بررسی ارتباط آگاهی واج شناختی و خواندن در کودکان ۵.۵ و ۶.۵ ساله


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی ارتباط آگاهی واج شناختی و خواندن در کودکان ۵.۵ و ۶.۵ ساله دارای ۱۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی ارتباط آگاهی واج شناختی و خواندن در کودکان ۵.۵ و ۶.۵ ساله  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی ارتباط آگاهی واج شناختی و خواندن در کودکان ۵.۵ و ۶.۵ ساله،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی ارتباط آگاهی واج شناختی و خواندن در کودکان ۵.۵ و ۶.۵ ساله :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : توانبخشی

تعداد صفحات :۱۲

هدف پژوهش حاضر، بررسی آگاهی واج شناسی کودکان، قبل از آموزش خواندن و در ضمن آموزش خواندن است تا مشخص نماید کدام یک از مولفه های آگاهی واج شناختی تحت تاثیر خواندن و کدام یک بدون تاثیر آن، در کودکان به وجود می آید. برای بررسی آگاهی واج شناختی از آزمونی که بر اساس آزمون نورث و پارکر (۱۹۹۳) برنان و ایرسون (۱۹۹۷) طراحی گردیده، استفاده شده است. این آزمون شامل سه بخش آگاهی هجایی، آگاهی واحدهای درون هجایی و آگاهی واجی است. آگاهی هجایی شامل دو تکلیف ترکیب و تقطیع هجا، آگاهی واحدهای درون هجایی شامل دو تکلیف تجانس و قافیه، آگاهی واجی شامل تکالیف نامیدن و حذف واج آغازین، شناسایی کلمات مختلف با واج آغازین یکسان، نامیدن و حذف واج انتهایی، شناسایی کلمات مختلف با واج انتهایی یکسان، حذف واج میانی، تقطیع و ترکیب واجی است. آزمون روی یک گروه کودکان ۵.۵ ساله و دو گروه کودکان ۶.۵ ساله انجام شده است. از دو گروه کودکان ۶.۵ ساله، یک گروه تحت آموزش خواندن قرار گرفته اند و گروه دیگر، با کودکان ۵.۵ ساله در آمادگی حضور دارند؛ آزمودنی ها از کلاس های پایه اول ابتدایی و آمادگی ۵ منطقه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز شهر تهران با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند.سپس از نظر هوشی، رفتاری، شنوایی و زبانی بررسی گردیدند و در صورت عدم وجود مشکل در جنبه های بالا، از آنها آزمون آگاهی واج شناختی گرفته شد.یافته های پژوهش نشان می دهد که سه گروه آزمودنی، در میانگین امتیاز تکالیف مربوط به آگاهی هجایی و آگاهی واحدهای درون هجایی با یکدیگر تفاوت ندارند. در تکالیف مربوط به آگاهی واجی، دو گروه ۵.۵ و ۶.۵ ساله ای که در مقطع آمادگی بوده اند و تحت آموزش رسمی خواندن قرار نگرفته اند، امتیاز پایینی به دست آوردند.میانگین امتیاز گروه ۶.۵ ساله ای که در پایه اول ابتدایی تحت آموزش خواندن قرار گرفته اند با دو گروه دیگر، در تمام تکالیف آگاهی واجی تفاوت دارد. افزایش میانگین امتیاز آگاهی واجی در این گروه ناشی از آموزش خواندن است.

کلید واژه: آگاهی واج شناسی، آگاهی هجایی، آگاهی واحدهای درون هجایی، آگاهی واجی خواندن

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.