بهینه و ایمن سازی سیستم حمل و نقل همگانی معابر شهری برای استفاده نابینایان


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بهینه و ایمن سازی سیستم حمل و نقل همگانی معابر شهری برای استفاده نابینایان دارای ۲۲۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بهینه و ایمن سازی سیستم حمل و نقل همگانی معابر شهری برای استفاده نابینایان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز بهینه و ایمن سازی سیستم حمل و نقل همگانی معابر شهری برای استفاده نابینایان۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بهینه و ایمن سازی سیستم حمل و نقل همگانی معابر شهری برای استفاده نابینایان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بهینه و ایمن سازی سیستم حمل و نقل همگانی معابر شهری برای استفاده نابینایان :

بهینه و ایمن سازی سیستم حمل و نقل همگانی معابر شهری برای استفاده نابینایان

چکیده

نابینایان بعنوان بخشی از معلولین در هر جامعه ای دارای حقوق مشخصی همانند سایر افراد جامعه هستند که این حقوق باید توسط دیگران محترم شمرده شود و یکی از این حقوق ،حق استفاده از معابر شهری و وسایل حمل ونقل همگانی است .

در این فایل سعی براین بوده که به مسائل و مشکلات سفرنابینایان پرداخته شود و در این راستا در ابتدا به تاریخچه توانبخشی به نابینایان در سایر کشورها و ایران اشاره شده وبا تعریف صورت مسئله به مشکلات حرکتی این عزیزان در سطح شهرها واستفاده ایشان از وسایل حمل و نقل همگانی پرداخته شده است .

مشکلات موجود بر سرراه نابینایان در کشورمان ونیز آمارهای موجود وهمچنین آیین نامه های موجود در باره عبور ومرور نابینایان مبحث بعدی است که مورد بررسی قرار گرفته است .

سپس مروری بر راهکارهای بکارگرفته شده در سایر کشورها و فن آوریهای نوین ارائه شده در کشورهای پیشرفته صورت گرفته و سعی شده جدیدترین دستاوردها در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد.

مقدمه

در ابتدا پروردگار مهربان را به خاطر نعمات بیکرانش که به ما عطا نموده سپاس می گویم و آرزوی سلامت برای همه آحاد مردم را دارم .

بطور حتم ما احساسی را که یک نابینا درباره عدم توانایی دید خود دارد نمی توانیم درک نماییم ، بینایی یکی از مهمترین نعمتهایی است که خداوند به بندگانش ارزانی داشته است و در سایه آن به انسان قدرت شناخت جهان هستی بطور ملموس و نیز حرکت ومقابله در برابرخطرات را عطا نموده است .

نابینایان را شاید بتوان مظلوم ترین قشر معلولین ودر واقع کل جامعه دانست که بواسطه این معلولیت درانجام مهمترین فعالیتهای اجتماعی با مشکل مواجه هستند .

راهنمای بینا

هدف حرکت نمودن به طریق ایمن و صحیح در محیط های متفاوت و تحت شرایط گوناگون با همراهی شخص بینااست .

ایفای نقش فعال در حین حرکت و تکیه بر عادی نشان دادن حرکت با استفاده از ایما و اشاره های غیرلفظی است .

بهبود مهارت ها و آمادگیهای لازم برای کسب آگاهی حرکتی و حرکت به نحوی موزون و جهت یابی صحیح برای حرکت به طور مستقل ، تعبیرو تفسیر و بکارگیری ایما و اشاره های معرفی شده از جانب راهنما و اطلاعاتی از محیط اطراف .

داشتن آگاهی کافی از راهنمای بینا، به منظوری که او در هر موقعیتی بتواند فردی که قصد دارد به عنوان راهنمای بینا به او کمک کند را هدایت نموده و تصویر مردم پسندی، ایجاد نماید.

فن مورب نگه داشتن عصا

هدف ، توانا نمودن توانخواه برای حرکت اساسی به نحوی مستقل ، و ایمن در محیطهای داخلی آشنااست .

دست بر محل گرفتن عصا ،قرار می گیرد و کف دست روی آن قرار داده می شود و انگشتان در اطراف محل گرفتن عصا خم می شود .

انگشت شست کشیده روی آن قرار می گیرد ،به نحوی که رو به طرف میله عصا قرار گیرد .

مشکلات شهری نابینایان

با توجه به تفاوت عمده ای که نابینا از لحاظ جسمی وتوانایی حرکتی به دلیل فقدان بینایی دارد و اینکه بنیاد تمامی خدمات و نظام زندگی جامعه به گونه ای است که دیدن پایه و اساس آن است نابینا ناچار از انطباق خود با این وضعیت است . بنابراین او باید مانند بینایان در محیط های شهری و یا معماری حضور داشته باشد بدون آنکه ابزار لازم آن را در اختیار داشته باشد یا برای او حداقل امکانات و یا مناسب سازی انجام شده باشد. در اینجا به ذکر چندنمونه از این مشکلات می پردازیم تا ذهن خواننده را بر لزوم بررسی احساس و ادراک نابینا در طراحی معماری و شهرسازی آشنا کنیم .

بهینه و ایمن سازی سیستم حمل و نقل همگانی معابر شهری برای استفاده نابینایان
فهرست مطالب

عنوان صفحه

چکیده ۱

مقدمه ۲

فصل اول : تعریف مساله و هدف از مطالعه

۱-۱- تعریف مساله و هدف از مطالعه ۳

۱-۲- تاریخچه ۳

۱-۳- اولین عصای سفید ۵

۱-۴- تحرک وجهت یابی ۱۰

۱-۵- جهت یابی ۱۱

۱-۵-۱- هدف از جهت یابی ۱۱

۱-۵-۲- پیش نیازها ۱۱

۱- ۶- سطح آمادگی جسمی و ذهنی کارورز ۱۲

۱- ۷- اصول کلی در جهت یابی ۱۲

۱- ۷-۱- فرآیند شناختی ۱۳

۱- ۷-۱-۱- علائم راهنما ۱۴

۱- ۷-۱-۲- نشانه ها ۱۵

۱- ۷-۱-۳- نظام های شماره گذاری داخل ساختمان ۱۵

۱- ۷-۱-۴- نظام های شماره گذاری خارج از ساختمانها ۱۶

۱- ۷-۱-۵- روش اندازه گیری برای پیدا کردن ساختمان ۱۶

۱- ۷-۱-۶- جهت های جغرافیایی ۱۷

۱- ۷-۱-۶-۱- شروط لازم ۱۸

۱- ۷-۱-۷- خودآشناسازی ۱۸

۱- ۸- راهنمای بینا ۱۸

۱- ۹- فن مورب نگه داشتن عصا ۱۹

۱- ۱۰- فن مورب نگه داشتن عصا هنگام ردیابی ۲۱

۱- ۱۰-۱- روش اصلی ۲۱

۱- ۱۰-۱-۱- شیوه عمل ۲۱

۱- ۱۰-۲- ملاحظات کلی ۲۲

فصل دوم : مروری بر مطالعات انجام شده

مقدمه ۲۴

۲-۱- مشکلات شهری نابینایان ۲۴

۲-۲- حس شنوایی مهمترین عامل ادراکی نابینا از محیط ۲۶

۲-۳- تصویرسازی شنیداری و تحرک وجهت یابی نابینایان ۲۷

۲-۴- طراحی محیط شهری برای نابینایان وبررسی محدودیت ها ۲۷

۲-۴-۱- علائم هشداردهنده ۲۹

۲-۴-۲- نوارهای هدایت کننده ۲۹

۲-۴-۳- علائم اطلاع دهنده ۳۰

۲-۴-۳-۱- تابلوها ۳۰

۲-۵- ضوابط شهرسازی ۳۲

۲-۵-۱- مناسب سازی فضاهای شهری ۳۲

۲-۵-۱-۱- کفسازی ۳۲

۲-۵-۱-۲- پیش آمدگی عناصر ۳۲

۲-۵-۱-۳- مبلمان شهری ۳۲

۲-۵-۱-۴- محل گذر از عرض خیابان ۳۳

۲-۵-۱-۵- توصیه ها ۳۳

۲-۵-۲- فضاهای دسترسی به ساختمان ۳۳

۲-۵-۳- ورودی ساختمانها ۳۴

۲-۶- تکنیکها و پشتیبانی های سفر ۳۴

۲-۷- سیستم GIS.GPS 35

فصل سوم : مشکلات نابینایان کشور از نگاه آمار

مقدمه ۳۸

۳-۱- سازمان بهزیستی ۳۹

۳-۱-۱- معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی ۴۱

۳-۱-۱-۱-خدمات توانبخشی ۴۱

۳-۲- تسهیلات پیاده روی ۴۳

۳-۲-۱- علائم بساوایی در سطح پیاده رو ۴۴

۳-۲-۲- علائم بساوایی ۴۶

۳-۲-۳- خوانایی تابلوها ۴۸

۳-۲-۴- نوارهای بساوایی راهنما ۵۰

۳-۲-۵- انتخاب متوسط روشنایی لازم ۵۱

۳-۳- ضوابط و مقررات شهرسازی مصوب سال ۶۸ بازبینی شده درسال ۷۸ ۵۲

۳-۳-۱- ضوابط طراحی فضاهای شهری ۵۲

۳-۳-۱-۱- پیاده رو ۵۲

۳-۳-۱-۲- پلهای ارتباطی بین پیاده رو و سواره رو ۵۳

۳-۳-۱-۳- شیبراهه جدول ۵۴

۳-۳-۱-۴- محل عبورعابرپیاده در سواره رو ۵۵

۳-۳-۱-۵- ایستگاهها ۵۵

۳-۳-۲- ضوابط مناسب سازی فضای شهری موجود ۵۶

۳-۳-۲-۱- پیاده ر وهای موجود ۵۶

۳-۳-۲-۲- پلهای ارتباطی بین پیاده رو و سواره روموجود ۵۷

۳-۳-۲-۳- محل خط کشی عابر پیاده ۵۷

۳-۳-۲-۴-ضوابط توصیه ای مناسب سازی محیط شهری موجودبرای افراد معلول ۵۸

۳-۳-۳- عناصر مشترک در کلیه ساختمانهای عمومی ۵۸

۳-۳-۳-۱- راه پله ۵۸

۳-۳-۳-۲- میله های دستگرد ۵۸

۳-۳-۳-۳- علائم ۶۰

فصل چهارم : معرفی فن آوریهای نوین در سایر کشورها

مقدمه ۶۱

۴-۱- نحوه سفر افراد نابینا و دارای مشکلات بینایی ۶۲

۴-۱-۱- انتخابهای مختلف ۶۲

۴-۱-۱-۱- راهنمای دید ۶۲

۴-۱-۱-۲- عصای سفید بلند ۶۳

۴-۱-۱-۳- سگ راهنما ۶۳

۴-۱-۱-۴- بدون کمک ۶۴

۴-۲- آموزش جهت یابی و تحرک ۶۴

۴-۳- عبور افراد نابینا یا دارای ضعف بینایی از عرض خیابان ۶۴

۴-۳-۱- تکنیکهای قدیمی ۶۴

۴-۳-۲- پیدانمودن خیابان ۶۴

۴-۳-۳- شناسایی خیابان ۶۵

۴-۳-۴- تحلیل وضع هندسی تقاطع ۶۵

۴-۳-۵- تحلیل سیستم کنترل ترافیک ۶۵

۴-۳-۶- تعیین فاصله زمانی عبور ۶۶

۴-۳-۷- باقی ماندن در مسیر مستقیم عبوری ۶۶

۴-۴- مصوبات کنفرانس جابجایی و حمل ونقل انجمن اروپایی نابینایان ۶۷

۴-۵- تبدیل عصای نابینایان به ابر عصا ۶۹

۴-۶- دکمه فشاری ۶۹

۴-۶-۱- انواع دکمه فشاری موجود برای نابینایان ۷۰

۴-۶-۱-۱- دکمه فشاری عابر تیپ آبی وی آر ۷۰

۴-۶-۱-۲- دکمه فشاری عابر تیپ آ اس بی وی ۷۱

۴-۶-۱-۳- دکمه فشاری عابر تیپ آبی آر ۷۱

۴-۶-۱-۴- مولد صدای تیپ بی ال آ-۱ ۷۱

۴-۶-۱-۵- مولد صدای تیپ اس جی-۱ ۷۲

۴-۶-۱-۶- توصیه های ایمنی در استفاده از دکمه فشاری ۷۲

۴-۷- کمک های سفر الکترونیک برای نابینایان ۷۳

۴-۸- کمربند هادی ، کمک سفر سفر کامپیوتری برای نابینایان ۷۴

۴-۸-۱- وجه راهنما ۷۵

۴-۸-۲- وجه تصویری ۷۵

۴-۹- انجمن جهانی مدارس پرورش سگ برای نابینایان ۷۸

۴-۱۰- اسبهای مینیاتوری، جایگزین مناسب ۸۰

۴-۱۰-۱- نحوه آموزش اسبها ۸۲

۴-۱۱- علائم دسترسی پیاده ۸۲

۴-۱۲- علائم شنیداری مادون قرمز کنترل از راه دور ۸۳

۴-۱۳- سیستمهای مبتنی بر گیرنده ۸۶

۴-۱۴- نشانه حرکت ۸۶

۴-۱۵- اطلاعات بساوایی لرزشی ۸۷

۴-۱۵- -کاربردها ۸۷

۴-۱۶- انواع علائم دسترسی پیاده ۸۷

۴-۱۶-۱- ابزار نصب شده بالاسری ۸۸

۴-۱۶-۲- دکمه فشاری یکپارچه ۸۸

۴-۱۶-۳- صفحه لرزاننده ۸۹

۴-۱۶-۴- مستقر بردریافت کننده ۹۰

۴-۱۷- سیستم هادی کامپیوتری همراه نقشه برای نابینایان ۹۰

۴-۱۸- سطوح آگاه کننده حسی ۹۲

۴-۱۸-۱- لزوم وجود این سطوح ۹۳

۴-۱۸- -خصوصیات ۹۳

۴-۱۸-۳- فایلات انجام شده ۹۴

۴-۱۸-۴- توصیه ها ۹۵

۴-۱۹- امتیاز سفر برای نابینایان ۹۶

۴-۲۰- حمل ونقل عمومی ، محرومیت افراد نابینا ۹۶

۴-۲۱- حمل و نقل عمومی سهل الوصول ۹۷

۴-۲۲- ایستگاههای حمل و نقل عمومی ۱۰۰

۴-۲۳- حمل و نقل عمومی و اتوبوسها ۱۰۱

۴-۲۳-۱- یافتن و تشخیص ایستگاه اتوبوس ۱۰۱

۴-۲۴- خواندن برنامه زمانی اتوبوسها ۱۰۳

۴-۲۴-۱- فن آوریهای جدید ۱۰۳

۴-۲۵- صدای بوق برای مسافرین نابینا در ایستگاههای اتوبوس ۱۰۵

۴-۲۶- سوار شدن اتوبوس ۱۰۵

۴-۲۷- مسافرت هوایی برای افراد نابینا یا دارای ضعف بینایی ۱۰۶

۴-۲۸- دسترسی آسانتر به مترو ۱۰۷

۴-۲۸- -ایستگاههای دسترسی ۱۰۸

۴-۲۸-۲- مترو ، پله برقی ، آسانسور ۱۰۹

فصل پنجم اقدامات انجام شده و راهکارهای اجرایی در کشور

مقدمه ۱۱۱

۵-۱- نابینایان و فضاهای شهری ۱۱۱

۵-۲- مناسب سازی فضاهای شهری برای جانبازان و معلولین ۱۱۳

۵-۳- اقدامات انجام شده توسط شهرداریها ۱۱۵

فصل ششم : ارائه مدل پیشنهادی و پردازش آماری

مقدمه ۱۱۹

۶-۱- جامعه آماری منتخب ۱۱۹

۶-۲- مقیاس اندازه گیری شاخص ها و اندازه گیری یک شاخص کیفی بصورت کمی ۱۲۱

۶-۲-۱- بی مقیاس کردن ۱۲۲

۶-۲-۲- مدل سازی و ارائه مدل بهینه ۱۲۳

۶-۲-۲-۱- ارزیابی و بررسی مدلهای چند شاخصه ۱۲۳

۶-۳- نظرسنجی نمونه درباره علائم عابر پیاده قابل دسترسی ۱۲۹

۶-۴- روش نظر سنجی ۱۳۰

۶-۵- پیامهای علامت عبور ۱۳۳

۶-۶- پیامهای دکمه فشاری ۱۳۶

۶-۷- تقاضاهای خاص ۱۳۸

۶-۸- خط کشیهای زاویه دار ۱۴۱

۶-۹- خط کشی تا جزیره میانی ۱۴۳

۶-۱۰- خط کشیهای منتهی به جزایر جداکننده ۱۴۳

۶-۱۱- خط کشیها در ۳ راهی ۱۴۴

۶-۱۲- تاخیر دکمه فشاری ۱۴۵

فصل هفتم : نتایج و پیشنهادات حاصل از مطالعه

نتایج و پیشنهادات ۱۴۸

پیوست ۱ ۱۵۱

پیوست ۲ ۱۵۲

پیوست ۳ ۱۸۰

بهینه و ایمن سازی سیستم حمل و نقل همگانی معابر شهری برای استفاده نابینایان
فهرست منابع فارسی ۱۸۶

بهینه و ایمن سازی سیستم حمل و نقل همگانی معابر شهری برای استفاده نابینایان
فهرست منابع غیر فارسی ۱۸۷

بهینه و ایمن سازی سیستم حمل و نقل همگانی معابر شهری برای استفاده نابینایان
فهرست سایتها ۱۸۸

بهینه و ایمن سازی سیستم حمل و نقل همگانی معابر شهری برای استفاده نابینایان
فهرست نامها ۱۸۹

چکیده انگلیسی ۱۹۲

تحلیل برخی از "پیوست های نرم افزاری" احتیاج به ویرایش یا بازنویسی دارند (جهت اطلاع)

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.