فصل دوم فایل و مبانی نظری اضطراب اجتماعی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فصل دوم فایل و مبانی نظری اضطراب اجتماعی دارای ۵۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فصل دوم فایل و مبانی نظری اضطراب اجتماعی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فصل دوم فایل و مبانی نظری اضطراب اجتماعی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فصل دوم فایل و مبانی نظری اضطراب اجتماعی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فصل دوم فایل و مبانی نظری اضطراب اجتماعی :

فصل دوم فایل و مبانی نظری اضطراب اجتماعی

در ۴۷صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری فایل)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

اضطراب اجتماعی

رشد فرد در زمینه های اجتماعی و سازگاری با دیگر افراد، یکی از فاکتورهای مهم در زندگی زناشویی است که کیفیت آن به سالهای قبل تر زندگی فرد بر می گردد. واقعیت مورد قبول همگان این است که زندگی انسان در بدو تولد در میان دیگران آغاز می شود و همان ابتدای حیات با آنها ارتباط آغاز می کند. همین ارتباط به شکل گیری رفتار او می انجامد. بدین ترتیب، یادگیری اجتماعی آغاز می شود و رفتارهای کودک رنگ اجتماعی پیدا می کند. محرومیت کودک از رشد و تکامل باعث می شود که با مردم کمتر تماس بگیرد، به زندگی اجتماعی بی علاقگی نشان دهد و در طرح نقشه ی زندگی برای آینده ناتوان جلوه کند (نیسی، شهنی ییلاق و فراشبندی،۱۳۸۴).

اضطراب اجتماعی که از آن به عنوان تجربه ی ناراحت کننده در حضور دیگران تعریف می شود و یکی از عواملی است که در روند رشد و تکامل اجتماعی افراد خلل ایجاد می کند. فردی که دچار اضطراب اجتماعی است، هیچ گونه تمایلی به آغاز ارتباط با دیگران ندارد و با احساسی از ترس و پایداری غیر معمول از هر موقعیت که ممکن است در معرض داوری دیگران قرار بگیرد، اجتناب می ورزد. همه ی انسان ها دوست ندارند که بخشی از رفتارها یا جنبه هایی از شخصیت شان مورد ارزیابی دیگران قرار گیرد، ولی این دسته از افراد کمترین تمایلی برای حضور در موقعیت های اجتماعی و ارتباط با دیگران ندارند، چرا که همه ی موقعیت های اجتماعی و تعاملات بین فردی را صحنه های ارزیابی و انتقاد تلقی می کنند. برخی از محققان اعتقاد دارند ترس از ارزیابی منفی علت اصلی اضطراب اجتماعی است. ترس از ارزیابی منفی، افراد مضطرب را وادار می کند که از برخورد با دیگران پرهیز کنند و بدین طریق، ترس خود را نشان دهند (نیسی و همکاران،۱۳۸۴).

افراد دارای اضطراب اجتماعی ویژگی هایی دارند که آنان را از دیگران متمایز می سازد. این افراد در هنگام صحبت کردن با دیگران احساس خجالت و عصبانیت می کنند. نگران این هستند که اشخاص دیگر درباره ی آنان چگونه فکر می کنند و در هنگام آشنایی با افراد جدید مضطرب می شوند. این افراد اغلب درباره ی اشتباه کردن، نادانی و حرف های احمقانه فکر می کنند، ترس دارند که دیگران آنها را ضعیف پندارند و به آنان بازخورد منفی دهند. این افراد ممکن است احساس عدم اعتماد به نفس کنند؛ زیرا تصور می کنند که دیگران آنان را دوست ندارند. علاوه بر این، این افراد ترس از انتقاد، اجتناب از تماس چشمی و ترس از ابراز وجود دارند (هرمزی نژاد،۱۳۸۰).

به عقیده ی ولپی(۱۹۵۸)، فرد دارای اضطراب اجتماعی فاقد توانایی ابراز وجود است. چنن فردی به دلیل ترس از دست دادن احترام و ترس از دست دادن دوست قادر نیست که عواطفش را ابراز کند (نقل از هرمزی نژاد، شهنی ییلاق و نجاریان،۱۳۷۹).

طبق تعریف انجمن روان پزشکی آمریکا (APA،۱۹۹۴، به نقل از مسعود نیا، ۱۳۸۸)، اضطراب اجتماعی عبارت است از ترس دائمی و مشخص از یک یا چند موقعیت اجتماعی یاعملکردی که فرد احساس می کند در معرض افراد نا آشنا یا موشکافی احتمالی از سوی دیگران قرار گرفته و تحقیر یا شرمسار خواهد شد.

با توجه به اینکه انسان موجودی اجتماعی و نیازمند برقراری ارتباط با دیگران است به گونه ای که بسیاری از نیازهای متعالی و شکوفایی استعدادها و خلاقیت هایش از طریق تعامل بین فردی[۱]و ارتباطات اجتماعی[۲] ارضا شده و به فعل در می آید (بیابانگرد، ۱۳۷۴). لزوم فراگیری آموزش های منتهی به ارتقای مهارت های اجتماعی[۳] ، پر اهمیت جلوه می نماید و از طرفی، لازمه ی برقراری ارتباط اجتماعی، قرار گرفتن در میان جامعه و افراد آن می باشد، واضح است اضطراب اجتماعی[۴] که به ترس آشکار و پیوسته از موقعیت های اجتماعی یا عملکردی اشاره دارد و از این باور فرد ناشی می شود که در این موقعیت ها به طرز خجالت آور یا تحقیرآمیزی [۵]عمل خواهد کرد، باعث عدم یا کاهش حضور فرد در میان افراد جامعه می گردد که این موضوع نیز راهکارهای آموزشی را در راستای کاهش اضطراب اجتماعی در افراد طلب می نماید. لازم به ذکر است که افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی به طور معمول از موقعیت های ترس آور پرهیز می کنند و به ندرت خود را مجبور به تحمل موقعیت اجتماعی یا عملکردی می نمایند و چنانچه با این موقعیت ها رو به رو شوند دچار اضطراب، شدیدی خواهند شد (رینگولد[۶] و همکاران،۲۰۰۳).

فایل ها نشان داده اند که آموزش ابراز وجود می تواند بر مشکلاتی که دارای جنبه های شناختی و رفتاری همانند اضطراب، افسردگی، هراس های اجتماعی و افزایش تعاملات اجتماعی هستند، اثر گذار باشد (چارلز و استوارت[۷]،۱۹۹۱، ص ۱۷۳، ارلیجز[۸]، ۲۰۰۵).

روان شناسان اجتماعی اعتقاد دارند اضطراب که عاملی مخرب و نابودکننده است، از طریق یادگیری و الگوبرداری آموخته می شود و می تواند باعث کاهش رضایت از زندگی افراد باشد. اضطراب اجتماعی به اضطراب یا تجربه هراس که در موقعیت های میان فردی یا عملکردی ایجاد می شود، اطلاق می شود. افراد دارای اضطراب اجتماعی بالا از ارزیابی منفی دیگران نسبت به خود و یا انجام عملی که باعث شرمندگی شود، بیمناک اند. فایلات حاکی از آن هستند که اضطراب اجتماعی با گرایش به اختصاص توجه به اطلاعات تهدید آمیز اجتماعی، از جمله اضطراب مرتبط با احساسات و رفتارها و نشانه های عدم رضایت از دیگران همراه است. تئوری های شناختی در زمینه اضطراب حاکی از آن هستند که توجه انتخابی به تهدیدها، اضطراب را شدیدتر کرده و قضاوت در زمینه رویدادهای اجتماعی را به انحراف می کشاند ) تایلر، بومیا و آمیر[۹]، ۲۰۱۰ ).

هراس اجتماعی یا اضطراب اجتماعی یکی از اختلالات اضطرابی است و با ترس بارز و پایدار از یک یا چند موقعیت یا عملکرد اجتماعی مشخص می شود که در آن شخص یا با افراد نا آشنا و غریبه مواجه است یا ممکن است مورد کنجکاوی آنها قرار گیرد. در چنین موقعیت هایی شخص می ترسد به گونه ای رفتار کند که موجب تحقیر و شرمندگی خود گردد )انجمن روانپزشکی آمریکا[۱۰]، ۱۹۹۴ ).

برای برخی از افراد تنها بخش کوچکی از موقعیت های اجرایی از قبیل نوشتن یا صحبت کردن در جمع برای گروهی از شنوندگان ترس آور است، در حالی که برخی دیگر از دامنه گسترده ای از عملکرد های عمومی یا موقعیت های تعامل اجتماعی می ترسند و طبیعی است که در هر کدام از موارد فوق، » اضطراب اجتماع « هنگامی به عنوان تشخیص مطرح می گردد که این گونه ترسها بطور معنی داری با عملکرد شغلی، تحصیلی یا اجتماعی فرد تداخل پیدا کند )استوار، خیر و لطیفیان، ۱۳۸۵ ). کلاین[۱۱] ( ۲۰۰۰ ) و زیگلر[۱۲] (۲۰۰۵ ) نیز معتقدند، گاهی اوقات توانایی ها بر اساس نشانه ها و علائم فیزیولوژیکی مورد قضاوت قرار می گیرند. این نشانه ها دربرگیرنده علائم جسمانی مانند اضطراب و تنش هستند که افراد در موقعیت های گوناگون آن ها را تجربه کرده و به طریقی متفاوت مورد تفسیر قرار می دهند. برای مثال، حضور در موقعیت های اجتماعی، برای بعضی اشخاص بروز این نشانه ها را به دنبال دارد و باعث می شود که وجود اضطراب را در خود نشانه ناتوانی و ضعف تلقی کنند و انتظار موفقیت در آ ن ها کاهش یابد، بنابراین در موقعیت های اجتماعی به خوبی عمل نمی کنند. مفهوم اضطراب اجتماعی یکی از اسم هایی است که برای ارجاع به این پیامد و پدیده شناختی- احساسی- رفتاری مورد استفاده قرار گرفته است .گودینا[۱۳] و هربرت ( ۲۰۰۶ ) معتقدند که اضطراب اجتماعی یک حالت هیجانی است و به دنبال ارزیابی اطلاعات درباره رویداد تهدید کننده یا ادراک توانایی شخص برای رویارویی با آن پدید می آید.

کولز و تیورک، هیمبرگ، فرسکو[۱۴] (۲۰۰۱) هورلی، ویلیامز، گانزالوز و گوردون[۱۵] (۲۰۰۴ ) منسل و کلارک[۱۶] ( ۱۹۹۹) ، اخیراً ویکز، هیمبرگ، رودباوت[۱۷] ( ۲۰۰۸ ) ویکز ، هیمبرگ، رودباوت و نورتون[۱۸] (۲۰۰۸) در فایل های خود، ترس از ارزیابی منفی توسط دیگران را در تشدید اضطراب اجتماعی در افراد مهم یافته اند، که باعث می شود آن ها از حضور در بعضی موقعیت ها اجتناب کنند.


[۱] Interaction Between Individual

[۲] Social Communication

[۳]Social Skill

[۴] Social Aفصل دوم فایل و مبانی نظری اضطراب اجتماعیiety

[۵] embarrassing or Humiliating

[۶] Rheingold

[۷] Charles & Stewart

[۸] Eureligs

[۹] Taylor ,Bomyea & Amir

[۱۰] American Psychiatric Association

[۱۱] Crain

[۱۲] Ziegle

[۱۳] Gaudiano

[۱۴] Coles, Turk, Heimberg & Fresco

[۱۵] Horley, Wiliiams, Gonsalvez & Gordon

[۱۶] Mansell & Clark

[۱۷] Weeks, Heimberg & Rodebaugh

[۱۸] Norton…

منابع فارسی

آخوندزاده، مجید (۱۳۹۱)پیش بینی رضایت زناشویی از روی متغیرهای رضایت جنسی و رضایت از تن انگاره دانشجویان متاهل دانشگاه فردوسی مشهد . کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد.

احمدی، زهرا، ملایی یارندی، الهام، ملکزادگان، اقدس، حسینی، آغا فاطمه(۱۳۹۰) رضایت جنسی و عوامل مرتبط با آن در زنان نخست حامله، نشریه مرکز فایلات مراقبت های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران ( نشریه پرستاری ایران )، دوره ۲۴، شماره ۷۱.

استوار، صغری، خیر، محمد و لطیفیان، مرتضی(۱۳۸۵) . بررسی سوگیری حافظه )شناختی( در نوجوانان با اختلال اضطراب اجتماعی. مجله روانشناسی، سال دهم، شماره ۳.

اسپنس، سوزان(۱۳۸۶) درمان اختلالات جنسی، ترجمه حسن توزنده جانی، مسعود محمدی، جهانشیر توکلی زاده، محمد دهگان پور. تهران: پیک فرهنگ.

انجمن روان پزشکی آمریکا(۱۳۸۱). متن تجدیدنظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی. محمد رضا نیک خو و هامایاک آوادیس یانس. تهران: انتشارات سخن.

اوحدی، بهنام (۱۳۸۵)، تمایلات و رفتارهای جنسی انسان، چاپ هشتم، اصفهان، انتشارات صادق هدایت.

بخشایش، علیرضا، مرتضوی، مهناز(۱۳۸۸). رابطه رضایت جنسی، سلامت عمومی و رضایت زناشویی در زوجین. فصلنامه روانشناسی کاربردی، سال ۳، شماره ۴ (۱۲)، ۱۳۸۸.

بهرامی، نسیم، ستارزاده، نیلوفر، قوجازاده، مرتضی، سلیمانی، علی، کاظمی جلیسه، حدیقه، صادقی، طاهره.(۱۳۸۹). بررسی ارتباط میان ناباروری با میزان رضایت جنسی زوجین، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، سال چهاردهم، شماره ۲ ( پی در پی ۵۵ ) .

بیابانگرد، اسماعیل(۱۳۷۴)، روش های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان. چاپ اول، تهران، انجمن اولیا و مربیان، ۱۱.

حسین زاده مالکی، زینب(۱۳۸۹) ،رابطه بین دانش و نگرش جنسی، مؤلفه های عشق و رضایت زناشویی با همسرآزاری در کارکنان متأهل ادارات دولتی شهر اهواز، کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.

حیدری، علیرضا، علی پور خدادادی، شهلا ..(۱۳۹۱) مقایسه اضطراب اجتماعی و نگرانی از تصویر بدنی دانشجویان زن و مرد، یافته های نو در روان شناسی، سال هفتم. شماره ۲۲.

خواجه، لاله؛ حسینچاری، مسعود(۱۳۹۰). بررسی رابطه اضطراب اجتماعی و جو روانی- اجتماعی کلاس با خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان دوره راهنمایی. فصلنامه روان شناسی تربیتی، شماره بیستم، سال هفتم.

خویی مرقاتی عفت .(۱۳۷۶) بررسی و مقایسه مشخصات فردی و خانوادگی زنان شاغل راضی و ناراضی از روابط جنسی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران…

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.