تاریخچه سنگتراشی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
تاریخچه سنگتراشی دارای ۴۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تاریخچه سنگتراشی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز تاریخچه سنگتراشی۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تاریخچه سنگتراشی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن تاریخچه سنگتراشی :
سنگتراشی
سنگتراشی در ایران قرنها قبل از میلاد مسیح، با تهیه لوازمی جهت شکار حیوانات و وسایلاولیه زندگی آغاز شده و بتدریج به اوج رونق و شکوفائی خود رسیده است.
باز یافته های باستانی از جمله اشیائی که از حفاریهای تپه یحیی واقع در کرمان بدست آمده موید آن است که پیشینه این صنعت به 4500 سال پیش از میلاد میرسد و کشف اینظروف نشانگر آن است که در آن ایام تراش اشیا مختلف مصرفی و تزئینی از سنگ سبز درکرمان رواج داشته که البته هنوز هم این نوع سنگ استخراج و به مشهد فرستاده میشود.بطور کلی باید گفت که سنگتراشی در ایران قدیم بیشتر به تهیه وسایل کشاورزی و آلات وابزار شکار و کندن پوست حیوانات اختصاص داشته و لوازم سنگی بدست آمده از غارمسکونی کمربند یا غار هوتو در نزدیکی بهشهر که متعلق به 11000 تا ۸۰۰۰ سال قبل ازمیلاد مسیح میباشد نیز دلالت بر همین امر دارد. سنگ در ساختن بناهای تاریخی و آثارباستانی هم نقش بسیار مهم و اساسی داشته است. از جمله مهمترین ابنیه تاریخی میتواناز کاخ های دوران هخامنشی ۷ حجاریهای دوره ساسانی و… نام برد. تخت جمید نمونه بارزی از صنعت سنگبری دوره هخامنشی است. بطوریکه از دو اتاق خزانه تخت جمشید که توسطهیات علمی موسسه یکاگو کشف گردید بیش از ۶۰۰ ظرف سنگی سالم و شکسته بدستآمد. از جمله این ظروف یک جام پایه دار سنگی است. …
…
در بخشی دیگر از سنگ مزارها نقشهای برگزیده زندگی به یاری خیال و اندیشه سنگ تراش از شکل طبیعی رهایی یافته و به گونه ای «تزئینی ـ تجریدی» جلوه میکند. در بسیار از دهکدههای پیرامون «کاشان» سنگ مزارهایی از این گونه دیدهام که نقش«سرو» را ساده کردهاند و آن سادگی را با گل و برگهای تزئینی آراستهاند سنگ مزارهایش دهکده «مشکان» (4) و تکهی شکسته یک سنگ مزار در«نیاسر (۵)» از همین گونه است.
این سنگ مزارها با نیروی هنر آفرین استادانی ساخته شده است که توانایی و کاردانی را به کمال رسانیده بودند نقش و نگار این مزار را از مرز ناپختگی گذشته و یادآور نقش و نگارهایی بهترین فرشهای دوره «صفویه» است. شاید به همین سبب باشد که تاریخ اینگونه سنگ مزارها از همان دوره پیشتر نیست. آشکار است که هنرمندان سنگ تراش در کار خود از نقش و نگارهای فرش نکتهها آموختهاند با این تفاوت که بافنده قالی در کار بافتن آن نقش و نگارها سر و کارش با پشم یا ابریشم نرم و سبک است. ولی سنگ تراش با مرمر سخت و سنگین میجنگد. او سرانجام سرکشی سنگ را به نیروی هنر پرداز ضربهها رام میکند و نقش خیالش را در نقش سنگ جاودان میسازد.
وقتی نقش و نگار این سنگ مزارها را دیدم و به ویژه از آن هنگامیکه سنگ مزار «امیر اویس آل نوشروان» مبهوتم کرد. به این اندیشهام که چرا هنرشناسان کشورم از این رشته هنر بیخبر ماندهاند و هنردوستان بیبهره. …
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.