بررسی رابطه میان فرهنگ سازمانی و میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی رابطه میان فرهنگ سازمانی و میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان دارای ۱۸۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی رابطه میان فرهنگ سازمانی و میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز بررسی رابطه میان فرهنگ سازمانی و میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی رابطه میان فرهنگ سازمانی و میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی رابطه میان فرهنگ سازمانی و میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان :

بررسی رابطه میان فرهنگ سازمانی و میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان

چکیده:

امروزه شناخت فرهنگ سازمانی برای مدیران اهمیت حیاتی دارد چون فرهنگ یا جو حاکم بر سازمان مبین شیوه زندگی سازمان است. در جو حاکم بر سازمان که افراد در آن فعالیت میکنند تا بتوانند به اهداف سازمان جامه عمل بپوشانند. به همین دلیل دانشمندان مدیریت بیان میدارند که اساسی ترین وظیفه مدیریت شکل دهی به هدایت ارزشهای اساسی فرهنگ سازمانی است. فایل حاضر به رابطه فرهنگ سازمانی با میزان خلاقیت مدیران سازمان جمعیت هلال احمر استان زنجان می پردازد. هدف کلی این فایل بررسی رابطه بین برخی مؤلفه های فرهنگ سازمانی با میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان می باشد و اهداف ویژه آن بررسی تک تک مؤلفه های فرهنگ سازمانی با خلاقیت می باشد. نوع و روش این فایل پیمایشی است و سعی شده است که در آن مؤلفه های ده گانه فرهنگ سازمانی توصیف شود و میزان همبستگی آن با خلاقیت تعیین گردد. برای تعیین همبستگی بین فرهنگ سازمانی و خلاقیت از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده و برای تعیین همبستگی تک تک عوامل فرهنگ سازمانی با خلاقیت از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. جامعه آماری این فایل برابر ۳۶ نفر می باشد که مدیران و معاونان سازمان جمعیت هلال احمر استان زنجان را تشکیل می دهد. ابزار مورد استفاده در این فایل عبارت است از پرسشنامه فرهنگ سازمانی استیفن پی رابینز و پرسشنامه خلاقیت رندسیپ . پس از تکمیل پرسشنامه ها توسط مدیران، اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های فایل نشان داد بین فرهنگ و خلاقیت مدیران و معاونان سازمان جمعیت هلال احمر استان زنجان رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین شاخص های فرهنگ سازمانی از قبیل : رهبری، هویت، سازش و الگوی ارتباط با خلاقیت همبستگی مثبت و معنی داری ندارد. اما شاخص های نوآوری، ریسک پذیری ، کنترل ، پاداش ، حمایت و انسجام با خلاقیت همبستگی مثبت و معنی داری دارد. یافته های فایل نشان داد که بین ویژگی های فردی مدیران ( سن، سابقه کار، جنسیت ، رشته تحصیلی، سطح تحصیلات) با فرهنگ سازمانی از نظر آماری ارتباط وجود دارد.

واژه های کلیدی: فرهنگ سازمانی، خلاقیت، مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر

مقدمه

فرهنگ سازمانی موضوعی است که به تازگی در دانش مدیریت و در قلمرو رفتار سازمانی راه یافته است. به دنبال نظریات و فایلات جدید در مدیریت، فرهنگ سازمانی دارای اهمیت روزافزونی شده و یکی از مباحث اصلی و کانونی مدیریت را تشکیل داده است. جمعیت‌شناسان، جامعه‌شناسان و اخیراً روان‌شناسان و حتی اقتصاددانان توجه خاصی به این مبحث نو و مهم در مدیریت مبذول داشته و در شناسایی نقش و اهمیت آن نظریه‌ها و فایلات زیادی را به‌وجود آورده و در حل مسائل و مشکلات مدیریت به کار گرفته‌اند (شجاعی،۱۳۸۴،ص۱۲).

قسمتی از متن

تعاریف فرهنگ سازمانی از دیدگاه تنی چند از صاحب نظران مدیریت

۱- پیترز و واترمن[۱]: یک سلسله از ارزش‌های مشترک مسلط و همبسته‌ای که با مفاهیم مادی چون داستان‌ها،‌ اسطوره‌ها تکیه کلام‌ها و ضرب المثل‌ها منتقل می‌شود.

۲- گوردون[۲]: نظامی از فرضیات و ارزش‌های سازمان که بطور گسترده رعایت می‌شود و به الگوی رفتاری خاص منجر می‌گردد.

۳- ویلیام اوچی: یک سلسله نهادها، تشریفات و اسطوره‌ها که منتقل کننده ارزش‌ها و باورهای اساسی آن سازمان به کارکنانش می‌باشد.

۴- چارلز اورایلی[۳]: یک نظام و نظارت اجتماعی و بالقوه که در برابر نظام نظارت رسمی قرار دارد.

۵- دیل و کندی[۴]: روش‌های انجام کارها در سازمان براساس ارزش‌های اساسی .

۶- رابینز: ادراک تقریبا یکسانی از سازمان که در همه اعضایی سازمان وجود دارد.

۷- اسپندر[۵]: باوری که هر یک از اعضا در آن سهم دارند(زارعی متین،۱۳۸۴،ص۶۶)

یکی از جالب‌ترین تعاریفی که شاید دربرگیرنده بسیار باز تعاریف دیگر هم باشد توسط شاین[۶] ارائه شده است. فرهنگ سازمانی الگویی است از پیش فرض‌های بنیادینی که گروهی خاص در راه حل مشکلات برای انطباق خود با محیط و دستیابی به یکپارچگی و انسجام خلق، کشف یا ایجاد کرده است این الگو در مسیر حرکت این گروه اعتبار یافته و ثابت کرده که سودمند و کارساز است در نتیجه به عنوان شیوه درست ادراک کردن، تفکر، احساس و رفتار انتقال می‌یابد. بدین ترتیب فرهنگ در مقابله با مشکلات آموخته می‌شود.


[۱] . peters & vatherman[2] .gordon[3] .oraeili[4]. deil & keindy[5] .espendar[6]. schein

بررسی رابطه میان فرهنگ سازمانی و میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان
فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول : طرح فایل

۱-۱مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….۳

۱-۲ بیان مساله فایل ……………………………………………………………………………………………………………….۳

۱-۳ اهمیت و ضرورت فایل …………………………………………………………………………………………………….۵

۱-۴ اهداف فایل ………………………………………………………………………………………………………………………۶

۱-۵ سؤال فایل…………………………………………………………………………………………………………………………۷

۱-۶ فرضیه‏های فایل…………………………………………………………………………………………………………………۷

۱-۷ واژه های عملیاتی ………………………………………………………………………………………………………………..۹

۱-۸ مدل مفهومی……………………………………………………………………………………………………………………….۱۰

۱-۹ متغیرهای فایل………………………………………………………………………………………………………………….۱۰

فصل دوم :ادبیات و پیشینه فایل

قسمت اول : مبانی نظری

۱-۲ مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………۱۲

بخش اول : فرهنگ سازمانی

۲-۲ تعریف فرهنگ سازمانی………………………………………………………………………………………………………۱۳

۲-۳ ویژگی های فرهنگ…………………………………………………………………………………………………………….۱۵

۲-۴ فرهنگ سازمان…………………………………………………………………………………………………………………..۱۷

۲-۵ نقش فرهنگ سازمانی…………………………………………………………………………………………………………. ۱۹

۲-۶ عوامل موثر بر فرهنگ سازمان ……………………………………………………………………………………………..۲۲

۲-۷ الگوهای تبیین و شناخت فرهنگ سازمانی………………………………………………………………………………۲۳

۲-۷-۱ الگوی پارسونز ………………………………………………………………………………………………………………۲۳

۲-۷-۲ الگوی رابینز …………………………………………………………………………………………………………………۲۴

۲-۷-۳ الگوی هفت Sمک کنزی …………………………………………………………………………………………………۲۶

۲-۷-۴ الگوی پیترز و واترمن ……………………………………………………………………………………………………..۲۶

۲-۷-۵ الگوی کرت لوین ……………………………………………………………………………………………………………۲۷

۲-۷-۶ الگوی دیویس ………………………………………………………………………………………………………………..۲۷

۲-۷-۷ الگوی ویلیام اوچی ………………………………………………………………………………………………………….۲۷

۲-۸ ویژگی های فرهنگ …………………………………………………………………………………………………………….۳۰

۲-۹ عناصر و مؤلفه های فرهنگ سازمانی ……………………………………………………………………………………..۳۱

۲-۱۰ سطوح فرهنگ سازمانی ……………………………………………………………………………………………………..۳۲

۲-۱۱ عوامل موثر در پیدایش فرهنگ سازمانی………………………………………………………………………………..۳۳

۲-۱۲ منابع فرهنگ………………………………………………………………………………………………………………………۳۵

۲-۱۳ طبقه بندی فرهنگ سازمانی…………………………………………………………………………………………………۳۷

۲-۱۳-۱ فرهنگ غالب و خرده فرهنگ سازمانی …………………………………………………………………………….۳۷

۲-۱۳-۲ فرهنگ قوی و فرهنگ ضعیف ………………………………………………………………………………………..۳۸

۲-۱۳-۳ فرهنگ انطباق پذیر و انطباق ناپذیر …………………………………………………………………………………۴۰

۲-۱۳-۴ فرهنگ بروکراتیک و شهروندگرا …………………………………………………………………………………..۴۰

۲-۱۴ انواع فرهنگ سازمانی ………………………………………………………………………………………………………۴۱

۲-۱۵ شیوه شکل گیری فرهنگ سازمانی………………………………………………………………………………………۴۵

۲-۱۶ فرهنگ حاکم و خرده فرهنگ های سازمانی…………………………………………………………………………۴۷

بخش دوم : خلاقیت

۲-۱۷ مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………..۴۹

۲-۱۸ تعریف خلاقیت ………………………………………………………………………………………………………………۴۹

۲-۱۹ خلاقیت در مطالعات سازمانی و مدیریت ……………………………………………………………………………۵۱

۲-۲۰ اهمیت خلاقیت در سازمان ها……………………………………………………………………………………………..۵۱

۲-۲۱ رویکرد های فرایند خلاق ………………………………………………………………………………………………….۵۲

۲-۲۲ ویژگی سازمان های خلاق …………………………………………………………………………………………………۵۳

۲-۲۳ موانع خلاقیت …………………………………………………………………………………………………………………..۵۵

۲-۲۴ خلاقیت و فرهنگ……………………………………………………………………………………………………………..۵۶

۲-۲۵ نوآوری و فرهنگ………………………………………………………………………………………………………………۵۷

۲-۲۶ باورهای فرهنگی و خلاقیت و نوآوری ……………………………………………………………………………….۵۸

۲-۲۷ فرهنگ سازمانی نوآوری و خلاقیت…………………………………………………………………………………….۵۹

۲-۲۸ مراحل خلاقیت…………………………………………………………………………………………………………………۶۰

۲-۲۹ عوامل خلاقیت…………………………………………………………………………………………………………………۶۲

۲-۳۰ راههای پرورش خلاقیت……………………………………………………………………………………………………۶۳

قسمت دوم : پیشینه فایل

۲-۳۱ مطالعات و فایلات داخل کشور ……………………………………………………………………………………….۶۸

۲-۳۲ مطالعات و فایلات خارج کشور………………………………………………………………………………………..۷۳

۲-۳۳ خلاصه فصل……………………………………………………………………………………………………………………۷۸

فصل سوم : روش شناسی فایل

۳-۱ مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………….۸۱

۳-۲ نوع و روش فایل……………………………………………………………………………………………………………..۸۱

۳-۳ جامعه آماری و نمونه فایل ……………………………………………………………………………………………….۸۱

۳-۴ روش جمع آوری اطلاعات …………………………………………………………………………………………………۸۲

۳-۵ روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………………….۸۳

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده های فایل

۴-۱ مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………….۸۵

۴-۲ توصیف یافته های فایل ……………………………………………………………………………………………………۸۵

۴-۳ توصیف مشخصات فردی ……………………………………………………………………………………………………۸۵

۴-۴ توصیف یافته های مربوط به سوالات پرسشنامه ……………………………………………………………………..۸۹

۴-۵ توصیف سوالات پرسشنامه مربوط به فرهنگ سازمانی …………………………………………………………..۸۹

۴-۶ توصیف سوالات پرسشنامه مربوط به خلاقیت ………………………………………………………………………۱۰۰

۴-۷ آزمون فرضیه های فایل …………………………………………………………………………………………………..۱۰۱

۴-۷-۱ فرضیه اول…………………………………………………………………………………………………………………… ۱۰۲

۴-۷-۲ فرضیه دوم…………………………………………………………………………………………………………………….۱۰۳

۴-۷-۳ فرضیه سوم …………………………………………………………………………………………………………………..۱۰۴

۴-۷-۴ فرضیه چهارم ………………………………………………………………………………………………………………..۱۰۵

۴-۷-۵ فرضیه پنجم ………………………………………………………………………………………………………………….۱۰۶

۴-۷-۶ فرضیه ششم …………………………………………………………………………………………………………………۱۰۷

۴-۷-۷ فرضیه هفتم ………………………………………………………………………………………………………………….۱۰۸

۴-۷-۸ فرضیه هشتم………………………………………………………………………………………………………………… ۱۰۹

۴-۷-۹ فرضیه نهم…………………………………………………………………………………………………………………… ۱۱۰

۴-۷-۱۰ فرضیه دهم …………………………………………………………………………………………………………………۱۱۱

۴-۷-۱۱ فرضیه یازدهم …………………………………………………………………………………………………………….۱۱۲

۴- ۸یافته های فایل ……………………………………………………………………………………………………………….۱۱۳

فصل پنجم : نتیجه گیری

۵-۱ مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………….۱۱۷

۵-۲ خلاصه فایل………………………………………………………………………………………………………………….۱۱۷

۵-۳ بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………….۱۱۹

۵-۴ محدودیت های فایل …………………………………………………………………………………………………….۱۲۲

۵-۵ پیشنهادات فایل……………………………………………………………………………………………………………..۱۲۲

۵-۶ پیشنهاد هایی برای فایلات بعدی……………………………………………………………………………………….۱۲۵

منابع و ماخذ ……………………………………………………………………………………………………………………………۱۲۷

پیوست ……………………………………………………………………………………………………………………………………۱۳۳

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.