گزارش کارآموزی تعمیرات و تست رده میانی قطعات هواپیما در شرکت خدمات هواپیمایی پارس


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 گزارش کارآموزی تعمیرات و تست رده میانی قطعات هواپیما در شرکت خدمات هواپیمایی پارس دارای ۶۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد گزارش کارآموزی تعمیرات و تست رده میانی قطعات هواپیما در شرکت خدمات هواپیمایی پارس  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز گزارش کارآموزی تعمیرات و تست رده میانی قطعات هواپیما در شرکت خدمات هواپیمایی پارس۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی گزارش کارآموزی تعمیرات و تست رده میانی قطعات هواپیما در شرکت خدمات هواپیمایی پارس،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن گزارش کارآموزی تعمیرات و تست رده میانی قطعات هواپیما در شرکت خدمات هواپیمایی پارس :

گزارش کارآموزی تعمیرات و تست رده میانی قطعات هواپیما در شرکت خدمات هواپیمایی پارس در ۵۷ صفحه ورد قابل ویرایش

گزارش کارآموزی تعمیرات و تست رده میانی قطعات هواپیما در شرکت خدمات هواپیمایی پارس
فهرست
:
عنوان صفحه

مقدمه و تشکر …………………………………………………………………………………….. ۱

فصل اول:

معرفی و تاریخچه فعالیت‌ها ………………………………………………………………….. ۳

مراکز اویونیک و موتور و بدنه ………………………………………………………………. ۴

مراکز آنالیز روغن و شارژ با اجرای ………………………………………………………… ۵

مرکز کالیبراسیون …………………………………………………………………………………. ۶

مرکز بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه ………………………………………………………… ۸

دپارتمان مهندسی ………………………………………………………………………………… ۹

دپارتمان بازرگانی ………………………………………………………………………………… ۱۰

فصل دوم:

شاپ الکتریک …………………………………………………………………………………….. ۱۲

شاپ رادار…………………………………………………………………………………………… ۱۷

فصل سوم:

VIBRATION MONITORING AN-74………………………………………… 22

تست با تست تر ……………………………………………………………. ۲۷

F.D.R ……………………………………………………………………………………………… 29

عملکرد F.D.R…………………………………………………………………………………… 30

Decode کردن اطلاعات ………………………………………………………………………. ۳۳

خصوصیات protection unit………………………………………………………………. 33

تست با تست تر ………………………………………………………………….. ۳۴

۵۹۱۲ T Unit……………………………………………………………………………………. 34

تست با تست‌تر ……………………………………………………………… ۳۹

…………………………………………………………………………………… ۴۲

تست با تست تر …………………………………………………………. ۴۵

ECS ………………………………………………………………………………………………… 47

پالسهای دریافتی از سنسور HP …………………………………………………………….. 49

کامپیوتر دیجیتال ………………………………………………………………………………….. ۵۰

تست با تست تر …………………………………………………………………. ۵۱

………………………………………………………………………………….. ۵۲

تست تر ………………………………………………………………………. ۵۳

………………………………………………………………………………. ۵۴

یونیت الکترونیکی ………………………………………………………………….. ۵۷

نشاندهنده VIBRATION…………………………………………………………………… 58

تست با تست تر …………………………………………………………………… ۵۸

چک در هواپیما …………………………………………………………………………………… ۶۰

چک در آزمایشگاه ………………………………………………………………………………. ۶۱

ADJUST OF 59- 6M-6 WITH Y B-1 Test Unit……………………. 61

…………………………………………………………………………………………. ۶۳

تست …………………………………………………………………………………. ۶۵

معرفی و تاریخچه فعالیتها:

شرکت خدمات هواپیمایی پارس در سال ۷۹ بعنوان تنها مرکز تعمیر و نگهداری پرنده‌های شرقی در ضلع شمال غربی فرودگاه مهرآباد ایران با مساحتی بالغ بر ۱۷ هزار مترمربع مشتمل بر دو آشیانه تعمیراتی ، ۲۰ شاپ تخصصی، ۲ مرکز مدرن کالیبراسیون و ۳ انبار قطعات و ابزار مجهز تاسیس گردیده است و در این راه با دریافت گواهینامه‌های معتبر و کسب نمایندگی های انحصاری شرکتهای معتبر هوایی با تامین نیازمندی هایی مانند تهیه قطعات و یونیتهای هوایی، اورهال و خرید موتورهای شرقی ، برگزاری دوره‌های تخصصی و سیمولاتور پرنده‌های شرقی، انجام بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه هواپیما، تعمیرات و انجام چکهای دوره‌ای و زمانی پرنده‌های شرقی، توانسته است خدمات شایان ذکری به صنایعی همچون نهاجا، نهسا، ناجا ، ندسا، پنها، ایران ایرتور، کیش ایر، کاسپین، آریا ایرو صافات عرضه نماید و در همین راستا آماده خدمت رسانی در زمینه فعالیتهای ذیل می باشد:

۱- تعمیرات و چکهای دوره‌ای پرنده‌های شرقی

۲- تأمین قطعات پرنده‌های شرقی

۳- طراحی و ساخت تسترهای هوایی

۴- اورهال بالگرد MI-171 و هواپیمایی سوخو ۲۵

۵- آموزش سیمولاتور پرنده‌های شرقی مانند بالگرد MI-171 و آنتونف ۷۴

۶- کالیبره تجهیزات اندازه‌گیری

۷- برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی معبر مانند Airworhiness

مراکز اویونیک و موتور و بدنه:

شاپ موتور:

پریز و دی پریزر و موتور، تعمیرات و بالانس دینامیک فن، تنظیم و تعمیر استارتر موتور و . . . .

شاپ بدنه و سیستم:

شارژ کپسول اکسیژن هواپیما، تعمیر سیستم جلوگیری از یخ زدگی در هواپیما. تنظیم سطوح فرامین و کنترل، تعمیرات بال و بدنه، تعمیرات باک سوخت، چک سیستم‌های اکسیژن، تعویض شیشه هواپیما (AN-74)

شاپ ناوبری و ارتباطات:

تعمیرات و تنظیمات سیستم های ناوبری و فرود، ناوبری shoran، AFD، AFS، ارتباطات رادیوی UHF، VHF و سیستم HF

شاپ پالس و رادار:

تعمیرات و تنظیمات رادار هواشناسی، داپلر ، ارتفاع سنج رادیویی، تجهیزات سنجش فاصله

شاپ اتوپایلوت و کامپیوتر:

تعمیرات و تنظیمات جایر و عمودی، افقی سمتی ، HSI ، FDI ، RMI ، Yaw damper، کامپیوتر ، سیستم جهت نما، GPS

شاپ آلات دقیق:

تعمیرات و تنظیمات نمایشگر سرعت، Air data computer ، سیستم اخطار نزدیک شدن به زمین، نمایشگر ارتفاع و اختلاف فشار، K3-63

شاپ الکتریک:

تعمیرات و تنظیمات سیستم‌های FDR، اطفای حریق اتوماتیک، vibration ، کنترل سطوح فرامین پرواز، تهویه هوا، سیستم‌های الکتریکی و منابع تغذیه و مقایسه کننده موتورها، نشان دهنده دور موتور، نشان دهنده مقدار جریان سوخت.

مراکز آنالیز روغن و شارژ باطری:

مرکز آنالیز روغن:

در صنایع هوایی به منظور اطمینان از صحت عملکرد سیستمهای گرداننده، موتور و متعلقات و همچنین سیستم هیدرولیک باید در طی زمانهای معین روغن سیستم‌های هواپیما در آزمایشگاههای آنالیز روغن مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس نتایج حاصله تصمیم گیری شود. از طرفی به دلیل اینکه یکی از عواملی که در بروز سانحه هر پرنده مورد بررسی قرار می‌گیرد سوابق آنالیز روغن آن پرنده می‌باشد انجام آنالیز روغن و ثبت و نگهداری سوابق آن نیز از الزامات ایکائو می‌باشد. لذا این شرکت با در نظر گرفتن حساسیت کار، با ایجاد نرم افزار و زیر ساختهای مورد نیاز هم اکنون دارای مرکز آنالیز روغن مجهز و پیشرفته با قابلیتهای زیر می باشد:

۱- تعیین نقطه اشتعال (Flash paint)

۲- تعیین ویسکوزیته (Viscosity) روغن

۳- تعیین فلزات و حد مجاز آن در روغن توسط کامپیوتر

۴- تعیین میزان آلودگی روغن

مرکز شارژ باطری:

این مرکز توانایی شارژ باطریهای Nickel- codmium و Lead- acid با قابلیتهای زیر را دارا می باشد:

۱- شارژ باطری‌های Nickel- cadmium تا حداکثر ظرفیت در کمتر از یک ساعت با استفاده از روش شارژ Reflex .

۲- شارژ باطری‌های Nickel- cadmium با استفاده از روش های جریان ثابت تک مرحله و دو مرحله‌ای با ظرفیتهای ۱۱ و ۱۹ و ۲۰ و ۲۲ سل

۳- شارژ باطریی‌های lead- acid با استفاده از روشهای جریان متغیر، جریان ثابت و تک مرحله‌ای دو مرحله ای با ظرفیتهای ۳ و ۶ و ۱۲ و ۱۴ سل

مرکز کالیبراسیون:

امر کالیبراسیون همواره یکی از دغدغه‌های صنعت در خصوص تجهیزات اندازه‌گیری بوده است ، زیرا ادامه حیات هر تستر اندازه‌گیری بستگی به اعتبار کالیبره آن دارد. در واقع در صنایعی که از تجهیزات و ابزار آلات اندازه‌گیری در فرآیند ارائه خدمات استفاده می‌شود اعتبار خدمات آن صنعت بستگی به کالیبره بودن تجهیزات آن دارد.

صنعت حساس هوایی نیز از این امر مستثنی نبوده و از الزامات سازمانهای هواپیمایی کشوری برای ارائه خدمات استاندارد کالیبره بودن تجهیزات می‌باشد در همین راستا این شرکت طی یک برنامه ریزی هدف‌دار با تامین زیر ساختها و اخذ مجوز و آموزش‌های مورد نیاز، هم اکنون دارای ۲ مرکز کالیبراسیون الکترونیک و الکترومکانیک مدرن و مجهز به دستگاههای Fluke, Marconi, Hp و پنوماتیک می‌باشد و آماده ارائه خدمات در استانداردهای ثانویه به شرح ذیل است:

۱- کالیبره و تعمیرات اساسی دستگاههای الکترونیک و مایکرو ویو شامل:

– انواع سیگنال و سوئیپ ژنراتور

– انواع مدولاسیون متر

– انواع سیگنال سورس

– انواع فرکانس متر/ شمارنده / زمان سنج

– انواع مولتی متر، آمپر متر. ولت متر و RLC متر

۲- کالیبره تجهیزات الکترومکانیکی شامل:

– پیتوت استاتیک، هیدرولیک، اکسیژن

– ترکمتر و String gage

۲- کالیبره تعمیر کلیه تسترهای الکترونیکی و الکترومکانیکی پرنده‌های شرقی بالاخص تسترهای هواپیمایی AN-74

مرکز بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه:

نظر به اینکه همواره با استفاده از اطلاعات ضبط شده F.D.R و C.V.R و تجزیه و تحلیل آن‌ها نه تنها می‌توان خطاهای خدمه پروازی را بررسی نمود و تمهیدات لازم را جهت جلوگیری از تکرار آنها معمول داشت بلکه می توان به بعضی از اشکالات فنی در حین پرواز دسترسی پیدا کرد که با تحلیل آنها می توان پیشگیریهای مناسب را جهت جلوگیری از حوادث و سوانح هوایی اتخاذ نمود از طرف دیگر با توجه به الزام سازمان هواپیمایی کشوری و رویکرد شرکت به ایجاد سیستمهای ارزیابی عملکرد پرواز، با ایجاد زیرساختهای لازم و برگزاری آموزشهای مورد نیاز هم اکنون این شرکت دارای مرکز توانمند و مجهز بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری پرنده های MI-171, SU-24, SU-25,IL-76 (MD&TD),AN-74 (T&TK)200 YAK 42 و COMOF 32 با توانایی‌های ذیل می‌باشد:

۱- بازخوانی اطلاعات موجود در جعبه سیاه پرنده

۲- تعمیر و نگهداری و سرویس دستگاههای ضبط کننده اطلاعات

۳- طراحی و پیاده کردن Calibration chart مخصوص به اطلاعات سنسورهای هر یک از پرنده‌های فوق

۴- بازخوانی و ویرایش اطلاعات ضبط شده بر روی voice Recorder پرنده‌های شرقی و تهیه کپی بر روی کاست و CD

۵- آنالیز و ویرایش صوتهایی که با کیفیت پایین ضبط شده است.

۶- طراحی و ساخت نرم افزار و سخت افزار مورد نیاز برای بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه و سیستم ضبط صوت بصورت مجزا بر روی flash memory در جهت افزایش سرعت و دقت ضبط و بازخوانی اطلاعات.

دپارتمان مهندسی:

۱- مهندسی ساخت:

تدوین رویه‌ها و فرآیندهای مهندسی

طراحی و ساخت تسترهای هواپیمایی از قبیل:

تستر رادار Buran 74 ، تستر رادار رنگی RDR 1400 ، تستر spo-8 ، تستر spo ، تستر رادیویی p- 828، تستر هدست، تستر GPS ، تستر منبع تغذیه ، تستر vibration

ساخت قطعات هواپیمایی از طریق مهندسی معکوس

۲- مهندسی تعمیرات:

طراحی و نصب تجهیزات جدید بر روی هواپیما از قبیل:

رادار رنگی rdr 1400 و rdr 2000 ، سیستم gns 430، gns 530 ، سیستم FDR کمکی بر روی Flash memory

تهیه دستور العملها و سرویس بولتنهای فنی

بهینه سازی بر روی سیستم‌های هواپیما

انجام پروژه‌های مهندسی تعمیرات عظیم و ارزشمندی مانند اورهال هواپیمایی سوخو ۲۵، اورهال بالگرد MI- 171

دپارتمان بازرگانی:

دپارتمان بازرگانی از بخش های مهم شرکت خدمات هواپیمایی پارس بشمار می‌رود که در طول چهار سال توانسته است ارتباط خوبی را با شرکت‌های هوایی خارجی در کشور های روسیه، اکراین، ازبسکتان، ارمنستان و بلاروس ایجاد نماید اهم فعالیت‌های این دپارتمان به شرح ذیل می‌‌باشد:

۱- تهیه و تأمین قطعات مورد نیاز پرنده‌های آنتونوف ۷۴ ، ایلویشن ۷۶ ، توپولوف ۱۵۴ و بالگرد MI- 171

۲- اخذ مجوز تمدید عمر موتور و بدنه پرنده‌های آنتونوف ۷۴، ایلویشن ۷۶، بالگرد MI- 171 و همچنین componentهای پرنده های مربوطه

۳- ارائه خدمات از طریق نمایندگی‌های انحصاری شرکت‌های هوایی خارجی از جمله کارخانه ریبنیسک موتور سازنده موتور ایلوشین ۷۶) شرکت spave (مراکز اورهال و بازسازی بالگرد MI-171 )، شرکت Ural Aviation plant (اورهال کننده گیربکش بالگرد MI- 171 ) و همچنین نمایندگی از دیگر شرکتهای روسی و اکراینی که جزء بهترین تهیه کنندگان پرنده‌های شرقی می‌باشند.

یونیت الکترونیکی :

این یونیت الکترونیکی دارای ۲ کانال است و جهت شکل دادن به مشخصه پاسخ فرکانسی سنسور و تقویت ولتاژ سیگنال و تقویت و آشکار سازی سیگنال مربوطه جهت ارسال به نشاندهنده و لامپهای زرد و قرمز (DANGEROUS. HIGH) VIBRATION و همچنین جهت ارسال به سیستم F.D.R استفاده می‌شود.

مشخصه پاسخ فرکانسی یونیت بوسیله فیلتر ورودی و فیلترهای میانگذر تعیین میشود هر قسمت از یونیت که کار جداگانه‌ای دارد بوسیله یک برد که به شکل یک کارد است طراحی شده است کاردها بصورت ردیفی بوسیله پیچ به هم بسته میشوند و در قسمت جلو یونیت یک پنجره وجود دارد که دارای پتانسیومترهائی برای کانالها می‌باشد و روی آن علامات زیر وجود دارند:

build in check voltage “K” , Conversion “Y”

rated value of first level signalling “H”

rated value of second level signalling “O”

پس از انجام تنظیم چهار پتانسومتر “Y,K,O,H” دریچه بسته و Seal میشود و در جلو پنل کانکتورهائی هستند که اولی با علامت (BXO – B LXO) که همان ورودی و خروجی است و دومی BLXO که همان خروجی سیستم AR5 است و سومی با علامت (Kohtpo. ) که برای تست یونیت است و این کانکتور به تستر
-۲۰۰ NB وصل می‌شود. مشخص میشوند.

نشاندهنده Vibration :

YK-68B نشاندهنده ای است که با سیستم –200 M NB کار می کند.

نشاندهنده YK-68B یک میکرومتر هسته متحرک ضد لرزش است که انحراف تمام رنج آن با است.

Scale روی آن با اعداد ۱۰۰,۸۰,۶۰,۴۰,۲۰,۰ مدرج شده است. این نشاندهنده بر روی یک صفحه ضربه گیر بوسیله ۴ عدد پیچ محکم بسته شده است.

وضعیت نرمال و طبیعی قرار دادن نشاندهنده بصورت عمودی است. یعنی صفحه نشاندهنده آن بصورت عمودی است.

رنج فرکانس سیستم Vibration برای کانالهای یک و دو ، ۵۰ HZ ، ۲۰۰ HZ میباشد. رنج حجم لرزش در این سیستم ۵/mm/s الی ۱۰۰ mm/s است . خطای قابل قبول نباید ۱۵% تجاوز کند.

تست با تست تر –200 B N :

تست پنل –200 B N جهت تست و تنظیم یونیت و همینطور چک نشاندهنده بکار می‌رود.

بر روی پنل تستر یک نشاندهنده ولتاژ قرار دارد که از صفر تا ۳۰۰ ولت علامت‌گذاری شده است و مخصوص نشان دادن ولتاژ AC ورودی (۱۱۵ VAC) می‌باشد.

یک نشاندهنده بر روی پنل نصب شده است که پس از وصل یونیت و فشار دادن کلید فشاری S4 vibration ایجاد شده را نشان میدهد. این نشان دهنده از صفر تا ۱۰۰ درصد بندی شده است و وقتی Pointer نشاندهنده عدد ۵۰ را نشان داد چراغ زرد رنگ به علامت High Vibration روشن میشود. و وقتی Pointer به عدد ۶۵ رسید، چراغ قرمز Dangerous Vibration روشن میشود. ) )

کلید S1 بر روی تستر برای وصل کردن تغذیه ۲۷ ولت به پنل استفاده می‌شود و چراغ H1 نیز بیانگر ولتاژ ۲۷ ولت در سیستم میباشد. کلید S2 برای تست لامپها
(Light test) میباشد و با زدن آن همه لامپها روشن میشوند. کلید S3 دارای سه وضعیت (چپ، وسط، راست) میباشد که وضعیت وسط خاموش را نشان میدهد.

کلید S3 در سمت چپ قرار گرفت (وضعیت ۱K ) کانال یک از یونیت بوسیله فشار دادن کلید فشاری S4 تست میشود. با فشار دادن کلید S4 وقتی عقربه نشاندهنده به ۵۰ رسید. چراغ زرد رنگ ۵۰% و وقتی عقربه به ۶۵% رسید چراغ قرمز رنگ روشن میشود و سپس عقربه تا عدد ۱۰۰ حرکت می‌کند، پس از رها کردن کلید S4 ، چراغهای قرمز و سبز رنگ بترتیب در بازگشت عقربه به اعداد ۶۵ و ۵۰ ، خاموش میشوند.

وقتیکه کلید S4 در سمت راست قرار گرفت (وضعیت ۲k ) کانال ۲ از یونیت بطریقی که در بالا ذکر شد، تست می شوند.

فیوزهای F2 و F1 ، فیوزهای بر سر راه ولتاژهای ورودی ۱۱۵ ولت و ۲۷ ولت هستند و مقدار آنها ۲ آمپر است. سوکتهای ۱۱۵ ، ۲۷ جهت وصل ولتاژهای ورودی مربوطه به این سوکتها هستند و سوکت GND بیانگر زمین مشترک ۱۱۵ VAC ،
۲۷ VDC است.

A) چک در هواپیما:

۱- تستر N را وصل می‌کنیم و تستر را وصل می‌نمائیم.

۲- CB های سیستم B-200 N را در هواپیما روی حالت ON می‌گذاریم.

۳- وجود ولتاژ ۱۱۵ V را بر روی تست پنل مشاهده می‌کنیم.

۴- کلید S1 را روی حالت ON قرار می‌دهیم . لامپ H1 روشن می‌شود.

۵- کلید S2 را روشن می‌کنیم (Light test) ، لامپهای H2 و H3 روشن میشوند. سپس کلید S2 را خاموش می‌کنیم.

۶- S3 را در وضعیت ۱k قرار می‌دهیم.

۷- کلید S4 را بر روی تست پنل فشار می‌دهیم و نگه می‌داریم عقربه نشان دهنده حرکت می کند و لامپهای H2 (%50 ) در ۵۰% و
H3 (% 65 -) در ۶۵% روشن میشوند و عقربه به سمت ۷۵% الی ۹۵% میرود.

۸- کلید فشاری S4 را رها کرده لامپ های H3 و H2 به ترتیب خاموش خواهند شد.

ابتدا لامپ H3 در ۶۵% و سپس لامپ H2 در ۵۰% و عقربه به سمت صفر میرود.

۹- کلید S3 بر روی پنل را روی موقعیت IIK قرار می‌دهیم.

۱۰- آیتم‌های ۷ و ۸ را انجام می دهیم.

۱۱- بر طبق نقشه تستر را به یونیت وصل می کنیم و Adjust را انجام می‌دهیم.

B ) چک در آزمایشگاه:

۱- تسترها را به یونیت وصل می‌کنیم.

۲- آیتمهای ۳ الی ۱۱ از صفحه قبل را انجام می‌دهیم.

C) Adjust of with YII NB-Y Test Unit

۱- کابل کانکتور را به ورودی کانکتور “CHECK” بر روی یونیت وصل می‌کنیم.

۲- دریچه “Adjustment” را از روی یونیت باز می کنیم.

۳- POWER را بر روی وصل می کنیم لامپ سیگنال آن روشن می‌شود.

۴- در حدود ۵ دقیقه صبر می‌کنیم تا دستگاه گرم شود.

۵- کلید را در وضعیت قرار می دهیم.

۶- کلید را در وضعیت (II)I قرار می‌دهیم.

۷- سلکتور سوئیچ روی پنل هواپیما را در وضعیت (۱,۲,۳,۴) front یا (۱,۲,۳,۴) REAR قرار می‌دهیم.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.