مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلالات خواب رانندگان


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلالات خواب رانندگان دارای ۴۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلالات خواب رانندگان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلالات خواب رانندگان۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلالات خواب رانندگان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلالات خواب رانندگان :

۲-۱ خواب آلودگی چیست ؟

در حالت ایده ال هر فرد در شبانه روز نیاز به ۷ تا ۸ ساعت خواب دارد . هر شخصی بواسطه داشتن ساعت بیولوژیکی در بدن پس از مدتی فعالیت و سوخت و ساز انرژی داخلی، نیاز به استراحت و خواب پیدا می کند . رانندگان جوان در ساعات اولیه صبح و ساعات پایانی شب اوج خستگی و خواب آلودگی را دارند و رانندگان میانسال بیشتر در ساعات ۱۳ تا ۱۵ دچار خواب آلودگی می شوند.

رانندگانی که از این الگو تبعیت نمی کنند ممکن است به خواب آلودگی دچار شده و ضمن چرت زدن ، کنترل وسیله نقلیه را از دست بدهند و متعاقب آن یا از جاده خارج شده و یا به مسیر مقابل منحرف شوند و حادثه ای ناگوار را رقم بزنند .

تصور کنید اگر راننده ای بدلایل مختلف دچار “خواب کوچک” یا اصطلاحا چرت به مدت ۴ ثانیه شود در صورت داشتن سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ، مسافت ۱۱۱ متر را بدون هیچگونه راهبری و کنترل خواهد پیمود . یعنی در طول این مدت کوتاه ، وسیله نقلیه به مسافت۱۱۱ متر راننده نخواهد داشت .

بطور کلی سوانح و تصادفات مربوط به خواب آلودگی راننده در راههای برون شهری خصوصا آزادراهی بیشتر از معابر درون شهری اتفاق می افتد . بالا بودن میانگین طول سفر از یکسو و یکنواختی مسیر و سرعت وسیله نقلیه از سوی دیگر از اهم دلایل این موضوع به حساب می آید . اهمیت خواب آلودگی از آنجاست که راننده به تبع بروز آن مجبور به نوشیدن ، خوردن و یا بعضا باز کردن کمربند ایمنی میشود و این موارد خطرات مضاعف را به همراه خواهند داشت .

۲-۳ پیشینه بررسی نقش خواب آلودگی رانندگان

۲-۳-۱-پیشینه تحقیق در ایران :

بررسی آمار تصادفات فوتی { ۲۸ } حاکی از آن است که علت بسیاری از حوادث رانندگی کشور واژگونی خودروها بوده که بخش عمده آن از خواب آلودگی رانندگان ناشی می شود. این اتفاق در مورد وسایل نقلیه حمل ونقل عمومی از جمله کامیون ها و اتوبوس های مسافربری که مسافت های طولانی را می پیمایند ۲۴ در صد بوده و با توجه به اهمیت و شدت تصادفات این گروه از وسایل نقلیه توجه بیشتری را می طلبد.

نتایج پژوهشهای گروه اجتماعی مرکز مطالعات استراتژیک آریا در ایران نشان می دهد ۲۰ درصد تصادفات کشور ناشی از خواب آلودگی است و مرگ ومیر ناشی از آن سه برابر و مجروحان نیز دو برابر سایر تصادفات است. همچنین مجموع تعداد کشته ها و مجروحان تصادفات ناشی از خواب آلودگی ۵۰ درصد بیشتر از تعداد کشته ها و مجروحان دیگر تصادفات است . { ۲۸ }

آمار پزشکی قانونی حاکی از آن است که۷۹ درصد از رانندگانی که به خاطر خستگی و خواب آلودگی کشته شده اند مرد و ۲۱ درصد مابقی نیز زن بوده است با توجه به اهمیت موضوع وآثار مخرب تصادفات مربوط به خواب آلودگی منجر به مرگ و یا جراحت شدید ، سعی خواهیم نمود تا به پیشینه تحقیق در کشورهای مختلف پرداخته وتا حد امکان با بیانی ساده به خواب و اختلالات آن از جمله خواب آلودگی های روزانه و روش های کنترل آن بپردازیم .

عکس ۲-۲ اختلالات خواب

پیشینه بررسی نقش خواب آلودگی راننده در وقوع تصادفات در کشورهای مختلف:

۲-۳-۲ انگلستان :

مطالعات انجام گرفته توسط مرکز تحقیقات خواب {۱} نشان می دهد که خواب آلودگی راننده تا ۲۰ درصد علل تصادفات در راه های یکنواخت را تشکیل می دهد. این بیانگر این مطلب است که هزاران فرد هر سال به دلیل خواب رفتن رانندگان پشت فرمان دچار سانحه می شوند . یک مطالعه {۲} قدیمی تر بر روی تصادفات سال های ۸۷ تا ۹۲ مشخص کرده بود که ۱۶% کل تصادفات راه ها و ۲۳% کل تصادفات در جاده های اتومبیل رو (شاهراه ها ) به دلیل خستگی و خواب آلودگی اتفاق می افتد. تحقیق صورت گرفته توسط TRL (1) درصد کمتری را نسبت به تحقیق قبلی نشان می دهد : ۹ تا۱۰ درصد تصادفات کل راه ها و ۱۵ درصد رانندگان در طول ۱۲ ماه قبل حداقل یکبار در پشت فرمان به خواب فرو رفته بودند.{ ۳ }

۱– Transport Research Laboratory

تحقیق دیگری در مورد ۲۰۰۰ راننده که به علت عدم توجه به جلو یا فاقد عکس العمل ، تصادف کرده بودند نشان داد که در ۱۱ درصد موارد این تصادف ، عامل خواب آلودگی راننده یکی از عوامل اصلی بوده است. {۴}

۲-۳- ۳ آمریکا :

تحقیقات اخیر فراوان {۶-۵} در آمریکا تخمین های بسیار متفاوتی از سطح تصادفات جاده ای مرتبط با خواب آلودگی نشان داده اند. مؤسسه NHTSA (1) تخمین زده است که ۵۶۰۰۰ تصادف در ارتباط با عامل خواب آلودگی سالانه در آمریکا اتفاق می افتد که منجر به ۴۰۰۰۰ زخمی و ۱۵۵۰ کشته می شود{۵}.

مطالعه دیگری نشان داده است که ۱۷ درصد(حدود یک میلیون) از تصادفات جاده ای ، مرتبط با خواب آلودگی هستند{۶}.

یک تحقیق صورت گرفته در سال ۹۵ پیشنهاد کرده که ضریب ۶/۲ درصد کل تصادفات ناشی از بی توجهی رانندگان به دلیل خستگی و خواب آلودگی بوده است {۷}.

مطالعه دیگری در مورد تصادفات فوتی در این دو جاده از شلوغ ترین جاده های آمریکا نشان داد که ۵۰ درصد تصادفات فوتی در این دو جاده به دلیل خواب آلودگی راننده رخ داده بودند.

مطالعه دیگری ادعا می کند که ۳۰ تا ۴۰ درصد تصادفاتی که وسایل نقلیه سنگین در آن حضور داشته است به دلیل خواب آلودگی راننده بوده است. مطالعه دیگری {۹} در مورد ۲۰۵ راننده دو ایالت دیگر نشان داد که ۳۵% رانندگان مذکور حداقل یکبار در طول ۱۲ ماه قبل از زمان پرسش دچار خواب در حین رانندگی شده اند.

.NCSDR/NHTSA Expert Panel on Driver fatigue & Sleepiness; “Drowsy Driving and Automobile Crashes”,

تحلیلی بر روی تصادفات جاده ای سال های ۹۰ تا ۹۲ در ایالت کارولینای شمالی {۸} نشان داد که ۵۱۰۴ تصادف به دلیل خواب رفتن راننده پشت فرمان اتفاق افتاده است که این عدد برابر ۵/۰ درصد کل تصادفات در آن دوره زمانی می باشد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.