مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی، امام علی، نهج البلاغه


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۹۷,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی، امام علی، نهج البلاغه دارای ۳۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی، امام علی، نهج البلاغه  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی، امام علی، نهج البلاغه۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی، امام علی، نهج البلاغه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی، امام علی، نهج البلاغه :

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی، امام علی، نهج البلاغه

توضیحات: ۳۰صفحه فارسی (word) با منابع کامل

دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه حقوق، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی

خلاصه ای از کار:

۱-۵. عدالت قضایی از منظر امام علی علیه‌السلام

یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که اجرای عدالت در آن بسیار ضروری و بر اثر بی‌عدالتی در آن، بیشترین ظلم‌ها و حق کشی‌ها صورت می‌گیرد قضاوت است.

عدالت قضایی عبارت است از برابر داشتن و رعایت تساوی در بین طرفین دعوی توسط قاضی در جریان رسیدگی و صدور حکم به نفع صاحب حق با رعایت منافع عمومی در چهارچوب موازین اسلامی. به عبارت دیگر عدالت قضایی عبارت است از رسیدگی و صدور حکم به قصد ایجاد توازن بین حقوق فرد و اجتماع در چهارچوب قانون، چنان‌چه امام علی علیه‌السلام می‌فرماید: «مَنِ ابْتُلِیَ بِالْقَضَاءِ فَلْیُوَاسِ بَیْنَهُمْ فِی الْإِشارَهِ وَ النَّظَرِ وَ فِی الْمَجْلِسِ: هر که در مقام قضاوت قرار گیرد، باید در اشاره کردن ها و نگاه ها و جایگاه نشستن، میان مردمان برابری را پاس دارد.» (کلینى، ۱۴۰۷ق:ج۷، ۴۱۳)

…………………..

۲-۵. آثار اجتماعی عدالت قضایی

۱-۲-۵. پرداخت حقوق هرکس مطابق با عمل وی

یکی از اثرات اجرای عدالت قضایی این است که به هر کارگزاری مطابق با میزان عملی که انجام داده است، پاداش داده می‌شود و فرقی ندارد که این افراد از چه موقعیتی در جامعه برخوردارند، چنان‌چه امام علی علیه‌السلام در نامه‌ 53 نهج‌البلاغه به مالک‌اشتر امر می‌نماید: «ثم اعرف لکل امرء منهم ما ابلی و لا تضمن بلاء امرء الی غیره و لاتقصرن به دون غایه بلائه و لا یدعونک شرف امرء الی ان تعظم من بلائه ما کان صغیرا و لا ضعه امرء الی ان تستصغر من بلائه ما کان عظیما؛ اندازه رنج هر یک از کارگزاران را در نظر داشته باش و رنج یکی را به حساب دیگری مگذار و در پاداش او به اندازه تلاشی که کرده و رنجی که دیده، کوتاهی مکن. مبادا بزرگی کسی موجب شود که رنج اندک او بزرگ جلوه کند و فرودی رتبه کسی سبب شود که کوشش سترگ او خوار و کم جلوه به حساب آید.» (نهج‌البلاغه، نامه۵۳، ص۴۳۴)

………………….

۲-۲-۵. برابری طرفین دعوا در قضاوت

عدالت قضایی اقتضا می‌کند که قاضی در تمام موارد میان طرفین دعوا برابری را رعایت کند و به طور یکسان به صورت طرفین دعوا نگاه کند و به گونه‌ای عمل نکند که احساس شود قاضی به یکی از طرفین دعوا نظر خاصی دارد، چنان‌که امام صادق از امیرالمؤمنان علی علیه‌السلام روایت کرده است: «مَنِ ابْتُلِیَ بِالْقَضَاءِ فَلْیُوَاسِ بَیْنَهُمْ فِی الْإِشارَهِ وَ النَّظَرِ وَ فِی الْمَجْلِسِ: هر که در مقام قضاوت قرار گیرد، باید در اشاره کردن‌ها و نگاه‌ها و جایگاه نشستن، میان مردمان برابری را پاس دارد.» (کلینى، ۱۴۰۷ق: ج۷، ۴۱۳)

………………….

۳-۲-۵. برپایی حق و تساوی در رعایت حقوق مردم

امام علی علیه‌السلام حکومت را در این جهت می‌خواست که به وسیله‌ی آن بتوان حقوق و قوانین را برپا داشت و هرگونه باطل و ناروایی و تجاوز را باز‌داشت: «والله لَهِیَ أَحَبُّ إِلیَّ من إِمرتکم، إِلاّ أَن أُقیم حقّاً، أَوأَدفع باطلاً: سوگند به خدا این کفش نزد من از امارت و حکومت بر شما محبوب‌تر است، لکن (من قبول چنین امارت و حکومتى نموده‏ام براى اینکه) حقّى را ثابت گردانم یا باطلى را بر اندازم.» (نهج‌البلاغه، خطبه۳۳، ص۷۶)

………………

۴-۲-۵. عدم طمع نزدیکان قاضی و امیدواری سایرین به عدالت وی

………………….

۵-۲-۵. ایجاد امنیت اجتماعى

………………

۶-۲-۵. عدم زورگویی و درازدستی یکی از طرفین دعوا بر دیگری

……………..

۷-۲-۵. سعادت و آرامش

………………….

۸-۲-۵. حمایت از حقوق مردم و صاحبان حق

……………….

۹-۲-۵. مهلت دادن به کسی که شاهد غایبی دارد در مجلس قضاوت

……………….

۱۰-۲-۵. پرهیز از قضاوت با ظنّ و گمان غیر معتبر

………………..

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی، امام علی، نهج البلاغه
فهرست منابع و مآخذ

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.