فایل بررسی نور و رنگها در ارگونومی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل بررسی نور و رنگها در ارگونومی دارای ۲۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل بررسی نور و رنگها در ارگونومی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل بررسی نور و رنگها در ارگونومی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل بررسی نور و رنگها در ارگونومی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل بررسی نور و رنگها در ارگونومی :

فایل بررسی نور و رنگها در ارگونومی در ۲۶ صفحه ورد قابل ویرایش

فایل بررسی نور و رنگها در ارگونومی
فهرست

عنوان

صفحه

مقدمه: نورهای و رنگها، طیف الکترومغناطیس………………………………………………….

فصل ۱- دریافت رنگ……………………………………………………………………………………

دیدرنگ……………………………………………………………………………………………………….

حساسیت طیفی ص نوع مخروط…………………………………………………………………….

تفسیر رنگ در سیستم عصبی …………………………………………………………………………

درک نورسفید……………………………………………………………………………………………….

تکمیل احساس رنگ بوسیله شبکیه مغز…………………………………………………………….

دید فوتویک و دیداسکوتوپیک…………………………………………………………………………

فصل ۲ کاربردهای ارگونویک رنگ………………………………………………………………….

فصل ۳ قابلیت ها و مقررات ارگونومیک رنگ………………………………………………….

مقررات رنگ ارگونومیک……………………………………………………………………………….

مقررات رنگ برای ایمنی جاده ها…………………………………………………………………….

مقررات رنگ برای ایمنی صنایع………………………………………………………………………

مقرارت رنگ برای تشخیص لوله ها…………………………………………………………………

مقررات رنگ برای سیستم های هیدرولیک……………………………………………………….

مقررات سیستمهای پنوماتیکی…………………………………………………………………………

مقرارت رنگ برای کابل ها……………………………………………………………………………..

مقررات رنگ در راه آهن………………………………………………………………………………..

رنگ در محصولات خطرناک…………………………………………………………………………..

مقررات رنگ کنترل ها…………………………………………………………………………………..

منابع کتاب رنگها برای سلامتی شما…………………………………………………………………

کتاب کاربرد رنگ در ارگونومی……………………………………………………………………….

نورها و رنگها

گوته فیلسوف آلمانی گفت استک «بین رنگها و نور رابطه بسیار دقیقی وجود دارد».

مسلما پدیده های رنگ و نور را نمی توان بدون استفاده از حس بینایی در کرد. همین مسئله ابهاماتی نظیر موارد زیر را بوجود آورده است :

v شاگردان زن می پرسند: آیا رنگ سرخ درون شقایق است؟

v یک فیزیکدان سوال کرد که: آیا پدیده رنگ، حاصل بازتاب نور است؟

v فیزیولوژیستها می گونید: رنگهای تنها بر اثر تخریب بیوشیمیایی بعضی سلولها در عمق چشم درک می شوند.

v یک فیلسوف ودا در وجود رنگ صورتی شک کرده و مکی گوید:

v آیا رنگ،صرفا یک تصور ذهنی ما نست؟

v و سرانجام، یک هنرمند نقاش اختلافاتی را در رنگها می بیند که یک روانشناس آن را ذاتی می داند.

فیزیکدان معروف، اسحاق نیوتن (۱۷۲۷ – 1643) با تجزیه نور خورشید به کمک یک منشور شفاف ثابت کرد که نور سفید خورشید در اقع از نورهای رنگی با طول موجهای متفاوت تشکیل شده است. نیوتن توانست از این طریق، ۷ رنگ اصلی را که با ترتیب غیرقابل تغییر در کنار هم قرار دارند تشخیص می دهد.

رنگهای دارای طول موج کوتاه (بنفش ، نیلی ، آبی) شدیدتر از رنگهای دارای طول موج بلند انکسار پیدا می کنند و متقابلا شعاعهایی که در بالا قرار گرفته اند، بهتر از اشعه پایین منعکس می شوند.

عمل عکس این تجزیه نیز امکان پذیر است، یعنی می توان با ترکیب همان رنگها نور سفید را بدست آورد. اگر شما با فرفره ای که با رنگهای رنگین کمان رنگ شده بازی کرده باشید، می دانید ک در سرعت زیاد، رنگ فرفره سفید بنظر می رسد.

در فیزیک مدنر، رنگها فقط بخش کوچکی از طیف الکترومغناطیسی را تشکیل می دهد که طول موج‌آنها را براساس واحد انگستروم محاسبه می کنند.

ترکیب رنگها

رنگهای اولیه:

– سرخ

– سبز

– بنفش

رنگ‌های ثانوی:

– زرد: سبز + بنفش

– لاکی روشن: بنفش + سرخ

رنگهای ثالث:

لیموئی ۵/۱ سبز سرخ

-فیروزه ای: ۵/۱ سبز + بنفش

– نیلی : ۵/۱ بنفش + سرخ + سبز

– شنگرفی : ۱سرخ + بنفش + سبز

طیف الکترومغناطیس

جدولهای بعدی چگونگی قرارگرفتن رنگها را با طول موجهای متفاوت در طیف الکترومغناطیسی نشان یدهد: اندازه امواج از کوتاهترین فرکانسها شناخته شده (که همان اشعه کیهانی است) آغاز شده و به طول موجهای که توسط ایستگاههای رادیو و امواج الکتریکی که بوسیله ژانراتورها تولید می شوند ختم می گردد. طیف نورمرئی تنها بخش کوچکی از این طیف الکترومغناطیس کلی را دربر می گیرد.

واحد اندازه گیری، در فیزیک نور بکار می رود و خاص اندازه گیری مقادیر بسیار کم است. هر آنگستروم برابر با یک میلیونیم متر می باشد.

نور خورشید بخش مهمی از طیف مرئی را اشغال کرده که در ان رنگها آبی و سبز درمرکز قرار دارند. ماراء بنفش‌ آخرین حد طیف نوری خورشید است که در مرز ۳۰۰۰ آنگستروم به دلیل مقاوم بودن اتمسفر زمین متوقف می‌شود.

نوری که از یک لامپ معمولی متصاعد می شود، عملا اشعه ماوراء بنفشس در خود ندارد ولی مقدار زیادی امواج مادوم قرمز با آن همراه است.

که ازنظر چشمهای ما نامرئی بود و تنها از طریق متصاد کردن حرارتی که همراه آن است، قابل تشخیص می باشد. متقابلا لامپهای فلورسنت، از خودطول موجی متصاد می سازد که متعلق به ماوراء بنفش است. این لامپ بوسیله ترکیب بخار جیوه و یک گاز کمیاب یعنی آرگون از خود نور می می دهد. بخاطر داشته باشید که در میان لامپهای مصنوعی، لامپهای حرارتی از خود امواج مادون قرمز و نورمرئی را متصاد می کنند که آخرین حد آن نور آبی است. متقابلا لامپ فلورسنت اشعه ماوراء بنفش و بسیاری از نورهای مرئی را تولید می کند.

کدام رنگ ایمنتر است؟

اخیرا یکی از محققان Dupont بنام H. Alam Daved کروا و رفلکتاس رنگ‌های Dupont که به صورت شاخص در صنایع حمل ونقل استفاده شده اند را اندازه‌گیری نمود، مطالعه او تحت کنترل درخشندگی نو روز وشب انجام شد. زرد کهربائی انجام شد. زرد کهربائی (پیک رفلکتانس نزدیک طول موج ۵۵۰ نانومتر مناسب ترین حالت برای منحنی بینائی حساسیت چشم نسبت به چشم در انسانها فتوتوپیک را نشان می‌داد. چشم انسان در روز قادر است بسرعت به زرد کهربائی پررنگ واکنش نشان دهد. بعلت اینکه زرد کهربائی رنگ شدید بوده و به‌ آسانی در زمینه های روستائی (ruart) و شهری (urban) تشخیص داده می‌شود. (Allen 1970)

این فاکتور ها با رفلکتانس سفید در هم می آمیزند و زرد کهربائی را نامزد اصلی برای ایمن ترین رنگ برای، ماشین آلات حریق می نماید. این اطلاعات در (نمودار ۱۱) بیان شده است.

آیا رنگ نقشی در ایمنی باز می نماید؟ آیا نمونه ای وجود دارد؟

تعدادی از شکارچیان بندرت لباسهائی به رنگ روشن می پوشند، اما وقتی از این لباسها استفاده می نمایند، حوادث ناشی از تیراندازی در جنگل کاهش می یابد (Newyork Depatment of Environment conservaton 1995)

موارد اشاره شده به نقش رنگ در حوادث ماشین آلات حریق به آنسوی سرویسهای حریق نیز امتداد می یابد.و شاید بتوان ایمنی وسایل نقلیه موتوری عمومی را بوسیله گسترش استفاده از رنگ ها روشن (lighted – colored)، کرومای بالا – (High chroma) و رنگ های با تن منفرد (single tone) افزایش داد. رنگ قرمز هنوز هم یک رنگ عمومی در ماشینهای سواری، و کامیونها چراغهای عقب وسایل نقلیه می‌باشد. شکل (۱۸)

اثرات رنگ روی مردان وزنان: در دفترکاری به رنگ قرمز، سفید یا سبز محققان درباره اثرات رنگ محیط اداری برروی سودندی و رضایتمندی شغلی دقت نموده اند (Brill و همکاران او ۱۹۸۴؛ Winemam) . رنگ محیط اداری عامل مسقیم سودمندی در کار نمی باشد. بلکه محتمل تر این است که رنگ بعنوان کاتالیست عمل نموده و دارای اثرات غیر مستقیم روی کارمند دفتری می باشد (۱۹۸۱، Backer). رنگ بعنوان کاتالیست ممکن است موجب مجموعه‌ائی از واکنشهای رفتار مرتبط با کارآئی، خلق و خوی، رضایتمندی شغلی کارمندان وغیبت شود. تغییرات فیزیولوژیکی در پاسخ به رنگ ها اثبات شده است، که می توان بطور اخص افزایش تحریک و برانگیختگی با رنگ قرمز را اشاره نمود. (۱۹۶۶ wilosn؛ ۱۹۷۴ jacobs؛ ۱۹۷۲ ، Ali). با این وجود Kaiser) (1984) تصریح نمود که در این پاسخها، اساسا آگاهیهای فرهنگی در مورد رنگ دخالت دارند.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.