مبانی نظری و پیشینه تحقیق کم توانی ذهنی کودکان


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مبانی نظری و پیشینه تحقیق کم توانی ذهنی کودکان دارای ۳۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مبانی نظری و پیشینه تحقیق کم توانی ذهنی کودکان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مبانی نظری و پیشینه تحقیق کم توانی ذهنی کودکان۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری و پیشینه تحقیق کم توانی ذهنی کودکان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مبانی نظری و پیشینه تحقیق کم توانی ذهنی کودکان :

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

کم­توانی­ذهنی

هم اکنون تعاریف متعددی برای کم­توانی­ذهنی وجود دارد که جامع­ترین آنها توسط انجمن کم­توانی ذهنی امریکا ارائه شده است تعریفی که این انجمن در سال ۱۹۸۳ ارائه کرد چنین است: کم­توانی­ذهنی به کارکرد هوش عمومی اطلاق می­گردد که به طور قابل ملاحظه­ای زیر متوسط است و منجر به اختلالاتی در رفتار انطباقی شده یا با چنین اختلالاتی همراه است و در جریان دوره تحول ظاهر می­شود (اسکلاک، لوکاسون، شوگرن و همکاران، ۲۰۰۷ به نفل از AAIDD).

کارکرد هوش عمومی، به عنوان نتایج حاصل از اجرای آزمون­های استاندارد شده هوش عمومی که به این منظور تهیه شده و با شرایط منطقه­ای یا کشوری، منطبق شده اند، تعریف می­شود.

به طور قابل ملاحظه­ای زیر متوسط به عنوان هوشبهر ۷۰ یا پایین­تر از ۷۰ در مقیاس­های استاندارد شده هوش تعریف می­شود، حد بالای هوشبهر به عنوان یک رهنمود است و برحسب پایایی آزمون هوش استفاده شده می­توان تا ۷۵ یا بیش از ۷۵ منظور شود.

رفتار انطباقی عبارت است از آن مقدار از معیارهای استقلال شخصی و مسئولیت اجتماعی مربوط به گروه همسن و هم فرهنگ را که فرد برآورده می­کند. انتظارات مربوط به رفتار انطباقی با تغییر سن تقویمی متفاوت است.

نقایص در رفتار انطباقی ممکن است در حوزه­های زیر ظاهر شود:

۱- در خلال نوزادی و اوایل کودکی در حوزه­های: تحول مهارت­های حسی و حرکتی، مهارت­های ارتباطی، مهارت­های خودیاری و اجتماعی شدن.

۲- در خلال کودکی و نوجوانی در حوزه­های: کاربرد مهارت های تحصیلی پایه در فعالیت­های روزانه زندگی، کاربرد استدلال و قضاوت مناسب در غلبه بر محیط.

۳- در خلال اواخر نوجوانی و بزرگسالی در حوزه مسئولیت­های شغلی و اجتماعی.

دوره تحول به عنوان دوره زمانی بین حاملگی و ۱۸ سالگی تعریف می­شود (سیف نراقی و نادری،۱۳۸۶).

دال[۱] (۱۹۴۱) فرد کم­توان­ذهنی را با ویژگی­های زیر توصیف می­کند.

۱- از نظر ذهنی ناهنجار است.

۲- کم­توانی­ذهنی از بدو تولد یا سال­های اولیه رشد وجود دارد.

۳- در بلوغ کم­توانی­ذهنی او قابل تشخیص است.

۴- نقص ذهنی ناشی از یک عامل اساسی مانند ارث یا بیماری است.

۵- در روابط اجتماعی، شایستگی و صلاحیت لازم را ندارد و نمی­تواند امور خود را مستقل اداره کند.

۶- نقص ذهنی قابل درمان نیست

تعریف جدید انجمن کم­توانی­ذهنی آمریکا (۲۰۰۷) به این صورت است:

“کم­توانی ذهنی عبارت است از کارکرد هوشی زیر متوسط معنی­دار و وجود محدودیت­های همزمان در دو یا چند حوزه از حوزه­های مهارت­های اجتماعی، کاربرد منابع جامعه، خود راهبری، سلامت و ایمنی، عملکردهای تحصیلی، اوقات فراغت و اشتغال. کم­توانی­ذهنی پیش از هجده سالگی آشکار می­شود.” هوش پایین تر از متوسط معمولاً با نحوه عملکرد آزمودنی در آزمون­های هوشی تعیین می­شود که در واقع تعیین آن با کوشش آلفردبینه[۲] انجام شد. وی قصد شناسایی کودکانی را داشت که توانایی استفاده از برنامه تعلیم و تربیت صنعتی فرانسه در آغاز قرن بیستم را نداشتند (سیف نراقی و نادری، ۱۳۸۶).

از نیمه قرن بیستم، اصطلاح کفایت اجتماعی شامل مهارت­های اجتماعی و رفتار سازشی به عنوان عاملی در تشخیص کم­توانی­ذهنی مطرح شده است. اهمیت رفتار اجتماعی در تشخیص کم­توانی­ذهنی را می­توان در نظریه بیولوژیک درباره هوش بوضوح مشاهده کرد. ثرندایک [۳] هوش را متشکل از هوش انتزاعی، هوش عینی و هوش اجتماعی دانست (هاردمن[۴]، درو[۵] و اگن[۶]، ۱۳۸۸).

چهار فرض زیر برای کاربرد کم­توان­ذهنی ضروری است:

۱- ارزیابی معتبر باید پراکندگی فرهنگی و زبانی و تفاوت­های موجود در ارتباط و عوامل مربوط رفتار را مورد توجه قرار دهد.

۲- محدودیت­در مهارت­های سازشی، در قلمرو محیط­های اجتماعی همسالان رخ می­دهد و بر اساس نیازهای فردی شخص کم توانی ذهنی برای حمایت، مشخص می شود.

۳- محدودیت مهارت­های سازشی خاص، اغلب با دیگر توانایی­های فرد در مهارت­های سازشی یا دیگر قابلیت­های مشخص همراه است.

۴- با ارائه حمایت­های مناسب به طور مستمر در طول یک دوره زمانی کارکرد زندگی فرد کم توان ذهنی به طور کلی بهبود خواهد یافت (شالوک[۷]، لوکاسون[۸]، شوگرن[۹]، برویک دافی[۱۰]، باردلی[۱۱] و بوندیکس[۱۲]، ۲۰۰۷).

۱-۱-۲ شیوع:

نمره میانگین در یک آزمون هوش ۱۰۰ است. به طورنظری، انتظار می رود که ۲۷/۲ درصد جمعیت در فاصل دو انحراف استاندارد از میانگین و یا خیلی پایین تر از میانگین قرار گیرند ( هوش بهر ۷۰ بر اساس مقیاس هوش وکسلربرای کودکان[۱۳]– تجدید نظر شده یا وکسلرIII ). این برداشت بر پای این فرض است که هوش مانند بسیاری از صفات انسانی دیگر، بر اساس منحنی توزیع طبیعی، پراکنده شده است. این منحنی توسط انحراف استاندارد میانگین ها به هشت ناحیه تقسیم شده است. در آخرین ویرایش وکسلر(WISC-III)،انحراف استاندارد نمر هوش ۱۵ در نظر گرفته شده است و ۱۴/۲ درصد جمعیت بین ۵۵ و ۷۰ نمره بهره هوشی و۳/۱درصد جمعیت کمتر از ۵۵ نمره کسب می کنند. بنابراین، به نظر می رسد که ۲۷/۲ درصد باید بین ۵۵ تا ۷۰ قرار گیرند. به هرحال ارقام واقعی شیوع[۱۴] دانش آموزانی که به عنوان کم توان ذهنی شناسایی می شوند، بسیار پایین تر از این است. شیوع کم توانی ذهنی در حدود ۱ تا ۵/۱ درصد گزارش شده است( هالاهان و کافمن،۱۹۹۴).


[۱].ِDoll, E. A

[۲].Binet, A.

[۳].Thorndike, E. L.

[۴]. Hardman, M.M.

[۵]. Drew, C.J

[۶]. Egan, M.M.

[۷]. Schalock, R.L.

[۸]. Lukasson , R.A.

[۹]. Shogren , K.A.

[۱۰]. Borthwick-Duffy ,S.

[۱۱]. Bradley, V.,

[۱۲]. Buntiمبانی نظری و پیشینه تحقیق کم توانی ذهنی کودکان, W.H.E.

[۱۳]. Wechsler Intelligence Scale for Children

[۱۴]. prevalence

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.