بررسی رابطه شاخص های حاکمیت شرکتی و سرمایه ی فکری بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
9 بازدید
۹۷,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی رابطه شاخص های حاکمیت شرکتی و سرمایه ی فکری بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران دارای ۱۳۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی رابطه شاخص های حاکمیت شرکتی و سرمایه ی فکری بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز بررسی رابطه شاخص های حاکمیت شرکتی و سرمایه ی فکری بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی رابطه شاخص های حاکمیت شرکتی و سرمایه ی فکری بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی رابطه شاخص های حاکمیت شرکتی و سرمایه ی فکری بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران :

بررسی رابطه شاخص های حاکمیت شرکتی و سرمایه ی فکری بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران

چکیده :

هدف از اجرای فایل حاضر، بررسی رابطه بین شاخص حاکمیت شرکتی و سرمایه ی فکری بر عملکردشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد. بر این اساس، پس از مروری جامع بر ادبیات موضوعی مربوط به سرمایه فکری و عملکرد و حاکمیت شرکتی، داده های مورد نیاز از جامعه آماری بین سالهای ۱۳۸۶ الی ۱۳۹۰ با استفاده از صورت های مالی شرکت ها جمع آوری شده است. سپس با اطلاعات بدست آمده به کمک نرم افزار Excelو Eviews اقدام به استخراج مدل رگرسیونی تبیین کننده اثرات متغیر سرمایه فکری (طبق مدل پولیک) و حاکمیت شرکتی و عملکردشرکت های جامعه آماری بر یکدیگر شده است. نتایج فایل نشان داده است که سرمایه فکری طبق رابطه مثبت معنادار با عملکرد شرکت ها دارد همچنین رابطه مثبت معناداری بین حاکمیت شرکتی و عملکرد و نیز بین سرمایه فکری و حاکمیت شرکتی وجود دارد، در نهایت نیز شاخص حاکمیت شرکتی بر رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد شرکت ها تاثیر گذار می باشد.

واژه های کلیدی:

سرمایه فکری، عملکرد، حاکمیت شرکتی، مدل پالیک،نسبت کیوتوبین

مقدمه

حسابداری همواره در فرآیند تهیه و ارائه‌ی اطلاعات سودمند برای قضاوت و تصمیم‌گیری استفاده‌کنندگان صورت‌های مالی ابزار موثری تلقی می‌شود. در این راستا، بیان می‌شود که تمرکز بسیاری از استدلال‌های مطرح شده در حمایت از فلسفه وجودی دانش حسابداری تأکید بر فرآیند قضاوت و تصمیم‌گیری استفاده‌کنندگان است. بر پایه‌ی مبانی نظری حسابداری و گزارشگری مالی کشورهای آنگلوساکسون و همچنین در ایران، سرمایه‌گذاران اصلی‌ترین استفاده‌کنندگان اطلاعات صورت‌های مالی به شمار می‌روند. این گروه در پی اطلاعاتی هستند که بر پایه‌ی آن ارزیابی مخاطره و بازدهی مورد انتظار سرمایه‌گذاری امکان پذیر شود. [۲]

استفاده‌کنندگان از اطلاعات مالی و خصوصاً سرمایه‌گذاران و اعتباردهندگان، غالباً بر اساس پیش‌بینی عملکرد آتی، تصمیم‌گیری می‌کنند. لذا ارزیابی عملکرد گذشته، همواره یکی از مبانی شکل‌گیری انتظارات آتی و پیش‌بینی آینده است. گزارشات مالی اطلاعاتی را در خصوص میزان سود و اجزای تشکیل دهنده آن ارائه می‌کند و استفاده‌کنندگان اطلاعات مالی بر اساس این اطلاعات نسبت به ارزیابی، برآورد، پیش‌بینی و سنجش مخاطرات اقدام می‌نمایند. بدین ترتیب حسابداری مالی با ارائه صورت‌های مالی اساسی، اطلاعات تفضیلی در خصوص سود و عوامل تعیین‌کننده آن را در اختیار استفاده‌کنندگان قرار می‌دهد. [۵]

قسمتی از متن

در زمینه سرمایه فکری و نحوه سنجش آن دو دیدگاه وجود دارد که عبارتند از دیدگاه ورودی-محور (Input-based) و دیدگاه خروجی-محور (Output-based). بر اساس دیدگاه خروجی-محور که یک دیدگاه اندازه­گیری (Measurement) است، ارزش سرمایه فکری برابر با تفاوت ارزش بازار و خالص ارزش دفتری شرکت است [۳]. ادوینسون و سولیوان (Edvinsson & Sullivan) که از پیش­گامان فایل در زمینه سرمایه فکری به حساب می‌آیند، تفاوت بین ارزش بازار و ارزش دفتری را به عنوان ارزش سرمایه‌های فکری تعریف می­کنند. از این دیدگاه (دیدگاه خروجی-محور) سرمایه فکری از سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری تشکیل شده است.

از دیدگاه ورودی-محور که یک رویکرد فرایند-محور (Process-based) است، سرمایه فکری ترکیبی از منابع نامشهود بوده که به قابلیت­ها و رقابت­پذیری منحصر به فرد شرکت کمک می­کند که در خدمات و محصولات شرکت ریشه دوانیده و باعث ارزش افزوده اقتصادی می­شود [۳].

سرمایه فکری، دانشی است که می­تواند به ارزش تبدیل شود [۱۱]. [۱۱] سرمایه فکری را ترکیبی از سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری می­دانند. بونتیس و همکاران سرمایه فکری را در مفهومی که تمامی منابع نامشهود و ارتباطات داخلی آن­ها را شامل می­شود، معرفی می­کنند [۱۱]. [۹]سرمایه ساختاری را مشتمل بر سرمایه ارتباطی (مشتری) و سرمایه سازمانی می­دانند [۹] و هم­چنین بوخ و همکاران (۲۰۰۱) سرمایه سازمانی را ترکیبی از سرمایه نوآوری و سرمایه رویه­ای معرفی می­کنند [۱۰].

بررسی رابطه شاخص های حاکمیت شرکتی و سرمایه ی فکری بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران
فهرست مطالب

عنوان صفحه

چکیده………………………………………………………………………………………………….

فصل اول

کلیات فایل

۱) مقدمه……………………………………………………………………………………………… ۲

۱-۲) اهمیت موضوع……………………………………………………………………………… ۲

۱-۳) تعریف و بیان موضوع فایل…………………………………………………………… ۳

۱-۴) اهداف فایل……………………………………………………………………………….. ۵

۱-۵) قلمرو فایل………………………………………………………………………………… ۵

۱-۶) فرضیات فایل…………………………………………………………………………….. ۵

۱-۷) جامعه مورد نظر فایل…………………………………………………………………….. ۶

۱-۸) نمونه آماری…………………………………………………………………………………. ۶

۱-۹) روش فایل…………………………………………………………………………………. ۶

۱-۱۰) چشم‌انداز کلی فایل…………………………………………………………………… ۸

فصل دوم

مبانی نظری و پیشینه فایل

مقدمه…………………………………………………………………………………………………… ۱۰

عوامل کنترلی موثر بر حاکمیت شرکتی…………………………………………………………. ۱۲

مالکیت شرکت های سهامی عام………………………………………………………………….. ۱۲

جدا شدن مالکیت از مدیریت…………………………………………………………………….. ۱۳

پراکندگی سهامداران………………………………………………………………………………… ۱۳

ساختار مالکیت………………………………………………………………………………………. ۱۴

هیئت مدیره…………………………………………………………………………………………… ۱۴

سرمایه ی فکری…………………………………………………………………………………….. ۱۶

تعریف سرمایه فکری……………………………………………………………………………….. ۱۷

سنجش سرمایه فکری………………………………………………………………………………. ۱۹

دلایل سنجش سرمایه فکری………………………………………………………………………. ۲۰

شاخص­های متداول برای اندازه گیری سرمایه فکری………………………………………… ۲۱

مدل­ها و روش­های اندازه گیری سرمایه فکری………………………………………………… ۲۹

مدل­های سنجش غیرمالی سرمایه فکری………………………………………………………… ۳۰

۱- ترازنامه نامرئی (ناملموس)……………………………………………………………………. ۳۰

۲- کنترل دارایی­های ناملموس…………………………………………………………………… ۳۰

۳- کارت امتیاز دهی متوازن (BSC)…………………………………………………………… 30

۴- شاخص سرمایه فکری…………………………………………………………………………. ۳۱

۵- کارگزار تکنولوژی……………………………………………………………………………… ۳۱

۶- روش جهت یابی (مرورگر) تجاری اسکاندیا……………………………………………… ۳۱

۷- مدل مدیریت سرمایه فکری………………………………………………………………….. ۳۲

۸- روش جویا………………………………………………………………………………………. ۳۲

۹- مدل محاسبه بر مبنای متغیر های زبانی فازی……………………………………………… ۳۳

مدل­های سنجش پولی و مالی سرمایه فکری…………………………………………………… ۳۳

۲- نرخ بازده دارایی ها (ROI)…………………………………………………………………. 35

۳- روش تشکیل سرمایه بازار……………………………………………………………………. ۳۵

۴- روش سرمایه فکری مستقیم………………………………………………………………….. ۳۵

۵- روش­های اندازه گیری مالی سرمایه فکری………………………………………………… ۳۵

۶- روش q توبین (q Tobin)………………………………………………………………….. 36

۷- مدل ضریب ارزش افزوده فکری (VAIC)………………………………………………. 37

ارزیابی عملکرد……………………………………………………………………………………… ۳۸

تعاریف………………………………………………………………………………………………… ۳۸

تعاریف عملکرد……………………………………………………………………………………… ۳۸

تعریف ارزیابی………………………………………………………………………………………. ۳۸

تعریف ارزیابی عملکرد…………………………………………………………………………….. ۳۸

روش های ارزیابی عملکرد……………………………………………………………………….. ۳۸

اهمیت و سودمندی ارزیابی عملکرد…………………………………………………………….. ۳۹

مبنای ارزیابی عملکرد………………………………………………………………………………. ۳۹

تکنیک های ارزیابی عملکرد………………………………………………………………………. ۴۰

اهداف ارزیابی عملکرد…………………………………………………………………………….. ۴۰

مروری بر پیشینه فایل……………………………………………………………………………. ۴۱

فایلات خارجی……………………………………………………………………………………. ۴۱

فایلات داخلی……………………………………………………………………………………… ۴۶

فصل سوم

روش شناسی فایل

۳-۱) مقدمه………………………………………………………………………………………….. ۴۹

۳-۲) نوع فایل…………………………………………………………………………………. ۴۹

۳-۳) طرح مسأله فایل……………………………………………………………………….. ۴۹

۳-۴) فرضیات فایل…………………………………………………………………………….. ۵۰

۳-۵) قلمرو مکانی و زمانی فایل………………………………………………………….. ۵۰

۳-۶) ابزار جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز فایل…………………………………………… ۵۱

۳-۷) مدل‌ها و متغیرهای فایل و نحوه آزمون فرضیه‌ها………………………………. ۵۱

سرمایه فکری………………………………………………………………………………………… ۵۱

حاکمیت شرکتی……………………………………………………………………………………… ۵۲

مدلهای جهت آزمون فرضیات فایل…………………………………………………………… ۵۴

۳-۸) روش‌های آماری مورد استفاده در فایل………………………………………….. ۵۴

۳-۸-۱) روش‌های تخمین با استفاده از داده‌های ترکیبی………………………………… ۵۵

۳-۸-۲) آزمون لیمر……………………………………………………………………………. ۵۵

۳-۸-۳)آزمون چاو…………………………………………………………………………………. ۵۶

۳-۸-۴) آزمون هاسمن…………………………………………………………………………… ۵۷

۳-۸-۴-۱) اثرات ثابت……………………………………………………………………………. ۵۷

۳-۸-۴-۲) اثرات تصادفی……………………………………………………………………….. ۵۷

۳-۸-۵) آزمون‌های آماری………………………………………………………………………… ۵۸

۳-۸-۵-۱) آزمون t……………………………………………………………………………….. 58

۳-۸-۵-۲) آزمون F فیشر……………………………………………………………………….. ۵۸

۳-۸-۵-۳) آزمون دوربین- واتسون……………………………………………………………. ۵۸

۳-۹) تحلیل رگرسیون…………………………………………………………………………….. ۵۹

رگرسیون چند متغیره……………………………………………………………………………….. ۵۹

ضریب تعیین و ضریب تعیین تصحیح شده…………………………………………………….. ۶۰

مدل رگرسیون……………………………………………………………………………………….. ۶۰

آزمون معنادار بودن در الگوی رگرسیون……………………………………………………….. ۶۱

آزمون معنادار بودن معادله رگرسیون……………………………………………………………. ۶۱

آزمون معنادار بودن ضرایب………………………………………………………………………. ۶۲

عدم خود همبستگی………………………………………………………………………………… ۶۲

تحلیل همبستگی…………………………………………………………………………………….. ۶۴

۳-۱۰) خلاصه فصل سوم……………………………………………………………………….. ۶۵

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل داده ها

۴-۱- مقدمه…………………………………………………………………………………………. ۶۷

۴-۲- نتایج آمار توصیفی………………………………………………………………………… ۶۷

۴-۳- تحلیل ماهیت و ویژگی­های متغیرهای فایل………………………………………. ۶۸

۴-۴- مدل اول فایل (فرضیه اول)………………………………………………………….. ۶۸

۴-۴-۱- بررسی خود همبستگی……………………………………………………………….. ۶۸

۴-۴-۲- بررسی ناهمسانی واریانس………………………………………………………….. ۶۹

۴-۴-۳- آزمون معنی دار بودن روش اثرات ثابت…………………………………………. ۶۹

۴-۴-۳- آزمون فرضیه اول فایل…………………………………………………………….. ۷۰

۴-۴-۳-۱- آزمون رگرسیون مربوط به فرضیه اول فایل……………………………… ۷۱

۴-۴-۳-۲- بررسی متغیرهای کنترلی مدل فایل…………………………………………. ۷۲

۴-۵- مدل دوم فایل (فرضیه دوم)………………………………………………………….. ۷۲

۴-۵-۱- بررسی خود همبستگی……………………………………………………………….. ۷۲

۴-۵-۲- بررسی ناهمسانی واریانس………………………………………………………….. ۷۲

۴-۵-۳- آزمون معنی دار بودن روش اثرات ثابت…………………………………………. ۷۳

۴-۵-۳- آزمون فرضیه دوم فایل……………………………………………………………. ۷۳

۴-۵-۳-۱- آزمون رگرسیون مربوط به فرضیه دوم فایل……………………………… ۷۴

۴-۵-۳-۲- بررسی متغیرهای کنترلی مدل فایل…………………………………………. ۷۵

۴-۶- مدل سوم فایل (فرضیه سوم)………………………………………………………… ۷۵

۴-۶-۱- بررسی خود همبستگی……………………………………………………………….. ۷۵

۴-۶-۲- بررسی ناهمسانی واریانس………………………………………………………….. ۷۵

۴-۶-۳- آزمون معنی دار بودن روش اثرات ثابت…………………………………………. ۷۶

۴-۶-۳- آزمون فرضیه سوم فایل…………………………………………………………… ۷۶

۴-۶-۳-۱- آزمون رگرسیون مربوط به فرضیه سوم فایل…………………………….. ۷۷

۴-۷- مدل چهارم فایل (فرضیه چهارم)…………………………………………………… ۷۸

۴-۷-۱- بررسی خود همبستگی……………………………………………………………….. ۷۸

۴-۷-۲- بررسی ناهمسانی واریانس………………………………………………………….. ۷۸

۴-۷-۳- آزمون معنی دار بودن روش اثرات ثابت…………………………………………. ۷۹

۴-۷-۳- آزمون فرضیه چهارم فایل…………………………………………………………. ۷۹

۴-۷-۳-۱- آزمون رگرسیون مربوط به فرضیه چهارم فایل………………………….. ۸۱

۴-۷-۳-۲- بررسی متغیرهای کنترلی مدل فایل…………………………………………. ۸۱

فصل پنجم

بحث و نتیجه­گیری و پیشنهادها

۵-۱- مقدمه…………………………………………………………………………………………. ۸۳

۵-۲- خلاصه فایل……………………………………………………………………………… ۸۳

۵-۲-۱- تدوین فرضیه فایل…………………………………………………………………. ۸۳

۵-۲-۲- تهیه آمار توصیفی کلیه متغیرهای فایل…………………………………………… ۸۳

۵-۳- مراحل بررسی فرضیه فایل………………………………………………………….. ۸۴

۵-۴- نتایج فایل……………………………………………………………………………….. ۸۴

۵-۴-۱- نتایج حاصل از فرضیه اول…………………………………………………………. ۸۵

۵-۴-۲- نتایج حاصل از بخش دوم………………………………………………………….. ۸۵

۵-۴-۳- نتایج حاصل از فرضیه سوم………………………………………………………… ۸۵

۵-۴-۴- نتایج حاصل از بخش چهارم………………………………………………………. ۸۶

۵-۶- پیشنهاداتی در ارتباط با موضوع فایل……………………………………………… ۸۶

۵-۶- پیشنهاداتی در ارتباط با فایلات آتی………………………………………………. ۸۶

۵-۷- محدودیتها در کاربرد نتایج فایل……………………………………………………. ۸۶

منابع و مأخذ…………………………………………………………………………………………. ۸۸

منابع فارسی………………………………………………………………………………………….. ۸۸

منابع لاتین…………………………………………………………………………………………….. ۸۹

پیوست………………………………………………………………………………………………… ۹۲

چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………… ۱۰۷

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.