بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی دارای ۱۷۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی :

بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی

چکیده

امروزه با توجه به نقش فراگیر و همه جانبه سازمان­ها در زندگی اجتماعی انسان­ها نقش عدالت در سازمان­ها بیش از پیش آشکارتر شده است. سازمان­های امروزی در واقع مینیاتوری از جامعه بوده و تحقق عدالت در آنها به منزله تحقق عدالت در سطح جامعه است. هدف از انجام این فایل بررسی رابطه بین عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی و انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان می­باشد. در این فایل از ۱۳ آیه ی قران کریم و ۸ حدیث معتبر استفاده شده است. روش فایل توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این فایل، کلیه کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی به تعداد ۵۳ نفر می­باشند که از روش سرشماری (تمام شماری) استفاده شده است ابزار فایل پرسشنامه می باشد که روایی و پایایی آن تأیید گردیده است. سپس داده­ها با استفاده ازنرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اندکه حاصل نتایج نشان می دهد بین عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی و انگیزش کارکنان رابطه معنا داری وجود دارد. همچنین نتایج فرضیات فرعی فایل حاکی از آن است که بین عدالت توزیعی، عدالت رویه­ای، عدالت مراوده­ای و انگیزش نیز رابطه وجود دارد.

کلمات کلیدی: عدالت سازمانی، مدیریت اسلامی، انگیزش

مقدمه

یکی از بنیادی ترین مفاهیم در علوم انسانی مفهوم عدالت است که اهمیت بی بدیل آن بر کسی پوشیده نیست . در طول تاریخ یکی از آرزوهای اساسی انسان اجرای عدالت و تحقق آن در جامعه بوده است (حسین زاده و دیگران ۱۳۸۶، ۱۹). عدالت مفهومی است که بشر از آغاز تمدن خود می شناخته و برای استقرار آن کوشیده است.مشاهده طبیعت، تاریخ رویدادها و اندیشه در خلقت از دیرباز انسان را متوجه ساخت که جهان بیهوده آفریده نشده است، هدفی را دنبال می­کند و نظمی بر آن حکمفرماست. انسان نیز در این مجموعه منظم و با هدف قرار گرفته است و با آن همگام و سازگار است (کاتوزیان ۱۳۷۶،۳۴). عدالت در معنی و درک امروزی آن ارتباط نزدیکی با مفاهیمی چون آزادی،برادری و برابری دارد.در واقع در بسیاری از نظام ها و نهادها بر مبنای اینکه آیا همه اعضای آن دارای حقوق مساوی هستند و نهاد مذکور بهره وری آن را تضمین میکند یا خیر مورد داوری قرار میگیرند.

پاره ای از متن

عدالت اسلامی[۱]:

کلمه ی عدل را معمولاً با چند معنا و کاربرد در اندیشه­های اسلامی یاد می­کنند که عبارت اند از: راستی، داد، مثل، موزون بودن، رعایت تساوی و نفی هرگونه تبعیض، قرار دادن و نهادن هر چیز در جای خویش،رعایت حقوق افراد و دادن حق به حق دار،رعایت استحقاق­ها در افاضه ی وجود توسط خدای متعال (اخوان کاظمی ۱۳۸۶، ۱۰).

عدالت سازمانی[۲]:

عدالت سازمانی متغیری است که به توصیف عدالت که به طور مستقیم با موقعیت­های شغلی ارتباط دارد به کار می رود.علی الخصوص در عدالت سازمانی مطرح می شود که باید به چه شیوه­هایی با کارکنان رفتار شود تا احساس کنند که بصورت عادلانه­ای با آنها رفتار شده است (نعامی شکرکن ۱۳۸۳، ۳۱).

عدالت توزیعی[۳]:

درحدود۴۰ سال پیش روانشناسی به نام جی استیسی آدامز[۴] نظریه برابری اش را ارائه کرد و در این نظریه نشان داد که افراد مایل‌اند، درقبال انجام کار پاداش منصفانه‌ای دریافت کنند؛ به عبارت دیگر به اندازه همکارانشان از پاداشهای انجام کار بهره‌مند شوند. برابری طبق نظر آدامز زمانی حاصل می شود که کارکنان احساس کنند که نسبت­های ورودیها (تلاش­ها) به خروجیهایشان (پاداش­ها) با همین نسبت­ها در همکارانشان برابر باشد (ایوانسویچ و ماتسون[۵] ۱۹۹۶، ۲۳۱).

عدالت رویه ای[۶]:

عدالت رویه­ای یعنی عدالت درک شده از فرایندی که برای تعیین توزیع پاداش­ها استفاده می‌شود (رابینز ۲۰۰۱، ۴۸).

عدالت تعاملی[۷]:

عدالت تعاملی شامل روشی است که عدالت سازمانی توسط سرپرستان به زیردستان منتقل می­شود. این نوع عدالت مرتبط با جنبه های فرایند ارتباطات(همچون ادب، صداقت و احترام) بین فرستنده و گیرنده عدالت است (اسکاندرا[۸] ۱۹۹۹، ۹۸).


[۱] – Islamic Justice[2] – Organizational Justice[3] – Distributive Justice[4] – G. Steisy Adamz[5] – Ivansouich and Matsoun

[۶] – Procedural justice[7] – Interactional justice[8]- Scandra

بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی
فهرست مطالب

عنوان شماره صفحه

چکیده ۱

فصل اول: کلیات فایل

۱-۱- مقدمه ۳

۱-۲- بیان مسأله ۵

۱-۳- اهمیت و ضرورت ۷

۱-۴- اهداف فایل ۱۰

۱-۵- سؤالات فایل ۱۰

۱-۶-۱ تعاریف نظری ۱۱

۱-۶-۲ تعاریف عملیاتی ۱۲

۱-۷- نوع متغیرها ۱۲

۱-۸- قلمرو فایل ۱۳

فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه فایل

مقدمه ۱۵

بخش اول: عدالت ۱۶

۲-۱- بررسی نظریه های پیرامون عدالت سازمانی ۱۶

۲-۱-۱ معنای لغوی عدالت ۱۶

۲-۱-۲ بحث مفهومی و اصطلاحی عدالت ۱۷

۲-۱-۲-۱ عدالت در قرآن ۱۷

۲-۱-۲-۲ عدالت در سیره‌ی نبوی ۱۸

۲-۱-۲-۳ عدالت در اندیشه سیاسی امام علی (ع) ۲۲

۲-۱-۲-۴ عدالت از نظر افلاطون ۲۳

۲-۱-۲-۵ عدالت از دیدگاه شهید مطهری ۲۳

۲-۱-۳ عدالت صوری و ماهوی ۲۶

۲-۱-۴ عدالت طبیعی و حقوقی ۲۶

۲-۱-۵ مروری بر مبانی عدالت در فلسفه اجتماعی غرب ۲۶

۲-۱-۵-۱ یونان باستان ۲۶

۲-۱-۵-۲ اروپای پس از رنسانس ۲۷

۲-۱-۵-۳ غرب معاصر ۲۷

۲-۱-۵-۴ گستره عدالت در فرهنگ اسلامی ۲۸

۲-۱-۵-۵ فلسفه ۲۸

۲-۱-۵-۶ اخلاق ۲۸

۲-۱-۵-۷ فقه ۲۸

۲-۱-۵-۸ اجتماع و سیاست ۲۹

۲-۱-۶ موانع استقرار عدالت ۲۹

۲-۱-۷ عدالت اجتماعی ۲۹

۲-۱-۸ ابعاد عدالت اجتماعی ۳۱

۲-۱-۸-۱ برابری و مساوات ۳۱

۲-۱-۸-۲ قانون مندی ۳۱

۲-۱-۹ راهکارهای تامین عدالت اجتماعی ۳۲

۲-۱-۹-۱ قانون صحیح ۳۲

۲-۱-۹-۲ قانون گرایی ۳۲

۲-۱-۹-۳ اخلاق ۳۲

۲-۱-۹-۴ شایسته سالاری ۳۳

۲-۱-۹-۵ نظارت اجتماعی ۳۳

۲-۱-۹-۶ پیوند استوار حکومت و ملت ۳۴

۲-۱-۹-۷ زی مردمی داشتن کاگزاران نظام ۳۴

۲-۱-۹-۸ مبارزه با ستمگران ۳۴

۲-۱-۱۰ مفهوم عدالت سازمانی ۳۴

۲-۱-۱۱ تعریف عدالت سازمانی ۳۶

۲-۱-۱۲ مدل عمومی عدالت سازمانی ۳۷

۲-۱-۱۳ ابعاد عدالت در سازمان ۳۷

۲-۱-۱۳-۱ عدالت توزیعی ۳۸

۲-۱-۱۳-۱-۱ نظریه برابری ۴۰

۲-۱-۱۳-۱-۲ واکنش‌های افراد در مقابل برابری و نابرابری ادراک شده ۴۱

۲-۱-۱۳-۱-۳ کاربردهای مدیریتی نظریه برابری ۴۳

۲-۱-۱۳-۱-۴ مدل قضاوت عادلانه ۴۴

۲-۱-۱۳-۱-۵ معیارهای عدالت توزیعی ۴۴

۲-۱-۱۳-۲ عدالت رویه ای ۴۵

۲-۱-۱۳-۲-۱ راهکارهای درک عادلانه رویه ها ۴۶

۲-۱-۱۳-۳ عدالت تعاملی ۴۷

۲-۱-۱۴ طبقه‌بندی گرین برگ از عدالت ۴۸

۲-۱-۱۵ کانون های عدالت سازمانی ۴۹

۲-۱-۱۶ عوامل مؤثر بر درک عدالت در سازمان ۵۰

۲-۱-۱۶-۱ پیامدهایی که شخص از سازمان دریافت می کند ۵۰

۲-۱-۱۶-۲ رویه های سازمانی ۵۰

۲-۱-۱۶-۳ خصوصیات ادراک کننده ۵۱

۲-۱-۱۶-۴ ویژگی های شخصیتی ۵۱

۲-۱-۱۶-۵ ویژگی های جمعیت شناسی ۵۱

۲-۱-۱۷ نتایج حاصل از درک عدالت در سازمان ۵۲

۲-۱-۱۷-۱ عملکرد کاری ۵۲

۲-۱-۱۷-۲ رفتار شهروندی سازمانی ۵۳

۲-۱-۱۷-۳ رفتار خلاف انتظار و ترک شغل ۵۳

۲-۱-۱۷-۴ واکنش های نگرشی و احساسی نسبت به پیامدهای خاص، سازمان و سرپرست ۵۳

۲-۱-۱۷-۵ افزایش تعهد سازمانی ۵۳

۲-۱-۱۷-۶ رضایت شغلی و رضایت مشتری ۵۴

۲-۱-۱۸ قوانین شش گانه برای استقرار عدالت سازمانی ۵۶

۲-۱-۱۹ مدیریت منابع انسانی و عنصر عدالت ۵۶

۲-۱-۱۹-۱ عدالت در استخدام افراد سازمان ۵۶

۲-۱-۱۹-۲ عدالت در طراحی نظام جبران خدمات ۵۷

۲-۱-۱۹-۳ عدالت در آموزش کارکنان ۵۸

۲-۱-۱۹-۴ عدالت در طراحی سیستم های انضباطی ۵۸

۲-۱-۱۹-۵ عدالت در اخراج کارکنان ۵۹

۲-۱-۱۹-۶ عدالت در طراحی نظامِ ارزیابی کارکنان (تعیین شایستگی) ۵۹

۲-۱-۲۰ موانع اجرای تحقق عدالت سازمانی ۶۰

۲-۱-۲۰-۱ تعریف نشدن اهداف و استراتژی ها بر محور عدالت ۶۰

۲-۱-۲۰-۲ محیط ۶۱

۲-۱-۲۰-۳ اندازه سازمان ۶۱

۲-۱-۲۰-۴ ساخت قدرت و کنترل ۶۲

۲-۱-۲۰-۵ موانع آگاهانه ۶۳

۲-۱-۲۰-۶ موانع نا آگاهانه ( سوء ادراکات) ۶۳

بخش دوم: انگیزش ۶۵

۲-۲- تعریف انگیزش ۶۵

۲-۲-۱ انگیزش و رفتار ۶۷

۲-۲-۲ تأثیر انگیزه ۶۷

۲-۲-۳ نیاز و انگیزش ۶۷

۲-۲-۴ نیازهای ناخودآگاه ۶۸

۲-۲-۵ ابعاد انگیزش ۶۸

۲-۲-۶ تأثیر انگیزه بر عملکرد ۶۸

۲-۲-۷ نگرشی اسلامی به بحث انگیزش ۶۹

۲-۲-۷-۱ انسان بر سر دو راهی ۶۹

۲-۲-۷-۲ رابطه‌ی انگیزش و خیر و شر ۶۹

۲-۲-۷-۳ نیازهای مادی ۷۰

۲-۲-۷-۴ جاذبه‌های معنوی ۷۰

۲-۲-۸ کلیدهای اصلی اداره و رهبری انگیزش کارکنان ۷۱

۲-۲-۹ نقش انگیزش در سازمان ها ۷۲

۲-۲-۱۰ ضرورت شناخت نیازها ۷۲

۲-۲-۱۱ تعریف نیاز ۷۳

۲-۲-۱۲ مشخصات نیازها ۷۳

۲-۲-۱۳ مدیر مسلمان و انگیزش‌ها ۷۴

۲-۲-۱۴ اسلام و انگیزش برای تأمین نیازمندی‌ها ۷۴

۲-۲-۱۵ تئوری‌های نیاز در انگیزش ۷۵

۲-۲-۱۵-۱ سلسله مراتب نیازهای مازلو ۷۵

۲-۲-۱۵-۲ نظریه ERG آلدرفر ۷۶

۲-۲-۱۵-۳ نظریه‌ی دو عاملی هرزبرگ ۷۷

۲-۲-۱۵-۴ نظریه نیازهای سه گانه ۷۷

۲-۲-۱۵-۵ ترکیب دیدگاه‌های مختلف نیاز ۷۸

۲-۲-۱۵-۶ نظریه‌ی انتظار و احتمال ۷۸

۲-۲-۱۵-۷ نظریه برابری ۷۹

۲-۲-۱۵-۸ نظریه X و نظریه Y 79

۲-۲-۱۵-۹ نظریه هدف‌گذاری ۸۰

۲-۲-۱۵-۱۰ نظریه اسناد ۸۰

۲-۲-۱۵-۱۱ تئوری z اوچی ۸۱

۲-۲-۱۵-۱۲ نظریه تقویت ۸۱

۲-۲-۱۶ از مفاهیم انگیزش چگونه در سازمان‌ها استفاده می‌شود؟ ۸۳

۲-۲-۱۶-۱ استفاده از انگیزنده‌ها ۸۳

۲-۳- بررسی فایل‌های انجام شده ۸۴

۲-۳-۱ بررسی فایلات انجام شده در مورد عدالت سازمانی ۸۴

۲-۳-۱-۱ فایلات انجام شده در داخل کشور ۸۴

۲-۳-۲-۲ فایلات انجام شده در خارج کشور ۸۶

۲-۳-۲ بررسی فایلات انجام شده در مورد انگیزش ۸۸

۲-۳-۲-۱ فایلات انجام شده در داخل کشور ۸۸

۲-۳-۲-۲ فایلات انجام شده در خارج از کشور ۹۱

۲-۴- چهارچوب نظری فایل ۹۲

۲-۵- مدل مفهومی فایل ۹۳

۲-۷- فرضیه‏های فایل ۹۵

فصل سوم: روش اجرای فایل

۳-۱- مقدمه ۹۷

۳-۲- نوع و روش فایل ۹۷

۳-۳- فرایند فایل ۹۷

۳-۴- جامعه آماری فایل ۹۸

۳-۵- نمونه فایل ۹۸

۳-۶- روش های گردآوری اطلاعات ۹۹

۳-۷- ابزار گردآوری داده‏ها ۹۹

۳-۷-۱ پرسشنامه عدالت سازمانی مبتنی بر مدیریت اسلامی ۹۹

۳-۷-۲ پرسشنامه انگیزش کارکنان ۱۰۰

۳-۸- تعیین روایی و پایایی ابزارهای اندازه گیری فایل ۱۰۰

۳-۸-۱ روایی پرسشنامه ۱۰۰

۳-۸-۲ پایایی پرسشنامه ها ۱۰۱

۳-۹- روش تجزیه و تحلیل داده ها ۱۰۲

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

مقدمه ۱۰۴

۴-۱- توصیف آماری داده‌ها ۱۰۴

۴-۱-۱ توزیع آماری نمونه بر حسب جنسیت ۱۰۵

۴-۱-۲ توزیع آماری نمونه بر حسب تحصیلات ۱۰۶

۴-۱-۳ توزیع آماری نمونه بر حسب سنوات خدمت ۱۰۷

۴-۱-۴ توزیع آماری نمونه بر حسب سن ۱۰۸

۴-۲- بررسی توصیفی سؤالات و مؤلفه های پرسشنامه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی و انگیزش کارکنان ۱۰۹

۴-۲-۱ توصیف آماری پرسشنامه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی ۱۱۰

۴-۲-۱-۱ توصیف آماری مؤلفه عدالت توزیعی بر مبنای مدیریت اسلامی ۱۱۰

۴-۲-۱-۲ توصیف آماری مؤلفه عدالت رویه ای بر مبنای مدیریت اسلامی: ۱۱۱

۴-۲-۱-۳ توصیف آماری مؤلفه عدالت مراوده ای بر مبنای مدیریت اسلامی ۱۱۲

۴-۲-۱-۴ توصیف وضعیت کلی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی دانشگاه های جامع علمی کاربردی در شهرستان کرمان ۱۱۳

۴-۲-۱-۵ مقایسه توصیفی وضعیت مؤلفه‌های عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی دانشگاه های جامع علمی کاربردی در شهرستان کرمان ۱۱۳

۴-۲-۲ توصیف آماری پرسشنامه انگیزش کارکنان ۱۱۴

۴-۲-۲-۱ توصیف آماری مؤلفه احساس امنیت ۱۱۵

۴-۲-۲-۲ توصیف آماری مؤلفه احساس اجتماعی ۱۱۶

۴-۲-۲-۳ توصیف آماری مؤلفه احساس احترام ۱۱۶

۴-۲-۲-۴ توصیف آماری مؤلفه احساس استقلال ۱۱۷

۴-۲-۲-۵ توصیف آماری مؤلفه احساس خود شکوفایی ۱۱۸

۴-۲-۲-۶ توصیف وضعیت کلی انگیزش کارکنان در دانشگاههای جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان ۱۱۹

۴-۲-۲-۷ مقایسه توصیفی وضعیت انگیزش کارکنان و مؤلفه های آن در دانشگاه های جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان ۱۱۹

۴-۳- آمار استنباطی: تجزیه و تحلیل فرضیات فایل ۱۲۱

۴-۳-۱ فرضیه فایل ۱۲۱

۴-۳-۱-۱ فرضیه اصلی ۱۲۱

۴-۳-۱-۲ فرضیه های فرعی ۱۲۲

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

۵-۱- مقدمه ۱۲۷

۵-۲- نتیجه گیری ۱۲۷

۵-۲-۱ نتایج توصیفی ۱۲۸

۵-۲-۲ نتایج استنباطی ۱۲۸

۵-۳- محدودیت های فایل ۱۳۴

۵-۴- پیشنهادات کاربردی ۱۳۵

۵-۵- پیشنهادات فایلی ۱۳۶

منابع و مآخذ ۱۳۷

بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی
فهرست منابع فارسی ۱۳۷

بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی
فهرست منابع انگلیسی ۱۴۳

پیوست ۱۴۶

پیوست الف) پرسشنامه عدالت سازمانی ۱۴۶

پیوست ب) پرسشنامه انگیزش ۱۴۸

چکیده انگلیسی ۱۴۹

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.