روش شناسی پژوهشی در حافظه بازشناسی و معرفی روش آماری علامت یابی (SDT)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 روش شناسی پژوهشی در حافظه بازشناسی و معرفی روش آماری علامت یابی (SDT) دارای ۱۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد روش شناسی پژوهشی در حافظه بازشناسی و معرفی روش آماری علامت یابی (SDT)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی روش شناسی پژوهشی در حافظه بازشناسی و معرفی روش آماری علامت یابی (SDT)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن روش شناسی پژوهشی در حافظه بازشناسی و معرفی روش آماری علامت یابی (SDT) :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز

تعداد صفحات :۱۳

یکی از آزمون هایی که برای بررسی کارکردهای شناختی در سال های اخیر مورد استفاده فراوان قرار گرفته آزمون بازشناسی حافظه است. در این آزمون محرک های دیداری یا شنیداری، با فاصله زمانی مشخص، به آزمودنی ارایه می شود؛ سپس محرک های ارائه شده با محرک های مشابه مخلوط شده و از آزمودنی خواسته می شود که به بازشناسی محرک های قدیمی، از محرک های جدید بپردازد. تجزیه و تحلیل آماری این گونه آزمون ها به صورت سنتی با استفاده از آزمون های t، تحلیل واریانس یک طرفه، تحلیل واریانس دو طرفه و تحلیل واریانس، با استفاده از اندازه های مکرر، بر مبنای تعداد پاسخ صحیح بین دو یا چند گروه انجام شده است. تحقیقات جدید نشان داده است که استفاده از تعداد پاسخ صحیح که از آن، به حساسیت آزمودنی (d) تعبیر شده، نمی تواند تنها معیار ارزیابی در این گونه تحقیقات باشد و گاهی محقق را در نتیجه گیری دچار اشتباهات فاحش می کند. بنابراین، پیشنهاد شده است که در این گونه موارد، از روش آماری علامت یابی، قبل از استفاده از روش های آماری یاد شده استفاده شود. بر اساس این نظریه، علاوه بر حساسیت پاسخ (d) عامل مهم دیگری، به نام »سوگیری پاسخ« (بتا( که از تمایل آزمودنی به گفتن »بله« یا »خیر« شکل گرفته؛ صرف نظر از نوع آزمون می باشد، و این عامل می تواند نتایج تحقیق را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، لازم است که نمرات خام قبل از هر گونه تجزیه و تحلیل آماری، به نمرات معیار d و تبدیل شود. بر اساس این روش آماری »حساسیت پاسخ بالا« بیانگر حساسیت یا توانایی بالای آزمودنی در جداسازی محرک های قدیمی از محرک های جدید می باشد. هم چنین، »سوگیری پاسخ بالا« (نمره بالا)، بیانگر میزان محافظه کاری آزمودنی در قبول بازشناسی محرک های جدید می باشد و راهبردی نادرست از سوی آزمودنی محسوب می شود. در مجموع، مفید بودن این روش آماری در تحقیقات مربوط، به وسیله بسیاری از محققان مورد تأیید قرار گرفته است (مثال، هالی و همکاران،.(۱۹۹۴ در این مقاله، پس از ارائه تعریفی از حافظه بازشناسی، روش های علمی سنجش آن مورد بحث قرار خواهد گرفت. سپس عناصر اصلی روش آماری علامت یابی (SDT) که عبارت از: Miss, Hit, Correct Rejection, False Alarm می باشد، معرفی و روش محاسبه d و توصیف خواهد شد.

کلید واژه: روش شناسی، حافظه بازشناسی، روش آماری علامت یابی

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.