استفاده از اصول محیط زیستی در مسیریابی راه آهن با استفاده از GIS مطالعه موردی: راه آهن رشت – انزلی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 استفاده از اصول محیط زیستی در مسیریابی راه آهن با استفاده از GIS مطالعه موردی: راه آهن رشت – انزلی دارای ۱۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد استفاده از اصول محیط زیستی در مسیریابی راه آهن با استفاده از GIS مطالعه موردی: راه آهن رشت – انزلی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی استفاده از اصول محیط زیستی در مسیریابی راه آهن با استفاده از GIS مطالعه موردی: راه آهن رشت – انزلی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن استفاده از اصول محیط زیستی در مسیریابی راه آهن با استفاده از GIS مطالعه موردی: راه آهن رشت – انزلی :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : محیط شناسی

تعداد صفحات :۱۰

در پروژه های راهسازی به منظور کاهش آسیب رسانی به منابع محیط زیستی و نیل به اهداف توسعه پایدار، ناگزیر باید مشخصه های محیط زیستی در فرایند مسیریابی دخالت داده شوند. برای رسیدن به این هدف از مسیریابی به شیوه خودکار، با سامانه های اطلاعات جغرافیایی (GIS) استفاده ومسیر راه آهن رشت به انزلی به عنوان نمونه موردی انتخاب شد. در همین رابطه ابتدا مشخصه های تاثیر گذار بر مسیریابی راه آهن شناسایی شدند. این مشخصه ها شامل شیب، خصوصیات زمین شناسی، خصوصیات خاک، پوشش اراضی، رودخانه ها، راهها و میراث فرهنگی هستند. داده های مشخصه های یاد شده جمع آوری، یا تهیه شدند. نقشه های شیب، رودخانه ها و راهها از نقشه های توپوگرافی رقومی مقیاس ۱:۲۵۰۰۰ استخراج شدند و نقشه پوشش اراضی با استفاده از تصاویر ماهواره لندست ۷ مربوط به سال ۲۰۰۰ میلادی تهیه شد. به این منظور ابتدا تصاویر مورد تصحیح هندسی قرار گرفته وزمین مرجع شدند. بر اساس تصاویر رنگی ترکیبی، طبقه بندی به روش تلفیقی صورت گرفت و نقشه پوشش اراضی تهیه شد. همچنین نقشه های معتبر و موجود زمین شناسی، خاک و میراث فرهنگی با استفاده از میز رقومی گر، رقومی و مورد استفاده قرار گرفتند. در مرحله بعد با استفاده از روش مقایسه دو به دو بر مبنای نظرات متخصصان محیط زیست و راهسازی، لایه های موجود وزن دهی شده و سپس روی هم گذاری شدند. در نهایت بر اساس الگوریتم مسیریابی در نرم افزارIdrisi مسیرهایی به صورت خودکار طراحی شدند. با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) مسیر بهینه از بین این مسیرها و مسیرهای تهیه شده به روش دستی (توسط دیگر گروههای کاری تهیه شده اند) انتخاب شد. نتایج نشان می دهد که مسیرهای طراحی شده به شیوه خودکار از لحاظ محیط زیستی به مراتب از مسیرهای طراحی شده با روش دستی بهتر می باشند. در نتیجه پیشنهاد می شود در پروژه های جدید راهسازی از فناوری نو GIS و نظرات متخصصان محیط زیست به منظور کاستن از خسارات محیط زیستی وبالا بردن دقت و سرعت بهره گرفته شود.

کلید واژه: GIS، آثار محیط زیستی راه آهن، سنجش از دور، فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، مسیریابی خودکار، مقایسه دو به دو، وزن دهی

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.