بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش بیماران هموفیل ۲۰ – ۱۲ سال مراجعه کننده به مجتمع درمانگاهی امام خمینی ( ره ) در رابطه با بیمار هموفیلی سال ۱۳۸۲


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
5 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش بیماران هموفیل ۲۰ – ۱۲ سال مراجعه کننده به مجتمع درمانگاهی امام خمینی ( ره ) در رابطه با بیمار هموفیلی سال ۱۳۸۲ دارای ۱۸۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش بیماران هموفیل ۲۰ – ۱۲ سال مراجعه کننده به مجتمع درمانگاهی امام خمینی ( ره ) در رابطه با بیمار هموفیلی سال ۱۳۸۲  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش بیماران هموفیل ۲۰ – ۱۲ سال مراجعه کننده به مجتمع درمانگاهی امام خمینی ( ره ) در رابطه با بیمار هموفیلی سال ۱۳۸۲۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش بیماران هموفیل ۲۰ – ۱۲ سال مراجعه کننده به مجتمع درمانگاهی امام خمینی ( ره ) در رابطه با بیمار هموفیلی سال ۱۳۸۲،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش بیماران هموفیل ۲۰ – ۱۲ سال مراجعه کننده به مجتمع درمانگاهی امام خمینی ( ره ) در رابطه با بیمار هموفیلی سال ۱۳۸۲ :

فصل اول

زمینه پژوهش

اختلالات انعقادی [۱] ارثی پلاسما بعلت نقص در یک پروتئین انعقادی پدید می آید. دو اختلال وابسته به کروموزوم X یعنی فقدان عوامل VIII و IX مسئول اکثر موارد این اختلالات مادرزادی می باشند. این بیماران در معرض خونریزی شدید و ناتوانی مزمن بوده، نیازمند درمانهای طبی اختصاصی هستند (هاریسون، ۲۰۰۱، ص ۲۳۹).

هموفیلی [۲] اختلال ارثی بصورت کاهش یا فقدان فاکتور VII (یکی از پروتئینهای مسئول تشکیل لخته در پلاسما) می باشد که منجر به هموفیلی A می شود نوع دیگر آن، هموفیلی نوع B است که در اثر کاهش فاکتور IX بوجود می آید (گیلبرت [۳]، ۲۰۰۱، ص ۶۷۲).

سطح فاکتور انعقادی VIII و IX در حالت نرمال بین ۱۲۰-۵۰% می باشد. هموفیلی بر اساس سطح پلاسمایی فاکتور انعقادی به سه نوع، هموفیلی شدید [۴] (سطح فاکتور کمتر از ۱% حد نرمال)، متوسط [۵] (۵-۱%) و خفیف [۶] (۲۵-۵%) تقسیم می شود (چودهری [۷]، ۲۰۰۰، ص ۴۵).

اگر چه درمان موثر بیماری هموفیلی به دهه اخیر مربوط می شود ولی هموفیلی در جهان کهن نیز شناخته شده بود. قدیمی ترین دست نوشته ها در مورد چگونگی ظهور بیماری هموفیلی مربوط به متن های یهودی در قرن دوم میلادی است. هموفیلی به عنوان بیماری سلطنتی[۸] نامیده می شود زیرا اعضای خانواده های اصیل در اروپا به آن مبتلا بودند. در اجداد ملکه ویکتوریا [۹] هیچ سابقه ای از هموفیلی نبوده است اما پس از تولد پسرش لئوپلد[۱۰] در سال ۱۸۵۳ که مبتلا به هموفیلی بود معلوم شد که ملکه ویکتوریا ناقل هموفیلی بوده و ایجاد بیماری در او در اثر جهش[۱۱] ژنتیکی بوده است. ژن بیماری توسط دختران ملکه در خاندان سلطنتی روسیه، آلمان و اسپانیا نیر انتقال یافت (اسدی، ۱۳۸۰، ص ۲۷).

طبق برآوردهای کلی از هر ده هزار نوزاد پسر یک نفر مبتلا به هموفیلی است.

حدود سه هزار بیمار هموفیل نوع A و حدود ۷۵۰ هموفیل نوع B در کشور ما وجود دارد (شریفیان، ۱۳۷۸، ص ۲۹).

انجمن هموفیلی ایران (۱۳۷۷) گزارش می دهد: در حال حاضر تعداد ۳۲۱۵ نفر بیمار هموفیل A و تعداد ۶۶۸ نفر بیمار هموفیل B وجود دارد. رشد هموفیلی و سایر اختلالات انعقادی حدوداً در حد تشخیص یک فرد در یک روز است یعنی سالیانه ۳۶۰ نفر که رقم قابل توجهی به نظر می رسد (ص ۳۴).

گیلبرت می نویسد: تخمین زده می شود در حدود ۰۰۰/۱۰ نفر در ایالات متحده مبتلا به هموفیلی می باشند. گزارش ها در مورد میزان شیوع [۱۲] هموفیلی متفاوت است اما میزان یک در ۰۰۰/۲۰ اغلب ذکر می شود. در ۳۰% از موارد ابتلاء به بیماری به دلیل جهش ژنتیکی می باشد که در این موارد سابقه بیماری در خانواده بیمار وجود ندارد (۲۰۰۱، ص ۶۷۳).

شاوساسمن[۱۳] شیوع هموفیلی A را در انگلستان یک در ۰۰۰/۱۰ جمعیت مردان و هموفیلی B را یک در ۰۰۰/۶۰ از جمعیت مردان گزارش می کند (۱۹۹۹، ص ۴۱).

چودهری می نویسد: شیوع هموفیلی در هندوستان نزدیک به ۱ در ۵۰۰۰ مرد می باشد تخمین زده می شود که سالانه ۱۳۰۰ کودک مبتلا به هموفیلی در هندوستان متولد می شود و تقریباً ۰۰۰/۵۰ بیمار با هموفیلی A شدید در حال حاضر وجود دارد. این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه تنها ۵% از جمعیت مبتلا به منابع کافی درمانی و مراقبتی دسترسی دارند (۲۰۰۰، ص ۴۵).

تزریق فاکتورهای انعقادی مشتق از پلاسما که جهت درمان هموفیلی استفاده می شود می‌تواند باعث انتقال عفونتهای HBV[14]، HCV[15]،HIV[16] در این بیماران گردد.

این مسئله ناشی ار فقدان حساسیت صد در صد تست های تشخیصی در مواردی است که اهداکنندگان خون با وجود آلوده بودن فاقد آنتی بادی می باشند. افزایش تعداد موارد ابتلاء به عفونتهای ویروسی در دهه گذشته منجر به بروز مشکلات روانی، اجتماعی و نگرش منفی در بیماران هموفیل گردیده است (چهاب [۱۷]، ۲۰۰۲، ص۴۲۰).

فصل اول

·زمینه پژوهش

·بیان مسئله پژوهش

·اهداف پژوهش

·فرضیه پژوهش

·تعریف واژه ها

·پیش فرضهای پژوهش

·محدودیت های پژوهش

·اهمیت پژوهش

بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش بیماران هموفیل ۲۰ – ۱۲ سال مراجعه کننده به مجتمع درمانگاهی امام خمینی ( ره ) در رابطه با بیمار هموفیلی سال ۱۳۸۲
فهرست منابع

———————–

چهار چوب پنداشتی:

چهار چوب پنداشتی این پژوهش را بیماری هموفیلی و آموزش بیماران هموفیل تشکیل می دهد که در این راستا به مفاهیم آموزش،‌آگاهی و نگرش نیز پرداخته شده است.

هموفیلی [۱] یک اختلال مادرزادی خونریزی دهنده است که به دلیل عدم وجود حداقل یک فاکتور انعقادی رخ می دهد . این بیماری در برگیرنده انواع مختلف اختلالات خونریزی دهنده بوده و از شایع ترین مشکلات انعقادی است. هموفیلی A یا هموفیلی کلاسیک[۲] ناشی از کمبود فاکتور ۸ است و هموفیلی B به نام بیماری کریسمس[۳] هم معروف است که ناشی از کمبود فاکتور ۹ می باشد. انواع دیگر هموفیلی شامل هموفیلی C ناشی از کمبود فاکتور ۱۱، کمبود فاکتور هاگمن[۴] به دلیل کمبود فاکتور ۱۲ رخ می دهد. ون ویلبراند[۵] یا هموفیلی عروقی در اثر کمبود خفیف فاکتور ۸ (۱۵ تا ۵۰ درصد طبیعی) همراه با اختلال عمل پلاکت ایجاد می شود. موارد ذکر شده کمتر از ۱۰ درصد از هموفیلی ها را تشکیل می دهند . اکثریت کودکان مبتلا به هموفیلی از نوع A یا B هستند که ۸۰ درصد از موارد ابتلا مربوط به هموفیلی A می باشد.

هموفیلی A و B به صورت کروموزوم جنسی مغلوب انتقال می یابد و فقط در جنس مذکر دیده می شوند (لاکمن، ۱۳۷۹، ص ۵۷ و ۵۶). بیماری ون ویلبراندیک صفت غالب است و در زنان و مردان بروز می کند. هموفیلی غالبا به وسیله یک مرد فاقد بیماری و یک زن حامل انتقال می یابد . یک مرد هموفیل و یک زن سالم می توانند کودکان مذکر طبیعی و کودکان مونث حامل ژن هموفیلی به وجود آورند.

ژنهای مسئول سنتز فاکتور ۸ و ۹ بر روی کروموزوم X قرار گرفته ایند. در هموفیلی این ژنها معیوب بوده و یا وجود ندارند و به این خاطر هموفیلی یک اختلال وابسته به جنس می باشد. یک مرد هموفیل دارای یک کروموزوم X مبتلا و یک کروموزوم Y می باشد. دختران چنین فردی همگی ناقل خواهند بود زیرا یک کروموزوم X مبتلا از پدر و و یک کروموزوم X سالم را از مادرشان دریافت می کنند . زنان ناقل به دلیل داشتن یک کروموزوم X سالم که می تواند در تولید فاکتور ۸ و ۹ موثر واقع شود انعقاد خون طبیعی خواهند داشت .در مردان کروموزوم Y نمی تواند در تولید فاکتور ۸ و ۹ موثر واقع شود. به این دلیل اگر یک مرد کروموزوم X حامل ژن هموفیلی را به ارث ببرد او مبتلا به بیماری خواهد شد زیرا کروموزم Y او نمی تواند ناتوانی کروموزوم X را برای تولید فاکتور ۸ یا ۹ جبران کند (شاو، ساسمن[۶]، ۱۹۹۹، ص۳۹)‌.

فصل دوم

·چهارچوب پنداشتی

·مروری بر مطالعات

بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش بیماران هموفیل ۲۰ – ۱۲ سال مراجعه کننده به مجتمع درمانگاهی امام خمینی ( ره ) در رابطه با بیمار هموفیلی سال ۱۳۸۲
فهرست منابع

——————–

فصل سوم

فصل سوم پژوهش: این فصل شامل روش پژوهش و ملاحظات اخلاقی می باشد.

روش پژوهش[۱]:

در این بخش نوع پژوهش، جامعه پژوهش، نمونه پژوهش،‌ محیط پژوهش. مشخصات واحدهای مورد پژوهش، روش گردآوری داده ها و روش تجزیه و تحلیل داده ها توضیح داده خواهد شد.

نوع پژوهش[۲]:

این پژوهش یک تحقیق نیمه تجربی[۳] است. دمپسی و دمپسی[۴] (۲۰۰۰) معقدند که در یک تحقیق تجربی پژوهشگر متغیرهای مستقل را دستکاری نموده و آزمودنیها به طور تصادفی به گروههایی تقسیم می شوند و مداخله در شرایط و موقعیت های کنترل شده اجرا می‌گردد (ص ۳۶۵).

مطالعات تجربی در شرایط واقعی و حقیقی اجتماعی کاری بس دشوار است. زیرا در این شرایط امکان کنترل همه متغیرهای موجود در حوزه تحقیق وجود ندارد. بنابراین می توان اذعان داشت که اکثر تحقیقات تجربی هنگامیکه آزمودنیها افراد بشر هستند از نوع تحقیقات نیمه تجربی می باشند (نادری و سیف نراقی، ۱۳۸۱، ص ۲۹).

در انجام این پژوهش پس از انتخاب دو گروه تجربه و شاهد گروه تجربه، در معرض متغیر مستقل آموزش قرار گرفت ولی برای هر دو گروه سنجشهای مشابهی در فواصل زمانی معین در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون انجام شد .آموزش برای گروه تجربه پس از پیش آزمون از طریق بخش فیلم ویدئوئی انجام شد و همزمان جزوه آموزشی در رابطه با موضوع پژوهش نیز در اختیار گروه تجربه قرار گرفت برای گروه شاهد در دو مرحله آزمون به عمل آمد و آموزش داده نشد و نیز جزوه آموزشی در اختیار آنان قرار نگرفت. در هر مرحله آگاهی و نگرش واحدهای مورد پژوهش مورد بررسی قرار گرفت.

جامعه پژوهش [۵]:

جامعه پژوهش شامل کلیه مواردی است که دارای خصوصیات و ویژگیهای مشترک و مورد نظر پژوهشگر است (عابد سعیدی و امیر علی اکبری، ۱۳۸۱، ص ۹۹)‌.

در این تحقیق جامعه پژوهش را بیماران هموفیل نوع A و B از نوع شدید یا متوسط که در مجتمع درمانگاهی امام خمینی تهران دارای پرونده پزشکی بوده و به صورت منظم جهت تدابیر درمانی به این مرکز مراجعه می نمودند، تشکیل دادند. سطح فاکتور انعقادی در نوع شدید کمتر از ۱% و در نوع متوسط ۵-۱% درنظر گرفته شد.

نمونه پژوهش[۶]:

عابد سعیدی و امیر علی اکبری (۱۳۸۱) می نویسند: نمونه بخشی از جامعه است. در مفهوم متعارف به بخشی از کل که خصوصیات آن کل را دارا باشد نمونه می گویند (ص۱۰۰).

———-

فصل چهارم

یافته های پژوهش:

در این پژوهش به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، اطلاعات و داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار spss تحلیل گردید و نتایج به صورت جداول توزیع فراوانی مطلق و نسبی برای تمام متغیرها تنظیم گردید .

جداول۲۰ –1 مربوط به مشخصات فردی واحدهای مورد پژوهش می باشد.

جداول ۲۱ الی ۲۵ مربوط به تعیین و مقایسه آگاهی بیماران هموفیل در رابطه با بیماری هموفیلی در گروه تجربه قبل از آموزش و گروه شاهد در آزمون نوبت اول می‌باشد.

جدول ۲۶ و ۲۷ مربوط به تعیین و مقایسه نگرش بیماران هموفیل در رابطه با بیماری هموفیلی در گروه تجربه قبل از آموزش و گروه شاهد در آزمون نوبت اول می باشد.

جدول ۲۸ الی ۳۲ در رابطه با تعیین و مقایسه آگاهی بیماران هموفیل در رابطه با بیماری هموفیلی بعد از آموزش در گروه تجربه و بعد از آزمون نوبت دوم در گروه شاهد می‌باشد.

جداول ۳۳ و ۳۴ در رابطه با تعیین و مقایسه نگرش بیماران هموفیل در رابطه با بیماری هموفیلی بعد از آموزش در گروه تجربه و بعد از آزمون نوبت دوم در گروه شاهد می‌باشد.

جداول ۳۵ الی ۳۹ در رابطه با تأثیر آموزش بر میزان آگاهی بیماران در گروه تجربه می‌باشد.

جدول۴۰ در رابطه با تأثیر آموزش بر نگرش بیماران در گروه تجربه است.

جداول۴۶-۴۱ در رابطه با توزیع فراوانی مطلق و نسبی تغییرات میزان آگاهی و نگرش واحدهای مورد پژوهش بر حسب مشخصات فردی می باشد.

جداول ضمیمه ۱ و ۲ در رابطه با توزیع فراوانی مطلق و نسبی واحدهای مورد پژوهش بر حسب مشخصات نفر اول و دوم مبتلا در خانواده بیماران در گروه تجربه و شاهد می باشد.

—————–

فصل پنجم

نتایج پژوهش:

در این فصل یافته های پژوهش در چهارچوب بحث و بررسی یافته ها، نتیجه گیری نهایی، کاربرد یافته ها و پیشنهادات برای پژوهش های بعدی تنظیم گردیده است.

بحث و بررسی یافته ها[۱]:

در این بخش یافته های پژوهش در رابطه با مشخصات فردی واحدهای مورد پژوهش و اهدف ویژه و کلی مورد بحث قرار می گیرد. مورفی[۲] (۱۹۹۶) معتقد است که افراد دارای خصوصیات و ویژگیهای متفاوتی می باشند و تعیین خصوصیات فردی فراگیران در امر آموزش یک اصل اساسی می باشد (ص ۲۷).

جدول شماره ۱ الی ۲۰ توزیع فراوانی مطلق و نسبی واحدهای مورد پژوهش را از نظر مشخصات فردی از قبیل سن، تحصیلات، سن، شغل و میزان تحصیلات والدین، محل سکونت، میزان درآمد خانواده، نوع و شدت بیماری، سن تشخیص بیماری، تعداد افراد مبتلا در خانواده و… را نشان می دهد.

جدول شماره (۱) نشان می دهد اکثریت واحدهای مورد پژوهش در هر دو گروه تجربه (۵۵%) و گروه شاهد (۵/۵۲%) در رده سنی ۲۰-۱۸ سال هستند . میانگین سن در گروه تجربه ۱۷/۱۷ با انحراف معیار (۷۵/۲) و در گروه شاهد ۸۷/۱۶ با انحراف معیار (۸۵/۲) بوده است. آزمون آماری تی مستقل اختلاف معنی‌داری به لحاظ سن بین دو گروه نشان نمی دهد.

(۶۳/۰ = p و ۷۸ = df و ۱۴۸/۰ = t)

در ارتباط با تحصیلات واحدهای مورد پژوهش در دو گروه تجربه و شاهد جدول شماره (۲) نمایانگر آن است که بیشترین درصد واحدهای مورد پژوهش در گروه تجربه (۴۵%) و در گروه شاهد (۵/۴۷ %) دارای تحصیلات متوسطه و کمترین درصد واحدهای مورد پژوهش در گروه تجربه (۱۰%) و گروه شاهد (۵%) دارای تحصیلات ابتدایی می باشند که آزمون آماری کای دو اختلاف معنی‌داری به لحاظ تحصیلات بین دو گروه نشان نمی دهد (۶۵/۰ = p و ۱ = df و ۲۰/۰ = ۲x). استانهوپ و لانکستر[۳] (۱۹۹۶) معتقدند که سطح تحصیلات و فرهنگ بر آموزش و میزان یادگیری تأثیر دارند (ص ۱۹۲).

جدول شماره (۳) در ارتباط با سن پدر نشان می دهد که بیشترین واحدهای مورد پژوهش در گروه تجربه (۵/۳۸%) و در گروه شاهد (۵/۴۷%) پدرشان در رده سنی ۴۵-۵۴ سال می‌باشند میانگین سن پدر در گروه تجربه ۸۷/۴۹ و در گروه شاهد ۵/۵۰ با انحراف معیار (۴۸/۸) بود.

فصل پنجم

·نتایج پژوهش

·نتیجه گیری نهایی

·کاربرد یافته های پژوهش

·پیشنهادات برای پژوهشهای بعدی

·بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش بیماران هموفیل ۲۰ – ۱۲ سال مراجعه کننده به مجتمع درمانگاهی امام خمینی ( ره ) در رابطه با بیمار هموفیلی سال ۱۳۸۲
فهرست منابع

————–

بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش بیماران هموفیل ۲۰ – ۱۲ سال مراجعه کننده به مجتمع درمانگاهی امام خمینی ( ره ) در رابطه با بیمار هموفیلی سال ۱۳۸۲
فهرست مطالب

عنوان

زمینه پژوهش …………………….

بیان مسئله پژوهش ………………..

اهداف پژوهش …………………….

الف ) اهداف کلی …………………

ب ) اهداف ویژه ………………….

فرضیه های پژوهش …………………

تعریف واژه ها …………………..

پیش فرضهای پژوهش ………………..

محدودیت های پژوهش ………………..

الف ) محدودیت های خارج از اختیار پژوهشگر

ب ) محدودیت های در اختیار پژوهشگر ….

اهمیت پژوهش ……………………..

منابع فارسی …………………….

منابع خارجی …………………….

۱۷۲ صفحه فایل Word

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.