مقاله سیستم نگهداری و تعمیرات دستگاه های ارتباطی و ناوبری کشتی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله سیستم نگهداری و تعمیرات دستگاه های ارتباطی و ناوبری کشتی دارای ۴۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله سیستم نگهداری و تعمیرات دستگاه های ارتباطی و ناوبری کشتی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله سیستم نگهداری و تعمیرات دستگاه های ارتباطی و ناوبری کشتی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله سیستم نگهداری و تعمیرات دستگاه های ارتباطی و ناوبری کشتی :
موضوع نگهداری و تعمیرات از معدود علوم کاربردی است که شاید در طول تاریخ حیات انسان جران داشته است و با بهره گیری از دانشهای پایه ای مانند : ریاضی ، فیزیکی و علوم کاربردی ، مهندسی و مدیریت به موازات سایر علوم تجربی شکل آکادمیک به خود گرفته و پیشرفت کرده است .
ضرورت طراحی و استقرار سیستم های نگهداری و تعمیرات در کارخانجات یکی از مسائل حیاتی امروز صنایع مملکت ماست و این امر در امور خدماتی نیز صدق می کند از جمله بخش حمل و نقل که از مهمترین امور خدماتی در هر کشور می باشد .
نگهداری و تعمیرات در صورت اجرا شدن در مرکز تولیدی و خدماتی موجب کاهش هزینه و بالا رفتن کیفیت کار و در نهایت بالا رفتن بهره وری خواهد شد .
با پیچیده تر شدن امکانات در زندگی بشر روشهای استفاده و نگهداری و تعمیرات این امکانات پیچیده تر می شدند و برای این امر نیاز به دانش و تجربه خواهد بود .
باید سعی شود تا جایی که ممکن است عمر تجهیزات را اضافه کرد و در طول شبانه روز بیشترین کارایی را از آنها گرفت که این امر با داشتن یک
سیستم مناسب نگداری و تعمیرات با صنعت موردنظر امکانپذیر می باشد .
با داشتن یک سیستم نگهداری و تعمیرات کارآ می تواند قیمت تمام شده محصولات یا خدمات را کاهش داد .
در جهان امروز با قیمت کمتر و کیفیت بالاتر می توان رقابت کرد و در عرصه رقابت ماند . بامقدمه بالا ما به اهمیت کار نگهداری و تعمیرات پی بردیم حال می خواهیم اهمیت آن را در حمل و نقل دریایی و در زمینه تخصصی دستگاه های ارتباطی و اوبری کشتی ها بررسی کنیم .
در یک کشتی حداقل ۵۰ نفر انسان وجود دارد که نمی توان برای جان آنها قیمتی در نظر گرفت زیرا قابل قسمت گذاری نیستند .
خود کشتی حداقل ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ دلار قیمت دارد که رغم بسیار بالایی است و در هر کشتی حداقل ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ دلار کالا بار زده می شود . حال اگر یکی از دستگاههای ارتباطی یا ناوبری مثل رادار درست عمل نکند ممکن است یک حادثه بوجود آید و در پی آن همه چیز از بین برود و این یعنی یک زیان بسیار بالا و در صورتی که حادثه به طوری باشد که طی آن دو کشتی با هم برخورد کنند این زیان دو برابر خواهد شد و غرق شدن یک کشتی در دریا عوارض سنگین زیست محیطی در بر خواهد داشت که با میلیون ها دلار هزینه و صرف وقت بسیار بالا و به کارگیری نیروهای متخصص زیاد می توان آن را رفع کرد مانند آنچه در اثر غرق شدن یک نفتکش در دریا بوجود می آید .
تعریف نگهداری و تعمیرات
نگهداری : مجموعه فعالیت هایی که به طور مشخص و معمولاً به صورت برنامه ریزی شده و با هدف جلوگیری از خرابی ناگهانی ماشین آلات تجهیزات و تاسیسات انجام گرفته و با این کار قابلیت اطمینان و در دسترس بودن آنها را افزایش می دهیم ، نگهداری لقب می دهیم .
تعمیرات : شامل مجموعه فعالیت هایی است که بر روی یک سیستم یا وسیله ای که دچار خرابی و یا ازکار افتادگی گردیده ، انجام می دهیم تا آن را به حالت آماده و قابل بهره برداری بازگردانده و در جهت انجام وظیفه ای که به آن محول گردیده است ، آماده اش سازیم .
انواع روشهای نگهداری و تعمیرات
۱)نگهداری و تعمیرات به منظور بهبود :
ماشین آلاتی را که ما در امور تولیدی و یا خدماتی به کار می گیریم
ساخت دیگرانند و ممکن است نواقصی داشته باشد .
زمانی را که برای تعمیر ناشی از این نواقص صرف می کنیم روند تولید را متوقف می سازد و هزینه به ما تحمیل می کند .
۲)نگهداری و تعمیرات اصلاحی :
از کار افتادگی ناگهانی ماشین آلات ممکن است کل سیستم را متوقف سازد و زیانهای سنگینی وارد کند.
یکی از روشهای مبارزه با این امر نگهداری و تعمیرات اصلاحی است بدین ترتیب که با پیش بینی علت خرابی و اصلاح آن قبل از توقف ناگهانی دستگاه از این زیان جلوگیری نمود .
۳)نگهداری و تعمیرات پیشگیری :
نگهداری و تعمیرات پیشگیری عبارت است از یک روش سیستماتیک برنامه ریزی و زمان بندی شده جهات انجام کارهای نگهدار مورد نیاز بر طبق برنامه تنظیمی که در جهت حفظ شرایط بهینه تجهیزات و تاسیسات با توجه به موارد زیر تهیه گردیده است :
الف)حداقل نمودن تولیدات از دست رفته که ناشی از خرابی و از کار افتادگی تجهیزات و تاسیسات باشد .
ب)تامین و تضمین عمر مفید و قانونی تجهیزات سرمایه ای .
متغیرهای موثر در انتخاب روشهای نگهداری و تعمیرات
۱)نوع فعالیت سازمان (خدماتی ، تولیدی ، … ).
۲)بودجه مرد نظر سازمان برای سیستم نگهداری و تعمیرات .
۳)کوچکی یا بزرگی سازمان .
۴)پیچیده بودن یا نبودن دستگاه های سازمان .
۵)قیمت خرید دستگاههای نو در بازار .
۶)عوامل زیست محیطی که بر اثر از کار افتادن یا خوب کار نکردن دستگاه که ممکن است بوجود آید و …
مراحلی که باید برای طراحی یک سیستم نگهداری و تعمیرات طی کرد
۱)شناسایی تجهیزات
۲)تهیه شناسنامه تجهیزات
۳)تعیین استاندارد ها
۴)زمان بندی فعالیت های نگهداری و تعمیرات
۵)اجرای برنامه
۶)تهیه و تدارک برای اجرای برنامه (قطعات مورد نیاز و انبارداری آنها)
۷)کنترل فعالیت ها از طریق ثبت سوابق آنها
۸)ارزیابی سیستم و انجام اصلاحات به منظور بهبودسیستم .
شناسایی تجهیزات :
ما باید در قدم اول تجهیزاتی که می خواهیم برای نگهداری و تعمیرات آنها سیستم ایجاد کنیم را شناسایی کنیم . برای این کار باید تجهیزات را شناسایی و کدگذاری کنیم . باید اجزاء تشکیل دهنده هر دستگاه را هم شناسایی کنیم و بررسی کنیم که آیا می توان اجزاء مشابهی را جایگزین آن کرد یا نه .
تهیه شناسنامه تجهیزات :
در کارت شناسایی یا شناسنامه تجهزات مشخصات کلی با انضمام مشخصات فنی آنها ثبت می گردد . این کارت شامل اطلاعاتی است نظیر شماره صفحه ، نام دستگاه ، نوع دستگاه ، سازنده ، شماره سریال و … کارت
شناسایی در موارد زیر مورد استفاه قرار می گیرد :
الف)کمک به سفارش صحیح قطعات یدکی
ب)تائیدی بر مشخصات و عملکرد اولیه دستگاه
تعیین استاندارد ها :
هر دستگاه دارای استانداردهایی است برای کارکنان با آن و برای نگهداری و تعمیرات آن . به عنوان مثال : یک دستگاه باید ۸۰۰ ساعت یکبار
گریس کاری شود و این یک استاندارد برای آن محسوب شد .
زمان بندی فعالیت های نگهداری و تعمیرات :
هر سیستم نگهداری و تعمیرات بر حسب نوع خود یک زمان بندی را برای انجام کار نگهداری و تعمیرات در نظر می گیرند و طبق آن برنامه زمانی از قبل تعیین شده کار نگهداری و تعمیرات لتجام می گیرد .
تهیه و تدارک برای اجرای برنامه :
اجرای سیستم نگهداری و تعمیرات نیاز به امکاناتی دارد که مهمترین آنها عبارتند از : نیروی انسانی متخصص – تجهیزات کمکی و قطعات یدکی .
کنترل فعالیت ها از طریق ثبت سوابق آنها :
باید کلیه فعالیت های نگهداری و تعمیرات ثبت گردند تا از طریق آنها ما معایب را شناسایی کنیم .
تجزیه و تحلیل سیستم :
باید سیستم موجود بعد از مدتی که از کارش گذشت ارزیابی شود و معایب آن شناسایی و برطرف گردند تا به بهره وری کامل برسد .
شناسایی تجهیزات
دستگاه های بررسی شده به سه دسته کلی تقسیم می شوند :
۱)دستگاه های ارتباطی .
۲)دستگاه های ناوبری .
۳)دستگاه های شامل کامپیوتر .
۱)دستگاه های ماهواره ای inmarsat-b
این دستگاه دارای ند خط تلفن است که از طریق چهار ماهواره که تمام کره زمین را پوشش می دهند قادر است ارتباط تلفنی کشتی با کشتی های دیگر و کشتی با خشکی را میسر سازد .
با داشتن چند خط تلفن ارتباط و استفاده از فاکس و پست الکترونیکی میسر می گردد .
با قرار دادن یک دستگاه اضافی کنار این دستگاه در ارسال و دریافت تلکس نیز میسر می گردد . دستگاه فوق از ۳ قسمت عهده تشکیل می گردد .
۱)منبغ تغذیه : منبع تغذیه تشکیل گردیده است : یک برد الکترونیکی که برق ۲۲۰ ولت را که به صورت متناوب است به برق ۲۴ ولت DC تبدیل میکند این برد برق مورد نیاز همه قطعات و قسمتهای دستگاه inmarsat-b را تامین می کند .
۲)واحد اصلی کنترل Mcu :
تشکیل شده است از ۴ برد الکترونیکی و همچنین یک فن خنک کننده برای خنک کردن برد و این بردها دو عمل اصلی کنترل کار دستگاه و ارتباط دستگاه با بقیه دستگاه ها را به عهده می گیرند .
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.