نقش توبه در سقوط مجازات


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 نقش توبه در سقوط مجازات دارای ۴۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد نقش توبه در سقوط مجازات  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز نقش توبه در سقوط مجازات۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی نقش توبه در سقوط مجازات،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن نقش توبه در سقوط مجازات :

نقش توبه در سقوط مجازات

نقش توبه در سقوط مجازات
فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱

فصل اول: مباحث عمومی و مبنایی

۱-۱- تعریف توبه ……………………………………………………………………………………………………………. ۳

۱-۱-۱- تعریف لغوی……………………………………………………………………………………………………… ۳

۱-۱-۲- تعریف اصطلاحی توبه …………………………………………………………………………………… ۴

۱-۲- احکام و شرایط توبه ……………………………………………………………………………………………. ۴

۱-۲-۱- شرایط پذیرش توبه ………………………………………………………………………………………. ۵

۱-۲-۱-۱- عدم پذیرش توبه ای از افراد ………………………………………………………………….. ۶

۱-۲-۱-۱-۱- مشرف به موت …………………………………………………………………………………….. ۶

۱-۲-۱-۱-۲- کفار…………………………………………………………………………………………………………. ۷

۱-۳- آثار توبه …………………………………………………………………………………………………………………. ۸

۱-۳-۱- آثار ثبوتی توبه ………………………………………………………………………………………………… ۸

۱-۳-۲- آثار اثباتی توبه…………………………………………………………………………………………………. ۸

۱-۳-۲-۱- سقوط مجازات ………………………………………………………………………………………….. ۸

۱-۳-۲-۲- قبول شهادت ……………………………………………………………………………………………… ۱۰

۱-۳-۲-۳- عفو امام ………………………………………………………………………………………………………. ۱۰

۱-۴- کیفیت احراز توبه با ملاحظه قواعد عمومی ………………………………………………….. ۱۱

۱-۴-۱- علم قاضی و توبه ……………………………………………………………………………………………. ۱۲

۱-۴-۱-۱- توبه قبل از علم قاضی …………………………………………………………………………….. ۱۸

۱-۴-۱-۲- توبه بعد از علم قاضی ………………………………………………………………………………. ۲۲

۱-۴-۲- مرور زمان و توبه …………………………………………………………………………………………… ۲۴

۱-۴-۲-۱- تبیین موضوع …………………………………………………………………………………………….. ۲۶

فصل دوم: کیفیت توبه در مجازات‌ها

۲-۱- نقش توبه در حدود …………………………………………………………………………………………….. ۳۱

۲-۱-۱- توبه قبل از دستگیری و اثبات جرم……………………………………………………………. ۳۲

۲-۱-۲- توبه بعد از اقرار به جرم…………………………………………………………………………………. ۳۳

۲-۱-۳- توبه بعد از اثبات جرم با شهادت شهود……………………………………………………… ۳۴

۲-۱-۴- زنا……………………………………………………………………………………………………………………….. ۳۵

۲-۱-۵- لواط ………………………………………………………………………………………………………………….. ۳۷

۲-۱-۶- مساحقه……………………………………………………………………………………………………………… ۳۸

۲-۱-۷- شرب خمر………………………………………………………………………………………………………… ۴۰

۲-۱-۸- قوادی…………………………………………………………………………………………………………………. ۴۱

۲-۱-۹- سرقت………………………………………………………………………………………………………………… ۴۲

۲-۱-۱۰- قذف………………………………………………………………………………………………………………… ۴۴

۲-۱-۱۱- محاربه…………………………………………………………………………………………………………….. ۴۹

۲-۲- توبه در تعزیرات …………………………………………………………………………………………………… ۵۰

۲-۲-۱- تعریف تعزیر و اقسام آن………………………………………………………………………………… ۵۰

۲-۲-۱-۱- تعریف تعزیر………………………………………………………………………………………………… ۵۰

۲-۲-۱-۱-۱- تعریف لغوی تعزیر ………………………………………………………………………………. ۵۰

۲-۲-۱-۱-۲- تعریف اصطلاحی تعزیر ……………………………………………………………………… ۵۱

۲-۲-۱-۲- اقسام تعزیر از نظر قانونگذار…………………………………………………………………….. ۵۲

۲-۲-۱-۳- تأثیر توبه در سقوط مجازات‌های تعزیری ………………………………………….. ۵۳

۲-۲-۱-۴- بررسی فقهی تأثیر توبه …………………………………………………………………………… ۵۴

۲-۲-۱-۴-۱- مرتد…………………………………………………………………………………………………………. ۵۴

۲-۲-۱-۴-۲- ساب النبی……………………………………………………………………………………………… ۵۵

۲-۲-۱-۴-۳- ساحر ……………………………………………………………………………………………………… ۵۶

۲-۲-۱-۴-۴- آکل الربا………………………………………………………………………………………………….. ۵۶

۲-۲-۱-۴-۵- زندیق………………………………………………………………………………………………………. ۵۶

۲-۲-۱-۴-۶- مکتسل الصلوه ……………………………………………………………………………………… ۵۷

۲-۲-۱-۵- بررسی مواد قانونی ناظر به توبه در تعزیرات ………………………………………. ۵۷

۲-۲-۱-۵-۱- توبه در جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی موضوع ماده‌512………. 57

۲-۲-۱-۵-۲- توبه در جرایم علیه آسایش عمومی موضوع ماده ۵۲۱………………. ۶۳

۲-۳- تأثیر توبه در جرایم منجر به قصاص و دیات…………………………………………………. ۶۹

۲-۳-۱- تأثیر توبه در جرایم منجر به قصاص …………………………………………………………. ۶۹

۲-۳-۲- تأثیر توبه در جرایم منجر به دیات ……………………………………………………………. ۷۰

نتیجه‌گیری و پیشنهاد…………………………………………………………………………………………………….. ۷۱

نقش توبه در سقوط مجازات
فهرست منابع …………………………………………………………………………………………………………………… ۷۶

مقدمه

اگر بگویم قدرت و ریشه توبه، همپای پای گذاری آدمی بر روی کره خاکی است و عمری به درازای حیات بشری دارد می‌توان ادعا کرد، قلم را به مبالغه نیاورده‌‌ایم.

توبه را نه تنها از دیدگاهی صرفاً دینی و مذهبی، بلکه از منظر انسانی و عرفی نیز می‌توان به نظاره نشست. چرا که آدمی در گذرگاه زمان با صرف نظر از جامعه‌ای که به آن تعلق دارد و با قطع نظر از آداب و رسوم «سنت‌ها» اعتقادات و گرایشات فردی و اجتماعی عدول و احتراز و حتی انزجار از آنچه گذشته است و دوری از آنچه که با ارزیابی و سنجش‌های آدمی در حال انطباق نمی‌یابد، امری بدیهی و واقعیت مکرر است.

از سوی دیگر بازسازی جامعه بر مبنای معیارهای اسلامی و انسانی بدون بازسازی رفتار و شخصیت اعضای آن و بدون تربیت و اصلاح افراد امری غیرممکن و دور از واقعیت به نظر می‌رسد. در قلمرو اجتماع،‌ با اشخاصی که بر مبنای ارزشهای غلط تربیت شده و با آن خو گرفته اند، نمی توان جامعه‌ای سالم بنا کرد، لذا آمادگی و قابلیت و سلامت افراد از شرایط اولیه یک اجتماع سالم است.

توبه می‌تواند به عنوان بهترین روش در جهت نظارت بر خود و بازسازی خویش بر مبنای ارزشهای الهی و انسانی ایفای نقش نماید و شخصیت و رفتار انسان را طوری تغییر دهد که دگربار به سمت گناهان سوق پیدا نکند و همین امر در نهایت به اصلاح و تربیت فرد که هسته اولیه اصلاح ساختار جامعه است منجر شود

-۱- تعریف توبه

۱-۱-۱-تعریف لغوی

توبه از ماده «توب» می‌باشد: «توب‌»، «توبه» «متاب» همه به معنی رجوع و برگشتن می‌باشد. در قاموس و صحاح و اقرب الموارد ، قید معصیت را اضافه کرده و گفته‌اند: رجوع از معصیت ولی رجوع مطلق صحیح است زیرا این درباره خدای تعالی نیز بکار رفته و در او رجوع از معصیت معنی ندارد. معنای توبه در زبان فارسی اگر چه تفاوتی با معنای توبه در زبان اصلی خویش ندارد ولی با عنایت به توانایی‌ها و چگونگی دستور زبان فارسی مشتقات بسیاری از آن در فارسی ساخته و امروزه کاربرد بیشماری دارند.

مصادر مرکبی چون «توبه دادن» «توبه شکستن» «توبه کار» «توبه کردن» از آن جمله‌اند. در این زبان از همین ریشه حاصل مصدر «توبه‌گری» و «توبه کاری» به کار برده می‌شود.

در شعر و ادب عرفانی فارسی زبانان توبه از واژه‌های پربسامدی است که در آثار ادباء و شعراء از قرون نخستین تا امروز جلوه می نماید.

۱-۱-۲- تعریف اصطلاحی

بر اساس تعریفی که از توبه به عمل آمده است توبه عبارت است از «بازگشت از گناه و پشیمان شدن از نافرمانی خدا» ارکان اصلی آن سه چیز است: ۱) علم به اینکه در گذشته نافرمانی خدا نمود. ۲) پشیمان شدن از آن عمل ۳) تصمیم به ترک آن در آینده و جبران گذشته. ترمینولوژی توبه را به ندامت از گناه دانسته است[۱]. بدیهی است صحبت از گناه و نافرمانی خدا و پرداختن به موضوعاتی نظیر آثار ثبوتی گناه مثل عذاب اخروی و . . . در علم حقوق شاید وجهی نداشته باشد. با این همه مشاهده کردید در تعاریف فوق از چنین واژه‌ ها و عباراتی استفاده شده است که نشان دهنده‌ تأثیرپذیری حقوق وضعی از حقوق اسلامی در این مورد است.

۱-۲- احکام و شرایط توبه

۱-۲-۱- شرایط پذیرش توبه

در این زمینه روایات وارده از پیامبر اکرم (ص) و ائمه طاهرین (ع) به صورت روشنی به بیان ارکان و شرایط توبه می پردازد و به تفضیل آن را بیان می‌کند. پیامبر اکرم (ص)‌‌‌ می‌فرماید:

«توبه کننده باید اثر توبه را آشکار کند که در غیر این صورت تائب نخواهد بود. این آثار عبارتند از:

ا)‌راضی ساختن دشمن و کسانی که با آنها در حال نزاع و درگیری باشد ۲) اعاده نمازهای فوت شده ۳) تواضع بین مردم ۴) دوری از شهوات ۵) روزه گرفتن.[۲]

به نظر می‌رسد چهار مورد ذکر شده در حدیث شریف مصادیق اصلاح عمل و عمل صالح باشد که به کرات در آیات فریضه از شرایط پذیرش توبه و صحت آن شمرده است.

در روایات دیگری امیرالمومنین علیه اسلام استغفار را از درجه علیین دانسته و برای آن ۶ مرحله بر می‌شمارد،‌1) پشیمانی بر گذشته ۲) تصمیم همیشگی بر عدم بازگشت به گناهان ۳) ادای حقوق مردم ۴) ادای فرائض و واجبات فوت شده ۵) گوشت‌هایی که از راه گناه روییده است به حزن و اندوه آب کند بگونه‌ای که پوست به استخوان بچسبد و دگر بار گوشت در بین آنها بروید. ۶) همچنان که حلاوت و شیرینی کاذب معصیت و گناه را به تنش چشانده، همانگونه نیز الم و سخنی طاعت را بر تنش بچشاند. در این هنگام می‌توانی بگویی،‌ استغفرالله.[۳]

۱-۲-۱-۱- عدم پذیرش توبه‌ ای از افراد:

گفته شده قبول توبه فضلی است الهی و خداوند بواسطه فضل و رحمت خویش آن را نسبت به افرادی که دارای تمامی شرایط توبه صحیح باشند دریغ نمی‌کند و آن هنگام که تائب،‌ موفق به انجام توبه‌ای حقیقی گردد،‌ خداوند توبه‌اش را می‌‌پذیرد.

در قرآن کریم، خداوند در آیاتی،‌ وعید عدم پذیرش توبه دو دسته از افراد را داده و نسبت به آنان انذار کرده است . ظاهراً این «عدم قبولی» کاشف از عدم انجام توبه‌ای واقعی از سوی دو دسته مذکور و نبود تمامی شرایط توبه صحیح در آنهاست.

۱-۲-۱-۱-۱- مشرف به موت

در سوره‌ نساء آمده است، «و لیست التوبه للذین یعملون السیئات حتی الذا خصر احدهم الموت قال انی تبت الان . . .» [4] در تفسیر المیزان ذیل آیه مذکور اینگونه آمده: «وقتی گناهکار به مرگ خود نزدیک می‌ شود- در اثر دیدن و زو و بال اعمال ننگین از کرده‌ خویش پشیمان می‌شود و از آنچه کرده بیزاری می‌جوید. اما ندامت به سبب حقیقت ندامت نیست و از طبیعت و هدایت فطرتش نادم نشده، بلکه حیله‌ای است که نفس شریر و حیله گرش برای نجاتش اندیشیده به دلیل آنکه اگر فرضاً از آن و بال مخصوص نجات یابد و مثلاً مرگش فرا نرسد و بیماریش بهبود یابد دوباره به همان لجاج و عنادش و به همان اعمال زشتش برمی‌‌گردد»

باید این نکته را توجه نمود که اصولاً هیچ عملی بعد از رویت مرگ و در حالت احتضار به تصریح خداوند در قرآن قبول نمی‌شود و مورد منحصر در عدم قبولی توبه نیست به این آیه توجه کنید: «یوم یاتی بعض آیات ربک لاینفع نفساً ایمانها» [5] در این آیه خداوند می فرماید: «ایمان کسانی را که در دنیا و در حالت اختیار ایمان نیاورده‌اند در روز رستاخیز نمی‌پذیرد و یا در آیه « و انفقوا من ما رزقناکم من قبل این یاتی احدکم الموت»[6] از مفهوم آیه فهمیده می‌شود که صدقه هنگام رویت مرگ مفید فایده نیست. بطور کلی از آیات مذکور استفاده می‌شود که هنگام مشاهده مرگ و عذاب الهی نه پشیمانی فضیلت است و نه ایمان موجب تکامل، و نه صدقه وسیله تقاخر،‌ در این حالت هر عملی بلاثر است و بی فایده.


  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.