بررسی روشهای تدریس سنتی و جدید و تأثیر آنها در یادگیری دانشآموزان دختر مقطع راهنمائی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
بررسی روشهای تدریس سنتی و جدید و تأثیر آنها در یادگیری دانشآموزان دختر مقطع راهنمائی دارای ۱۴۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد بررسی روشهای تدریس سنتی و جدید و تأثیر آنها در یادگیری دانشآموزان دختر مقطع راهنمائی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز بررسی روشهای تدریس سنتی و جدید و تأثیر آنها در یادگیری دانشآموزان دختر مقطع راهنمائی۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی روشهای تدریس سنتی و جدید و تأثیر آنها در یادگیری دانشآموزان دختر مقطع راهنمائی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن بررسی روشهای تدریس سنتی و جدید و تأثیر آنها در یادگیری دانشآموزان دختر مقطع راهنمائی :
بررسی روشهای تدریس سنتی و جدید و تأثیر آنها در یادگیری دانشآموزان دختر مقطع راهنمائی در ۱۳۷ صفحه ورد قابل ویرایش
«بررسی روشهای تدریس سنتی و جدید و تأثیر آنها در یادگیری دانشآموزان دختر مقطع راهنمائی
فهرست»
فصل اول :
موضوع …………………………………………………………………………………………………. ۱
مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. ۱
بیان مسئله ……………………………………………………………………………………………… ۲
فرضیه …………………………………………………………………………………………………… ۲
اهداف ……………………………………………………………………………………………………. ۲
جامعه آماری ………………………………………………………………………………………….. ۲
نمونه گیری……………………………………………………………………………………………… ۲
تعاریف واصطلاحات………………………………………………………………………………… ۳
فصل دوم : ادبیات وپیشینه فایل
مقدمه……………………………………………………………………………………………………… ۴
معرفی روشهای مختلف تدریس…………………………………………………………………. ۴
بخش اول : برسی روشهای سنتی و تأثیرآنها در یادگیری دانش آموزان……….. ۵
روش حفظ وتکرار…………………………………………………………………………………… ۵
محاسن ومحدودیتهای روش حفظ وتکرار…………………………………………………… ۶
روش سخنرانی………………………………………………………………………………………… ۷
مراحل اجرای روش سخنرانی…………………………………………………………………… ۸
محاسن و معایب محدودیتهای روشهای سخنرانی……………………………………….. ۲۶
نتیجه………………………………………………………………………………………………………. ۳۱
روش پرسش وپاسخ………………………………………………………………………………… ۳۲
هدف از روش پرسش وپاسخ……………………………………………………………………. ۳۴
محاسن ومحدودیتهای روش پرسش وپاسخ……………………………………………….. ۳۴
روش نمایش (نمایش علمی )……………………………………………………………………… ۳۵
مراحل اجرای روش نمایش……………………………………………………………………….. ۳۵
محاسن ومحدودیتهای روش نمایش…………………………………………………………… ۳۷
روش ایفای نقش …………………………………………………………………………………….. ۳۸
فنون کلی اجرای نمایش …………………………………………………………………………… ۳۹
مراحل اجرای روش ایفای نقش…………………………………………………………………. ۳۹
روش گردش علمی ………………………………………………………………………………….. ۴۱
روش بحث گروهی…………………………………………………………………………………… ۴۶
چه دروس و موضوعاتی را می توان با روش بحث گروهی تدریس کرد؟………. ۴۷
درچه موقعیتی ویرای چه هدفی می توان از روش بحث گروهی استفاده کرد؟… ۴۹
مراحل اجرای روش بحث گروهی………………………………………………………………. ۵۰
محاسن ومحدودیتهای روش بحث گروهی …………………………………………………. ۶۱
روش آزما یشگاهی(آزمایشی)…………………………………………………………………… ۶۲
محاسن ومحدودیتهای روش آزمایشی……………………………………………………….. ۶۵
خلاصه ………………………………………………………………………………………………….. ۶۶
بخش دوم : بررسی روشهای تدریس جدید وتأثیر آنها در یاد گیری دانش آموزان۷۰
روشهای آموزش انفرادی…………………………………………………………………………. ۷۱
هدفهای آموزش انفرادی…………………………………………………………………………… ۷۲
طرح کلر وسطوح مختلف آن………………………………………………………………………. ۷۵
روشهای مختلف آموزش انفرادی………………………………………………………………. ۷۹
سازماندهی مجدد مدارس برای آموزش انفرادی…………………………………………. ۸۸
خلاصه……………………………………………………………………………………………………. ۹۵
روش مسأله ای……………………………………………………………………………………….. ۹۶
شرایط اجرای روش مسأله ای………………………………………………………………….. ۹۶
چگونگی اجرای روش مسأله ای………………………………………………………………… ۹۷
محاسن ومحدودیتهای روش مسأله ای………………………………………………………. ۹۹
روش واحدها…………………………………………………………………………………………… ۱۰۰
ویژگی روش واحدها………………………………………………………………………………… ۱۰۱
مراحل اجرای روش واحدها……………………………………………………………………… ۱۰۲
روش واحد موضوع…………………………………………………………………………………. ۱۰۴
ویژگیهای روش واحد موضوع………………………………………………………………….. ۱۰۴
محاسن ومحدودیتهای روش واحد موضوع………………………………………………… ۱۰۵
روش واحد تجربی ………………………………………………………………………………….. ۱۰۶
ویژگیهای روش واحد تجربی…………………………………………………………………….. ۱۰۶
نمونه ای از یک واحد تجربی …………………………………………………………………….. ۱۰۷
روش واحد طرح………………………………………………………………………………………. ۱۰۹
ویژگی های روش واحد طرح ……………………………………………………………………. ۱۰۹
محاسن ومحدودیتهای روش واحد طرح …………………………………………………….. ۱۱۱
خلاصه ………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۲
فصل سوم طرح فایل
متغییرها………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۶
جامعه آماری ونمونه گیری های مختلف توسط دانشمندان……………………………. ۱۱۶
جامعه اماری ونمونه گیری محقق………………………………………………………………. ۱۲۰
جدول……………………………………………………………………………………………………… ۱۲۳
نمودار ………………………………………………………………………………………………….. ۱۲۳
آمار توصیفی…………………………………………………………………………………………… ۱۲۴
شاخص مرکزی……………………………………………………………………………………….. ۱۲۵
فصل چهارم:
نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………… ۱۲۶
پیشنهادات……………………………………………………………………………………………….. ۱۲۷
رد یا قبول فرضیه……………………………………………………………………………………. ۱۲۷
فرم خام………………………………………………………………………………………………….. ۱۲۸
منابع مأخذ………………………………………………………………………………………………. ۱۲۹
واژه نامه ……………………………………………………………………………………………….. ۱۳۱
فصل اول :
موضوع : بررسی روشهای تدریس سنتی و جدید وتأثیر آنها در یادگیری دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی منطقه۹ آموزش وپرورش شهر تهران.
مقدمه :
در دنیای پیچیده ، هیچکس بی نیاز از تعلیم وتربیت نیست . امروز فعالیت در مدرسه ودر امر آموزش ، خود بخش عظیمی از زندگی انسآنها شده است . لحظاتی را به خاطر می آوریم که چگونه نشستن در کلاس، گوش دادن به صدای یکنواخت معلم ،حفظ کردن بدون فهم مطالب درسی ، دلهره واضطراب ناشی از امتحان، وسرزنش معلمان ووالدین موجب نفرت وگریز ما از کلاس درس ومحیط آموزشی می شد .راستی چرا ؟! چرا فعالیتهای آموزشی نتوانست مارابا محیط آموزش مأنوس ، وبه یاد گیری علاقهمند کند ؟ چرا فعالیتهای مدرسه با تهدید اصرار معلمان صورت می گرفت؟ چرا شاگردان از تعطیل شدن مدرسه احساس رضایت وخوشحالی میکردند؟ مقصر اصلی جه کسی بود؟ معلم ناتوان وناآگاه یا شاگرد بیعلاقه و بیاستعداد؟ آیا معلمان تعلیم وتربیت، نتوانستهاند امکانات مطلوب یادگیری و زمینههای شکوفایی استعداد شاگردان را فراهم کنند؟ و یا انتخاب روشهای تدریس به درستی انجام نشده است؟ اگاهی و شناخت معلم از اصول و روشهای تعلیم و تربیت عامل مهمی است که میتواند اورا در کار خود موفق و موید سازد. معلم باید قادر باشد با شناخت شاگردان وآگاهی از فرایند تدریس، نیازهای آنان را مشخص کند و با در نظر گرفتن تواناییهای ایشان به ایجاد وضعیت مطلوب آموزش اهتمام ورزد .
بیان مسئله : چه رابطهای بین نوع انتخاب روش تدریس و تأثیر آن در یادگیری دانشآموزان وجود دارد؟
فرضیه : بین نوع انتخاب روش تدریس و تأثیر آن دریاد گیری دانشآموزان همبستگی وجود دارد.
اهداف :
– معرفی روشهای سنتی و جدید تدریس در نظام آموزش .
– نقد و بررسی روشهای مختلف تدریس و تأثیر نوع انتخاب آنها در یادگیری دانشآموزان.
– بررسی محاسن ومعایب استفاده از روشهای مختلف تدریس.
جامعه آماری: جامعه مورد مطالعه، دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی منطقه ۹ تهران هستند .
تقسیم بندی دانشآموزان درسه پایه اول ، دوم ، وسوم راهنمایی میباشد .
فایل مورد نظر در بررسی روشهای تدریس مختلف وتأثیر آنها برروی دانشآموزان است.
نمونه گیری: تعداد کل دانش آموزان۳۰۰نفر میباشد .ودرهرپایه۳ کلاس وجود دارد .
تعداد دانش آموزان هرکلاس تقریبأ ۳۳ نفراست .
تعاریف ، اصلاحات وواژهها :
تدریس : تعریف اول : بیان صریح معلم در باره آنچه باید یاد گرفته باشد .
تعریف دوم :همورزی متقابلی که بین معلم و شاگرد ومحتوا در کلاس درس جریان دارد.
تعریف سوم : فراهم آوردن موقعیت واوضاع واحوالی که یادگیری رابای دانش آموزان
آسان کند.
روش تدریس : به مجموعه تدابیرمنطقی که معلم برای رسیدن به هدفهاباتوجه به شرایط وامکانات اتخاذ میکند،
یادگیری :یادگیری یعنی تغییردر رفتار ، یعنی تغییریکه بر اثر تعادل شاگرد با محیط حاصل میشود .
ارتباط ورابطه : آنچه که بین دو چیز و یا دو نفر همبستگی را ارتباط میدهد .
تأثیر : اثر گذاشتن درچیزی-نفوذ کردن .
نوع انتخاب روش تدریس: یعنی اینکه بین انواع روش های تدریس کدامیک را انتخاب میکنید .
دانش آموز: کسی که به فراگیری علم ویا چیزی می پردازد .
تعریف عملیاتی: انتخاب اینکه کدامیک از انواع روشهای تدریس در یادگیری دانش آموزان موثر است. روشهای سنتی و متداول یا روشهای تدریس جدید .
نوع انتخاب روش تدریس در یادگیری دانشآموزان بسیار موثروحائز اهمیت است .
فصل دوم: ادبیات و پیشینه فایل :
مقدمه:
انتخاب روش تدریس یکی از مراحل مهم طراحی آموزشی است. معمولاً علم بعد از انتخاب محتوا و قبل از تعیین وسیله، باید خطمشی و روش مناسب تدریس خود را انتخاب کند؛ چون خطمشی معلم و روش تدریس او چگونگی فعالیت شاگردان را برای رسیدن به هدفهای آموزشی مشخص میسازد.
در واقع، به مجموعه تدابیر منظمی که معلم برای رسیدن به هدف، با توجه به شرایط و امکانات، اتخاذ میکند روش تدریس میگویند.
معلم بدون شناخت روشهای مختلف تدریس، هرگز به انتخاب صحیح آن نخواهد بود. او هر اندازه که با روشهای تدریس آشنا باشد در موقعیتهای مختلف برای رسیدن به مقاصد آموزشی، آزادی عمل بیشتری خواهد داشت.
معرفی روشهای مختلف تدریس:
امروزه روشهای تدریس تحت دو عنوان «روشهاس تدریس سنتی» و «روشهای تدریس جدید» مسطوح شده است.
فصل سوم : طرح فایل :
بین نوع انتخاب روش تدریس و تأثیر آن در یادگیری دانشآموزان همبستگی وجود دارد.
الف) متغیر مستقل: روش تدریس
ب) متغیر وابسته: تأثیر در یادگیری دانشآموزان
ج) متغیر کنترل: نوع انتخاب روش تدریس
* جامعه آماری و نمونهگیریهای مختلف انجام شده در روشهای تدریس مختلف توسط دانشمندان *
جامعه مورد مطالعه دانشآموزان میباشند. در طی نمونهگیریهای مختلف انجام شده، روشهای تدریس مختلف توسط دانشمندان برروی دانشآموزان مورد بررسی قرار گرفته و تأثیر استفاده مرکب از این روشها در یادگیری دانشآموزان با یکدیگر مقایسه شده است.
روشهای سخنرانی :
کوتز و اسمیشنز (۱۹۶۶) در جریان یک آزمایش، از سخنرانیهای ده دقیقهای استفاده کردند. آنها این آزمایش را با دو معلم و دو روش به اجرا درآوردند. در روش اول که «روش ایستا» نام داشت، معلم تمام سخنرانی را از روی کاغذ میخواند. او در طول صحبت حالت چهره ثابتی داشت، به شاگردان نگاه نمیکرد و سطح صدای خود را در حد ثابتی نگاه میداشت، ولی شدت و کیفیت صدای او رسا و قابل شنیدن بود. در روش دوم که «روش فعال» نامیده میشد، معلم حالت فعال داشت، صدای او در طول سخنرانی بالا و پائین میرفت، با فراگیرانش ارتباط چشمی برقرار میکرد، حالات چهره خود را تغییر میداد و صحبت او حالت زنده داشت. آزمایشی که بلافاصله بعد از این سخنرانیها انجام گرفت، نشان داد که شاگردان مقدار زیادتری از محتوای مختلف دوم را به یاد دارند.
استفاده از طنز:
آیا معلم باید سخنان خود را با شوخی و طنز همراه سازد؟ استفاده از طنز در تدریس میزان توجه و یادگیری شاگردان را افزایش میدهد. کاپلان و پاسکو در سال ۱۹۷۷ آزمایشی را برای اثبات این قضیه انجام دادند. آنان از دو گونه سخنرانی استفاده کردند؛ یکی همراه با شوخی و دیگری بدون شوخی. شوخی نیز در دو صورت اجرا شد: یکی شوخیهایی که مربوط به مطلب درسی بود و دیگری شوخیهایی که ارتباطی با مطلب درسی نداشت. این دو گروه با گروه گواه که سخنرانیهای بدون شوخی را گوش کرده بودند، مقایسه شدند. بعد از شش ماه ارزشیابی که از میزان یادگیری شاگردان به عمل آمد، مشخص شد شاگردانی که در گروه شوخی مربوط به مطلب آموزشی بودند، بمراتب بیش از دو گروه دیگر قادر به یادآوری مطالب سخنرانی بودند.
یکی از فایلات تجربی، فایلات دوبین و تاویجیا (۱۹۶۸) است. در این آزمایش، شاگردانی که با روش سخنرانی آموزش دیده بودند بر اساس نمرات امتحانات نهایی با شاگردانی که بویسله سایر روشها، بویژه روش بحث گروهی آموزش دیده بودند، مقایسه شدند. قضاوت نهایی این است که روش سخنرانی در همان حدود، بلکه بیشتر، نسبت به روشهای دیگر مؤثر و نافذ است. در یک تجربه دیگر، مک کیچی، کولیک (۱۹۷۵) روش سخنرانی را با روش بحث گروهی براساس سه معیار امتحان واقعی، سطح اندیشه و انگیزش مقایسه کردند. در جدول ذیل، این روش با سه معیار اشاره شده با دو روش دیگر مقایسه شده است.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.