخل آبادانیها ، خیابان نیز اطلاق می شود مگر در مورد راههایی که عملکرد برون شهری دارند ولی از داخل این مناطق می‌گذرند. ( راههای شریانی درجه ۱ )‌ که اطلاق خیابان به آنها معمول نیست

راه شریانی – راهی است که در طراحی و بهره برداری از آن ، به نیازهای وسایل نقلیه موتوری برتری می‌دهند. برای رعایت این برتری ، عبور پیاده‌ها از عرض راه کنترل و تنظیم می شود

خیابان محلی – خیابانی است که در طراحی و بهره برداری از آن نیازهای وسایل نقلیه موتوری ، دوچرخه‌سوار ، و پیاده با اهمیت یکسان رعایت می‌شود. برای رعایت حال پیاده و دوچرخه ، سرعت وسایل نقلیه موتوری در این خیابانها پایین نگه داشته می‌شود

هسته شهری – قطعه‌ای از شهر است که هیچ راه شریانی از داخل آن نمی‌گذرد

راه شریانی درجه ۱ – راهی است که در طراحی و بهره برداری از آن ، به جابه‌جایی وسایل نقلیه موتوری برتری داده می‌شود . برای رعایت این برتری ، دسترسی وسایل نقلیه موتوری و همچنین عبور پیاده‌ها از عرض راه تنظیم می‌شود . راههای شریانی درجه ۱ ارتباط با شبکه راههای برون شهری را تأمین می‌کنند . با اعمال درجات مختلفی در کنترل دسترسی ، راههای شریانی درجه ۱ به آزادراه ، بزرگراه . راه عبوری دسته‌بندی می‌شوند

آزادراه – راهی است که در تمام طول آن ترافیک دو طرف به طور فیزیکی از یکدیگر جداست و جریان ترافیک در آن بدون وقفه ( آزاد ) است ؛ یعنی ، وسایل نقلیه موتوری ، جز در تصادفها و راه بندانها ، ناچار به توقف نمی‌شوند . برای تأمین چنین وضعیتی ، تقاطع همسطح اجازه داده نمیشود و نحوه صحیح ورود و خروج وسایل نقلیه طراحی می‌شود

بزرگراه – راهی است که ترافیک دو طرف آن به طور فیزیکی از یکدیگر جداست، و در طولهای قابل ملاحظه‌ای از آن می‌توان جریان ترافیک را پیوسته فرض کرد . برای تأمین چنین وضعیتی ، نحوه صحیح ورود و خروج وسایل نقلیه طراحی می‌شود . بزرگراه می‌تواند معدودی تقاطع همسطح داشته باشد به شرطی که فاصله تقاطعها از یکدیگر زیاد ( بیش از حدود ۵/۲ کیلومتر ) باشد

راه عبوری – ادامه راههای برون شهری دو خطه دو طرفه در داخل شهر ها (ی معمولاً کوچک و متوسط ) یا روستاهاست به شرط آن که عملکرد عبوری آنها در داخل شهر یا روستاها نیز حفظ شود . برای حفظ این عملکرد ، ورود و خروج وسایل نقلیه به آن کاملاً تنظیم و طراحی می‌شود و فاصله تقاطعهای همسطح آن از یکدیگر کمتر از حدود ۵/۲ کیلومتر نیست

راه شریانی درجه ۲ – راهی است که در طراحی و بهره برداری از آن ، به جابه جایی و دسترسی وسایل نقلیه موتوری برتری داده می‌شود. برای رعایت این برتری ، حرکت پیاده‌ها از عرض خیابان کنترل می‌شود . راههای شریانی درجه ۲ دارای عملکرد درون شهری‌اند و شبکه اصلی راههای درون شهری را تشکیل می‌دهند

۱ – ۲ برخی از مشکلات ساختن شبکه راههای شهری که باعث ترافیک می‌شود :

        طراحی شبکه راه‌های شهری و طرح‌ریزی یا ساماندهی آبادانیهای اطراف آن باید به صورت یکپارچه انجام گیرد. بدون رعایت این یکپارچگی ، آبادانیهای جدید گرفتار مشکلات ترافیکی بافتهای پر خواهند شد و طرحهای ساماندهی بافتهای پر به نتایج مورد نظر دست نخواهد یافت

          طرح ریزی با هم شهر و شبکه را نباید با همزمان و هماهنگ بودن این مطالعات یکی دانست . در طرح ریزی یکپارچه ، وسعت منطقه ، موقعیت انواع کاربریها نسبت به یکدیگر ، همچنین میزان تراکم آنها بر اساس امکان پذیری فنی و اقتصادی توسعه شبکه ارتباطی صحیح در منطقه تعیین می شود

          طرح ریزی با هم شهر و شبکه به طبقه‌بندی نیاز دارد که بی آنکه وارد جزئیات شهرسازی و مهندسی ترافیک شود ، بتواند این دو تخصص متفاوت را بر پایه مفاهیمی مشترک به یکدیگر مرتبط کند

          علاوه بر این ، طبقه‌بندی باید برای رانندگان وسایل نقلیه موتوری گویا باشد . طبقه‌بندی روشن به رانندگان آموزش می‌دهد که سرعت وسیله نقلیه خود را با عملکرد ترافیکی راه متناسب کنند

۱ – ۳ راه‌های شهری شش نقش اصلی ، به شرح زیر به عهده دارند :

ü   فراهم آوردن امکان جابه جایی برای وسایل نقلیه موتوری ( نقش جابه‌جایی)

ü   فراهم آوردن امکان دسترسی وسایل نقلیه موتوری به بناها و تأسیسات ( نقش دسترسی )

ü   ایجاد بستری برای ارتبا‌ط‌های اجتماعی نظیر کار ، گردش ، بازی و ملاقات (نقش اجتماعی)

ü   شکل دادن به ساختار معماری ( نقش معماری شهری)

ü   تأثیر در آب و هوای محیط اطراف راه ( نقش تأثیرات آب و هوایی )

ü   تأثیر در اقتصاد شهر ( نقش اقتصادی )

۱ – ۴ راه‌های شریانی درجه ۲ ( خیابانهای شریانی )

       در راههای شریانی درجه ۲ ، جابه‌جایی یک نقش اصلی است . ولی بر خلاف راههای شریانی درجه ۱ ، تنها نقش اصلی نیست و باید با نقش دسترسی که آن هم اصلی است رقابت کند . به دلیل تعارضی که بین نقشهای دسترسی و جابه‌جایی وجود دارد ، هر چه دسترسی بیشتری فراهم شود ، از کارایی راه در جابه جا کردن وسایل نقلیه کاسته می شود . سرعت مجاز حرکت وسایل نقلیه در راههای شریانی درجه ۲ ، بین ۴۰ تا ۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین می‌شود

        راههای شریانی درجه ۲ ، شبکه اصلی ارتباطی درون شهری راههای شریانی درجه ۲ تشکیل می دهند . چنین شبکه‌ای ، تاحدی که برای محدود نگه داشتن تعداد دسترسیها در این راهها ضرورت دارد ، می تواند ساختاری سلسله مراتبی داشته باشد

        شبکه راههای شریانی درجه ۲ ، به راههای شریانی درجه ۱ و بین شهری ، شبکه خیابانهای محلی و سایر جاذبه های مهم ترافیکی متصل می شوند

۱- ۵ خیابانهای محلی

       حرکت وسایل نقلیه موتوری در خیابانهای محلی باید به نحوی تنظیم شود که این خیابانها به صورت عامل جداکننده‌ای در نیایند

۱ – ۵ – ۱ نقش جابه‌جایی

       سرعت حرکت وسایل نقلیه در خیابانهای محلی باید کم و به اندازه ای باشد که خیابان بتواند به نقش اجتماعی خود عمل کند . حداکثر مجاز برای خیابانهای محلی واقع در مناطق مسکونی و تجاری و سایر مناطق پر رفت‌و آمد  پیاده‌ها ، ۳۰ کیلومتر در ساعت تعیین می‌شود

۱ –  ۵ – ۲ نقش دسترسی

       یکی از نقشهای اصلی خیابانهای محلی فراهم آوردن دسترسی برای وسایل نقلیه موتوری است . اما این نقش ، باید با توجه به نقش اجتماعی خیابان و نیازهای محیطی هسته شهری تنظیم شود . برای این منظور ، شبکه خیابانهای محلی باید طوری طراحی شود که وسایل نقلیه موتوری که کاری در محل ندارند ، از پارکینگ حاشیه‌ای این خیابانها استفاده نکنند

دسترسی و تنظیم آن

۲ – ۱ تعریف‌ها

       دسترسی – مفهوم عامی است در مقابل جابه‌جایی و حرکت ؛ بنا به مورد ، غالباً به یکی از معانی زیر به کار می‌رود

۱)     تعداد تقاطعهای هم‌سطح راه

۲)     امکان پذیری و آسانی ورود و خروج ترافیک موتوری

۳)     نزدیکی به ایستگاههای شبکه‌های حمل ونقل عمومی

 تنظیم دسترسی – مقررات ، ضوابط ، قوانین و همچنین عملیاتی است که به موجب آنها ورود و خروج ترافیک موتوری در راهها تنظیم می شود و منظور از آن برتری دادن به ترافیک عبوری است

 تنظیم کامل دسترسی – در تنظیم کامل دسترسیها تقاطع هم سطح وجود ندارد و ورودیها و خروجیهای راه چنان طراحی می‌شوند که ورود و خروج ترافیک موجب توقف یا کاهش سرعت ترافیک عبوری نمی شود . دسترسیها در آزادراهها کاملاً تنظیم شده است

 تنظیم نسبی دسترسی – در تنظیم نسبی دسترسیها تعداد تقاطعهای همسطح کم و فاصله آنها از یکدیگر زیاد ( حدود ۲ تا ۵/۲ کیلومتر ) است. علاوه بر این ، ورودیها و خروجیهای راه چنان طراحی می شوند که ورود و خروج ترافیک موجب توقف یا کاهش سرعت ترافیک عبوری نشود . دسترسیها در بزرگراه‌ها نسبتاً تنظیم شده است

راه اتصالی (راه ورودی ) – راه ورود و خروج وسایل نقلیه موتوری به ساختمانها و اراضی واقع در کنار راه است

جاده کناری – جاده‌ای است واقع در کنار راه شریانی و در امتداد آن که برای جمع آوری ترافیک آبادانیهای اطراف و هدایت آنها به راه اصلی و یا برعکس ، ساخته می‌شود

۲ – ۲ اصول و سیاستها

        در شهرهای امروزی ، برای کلیه بناها باید شش نوع دسترسی فراهم شود

ü    دسترسی برای پیاده‌ها

ü    دسترسی برای دوچرخه‌ها

ü    دسترسی برای وسایل نقلیه اضطراری

ü    دسترسی برای وسایل نقلیه خدمات شهری

ü    دسترسی برای وسایل نقلیه حمل کالا

ü    دسترسی به ایستگاههای وسایل نقلیه عمومی

علاوه بر این ، در بیشتر بناهای امروزی ، دسترسی مستقیم اتومبیل شخصی به داخل بنا و یا به نزدیکی آن فراهم می‌شود. فراهم ساختن دسترسی برای اتومبیل شخصی ، بر خلاف شش نوع دسترسی بالا از جمله نیازهای اساسی همه بناها به شمار نمی‌آید . با وجود این ، دسترسی برای سواریهای شخصی اعظم توجه عمومی را به خود جلب می‌کند و این موضوع عامل اصلی مسایل و مشکلات ترافیک شهری است . فراهم کردن این نوع دسترسی ، هزینه های زیادی را به بودجه شهرها تحمیل می‌کند و منشأ عوارض زیست محیطی مهم و وسیعی است

۲ – ۲ – ۱ دسترسی برای پیاده ها

          با وجود آن که هنوز هم قسمت عمده ای از سفرهای شهری پیاده انجام می‌شود و با وجود آن که پیاده روی از نظر اقتصادی و زیست محیطی بهترین شیوه جابه جایی است ، به نیازهای پیاده‌ها توجه نمی‌شود. یکی از علل این بی‌توجهی کامل ، این تصور اشتباه است که گمان کرده‌اند تأمین وضعیت مناسب برای پیاده‌روی به توجه خاص و طراحی نیاز ندارد

          فراهم ساختن دسترسی برای پیاده‌ها ، باید با رعایت حال همه آنها باشد . طراحی دسترسی برای پیاده‌ها باید با در نظر گرفتن نیازهای ویژه افراد آسیب پذیر و ناتوان ؛یعنی سالمندان ، خردسالان ، معلولین جسمی ، زنان حامله و آنها که بچه به همراه دارند ، صورت گیرد . کلیه بناها و تأسیساتی که مورد استفاده همگانی است ، باید برای افراد آسیب پذیر و ناتوان و مخصوصاً معلولین جسمی وحرکتی قابل دسترسی باشد

           علاوه بر فراهم کردن نیازهای اساسی پیاده‌روی ، تشویق پیاده‌روی ، از طریق مطلوب‌تر کردن آن ، باید به عنوان یک سیاست اصلی مورد توجه شهرها قرار گیرد . اساسی ترین روش برای تشویق پیاده‌روی ، محور قرار دادن آن در طرح ریزی آبادانیهای جدید و ساماندهی بافتهای پر است. به این ترتیب ، کاربریها با توجه به ارتباطشان با یکدیگر و با ایستگاههای وسایل نقلیه همگانی و همچنین با                در نظر گرفتن حداکثر فاصله قابل قبول پیاده روی احداث می‌شوند . همچنین اجزای شبکه با توجه به نیازهای پیاده‌ها ، مخصوصاً ایمنی آنها در عبور از عرض راه تعیین می‌شوند

          اگر بناها به شبکه پیوسته‌ای از پیاده‌روهای ایمن ، امن ، روشن ، زیبا ، متنوع و متباین دسترسی داشته باشند ، پیاده‌روی تشویق می‌شود و افراد بیشتری پیاده‌روی را جانشین استفاده از اتومبیل یا وسایل نقلیه همگانی می‌کنند و از میزان ترافیک موتوری و بار وسایل نقلیه عمومی کاسته می‌شود

          پیاه‌روها و راههای مخصوص پیاده‌ها باید خوب ساخته و خوب نگهداری شوند. پیاده‌روها اصلی ترین معابر شهری‌اند و به موجب قانون و عرف هیچکس حق سد کردن آنها را حتی برای مدتی کوتاه ندارد

۲ – ۲ – ۲ دسترسی برای دوچرخه‌ها

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.