مقایسه سواد اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استاندارد قابلیت های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی ACRL


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقایسه سواد اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استاندارد قابلیت های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی ACRL دارای ۱۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقایسه سواد اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استاندارد قابلیت های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی ACRL  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

چکیده:
مقدمه: “استاندارد قابلیت های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی” بر تعیین و تشخیص ماهیت و گستره اطلاعات مورد نیاز، دسترسی به اطلاعات، ارزیابی اطلاعات، استفاده موثر از اطلاعات، و درک مسائل اقتصادی و حقوقی اجتماعی مربوط به استفاده از اطلاعات تأکید دارد. در این پژوهش از این استانداردها به عنوان مبنایی برای سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان استفاده شده است.
مواد و روشها: این پژوهش از نوع مقطعی است و روش پژوهش، توصیفی  و تحلیلی است. تعداد ۱۵۰ نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بعنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه سنجش سواد اطلاعاتی  بر مبنای ” استاندارد قابلیت های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی ” برگرفته از پایان نامه دکترای علی حسین قاسمی ، گردآوری  شد.  روایی و پایایی پرسشنامه نیز توسط وی تعیین گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS‌ و آزمون t و ANOVA استفاده شد
 نتایج: نتایج نشان داد که میانگین نمره رعایت استانداردها در تمامی موارد به طور معنی داری بیشتر از حد متوسط (۵۰) و کمتر از حد ایده آل (۱۰۰) می باشد. (۰۰۱/۰>P-value). همچنین میانگین رعایت استاندارد در تمامی موارد دردختران و پسران دانشجو با هم یکسان بوده است (۰۵/۰<P-value). همچنین بین سالهای مختلف تحصیلی در استانداردهای شماره ۱ و ۵ اختلاف معنی داری وجود دارد و در کل استانداردها نیز  این اختلاف معنی دار وجود دارد. در استانداردهای شماره ۲ و ۳ و ۴ بین سالهای مختلف تحصیلی اختلاف معنی داری مشاهده نشد (۰۵/۰<P.value)
 نتیجه گیری: میانگین نمرات سواد اطلاعاتی دانشجویان  بطور معنی داری بالاتر از حد متوسط  بود که از دلایل آن می توان به شیوه خود اظهاری مورد استفاده در تکمیل پرسشنامه ها اشاره کرد .از طرفی یافته های نشان داد که میانگین نمرات دانشجویان در کل استانداردها بطور معنی داری از حد ایده آل  پایین تر است  که توجه به آموزش مهارت های سواد اطلاعاتی و ارتباط دانشجو و هیأت علمی را ضروری می سازد. کلمات کلیدی: سواد اطلاعاتی- دانشجو- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان- استاندارد سواد اطلاعاتی
نوع مقاله: تحقیقی

References

۱-    Inforamtin literacy competency standards for higher education . association of college and research libraries. Chicago, Illinois: Association of college and resrarch libraries, 2002. Available at:  http://www.ala.org/ala/acrl/acrlstandards/standards.pdf.  , accessed Feb 10, 2010.
۲-    Gasemi A. assessment of postgraduate students information literacy and compare with ACRL information literacy standards and four national documents.[Thesis}. Mashhad: Ferdosi university; 2006 [Persian].
۳-    Davarpanah M., Gasemi A., Siyamak M. Information literacy assessment of students. Tehran: Dabizesh; 2008 [Persian].
۴-    Parirokh M. Information literacy instraction. Tehran: Ketabdar; 2007 [Persian].
۵-    Nzari M. Information literacy. Tehran: Irandoc; 2005 [peraian].
۶-    Inforamtin literacy competency standards for higher education. Association of college and research libraries. . Translator A. Gasemi.  Chicago, Illinois: Association of college and research libraries, 2002. Available at: http://www.ala.org/ala/acrl/acrlstandards/ standards.pdf. , accessed Feb 10, 2010. [Persian].
۷-    Teresa N. Information literacy assessment: standards-based tools and assignments. Tehran: Chapar; 2009.
۸-    Nazari M. designe, exam, perform and evaluate of information literacy course for higher education. Library and information quarterly, 2004; 9(2): 55-72.
۹-    Emmett A., Emde J. Assessing information literacy skills using the ACRL standards as a guide. Reference Services Review. 2007; 35(2):  210-229.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.