نقدی بر داستان “چشمهایش” بزرگ علوی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
نقدی بر داستان “چشمهایش” بزرگ علوی دارای ۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد نقدی بر داستان “چشمهایش” بزرگ علوی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز نقدی بر داستان “چشمهایش” بزرگ علوی۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی نقدی بر داستان “چشمهایش” بزرگ علوی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن نقدی بر داستان “چشمهایش” بزرگ علوی :
نقدی بر داستان “چشمهایش” بزرگ علوی
بزرگ علوی
سید مجتبی بزرگ علوی در بهمن ماه ۱۲۸۲ (دوم فوریه ۱۹۰۴) در تهران به دنیا آمد. پدر او حاج سید ابوالحسن و پدر بزرگش حاج سید محمد صراف نماینده ی نخستین دوره مجلس شورای ملی بود. مادر وی نوه ی آیت اله طباطبایی رکن رکین مشروعست ایران بود. سید ابوالحسن علوی و همسرش خدیجه قمر السادات که خانواده اصیل سنتی و طرفدار مشروطه بودند دارای شش فرزند، سه دختر و سه پسر که مجتبی بزرگ فرزند سوم آنان بود. پدر آقا بزرگ از اعضای حزب دمکرات ایران بود که این حزب به گواه تاریخ از بدو تشکیل در آغاز مشروطه با نفوذ بیگانگان یعنی انگلیس و روس که در آن زمان چشم طمع به ایران دوخته بودند، مقابله می کرد. او به عنوان بازرگان با آلمان معاملات تجاری داشت و در هنگام جنگ جهانی اول در این کشور اقامت داشته و پس از اتمام جنگ نیز اینجا ماند. …
…
یادداشتی بر رمان «چشمهایش» اثر بزرگ علوی
در میان آثار نویسندگان معاصر ایران آثار علوی، از حیث فضا و آحاد و مفردات حرکات تاریخی، ممتاز و نظرگیر است. به عبارت دقیقتر آثار علوی را در ارتباط با تاریخ معاصر ایران میتوان بررسی کرد، و باید هم بررسی کرد؛ زیرا آثار او مشخصات تاریخی و سیاسی و اجتماعی یک دوره معین از جامعه ما را در خود دارند. اما منظور این نیست که در آثار ادبی علوی، ما در پی اثبات تاریخیت خوادث و امور و آدمها و سنخهای مخلوق او باشیم، یا از آثار او توقع هستیشناسی تاریخی داشته باشیم. آثار علوی، با وجود اشارات مستقیم و قرینههای معین تاریخی نهفته در آنها، گزارش زندگی روزمره آدمهای تاریخی نیستند؛ زیرا در آنها علاوه بر عناصری از «توازی تاریخی» عناصری از «ناموزونی تاریخی» هم دیده میشود. اما ارزش داستانهای علوی، اگر به راستی ارزشی حاصل باشد، قطع نظر از وابستگی یا گسست آنها نسبت به واقعیتهای تاریخ معاصر، در وضع ادبی، یا «ادبیت»، آنها است. در واقع «ادبیت» آثار علوی از «تاریخیت» آنها به مراتب با اهمیتتر است؛ زیرا «ادبیت» محصول آحاد و مفردات ذهن خود او است، و مهمتر اینکه فعالیت علوی، به عنوان نویسنده، در حوزه ادبیات است و نه در حوزه تاریخ.
چشمهایش نخستین رمان علوی و پروردهترین اثری است که او در اوج آفرینندگی خود نوشته است. در این رمان کشمکش میان خواننده و متن داستان، آدمها و ماجراهای معروض آنها، خیرهکننده است، و فایل و مباحثه راوی ـ ناظم مدرسه نقاشی ـ برای یافتن صاحب ناشناس چشمهای پرده نقاشی، که به دیوار مدرسه آویزان است، بر دامنه این کشمکش میافزاید. …
…
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.