بررسی استرس شغلی برروی کارمندان شهرداری منطقه ۱۶ تهران
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
بررسی استرس شغلی برروی کارمندان شهرداری منطقه ۱۶ تهران دارای ۸۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد بررسی استرس شغلی برروی کارمندان شهرداری منطقه ۱۶ تهران کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز بررسی استرس شغلی برروی کارمندان شهرداری منطقه ۱۶ تهران۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی استرس شغلی برروی کارمندان شهرداری منطقه ۱۶ تهران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن بررسی استرس شغلی برروی کارمندان شهرداری منطقه ۱۶ تهران :
تاریخچه:
امور شهری و رسیدگی به شهرها و به طور کلی هر جامعه مسکونی انسانی از دیرباز مورد توجه بوده است. در گذشته و قبل از پیدایش شهرها و در جوامع کوچک انسانی شاید ریشسفیدان جامعه و یا به اصطلاح «کدخدایان» تمام امور شهری را به عهده داشتند و به علت کوچک بودن جامعه و فضای زندگی موفق به این کار میشدند. البته این کار به صورت ابتدایی و غیر سازمانیافته خود صورت میگرفت.
با گسترش شهرها و تمایل بشر برای شهرنشینی نیاز به چند سازمان مختلف برای رسیدگی به امور شهری که تعداد آن بسیار زیاد و محدوده آن بسیار وسیع است احساس شد. با پیدایش اولین شهرها شهرداریها نیز آغاز به کار کردند که در ابتدا کارشان نظافت شهری و رفت و روب شهرها بوده است و حیطه وظایف آنها بسیار محدود بوده. شاید جالب باشد بدانید اولین شهرداری در دوران پادشاهی هخامنشی در ایران بوجود آمد.
در تهران و پس از پایتخت شدن این شهر به عنوان مرکز ایران، تهران اهمیت ویژهای پیدا کرد و نیاز به مدیریت شهری احساس شد.
در سال ۱۲۸۶ شهرداری تهران با نام سابق« بلدیه» آغاز به کار کرد. و در آن زمان مسئول نظافت شهری و جمعآوری زباله بود اما با گسترش شهر روند روزافزون ساخت و سازها حیطه وظایف شهرداری بیشتر شد.
اهداف و وظایف شهرداری تهران
شرح وظایف فعلی شهرداریها (مصوب سال ۱۳۰۹) بیش از تکالیف جاری شهرداریها بوده و اغلب این وظایف (مانند تأمین آب و روشنایی شهر، نصب و نظارت برگه قیمت اجناس…) با مشارکت یا توسط دیگر سازمانهای دولتی انجام میشود. لکن بخشی از نیازهای جدید و اساسی مدیریت کلان شهرها (مانند کاهش ترافیک و تسهیل تردد شهرها، حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا، خودکارسازی امور شهروندان و ترویج فرهنگ و رفاه شهری) از وظایف مصوب شهرداریها نبوده و هماهنگی و مشارکت دیگر واحدهای ذیربط با شهرداری کلان شهر مصوب و الزامی نمیباشد که ساماندهی و هدایت مطلوب کلان شهر را نامقدور و بعید نموده و بازنگری قوانین فعلی مدیریت کلان شهرها را ضروری مینماید.
اهم وظایف مصوب فعلی شهرداریها در ذیل آمده است:
۱-ایجاد توسعه، تنظیف، نگهداری و اصلاح معابر و مجاری آب و فاضلاب
۲-پیشنهاد اصلاحات شهری، صدور پروانه ایجاد و اصلاح کلیه ساختمانهای شهر
۳-مراقبت و تشریک مساعی در امور بهداشت اهالی (برای جلوگیری از امراض همگانی و دفع حیوانات مضر)
۴-تأسیس مؤسسات فرهنگی، بهداشتی و تعاونی و مساعدت مالی به انجمنهای تربیت بدنی و خانه و مدرسه
۵-تهیه مقررات صنفی و پیشنهاد آن به شورای شهر و مراقبت در امور اصناف، صدور پروانه کسب اصناف، تعطیلی اماکن بیپروانه و جلوگیری از ایجاد، تأسیس و ادامه کار مشاغل و اماکن غیربهداشتی یا مزاحم
۶-اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق، احداث ابنیه عمومی مورد نیاز شهر (مانند کشتارگاهها، میدانها، باغ کودکان، ورزشگاه، غسالخانه و گورستان و تهیه وسایل حمل اموات)
۷-اتخاذ تدابیر لازم برای ساخت خانههای ارزان برای اشخاص بیبضاعت و تشریک مساعی با مراکز مسئول حفظ ابنیه عمومی، آثار باستانی، مساجد و غیره
۸-تهیه و تعیین میادین عمومی فروش ارزاق و اتخاذ تدابیر برای فراوانی، مرغوبیت و حسن اداره فروش گوشت و نان شهر و تردد و توقف وسایل نقلیه
۹-پیشنهاد برقراری یا لغو عوارض شهر، تغییر نوع و میزان عوارض، برآورد و تنظیم بودجه و متمم اصلاحیه و تفریغ آن و پیشنهاد و اجرای برنامههای عمرانی (با تصویب شورا)
۱۰- انجام دیگر امور مصوب شورای شهر
گسترش شهرتهرانآآ
با روند ساخت و ساز شهری و مهاجرت به شهرها و به ویژه تهران و گسترش کلان شهر بزرگ ایران، تهران به مناطق مختلف تقسیم شد. که در حال حاضر به ۲۲ منطقه تقسیم شده است.
شهرداری منطقه ۱۶ بعد از انقلاب اسلامی آغاز به کار کرد مناطقی از جمله نازیآباد، خزانه بخارائی، جوادیه، علیآباد و … را تشکیل میدهد.
شهردار این منطقه جناب دکتر صبری هستند که مستقیماً از سوی شهردار تهران منصوب میشدند.
شهرداری منطقه ۱۶ خود به ۴ ناحیه تقسیم میشود که هر کدام از این نواحی قسمتی از این منطقه را شامل میشود.
ساختمان جدید شهرداری منطقه ۱۶ در تاریخ بهمن ماه ۱۳۸۵ توسط شهردار محترم تهران افتتاح گردید.
آشنایی مکان کارآموزی
ساختمان شهرداری منطقه ۱۶ در میدان بهمن کنار فرهنگسرای بهمن قرار گرفته است.
این ساختمان بسیار زیبا و نوساز است و از ۲ قسمت و ۲ ساختمان تشکیل شده ، در ساختمان کوچک کنار ساختمان اصلی دبیرخانه و کارگزینی قرار دارد. در جلوی این ساختمان فضای سبز زیبا و در کنار ساختمان پارک بزرگی واقع شده. قسمتهای مختلف ساختمان اصلی در نمودار زیر آمده است.
نمودار ۱-۱-قسمتهای مختلف شهرداری منطقه ۱۶ تهران
حوزه دفتر شهردار |
طبقه ۲ T2 |
اداره آموزش |
حوزه معاونت شهرسازی و معماری |
همکف -۰- زیر زمین ۱- |
اجرای احکام |
حراست |
فناوری و اطلاعات |
اداره بازدید یکسان |
واحد بیسیم |
||
مشاورین |
اداره بودجه |
||||
معاونت هماهنگی و برنامهریزی |
کارشناس حقوقی |
رستوران |
پارکینگ |
||
مشاور شهردار در امور ایثارگران |
اداره حقوقی |
واحد خدمات |
تلفنخانه |
||
بازرس |
موتور پول |
||||
قائم مقام |
طبقه ۱ T1 |
حوزه معاونت مالی اداری |
سالن آمفی تئاتر |
زیرزمین ۲- |
استخر و سونا و جکوزی |
روابط عمومی |
حوزه درآمد و نوسازی |
تأسیسات |
پارکینگ |
||
تدارکات |
حسابداری |
||||
امور قراردادها |
|||||
ممیزی |
آشنایی با فضای کلی محل کارآموزی:
طبقه دوم
حوزه دفتر شهردار:
تشکیل شده از دفتر جناب آقای شهردار، کار ایشان نظارت بر کارها، مدیریت شهری، ایراد دستور، امضاءها و …
در حوزه دفتر شهردار رئیس دفتر ایشان مشغول به کار هستند که وظیفه ایشان هماهنگی کارهای جناب شهردار است اعم از ملاقاتها، بازدیدها و نامهها و … همچنین منشی ایشان برای پاسخگویی به تلفن دریافت پیامهای شهردار و با هماهنگی شهردار پاسخگویی به پیامهاست.
اداره آموزش
اداره آموزش مسئولیت مهم و بسیار کارساز آموزش حین خدمت کارمندان و کارکنان شهرداری را برعهده دارد. در بحث روانشناسی صنعتی و سازمانی بحث آموزش حین خدمت بسیار مهم است و در بالا بردن بهرهوری و تخصص کارکنان، فعالیت مهمی محسوب میشود.
حراست
کارمندان حراست مسئول نظارت بر رعایت قوانین اداری و همچنین رعایت
شئونات اسلامی و تخلفات کارمندان میباشند.
فناوری و اطلاعات
قسمت فناوری اطلاعات قسمتی است که طراحی سایتهای اینترنتی و بروز کردن اطلاعات داخل سایت و هماهنگی تمام شبکههای قسمتهای مختلف اداری شهرداری را عهدهدار است. تأسیس سایتهای جدید و گرفتن اطلاعات از سایتهای دیگر از وظایف این قسمت است.
مشاورین
گروه مشاورین همان طور که از اسمش برمیآید کار مشورت دادن به ارباب رجوع در تمام موارد مربوط به شهرداری را دارد. مشورت در امور ساخت و ساز، مرمت، جواز، پایانکار و … را عهدهدار هستند.
اداره بودجه:
اداره بودجه مسئول حساب کردن بودجه مورد نیاز شهرداری درخواست این بودجه و تقسیم این بودجه به قسمتهای مختلف و همچنین نحوه استفاده از این بودجه را دارد. همچنین این اداره مسئول تصویب بودجه برای قسمتهای مختلف نیز میباشد.
معاونت هماهنگی و برنامهریزی:
این معاونت به عنوان یکی از معاونین شهردار مسئول هماهنگی و برنامهریزی کوتاه، میان و بلندمدت را عهدهدار هستند. این اداره بعد از برنامهریزی برای یک دوره کاری مسئول هماهنگی برای اجرای این برنامهها هستند.
کارشناس حقوقی و اداره حقوقی:
این اداره که از کارشناسان حقوقی و حقوقدانان در امور شهرداری و شهرسازی تشکیل شده مسئول رسیدگی به مسائل حقوقی و موانع پیش روی شهرداری در اجرای برنامهها و طرحها میباشد. در واقع این کارشناسان وکلای شهرداری به حساب میآیند. موانع حقوقی و احقاق حق توسط این کارشناسان انجام میشود.
مشاور شهردار در امور ایثارگران:
این واحد کار رسیدگی و مشاوره در امور ایثارگران که در شهرداری کار میکنند و یا ارباب رجوع که خود از ایثارگران است و مشکلی دارد که توسط شهرداری حل میشود را دارد. این واحد رسیدگی به کارهای خانوادههای شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان را عهدهدار است.
بازرسی:
این واحد برای نظارت و بازرسی در امور شهرداری منطقه ۱۶ توسط شهرداری مرکز تعیین شده. وظیفه این واحد نظارت و بازرسی و برخورد با تخلفات و همچنین گزارش تخلفات به شهرداری مرکز میباشد.
طبقه اول:
قائم مقام
نفر دوم بعد از شهردار قائم مقام منطقه میباشد که برای کمک به شهردار و همچنین در غیاب شهردار کارهای ایشان را انجام میدهد.
روابط عمومی
روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۶ در طبقه اول قرار دارد که این واحد گرفتن پیامهای ۱۸۸۸ که پایانه ارتباط با مردم شهرداری تهران هست همچنین بررسی مشکلاتی که مردم با تلفن ۱۳۷ شهرداری مطرح میکنند، گرفتن پیشنهادات و انتقادات و نظرات مردم، گرفتن فکس و ابلاغیهها و انتقال آن به واحدهای مربوط و اطلاعرسانی برای مردم و کارکنان است.
تدارکات
واحد تدارکات هم در طبقه اول است که وظیفه ارائه خدمات به کارکنان را عهدهدار است.
حوزه معاونت مالی و اداری
تمام امور مالی و اداری از جمله دادن حکم عزل و نصب و استخدام و کارهای اداری را دربرمیگیرد که سازمانهایی چون درآمد و نوسازی و ممیزی و حسابداری را در زیرمجموعه خود دارد.
حسابداری
کار حسابداری ،رسیدگی به حسابهای اداره میباشد.
طبقه همکف
حوزه معاونت شهرسازی و معماری
در حوزه معاونت شهرسازی کارهایی از قبیل: بازدید ملک برای صدور پایانکار، تشخیص میزان خلافی، تعیین جریمه برای خلاف در ساخت و ساز، صدور جواز برای ساخت و ساز، بازدید از محلهای در حال ساخت، تعیین سلامت ساخت و ساز، تعیین محدوده شهری و نوع معماری و حفظ آن، و نظارت بر رعایت طرح تفضیلی مصوب در شهرداری و … میباشد، که حدود ۳۳ کارمند در آن مشغول به کار هستند که اکثر آنها دارای مدرک کارشناسی هستند.
اجرای احکام
همان طوری که از اسم این واحد مشخص است این واحد وظیفه اجرای احکامی که توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ مصوب میشود را دارد. وقتی ملکی دارای خلافی باشد که این خلاف قابل بخشش نباشد یا مخالف طرحهای شهرسازی باشد این خلاف ساختمانی به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده میشود و این کمیسیون یا رأی به تخریب و یا پلمپ و یا جریمه میدهد که اجرای این رأی و احکام وظیفه واحد اجرای احکام است.
اداره بازدید یکسان
این اداره مسئول بازدید برای تمام واحدهای شهرداری است. درگذشته هر واحد برای خود و به طور مجزا بازدید انجام میداد و این کار هزینه و وقت زیادی میطلبید، با بوجود آمدن این واحد، بازدید به صورت یکسان برای تمام واحدها انجام میگیرد.
واحد بیسیم
واحد بیسیم شبکه بیسیم شهرداری را زیرنظر دارد. شهرداری از ارگانهایی است که اجازه استفاده از بیسیم را دارد.
زیرزمین ۱-
در این طبقه رستوران، پارکینگ، واحد خدمات و تلفنخانه میباشد که نیاز به توضیح نحوه کار این واحدها نیست.
زیرزمین ۲-
ر این طبقه سالن آمفیتئاتر، استخر، سونا و جکوزی، تأسیسات و پارکینگ قرار دارد.
لازم بذکر است کمتر از یکسال از افتتاح ساختمان شهرداری منطقه ۱۶ میگذرد و این ساختمان بسیار مجهز و به روز است و به رضایت ارباب رجوع و کارمندان کمک میکند.
|
نمودار ۵-۱
تعداد پستها
حوزهها |
تعداد پستها |
حوزه دفتر شهردار |
۱۵ |
مالی و اداری |
۶۶ |
شهرسازی |
۴۴ |
فنی و عمرانی |
۲۲ |
ترافیک |
۱۹ |
خدمات شهری |
۸۱ |
هماهنگی |
۱۶ |
اجتماعی |
۶ |
پست جانبازان |
۳ |
جمع |
۲۷۲ |
نحوه استخدام:
برای استخدام کارمند در شهرداری تهران هر منطقه و ناحیه یا واحدی که به نیروی انسانی نیاز دارد درخواست خود را به شهرداری مرکز ارسال مینماید. شهرداری مرکز نیز با بررسی این درخواست و لزوم استخدا کارمند جدید با این درخواست موافقت میکند.
معمولاً هر ناحیه یا منطقه شهرداری براساس نیز خود پیشنهاد کارمند هم (با توجه به بانک اطلاعاتی خود) به شهرداری ارسال میکند.
بانک اطلاعاتی کارمند مناطق تشکیل شده از افراد با سابقه یا واجد شرایط برای کار در شهرداری منطقه ۱۶ که تقاضا برای کار در این اداره را دارند. در سالهای اخیر روند استخدام در این اداره بسیار کم و محدود بوده و برای تأمین کارمند از نیروهای قرارداری استفاده شده است.
لازم به ذکر است شهرداری تهران از اداراتی است که درخواست و علاقه زیادی برای کار در این اداره وجود دارد، البته شهرداری برای پستهای تخصصی با مراکز آموزش عالی همکاری خوبی دارد.
البته شهردار تهران توس شورای شهر تعیین میگردد که این شورا توسط رأی مردم انتخاب میشود؛ شهردار هم با توجه به مسیر کاری خود و سوابق شهردار مناطق را گزینش میکند.
مقدمه:
در جهان صنعتی امروز بسیاری از کارگران و کارمندان ناچارند خود را با شرایط نامناسبی که محیط و ابزار مورد استفاده بر آن تحمیل میکند، منطبق و متناسب سازند و با محدودیتهای ایجاد شده گونهای کنار آیند. پیآمد چنین مصالحهای میتواند بسیار وخیم بوده و بر زندگی فرد، تندرستی، ایمنی و فرآوری وی اثری نامطلوب داشته باشد. در چنین وضعیتی انسان از نظر جسمانی یا روانی با نوع کار یا تجهیزاتی که مورد استفاده قرار میدهد و یا در محیطی که در آن زندگی کرده است یا به کار میپردازد تناسبی ندارد. نبود تناسب جسمی، شایعترین عوارض ناشی از کار در جوامع امروزی را یعنی ناراحتیهای اسکلتی، ماهیچهای ایجاد میکند.
بزرگترین آفت نیروی انسانی در دنیای شغلی، استرس است. ۸۰ تا ۸۵% تمام بیماریها علتش استرس است. محیطی که محرکهای فشارزا در آن خیلی زیاد است ایجاد استرس میکند. حداقل ۲۵% مشاغل مردان و ۵۰% مشاغل زنان دارای نوعی فشار هیجانی است. به استرس شغلی در قرن ۲۰ لقب طاعون سیاه را دادند.
هر نوع تغییری در زندگی انسان دارای فشار روانی (استرس) است. به طور کلی در زندگی امروز به دلیل اینکه تغییرات دائمی است اجتناب از فشار روانی یک رویا است پس به جای اجتناب باید فشار روانی را مدیریت کنیم، بنابراین هر شغل نیاز به یک استرس بهینه دارد تا ما را برای زندگی یا کار تحریک بیشتری ایجاد میکند. اگر کارگری بر کار خودش احساس کنترل نداشته باشد این خود منبع استرس است. اگر در محیط شغلی از مقدار بسیار کمی از قابلیتهای افراد استفاده کنیم، این فشار بسیار پائین در نتیجه ایجاد ناکامی مینماید، ناکامی حاصل از این عامل، شدیدترین نوع فشار روانی هم برای فرد و هم برای سازمان است.
تعریف استرس:
پاسخی فیزیولوژیکی، روانی و رفتاری که یک شخص جهت وفق دادن به فشار داخلی و خارجی میدهد، استرس نامیده میشود. به عبارت دیگر، استرس، اجبار به سازگاری با یک تهدید یا با یک چالش است. استرس به معنای فشار روانی است و فشار روانی عبارتست از مجموع واکنشهای غیراختصاصی که تحت تأثیر فشارهای روانی گوناگون در ارگانیزم ایجاد میشود، به عبارت دیگر، وقتی فرد در شرایط و اوضاع و احوالی قرار گیرد که تحت فشار واقع شود یا احساس ناراحتکنندهای به او دست میدهد، عصبی باشد، احساس ناکامی و تنش کند یا در تعارض و بلاتکلیفی باشد میگوییم تحت فشار روانی است. تنشهای عصبی در نتیجه تعارضهای داخلی ناشی از موقعیتهای خارجی مختلف به وجود میآید. کلمه استرسزا را میتوان محرک خارجی نامید از دیدگاه پاولفی محرکی که با نیروی تأثیر خود بر ارگانیزم بر دیگر تأثیرات روزمره برتری دارد.
در بحث روشهای فردی برخورد با استرس برخی تیپهای شخصیتی با استرس هماهنگی دارند:
الف) شخصیت سخترو یا پرطاقت:
افرادی هستند که در درجات بالای استرس هم کار میکنند و هم به زندگی خود ادامه میدهند. این افراد دارای ۳ ویژگی مهم هستند:
۱-کنترل: یعنی باور دارند بر روند زندگیشان تأثیرگذارند و میتوانند دورههای زندگی را اداره کنند.
۲-تعهد: معتقدند زندگی دارای معنا و هدف است.
۳-چالشانگیزی: معتقدند هر رویداد فشارزا و هر اتفاق در زندگی فرصتی است برای رشد و ارتقاء فردی.
ب) شخصیت خوشبین:
خوشبینی به عنوان یک هیجان مثبت تجربه میشود. خوشبینی در افرادی که شخصیت پرطاقت دارند زیاد دیده میشود و با هیجانطلبی فایدهگرا رابطه دارد، افراد دست به کارهای هیجانانگیز میزنند. خوشبینی در حریم قوانین با خوشخلقی نیز رابطه دارد.
تیپشناسی شغلی هاولند:
هاولند ۶ تیپ شغلی را در افراد و به میزان شخصیت آنها معرفی نمود.
۱)تیپ اهل کار یا واقعگرا: (Realistic) کد شخصیتی ISTJ
معمولاً کارکردن در یک محیطی که در آن افراد کمتر هستند ترجیح میدهند، به کار با اشیاء علاقمند هستند تا با مردم. از لحاظ توصیف صفت، این افراد: در کار، فعال- مطیع- باثبات- صرفهجو هستند.
این افراد از کارهایی مثل: کارهای یدی (دستی)- تعمیر کردن و … لذت میبرند.
نوع مشاغل افراد این تیپ شخصیتی شغلی:
۱- مکانیک تهویه هوا ۲- مهندسان نفت ۳- تعمیرکار رادیو و تلویزیون
۴- کارشناس نرمافزار۵- مهندس برق ۶- جنگلبان
۲)تیپ مسئلهحلکن یا جستجوگر: (Investigative) کد شخصیتی INTJ
این افراد کار در تنهایی را دوست دارند و به ویژه از حل مسائل ذهنی و شناخت دنیای مادی لذت میبرندا.
این افراد، تحلیلگر- کنجکاو- درونگرا- دقیق- منطقی و کمحرف هستند.
سرگرمیهای این افراد شامل: بازیهای فکری- دیدار از موزه و گالری- جمعآوریکننده سنگ و تمبر و … است.
این افراد دارای توانمندیهایی مثل: حل مسائل ریاضی- انجام محاسبات پیچیده- تفسیر فرمول و … هستند.
نوع مشاغل افراد این تیپ شخصیتی شغلی:
۱- شیمیدانان ۲- زمینشناسان ۳- پرستاران
۴- زیستشناسان ۵- آماردانان ۶- مهندسان شیمی
۳)تیپ خلاق یا هنرمند: (Creative) Artistic کد شخصیتی INFP
این افراد هنری هستند و کار در محیطهای هنری را ترجیح میدهند. در جایی که فرصت، خودابرازی وجود داشته باشد خود را نشان میدهند. از لحاظ توصیف صفات، این افراد: افراد پیچیده (بدون قابل پیشبینی)- عاطفی- نامنظم- پراحساس هستند.
نوع مشاغل افراد این تیپ شخصیتی شغلی:
۱- عکاسی ۲- نقاشی ۳- بازیگری ۴- موسیقی ۵- داستاننویسی
۶- طراحی (طراح لباس یا دکوراتور داخلی)
۴)تیپ امدادگر یا اجتماعی: (Social) کد شخصیتی ENFP
این افراد، علاقمند به رفاه و آسایش دیگران هستند و به مهارتهای جسمانی علاقه دارند، مجابکننده هستند یعنی خوب افراد را به لحاظ شناختی راضی میکنند، با تدبیر و صمیمی و دارای روحیه همکاری و همدلی هستند.
نوع مشاغل افراد این تیپ شخصیتی شغلی:
۱- مشاورههای شغلی ۲- عضو هیئت علمی ۳- مددکاران اجتماعی
۴- مدیران بیمارستان ۵- تاریخنگارها ۶- مربی ورزش
۵)تیپ ترغیبکننده یا متحول: (Enterprising) کد شخصیتی ENTP
این افراد، علاقمند به رهبری، سخنرانی و خرید و فروش در سطح بزرگ هستند. پرانرژی و متکی به نفس و معاشرتی هستند.
نوع مشاغل افراد این تیپ شخصیتی شغلی:
۱- مدیرهای فروش ۲- بانکدارها ۳- مجریهای تبلیغات
۴- نمایندههای بیمه ۵- سیاستمداران ۶- مسئول روابط عمومی
۶)تیپ سازماندهنده یا متعارف: (Conventional) کد شخصیتی ISTJ
این افراد، بهترین تیپ برای کارهای دفتری و مالی هستند. این افراد دقیق- محافظهکار- منظم و سازمانیافته هستند. سرگرمیهای این افراد شامل: شطرنج- ثبت گزارشهای دقیق و … است.
نوع مشاغل افراد این تیپ شخصیتی شغلی:
۱- منشیهای دادگاه ۲- دفتردارهای حقوقی ۳-کارمندهای دفتری
۴- حسابدارها ۵- مشاورههای مالیاتی ۶-تحلیلگرهای بودجه
علائم استرس در محیط شغلی:
۱- بیحوصلگی زیاد ۲- سردردهای مداوم ۳- خستگی مداوم
۴- بیخوابی ۵- گردن درد، شانه درد، کمردرد ۶- سرماخوردگی مکرر
۷- دردهای عضلانی ۸- اختلالات معدهای ۹- خستگی توأم با نبود خواب
۱۰- ناسازگاری در محل کار ۱۱- افزایش حواسپرتی ۱۲- تمرکز پائین
۱۳- فراموشی محیط کار ۱۴- کاهش اعتماد به نفس ۱۵- کاهش علاقه به کار
۱۶- افزایش فشار خون ۱۷- رفتارهای تند در محیط کار
۱۸- رفتارهای تهاجمییابی تفاوتی
۱۹- زوال حافظه کوتاهمدت و بلندمدت ۲۰- غیبتهای مکرر و بدون دلیل در محیط کار
استرس شغلی
بار وی هم جمع شدن عاملهای استرسزا (محرکی که استرس را به وجود میآورد) و آنگونه وضعیتهای مرتبط به شغل باید دانست که بیشتر افراد نسبت به استرسزا بودن آن اتفاق نظر دارند. برای نمونه یکی از وضعیتهای پراسترس و مرتبط با شغل این است که از یک سو کارگر یا کارمند در معرض خواستها یا فشارهای زیاد در محیط کار قرار بگیرند و از سوی دیگر برای برآوردن این خواستها وقت محدودی در اختیار داشته باشد و طبیعی است که چون
نمیتواند پس از انجام آنها برآید با ایرادگیریهای پیدرپی سرپرستاران روبهرو میشود. به بیان دیگر استرس ناشی از شغل، استرسی است که فرد معین برسر شغل معین دستخوش آن میشود.
نشانههای روانی، جسمانی، رفتاری، نشانههای استرس شغلی است.
استرسها میتوانند به صورت مشکلات داخل یا بیرون از سازمان در شخص ایجاد شوند که خود را به صورت، پرخاشگری عدم رضایت از شغل- کمکاری- صدمه زدن به دستگاهها و در آخر اختلالات روحی نشان میدهند.
۷-۲ اهمیت شرایط استخدامی افراد:
در مورد شرایط استخدامی و اهمیت آن در اقتصاد موج سوم میتوان ۱۰ ویژگی را ذکر نمود:
۱-عامل تولید
عامل تولید در اقتصاد موج سوم، دانایی است. منظور از دانایی: داده- اطلاعات- تصاویر ذهنی- نمادها- فرهنگ- ایدئولوژی است.
اولین پیامد دانایی: کاهش هزینه، بالا رفتن کارآیی و تنوع زیاد است.
منظور از کارآیی این است که با تعداد کمتری از افراد همان کار اولی را ولی با هزینه کمتری انجام دهیم.
دانایی، انطباقپذیرترین و چند منظورهترین عامل تولید است.
ارزشهای ناملموس:
در موج سوم، ارزش در کسب تولید و توزیع و به کارگیری دانایی است. ارزش در کمپانیهای بزرگ، به تعدادایدههای داده شده در مغز افراد است.
۲- انبوهزدایی:
یعنی تکنولوژی سنتی به تکنولوژی انعطافپذیر- هوشمند و متنوع تبدیل شده است و بازارهای انبوه را به بازارهای ویژه تبدیل میکند.
۳- کار:
منظور از کار: مهارت بالا، نیروی ذهنی و تخصص است که اگر مهارت و تخصص هر دو بالا باشد باعث امنیت شغلی میشود. بالا رفتن مهارت منجر به تنوع میشود و برعکس. مهارت بالا تنوع در موج سوم باید به افراد برای بالا بردن مهارت، آموزش داد.
۴- نوآوری:
در موج سوم، هدف از نوآوری، بالابردن خلاقیت افراد است. در نظریههای روانشناسی جدید اظهار داشتهانند که خلاقیت، تجلی یک انگیزه است نه تجلی استعداد و همه میتوانند در هر سطحی خلاق باشند اگر بخواهند.
۵- مقیاس:
مقیاسهای امروزه، مینیاتوری (عملیاتی- کوچک) هستند و هر چقدر تیم تخصصیتر باشد، سرعت کار را بالا میبرد.
۶- سازماندهی:
در موج سوم، به علت اینکه تکنولوژی و نیازهای افراد به سرعت تغییر میکند، سازماندهی باید تغییر کند. پرآوازهترین واژه مدیریت در ارتباط با، ساختار است.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.