تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران دارای ۲۱۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران :

تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران

تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران
فهرست مطالب

عنوان صفحه

علائم اختصاری ………………………………………………………………………………………………………………..

تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران
فهرست مطالب …………………………………………………………………………………………………………………

فصل اول: مقدمه

۱-۱- اهمیت انتخاب……………………………………………………………………………………………………….

۱-۲- طرح سوأل …………………………………………………………………………………………………………….

فصل دوم: تعریف و شناسایی تجارت الکترونیکی در ایران

۲-۱- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………

۲-۲- تجارت الکترونیکی چیست؟ ………………………………………………………………………………

۲-۳- انواع تجارت الکترونیک ……………………………………………………………………………………….

۲-۴- توجیه اقتصادی راه‌اندازی تجارت الکترونیکی در جمهوری اسلامی ایران

۲-۴-۱- منافع …………………………………………………………………………………………………………………

۲-۴-۲ هزینه‌ها ……………………………………………………………………………………………………………….

۲-۵- مزایای کسب و کار الکترونیکی ………………………………………………………………………..

۲-۶- تجارت الکترونیکی چه نوع فرصت های درآمدی را خلق می‌کند؟ ………….

۲-۶-۱- دسترسی بیشتر به مشتریان ………………………………………………………………………..

۲-۶-۲- فروش بیشتر به مشتریان موجود…………………………………………………………………

۲-۶-۳- محصولات قابل حصول و در دسترس الکترونیکی ………………………………….

۲-۷- تجارت الکترونیکی ضرورتی برای توسعه ……………………………………………………….

۲-۸- نگاهی به تجارت الکترونیک از دریچه محدودیت‌های داخلی ………………….

۲-۹- تجارت الکترونیک، مزایا و نگرانی‌ها …………………………………………………………………

۲-۹-۱- تجارت الکترونیک و مزایا……………………………………………………………………………….

۲-۹-۲- تجارت الکترونیک و نگرانی‌ها………………………………………………………………………..

۲-۱۰- رویکرد دولت جمهوری اسلامی ایران …………………………………………………………

۲-۱۱- سیاست تجارت الکترونیکی ایران…………………………………………………………………..

۲-۱۱-۱- اهداف ……………………………………………………………………………………………………………..

۲-۱۱-۲- اصول ………………………………………………………………………………………………………………

۲-۱۲- نتیجه‌گیری………………………………………………………………………………………………………….

فصل سوم:

نمونه‌هایی از اقدامات وزارت بازرگانی در جهت تحقق تجارت الکترونیکی

۳-۱- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………

۳-۲- طرح مطالعات امکان سنجی تجارت الکترونیکی ………………………………………….

۳-۳- طرح ایجاد مرکز صدور گواهی دیجیتال ……………………………………………………….

۳-۴- طرح ایجاد شبکه جامعه اطلاع رسانی بازرگانی کشور ……………………………….

۳-۵- طرح استانداردسازی شماره‌گذاری کالا و خدمات و فعالیت‌ها …………………

۳-۶- نتیجه‌گیری……………………………………………………………………………………………………………..

فصل چهارم: آینده تجارت الکترونیک

۴-۱- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………

۴-۲- چشم انداز کسب و کار الکترونیکی …………………………………………………………………

۴-۳- حجم مبادلات الکترونیکی و سرعت گسترش آن ………………………………………..

۴-۴- نتیجه‌گیری…………………………………………………………………………………………………………….

فصل پنجم:

تجربه بعضی از کشورها در حمایت از تجارت الکترونیکی در جهان امروز

۵-۱- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………….

۵-۲- تجربه اتحادیه اروپا ……………………………………………………………………………………………..

۵-۳- تجربه کشورهای آ. س. آن………………………………………………………………………………….

۵-۴- تجربه انگلستان …………………………………………………………………………………………………….

۵-۵- تجربه یونان …………………………………………………………………………………………………………..

۵-۶- تجربه اسکاتلند………………………………………………………………………………………………………

۵-۷- نتیجه‌گیری…………………………………………………………………………………………………………….

فصل ششم:

تجارت الکترونیک و موانع‌ گسترش آن در جمهوری اسلامی ایران

۶-۱- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………

۶-۱- عدم زمینه‌سازی لازم برای رشد تجارت الکترونیکی ………………………………….

۶-۳- تجارت الکترونیک، موانع گسترش در ایران و راهکارها………………………………..

۶-۴- نتیجه‌گیری……………………………………………………………………………………………………………..

فصل هفتم:

موانع محیطی و ارائه الگوی مناسب جهت استفاده‌ از تجارت الکترونیکی در ایران

۷-۱- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………

۷-۲- مطالعه فایلی در جهت یافتن الگوی مناسب برای استفاده از داد و ستد

الکترونیکی در ایران ………………………………………………………………………………………………………..

۷-۲-۱- طرح پرسش‌ها ………………………………………………………………………………………………..

۷-۲-۲- اهداف فایل ………………………………………………………………………………………………….

۷-۲-۳- روش‌های فایل ……………………………………………………………………………………………

۷-۲-۳-۱- روش تطبیقی ……………………………………………………………………………………………..

۷-۲-۳-۲- روش پیمایشی …………………………………………………………………………………………..

۷-۲-۴- نتیجه‌گیری از فایل ……………………………………………………………………………………

۷-۲-۵- ارائه الگوهای حاصل از فایل……………………………………………………………………..

۷-۲-۶- ارائه پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………….

۷-۳- نتیجه‌گیری…………………………………………………………………………………………………………….

فصل هشتم: بانکداری و تجارت الکترونیکی

۸-۱- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………

۸-۲- بانکداری الکترونیکی ……………………………………………………………………………………………

۸-۳- بانکداری الکترونیک در ایران و موانع موجود در سر راه آن. …………………….

۸-۴- پول الکترونیکی چیست؟…………………………………………………………………………………….

۸-۵- ویژگی های کلیدی پول الکترونیکی ……………………………………………………………….

۸-۶- اثرات پول الکترونیکی بر بانک‌ها………………………………………………………………………..

۸-۷ – جمع‌بندی و نتیجه‌گیری …………………………………………………………………………………

فصل نهم: تجارت الکترونیکی و بنگاه‌ها

۹-۱- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………….

۹-۲- موانع‌ توسعه تجارت الکترونیکی در بنگاه‌ها …………………………………………………..

۹-۳- نتیجه‌گیری ……………………………………………………………………………………………………………

فصل دهم: تجارت الکترونیکی و شرکت‌های کوچک و متوسط

۱۰-۱ مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………..

۱۰-۲- بکارگیری تجارت الکترونیک در شرکت‌های کوچک و متوسط……………..

۱۰-۳- مراحل بکارگیری فنآوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی در شرکت‌های

کوچک و متوسط ……………………………………………………………………………………………………………

۱۰-۴- چالش‌ها در پذیرش و استفاده از تجارت الکترونیکی در

۱۰-۴-۱- برخی از مزایا در استفاده از تجارت الکترونیکی در ……………..

۱۰-۴-۲- برخی از مشکلات در پذیرش تجارت الکترونیکی از زاویه‌ای دیگر

۱۰-۵- پیشنهادات آنکتاد برای توسعه تجارت الکترونیکی در بین شرکت‌های کوچک

و متوسط در کشورهای در حال توسعه ……………………………………………………………………

۱۰-۶- نتیجه‌گیری …………………………………………………………………………………………………………

فصل یازدهم: چالش‌های حقوقی اجرای قانون تجارت الکترونیکی ایران

۱۱-۱- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………

۱۱-۲- نتایج بررسی کلی نیازهای سیستماتیک نظام قضایی ایران برای تحقق تجارت الکترونیکی

۱۱-۲-۱- تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران
فهرست مطالب مطروحه در قانون تجارت الکترونیکی ایران……………..

۱۱-۲-۲- توضیحات مربوط به تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران
فهرست مطروحه در قانون تجارت الکترونیکی

ایران……………………………………………………………………………………………………………………………………..

۱۱-۲-۳- تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران
فهرست قوانین لازم التصویب جهت اجرای قانون تجارت الکترونیک با توجه به موضوعات مطروحه در آن ………………………………………………………………………………………………………………………………………………

۱۱-۳- جدایم سایبری……………………………………………………………………………………………………

۱۱-۳-۱- جعل سایبری…………………………………………………………………………………………………

۱۱-۳-۲- کلاهبرداری سایبری……………………………………………………………………………………

۱۱-۳-۳- جاسوی سایبری……………………………………………………………………………………………

۱۱-۳-۴- تطهیر نامشروع سایبری………………………………………………………………………………

۱۱-۴- برخی از موانع جزایی تحقق تجارت الکترونیکی…………………………………………

۱۱-۵- چالشی به نام «فقدان آیین نامه‌ها»………………………………………………………………

۱۱-۶- نتیجه‌گیری………………………………………………………………………………………………………….

فصل دوازدهم: نتیجه‌گیری

منابع و مأخذ……………………………………………………………………………………………………………………..

«چکیده»

تجارت الکترونیک یا همان عامل رنسانس اقتصادی و تجاری پدیده قرن جدید است.

لذا ضرورت توجه به این موضوع فایلگر را بر آن داشته تا در قالب موضوع تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران به این مطلب بپردازد.

ابتداً باید یاد آور شد که با توجه به نو و جدید بودن موضوع یافتن منابع برای تکمیل مهمترین مانع در راه این فایل بوده است. فقدان کتب حقوقی و حتی تخصصی در زمینه تجارت الکترونیک یکی از قرائنی است که ما را به نوظهور بودن این رشته در ایران می‌رساند. علاوه بر آنکه باید یاد آور شد که قانون تجارت الکترونیکی ایران در سال ۱۳۸۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

با همه این احوال تمام سعی فایلگر بر این بوده که با مراجعه به منابع اینترنتی و جستجو در مقالات اساتید ایرانی و خارجی و مراجعه به نشریات کشور چکیده‌ای‌ از آنچه در مورد تجارت الکترونیک مورد بحث این اساتید قرار گرفته ارائه گردد.

در نمای نخست مقدمه‌ای در رابطه با کسب و کار الکترونیکی و تعریف آن، توجیه اقتصادی راه‌اندازی آن در ایران، رویکرد جمهوری اسلامی و سیاست تجارت الکترونیکی ایران برای آینده آورده شده است. ذکر نمونه‌هایی از اقدامات انجام گرفته توسط وزارت بازرگانی در جهت توسعه این صنعت در کشور و نیز ذکر تجارب کشورها در حمایت از تجارت الکترونیکی از دیگر مطالبی است که در به آن پرداخته شده است.

در رابطه با موانع توسعه و گسترش کسب و کار الکترونیکی در جمهوری اسلامی ایران و ارائه الگویی مناسب جهت استفاده از آن در ایران نیز مطالبی بیان گردیده است.

تبیین نقش بنگاه‌ها و بانک‌ها در تجارت الکترونیکی و نیز بکارگیری این پدیده در شرکت‌های کوچک و متوسط و چالش‌ها در پذیرش و استفاده از آن از دیگر مباحث مهم اشاره در این فایلاتی می‌باشد.

چالش‌های حقوقی در استفاده از تجارت الکترونیکی در ایران نیز در قالب فصلی جداگانه مورد بحث قرار گرفته است. در پایان نیز نتایج و استنباط‌های نگارنده در قالب فصل نتیجه‌گیری بیان شده است.

عرصه‌ای پر بحث و آکنده از نوآوری‌ها و شگفتی‌ها. در این عرصه است که امواج انقلاب اینترنتی و انفجار تجارت الکترونیکی با نظام حقوقی موجود برخورد می‌کنند و در مفاهیم حقوق سنتی اثر مهمی می‌گذارند. از اینرو، نظم و حقوق نوینی موضوع بحث و قانونگذاری است.[۱]»

با توجه به اینکه «تکنولوژی اطلاعات صرف نظر از موقعیت جغرافیایی در تمامی شئون زندگی وارد شده است و شرکت‌ها و حکومت‌ها و افراد همگی خواهان بهره‌مندی از این انقلاب اطلاعاتی هستند» لذا به نظر می‌رسد جامعه ایرانی و به طور اخص جامعه تجاری ایرانی نیز خود را به این نوع فن‌آوری جدید مجهز نماید. و این تجهیز الکترونیکی در درجه اول محتاج به معرفی به این جامعه تجاری دارد.

لذا در راه تکمیل سعی بر آن شده تا با انتخاب و گلچین مطالبی که به نظر فایلگر می‌تواند ذهن هر خواننده‌ای را رد زمینه آشنایی با تجارت الکترونیک و نیز سرگذشت آن در ایران یاری نماید گاهی هر چند کوچک در جهت رهایی این تکنولوژی از گمنامی و ناشناخته بودن در ایران و برای جامعه تجاری ایران برداشته شود.

اما این انتخاب لاجرم مشکلاتی را نیز به دنبال داشته که مهمترین آن به دلیل نو بودن این موضوع در حقوق ایران مشکل منبع فایلاتی بوده است . به جرات می‌توان گفت که تقریباً هیچ فایل علمی وسیع دانشگاهی در ایران در این زمینه انجام نشده است. و فقط مؤسساتی از قبیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان همکاریهای علمی ریاست جمهوری و نیز شرکت‌های کارفرمای وزارت بازرگانی نظیر شرکت انفورماتیک راهبر- آن هم با توجه به مسئولیت‌هایی که در این زمینه داشته‌اند- فایلاتی را در این زمینه انجام داده‌اند که همین مؤسسات نیز بیشترین کمک را در یافتن منابع در انتخابی داشته‌اند.

به نظر می‌رسد گام نخست در راه پیشرفت تجارت الکترونیکی باید فایل و جستجو و ایجاد مبانی حقوقی لازم توسط محققان و حقوقدانان برداشته شود و تألیف کتب و آثار حقوقی و ارائه مقالات از سوی اساتید و حقوقدانان و اقتصاددانان در این راه ضروری است. از طرفی پس از ایجاد بستر حقوقی لازم از جهت تئوریک نوبت به دولت می رسد تا نقش مهم و اساسی خویش را با تصویب قوانین لازم ایفا نماید.

صاحب نظران و محققان نقش تجارت الکترونیک را در دهکده جهانی امروز تسریع در امر جهانی شدن می‌دانند و فاصله هر کشوری را که به نوعی از قافله استفاده کنندگان از تجارت الکترونیک عقب افتاده باشد را با دنیا بسیار زیاد و آنرا در کوتاه مدت غیرقابل جبران می‌دانند. جذابیت‌های پیدا و پنهان تجارت الکترونیک در دنیا باعث شده است که تحقق دولت الکترونیکی دغدغه بنیادین کشورهای در حال توسعه باشد.

با توجه به نقشی که این صنعت در اقتصاد بازار ایفا می کند تمام تلاش دولتمردان جمهوری اسلامی ایران نیز در این چند سال اخیر بر آن بوده تا با آماده کردن پیش نیازهای تحقق تجارت الکترونیکی به سوی تحقق دولت الکترونیکی گام بردارند. اما در این راه موانع و مشکلاتی به چشم می‌خورد که می‌توان از آن‌ها در چند قالب کلی و مجزا سخن گفت.

شاید بتوان فقدان بستر فرهنگی مناسب و نیز فقدان قوانین متناسب در جهت اجرایی کردن قانون تجارت الکترونیکی ایران را مهمترین عوامل در عدم استفاده از کسب و کار الکترونیکی در ایران دانست. که رفع این موانع و تنگناها عزم جدی و اراده ملی را می‌طلبد.

امید است با از بین رفتن این چالش‌ها، دیگر تحقق دولت الکترونیکی برای دولتمردان ایران همانند یک رویا نباشد.

۱-۲- طرح سوال:

مطالب مختلفی در این در قالب چندین فصل ارائه شده است که هدف تمام این مطالب این است که در نهایت هر خواننده‌ای با مطالعه این فایلاتی ضمن شناخت نسبی از پدیده‌ تجارت الکترونیکی به پاسخ این سوال که «موانع اجرایی قانون تجارت الکترونیکی در ایران چیست؟ » دست یابد.

اما برای دستیابی به پاسخ این سوال باید تجارت الکترونیک به طوری جانبه مورد شناسایی قرار گیرد. و به همین جهت سعی شده است به معرفی فصول ارائه شده در این پرداخته شود.

اینک خلاصه‌ای از رئوس مطالبی که در این به آن پرداخته شده است ارائه می گردد در فصل دوم تمام کوشش محقق بر آن بوده تا با ارائه تعاریف متعددی از تجارت الکترونیک و مقایسه آنها با هم به یک تعریف جامع و منطقی دست یابد و در ادامه فصل به توجیه اقتصادی راه‌اندازی کسب و کار الکترونیکی در جمهوری اسلامی ایران و نیز تذکر مجدد ضرورت آن برای توسعه اشاره شده است. که اینکه انواع تجارت الکترونیک نیز مورد بحث قرار گرفته است. اشاره به رویکرد و سیاست‌ جمهوری اسلامی از دیگر موارد پرداخته شده در فصل اول می‌باشد.

در فصول بعدی به ترتیب نمونه‌هایی از اقدامات انجام گرفته توسط وزارت بازرگانی در جهت توسعه تجارت الکترونیک و نیز چشم انداز کسب و کار الکترونیکی و حجم مبادلات الکترونیکی و سرعت گسترش آن در ایران اشاره شده است.

در فصل پنجم از این با توجه به اهمیت استفاده از تجارت بین‌المللی در راه گسترش این صنعت در ایران به ذکر ۶ نمونه از تجربیات کشورها در حمایت از تجارت الکترونیکی در جهان امروز به عنوان نمونه‌هایی بارز و حائز اهمیت پرداخته شده است.

در فصل ششم تجارت الکترونیک از دیدگاهی دیگر و این بار از دریچه موانع توسعه و گسترش آن در جمهوری اسلامی ایران تحت عناوینی همچون «عدم زمینه‌‌سازی لازم برای رشد تجارت الکترونیکی» و «تجارت الکترونیک، موانع گسترش در ایران و راهکارها «مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل هفتم از به بررسی موانع محیطی و ارائه الگوی مناسب جهت استفاده از تجارت الکترونیک در ایران پرداخته شده است.

در فصل هشتم بانکداری و تجارت الکترونیک و پول الکترونیکی در معرض توجه قرار گرفته است. بررسی تجارت الکترونیک و نقش بنگاه‌ها نیز در فصل نهم مورد بررسی قرار گرفته است که مطالعه تطبیقی آن نیز در ادامه فصل آورده شده است.

در فصل دهم توجه به شرکت‌های کوچک و متوسط و ارتباط آن با تجارت الکترونیک و مراحل بکارگیری فن‌آوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی در این شرکت‌ها و نیز چالش‌ها در پذیرش و استفاده از ICT و در نهایت پیشنهادات آنکتاد برای توسعه تجارت الکترونیکی بین شرکت های کوچک و متوسط در کشورهای در حال توسعه پرداخته شده است.

در فصل یازدهم به مهمترین مانع و تنگنا در توسعه تجارت الکترونیکی یعنی چالش‌های حقوقی آن توجه شده است که رفع این موانع نیاز به کار کارشناسی وزارت خانه‌های مختلف و نیز هیئت‌های کارشناسی مجلس شورای اسلامی و هیئت وزیران دارد.

در فصل دوازدهم و پایانی نیز در قالب فصل نتیجه‌گیری به مهمترین موانع و تنگناها که به عنوان برآیند فایلات مطرح می‌باشد اشاره شده است.

مقدمه:

بسیاری از اقتصاددانان، متخصصان و آینده‌نگرها بر این عقیده‌اند که در سالهای اخیر انقلابی شبیه به انقلاب صنعتی به وقوع پیوسته است که جهان را وارد «عصر اطلاعات» ساخته است و بسیاری از جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی حیات بشر را دستخوش تحولی عمیق نموده است. یکی از ابعاد این تحول ، تغییرات عمیقی است که در روابط اقتصادی بیشتر افراد، شرکت‌ها و دولت بوجود آمده است. مبادلات تجاری بین افراد با یکدیگر و شرکت‌ها با یکدیگر و افراد با شرکت‌ها و دولت‌ها به سرعت از حالت سنتی خود که عمدتاً مبتنی بر مبادله بر مبنای اسناد و مدارک کاغذی است خارج شده و به سوی انجام مبادلات از طریق بهره‌گیری از سیستم‌های مبتنی بر اطلاعات الکترونیکی در حرکت است.

تجارت الکترونیکی، به دلیل سرعت، کارایی، کاهش هزینه‌ها و بهره‌برداری از فرصت‌های زودگذر عرصه جدیدی را در رقابت گشوده است تا آنجا که گفته می‌شود عقب افتاده از این مسیر تحول نتیجه ای جز منزوی شدن در عرصه اقتصاد جهانی نخواهد داشت. لذا کوشش شده است تا در این فصل جهت معرفی تجارت الکترونیک به ذکر نمونه‌هایی از تعاریف ارائه شده و نیز در ادامه به منافع (مزایا) و هزینه‌های راه‌اندازی تجارت الکترونیکی در جمهوری اسلامی ایران و ارائه جدول اثر تجارت الکترونیکی روی مولفه‌های (GCI) پرداخته شده است. در ادامه سعی در مقایسه بین تجارت سنتی و تجارت الکترونیکی شده است و نیز مزایا و نگرانی‌های ناشی از توسعه تجارت الکترونیکی نیز به دقت مورد توجه قرار گرفته است. در نهایت رویکرد و سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال توسعه کسب و کار الکترونیکی در پایان فصل مورد اشاره قرار گرفته است


  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.