بررسی روشهای تدریس سنتی و جدید


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی روشهای تدریس سنتی و جدید دارای ۱۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی روشهای تدریس سنتی و جدید  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز بررسی روشهای تدریس سنتی و جدید۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی روشهای تدریس سنتی و جدید،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی روشهای تدریس سنتی و جدید :

فصل اول :

موضوع …………………………………………………………………………………………………. ۱

مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. ۱

بیان مسئله ……………………………………………………………………………………………… ۲

فرضیه …………………………………………………………………………………………………… ۲

اهداف ……………………………………………………………………………………………………. ۲

جامعه آماری ………………………………………………………………………………………….. ۲

نمونه گیری……………………………………………………………………………………………… ۲

تعاریف واصطلاحات………………………………………………………………………………… ۳

فصل دوم : ادبیات وپیشینه فایل

مقدمه……………………………………………………………………………………………………… ۴

معرفی روشهای مختلف تدریس…………………………………………………………………. ۴

بخش اول : برسی روشهای سنتی و تأثیرآنها در یادگیری دانش آموزان……….. ۵

روش حفظ وتکرار…………………………………………………………………………………… ۵

محاسن ومحدودیتهای روش حفظ وتکرار…………………………………………………… ۶

روش سخنرانی………………………………………………………………………………………… ۷

مراحل اجرای روش سخنرانی…………………………………………………………………… ۸

محاسن و معایب محدودیتهای روشهای سخنرانی……………………………………….. ۲۶

نتیجه………………………………………………………………………………………………………. ۳۱

روش پرسش وپاسخ………………………………………………………………………………… ۳۲

هدف از روش پرسش وپاسخ……………………………………………………………………. ۳۴

محاسن ومحدودیتهای روش پرسش وپاسخ……………………………………………….. ۳۴

روش نمایش (نمایش علمی )……………………………………………………………………… ۳۵

مراحل اجرای روش نمایش……………………………………………………………………….. ۳۵

محاسن ومحدودیتهای روش نمایش…………………………………………………………… ۳۷

روش ایفای نقش …………………………………………………………………………………….. ۳۸

فنون کلی اجرای نمایش …………………………………………………………………………… ۳۹

مراحل اجرای روش ایفای نقش…………………………………………………………………. ۳۹

روش گردش علمی ………………………………………………………………………………….. ۴۱

روش بحث گروهی…………………………………………………………………………………… ۴۶

چه دروس و موضوعاتی را می توان با روش بحث گروهی تدریس کرد؟………. ۴۷

درچه موقعیتی ویرای چه هدفی می توان از روش بحث گروهی استفاده کرد؟… ۴۹

مراحل اجرای روش بحث گروهی………………………………………………………………. ۵۰

محاسن ومحدودیتهای روش بحث گروهی …………………………………………………. ۶۱

مقدمه :

در دنیای پیچیده ، هیچکس بی نیاز از تعلیم وتربیت نیست . امروز فعالیت در مدرسه ودر امر آموزش ، خود بخش عظیمی از زندگی انسآنها شده است . لحظاتی را به خاطر می آوریم که چگونه نشستن در کلاس، گوش دادن به صدای یکنواخت معلم ،حفظ کردن بدون فهم مطالب درسی ، دلهره واضطراب ناشی از امتحان، وسرزنش معلمان ووالدین موجب نفرت وگریز ما از کلاس درس ومحیط آموزشی می شد .راستی چرا ؟! چرا فعالیتهای آموزشی نتوانست مارابا محیط آموزش مأنوس ، وبه یاد گیری علاقه‌مند کند

اهداف :

– معرفی روشهای سنتی و جدید تدریس در نظام آموزش .

– نقد و بررسی روش‌های مختلف تدریس و تأثیر نوع ‌انتخاب آنها در یاد‌گیری دانش‌آموزان.

– بررسی محاسن ومعایب استفاده از روشهای مختلف تدریس.

جامعه آما‌ری: جامعه مورد مطالعه، دانش‌آموزان دختر مقطع راهنمایی منطقه ۹ تهران هستند

معرفی روش‌های مختلف تدریس:

امروزه روش‌های تدریس تحت دو عنوان «روش‌هاس تدریس سنتی» و «روش‌های تدریس جدید» مسطوح شده است.

روش‌های تدریس سنتی که شاید بیشترین حاکمیت را بر فعالیت‌های مدارس دارد در بخش اول فایل مورد بررسی قرار گرفته است. در این بخش روش‌های تدریس سنتی همچون روش حفظ و تکرار، روش سخنرانی، روش پرسش و پاسخ، روش نمایش‌نامه‌ای، روش گردش علمی، روش گروهی، و روش آزمایشگاهی معرفی شده و به نقد و بررسی روش‌ها پرداخته شده و همچنین محاسن و معایب و چگونگی کاربرد آنها و تأثیر آنها در یادگیری دانش‌آموزان مورد بررسی قرار گرفته است. بخش دوم نیز روش‌های تدریس جدید را مورد بحث قرار داده است و به معرفی و نقد و بررسی روش‌هایی همچون روش آموزش انفرادی ، از قبیل آموزش تا حد تسلط، تدریس خصوصی ، آموزش رایآنهای ، آموزش برنامه‌ای ، آموزش انفرادی تجویز شده ،آموزش انفرادی هدایت شده، پرداخته است و همچنین تأثیر استفاده از این روش‌‌ها را در یادگیری دانش‌آموزان مورد فایل قرار داده است.

محاسن و محدودیت‌های روش حفظ و تکرار:

الف) محاسن:

۱- روش حفظ و تکرار برای به خاطر سپردن اصول ، قواعد، و قوانین در علوم مختلف روش مناسبی است.

۲- برای تعلیم و تربیت جمعی، به منظور حفظ و نگهداری معتقدات ، تاریخ، فرهنگ و ادبیات یک ملت مفید است.

۳- برای تقویت و پرورش صفاتی از قبیل اطاعت، احترام به گذشته و احترام به مسنترها روش خوبی است.

روش اجرای بحث گروهی

مهمترین مطاله دراجرای روش بحث گروهی مشخص کردن وظایف اعضای گروه شرکت کننده در بحث است. لازمه اینکه این روش با کیفیت مطلوب اجرا شود، آگاهی معلم از وظایف خود و وظایف خود وظایف شاگردانش است.

۱.وظایف معلم در روش بحث گروهی. وظایف معلم را درجریان بحث گروهی می توان به سه قسمت تقسیم کرد:

الف)فراهم کردن امکانات. معلم که معمولاً وظیفه رهبری گروه را برعهده دارد باید قبل از شروع بحث گروهی، فعالیتهای زیر را انجام دهد:

۱. تدارکات لازم، از قبیل محل تشکیل بحث گروهی، مواد و تجهیزات لازم و آرایش هندسی نشستن را فراهم و تعیین کرده، درصورت لزوم، فرد مطلعی را برای شر کت در بحث دعوت کند؛

۲. درباره موضوع مورد بحث، مطالعه و نکات اصلی مطالعات خود را یادداشت کند؛

۳. سوالاتی را که برای شروع و ادامه بحث لازم است، تهیه و تنظیم کند؛

۴. وظایف و مسئولیت سایر اعضای گروه را معین سازد؛

۵. منابع مورد لزوم در زمینه بحث را شناسایی کند؛

مراحل اجرای روش سخنرانی:

روش سخنرانی خواه مفصل باشد یا مختصر، دارای مراحل اجرایی ذیل است :

مرحله اول ، آمادکی برای سخنرانی

کمیت و کیفیت یک سخنرانی تعیین کننده نوع آمادگی معلم برای سخنرانی است در سخنرانی‌های کوتاه، فوری و غیر رسمی معمولاً کسب آمادگی چندان امکان‌پذیر نیست ، اما برای سخنرانی‌های طولانی و نسبتاً رسمی، همچون کلاس درس ، معلم باید آمادگی کافی داشته باشد. برای فرد سخنران آمادگی باید از سه نظر کسب شده باشد

محاسن و محدودیت‌های روش آزمایشی:

الف) محاسن.

۱. چون یادگیری از طریق تجارب مستقیم حاصل شد است، یادگیری با ثبات‌تر و مؤثرتر خواهد بود.

۲. شاگردان علاوه‌بر دست یافتن به هدف‌های آموزشی، روش آزمایش کردن را نیز یاد می‌گیرند.

۳. در شاگردان انگیزه مطالعه و فایل تقویت می‌شود.

۴. حس کنجکاوی شاگردان ارضاء می‌شود و آنان اعتماد به نفس پیدا می‌کنند.

۵. نیروی اکتشاف، اختراع، و تفکر علمی در شاگردان تقویت می‌شود.

۶. این روش فعالیت‌های آموزشی را برای فراگیران جالی و شیرین می‌کند و در نتیجه، آنان را کمتر خسته و بی‌حوسله می‌کند.

ب) محدودیت‌ها.

۱. احتیاج به وسایل و امکانات فراوان دارد، لذا در مقایسه با سایر روش‌های تدریس از نظر اقتصادی گران تمام می‌شود.

۲. به معلمان آگاه و مجرب که خود با روش آزمایشی اشنایی داشته باشند، نیاز دارد.

۳. نسبت به سایر روش‌ها ممکن است اطلاعات و معلومات کمتری در اختیار شاگردان قرار دهد و دامنه لغات و مفاهیم آنان تقویت نشود.

اهداف :

– معرفی روشهای سنتی و جدید تدریس در نظام آموزش .

– نقد و بررسی روش‌های مختلف تدریس و تأثیر نوع ‌انتخاب آنها در یاد‌گیری دانش‌آموزان.

– بررسی محاسن ومعایب استفاده از روشهای مختلف تدریس.

جامعه آما‌ری: جامعه مورد مطالعه، دانش‌آموزان دختر مقطع راهنمایی منطقه ۹ تهران هستند

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.