مقاله صورت بندی مذهبی، سیاسی جامعه ایرانی در عصر صفویه


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله صورت بندی مذهبی، سیاسی جامعه ایرانی در عصر صفویه دارای ۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله صورت بندی مذهبی، سیاسی جامعه ایرانی در عصر صفویه  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله صورت بندی مذهبی، سیاسی جامعه ایرانی در عصر صفویه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله صورت بندی مذهبی، سیاسی جامعه ایرانی در عصر صفویه :

مقاله صورت بندی مذهبی، سیاسی جامعه ایرانی در عصر صفویه که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار ۱۳۸۹ در فصلنامه سیاست- مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی از صفحه ۳۳۷ تا ۳۵۴ منتشر شده است.
نام: صورت بندی مذهبی، سیاسی جامعه ایرانی در عصر صفویه
این مقاله دارای ۱۸ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله صفویه
مقاله شعائر شیعی
مقاله دستگاه دینی
مقاله سیستم سیاسی
مقاله علما مذهبی
مقاله شاهان صفوی
مقاله عرصه عمومی
مقاله مشروعیت سیاسی

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
این نوشتار شرحی از گسترش مناسک و شعائر و همچنین شکل گیری دستگاه دینی و نوع مواجهه آن با دستگاه سیاسی بعد از اعلام رسمی مذهب شیعه اثنی عشری در دوره صفویه است. به گمان نویسنده حداقل چهار دوره از گسترش این آیین ها را در جامعه ایرانی عصر صفویه می توان سراغ گرفت. دوره اول با ظهور شاه اسماعیل مصادف است که یکپارچه سازی عقیدتی انجام گرفت. در دوره بعد مقارن ظهور شاه عباس اول مناسک و شعائر مذهبی چهره ای همگانی به خود گرفت، دوره سوم، احتمالا مقارن با سلطنت طهماسب و شاه صفی جنبه های دراماتیک به این مراسم وارد شد و سرانجام در دوره شاهان ضعیف صفوی همچون سلیمان و حسین، اصولگرایی مذهبی رواج گسترده یافت. بر همین اساس، روابط میان علما و شاه را نیز در طی این دوره درازمدت در سه عرصه فکری و تاریخی می توان توضیح داد. در دوره اول، علما شیعی از جبل عامل و عراق به سرزمین ایران کوچ داده شدند و مساله اشاعه عقاید و همچنین مشروعیت بخشی به شاهان از جمله دل مشغولی های آنان بود. در دوره دوم با انتقال قدرت از صوفیان به مجتهدان، گرایش اصلی مردم به علما به عنوان نایبان ائمه به حساب مب آمد و در دوره سوم با ضعف پادشاهان از یک سو و غلبه منسک بر حوزه همگانی، علما پیش از پیش قدرتمند شدند و حتی از منظر مشروعیت سیاسی و اجتماعی بالاسر پادشاهان بودند اگر چه مساله عدم بسط ید در مفهوم سیاسی آن، آنان همچنان به همراهی سلطان وادار می ساخت.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.