چالش های تجاری سازی محصولات با فناوری بالا


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 چالش های تجاری سازی محصولات با فناوری بالا دارای ۱۷۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد چالش های تجاری سازی محصولات با فناوری بالا  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز چالش های تجاری سازی محصولات با فناوری بالا۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی چالش های تجاری سازی محصولات با فناوری بالا،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن چالش های تجاری سازی محصولات با فناوری بالا :

چالش های تجاری سازی محصولات با فناوری بالا

چکیده

امروزه علم نانو که چند دهه بیشتر از پیدایش آن نمی­گذرد در حال تبدیل شدن به انقلابی بنیادین است؛ علمی که با قابلیت های بنیادین و ماهیت بین رشته ای خود در کوتاه مدت تمام جنبه های زندگی بشری را متحول خواهد ساخت و گواه این امر سرمایه گذاری قدرت های برتر جهان در این حوزه از فناوری است. کشورمان ایران دارای جایگاه نهم در حوز فناوری نانو و رتب هشتم به لحاظ تولید علم در این حوزه در دنیاست، لکن ارزش این تولیدات علمی زمانی است که بتوان آنها را به محصولات مورد نیاز بازار تبدیل نموده و به فروش رسانید؛ در غیر این صورت تمامی تلاش های صورت گرفته و زمان و هزین صرف شده توسط مجموع بزرگی از عوامل همگی به هدر خواهد رفت. به همین جهت نگارنده در این فایل برآن است تا چالش های اثرگذار بر تجاری سازی محصولات در حوز نانومواد و تجهیزات را مورد بررسی قرار دهد.

کلمات کلیدی: چالش های تجاری سازی، صنایع هایتک، فناوری نانو، نانومواد، تجهیزات

پاره ای از متن

یکی از حوزه های نوظهور در عرص علم و فناوری که امروزه از رشد روزافزونی برخوردار است فناوری نانو می­باشد. فناوری نانو یک فناوری عام و فراگیر یا به عبارت دیگر میان رشته ای است که در بسیاری از تکنولوژی­های دیگر کاربرد داشته و در بسیاری از آنها ایجاد تحول می کند. از جمله اثرات مثبت این فناوری می توان به موارد ذیل اشاره داشت:

ü اثرات چشمگیر بر رفاه و زندگی مردم

ü اثر قابل توجه فناوری نانو بر امنیت و دفاع

ü تأثیرگذاری آن بر حفظ محیط زیست

امروزه از نانو همچون سایر انقلاب های کشاورزی و صنعتی گذشته به عنوان یک انقلاب صنعتی جدید یاد می­شود؛ چرا که از پتانسیل دگرگون سازی در ابعاد مختلف اجتماعی، فردی، اقتصادی و سیاسی برخوردار است. به گونه ای که متخصصین امر آن را به «چاه نفتی برای آینده» تشبیه کرده اند.

سرمایه گذاری های هنگفت کشورهای بزرگ همچون امریکا و ژاپن بر روی این صنعت نوپا نیز حکایت از آن دارد که در جامع امروز حتی رفاه پیشرفته ترین اقتصادها نیز در معرض ریسک قرار گرفته و تنها راه برای مهار این وضعیت به دست گرفتن اقتصادهای دانش بنیان و تعامل موفقیت­آمیز با همگرایی علوم و تکنولوژی خواهد بود (Lindstone, 2011)؛ چرا که دیگر تولید ثروت در دنیای مدرن با ابزار کهنه امکان پذیر نیست.

از دیگر سو با در نظر گرفتن این نکته که کشور ما دارای اقتصادی وابسته به نفت است و نفت نیز از منابع طبیعی فناپذیر به شمار می رود و امروزه با وجود تحریم ها شرایط اقتصادی کشور رو به دشواری رفته است، لزوم پرداختن به صنایع دانشی وابسته به اندیش توانمند نیروی انسانی غنی موجود در کشور بیش از پیش نمایان می­گردد.

روشهای تحلیل داده ها

داده های بدست آمده از فایل با استفاده از تکنیکهای ذیل مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت:

  • آزمون کلموگروف اسمیرنوف جهت سنجش نرمال بودن داده ها
  • آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی ابزار
  • تحلیل عاملی تاییدی به منظور سنجش مدل و میزان اهمیت هریک از شاخص ها
  • آزمون فریدمن جهت رتبه بندی عوامل مؤثر
  • آزمون T یک نمونه ای
  • آزمون T مستقل

شرح واژه ها و اصطلاحات فایل

فناوری نانو

نانوتکنولوژی که دربرگیرند ایجاد و دستکاری مواد ارگانیک و غیرارگانیک تا سطح مولکولی و نانویی است، یک فناوری در حال ظهور و توانمند ساز می باشد که میزان زیادی توجه را در جوامع صنعتی و علمی به خود جلب نموده است؛ این واژه چتری برای طیف وسیعی از علوم و تکنولوژی های گوناگون می باشد(Oriakhi,2004).

تجاری سازی

برای تجاری سازی تعاریف مختلفی مطرح شده است؛ شاید ساده ترین تعریفی که بتوان برای آن ارائه داد این جمله باشد: حرکت از سمت فایلات به توسع فناوری و تولید و فروش(Crawley,2007) و یا ماکسیم ساختن اثرات تجاری و منافع مالی عایده از تکنولوژی(Commercialization handbook,2005). همچنین در تعریفی دیگر آن را فرایند یا چرخ معرفی یک محصول یا شیو تولید به بازار دانسته اند. آغاز حقیقی حیات یک محصول آخرین مرحله از توسع یک محصول است و مرحله ای است که بیشترین پول صرف تبلیغات، ترفیع فروش و دیگر تلاش های بازاریابی خواهد شد. باید توجه داشت این مفهوم با فروش، بازاریابی یا توسع کسب و کار اشتباه گرفته نشود؛ فرایند تجاری سازی دربرگیرند سه جنباساسی است:

ü قیف (غربال گری): به منظور دستیابی به بقای بلند مدت بسیار حیاتی است که ایده های زیادی را مد نظر داشته باشیم تا بتوانیم یک یا دو محصول یا کسب و کار را از میان آنها انتخاب نماییم.

ü این پروسه فرایندی چند مرحله ای است که هر مرحله دارای اهداف و معیارهای خود می باشد.

ü ذینفعان اصلی که مشتمل بر مشتریان نیز می باشند می بایست شامل گردند(Vijay,1997).

محصولات با فناوری بالا

محصولاتی هستند که خریداران آنها دارای نیازهای مشخص می باشند، به اطلاعات زیادی نیاز دارند و دارای زبان مشترک می باشند. محصولات با فناوری بالا به سه گروه تقسیم می شوند که عبارتند از : محصولات فنی، محصولات مورد علاقه و محصولات قابل نمایش (ابراهیمی، ۱۳۸۰).

مالکیت معنوی

مالکیت معنوی به حق و حقوقی ابلاغ می شود که یک اثر خلاقانه ، نوآوری و یک اعتبار کسب و کار را حفظ می­کند؛ اینگونه مالکیت ها در حالت طبیعی دارای سند و یا نوشت مکتوبی نمی باشند که متعلق بودن آن را به فرد خاصی اثبات کنند ( قاسم زاده، ۸۷ ).

حق اختراع

حق اختراع یکی از هشت مؤلف استاندارد مالکیت معنوی است؛ حق اختراع حقی را به مخترع می دهد تا از محصول خود هر گونه استفاده تجاری نماید و بتواند از لحاظ مادی نیز نتیجه زحمات خود را گرفته و دیگران را از استفاد تجاری، فروش و یا تغییر آن در یک دور زمانی محدود باز دارد . این مدت زمان ۲۰ سال است؛ یعنی به مدت بیست سال پس از ثبت اختراع توسط مخترع کس دیگری حق استفاده تجاری از آن محصول را ندارد (قاسم زاده، ۸۷ ). مالکیت های معنوی به ماشین آلات، دستگاه ها، مواد، فرایند ها و بهبود هر یک از این ها تعلق می­گیرند (Commercialization handbook,2005).

چالش های تجاری سازی محصولات با فناوری بالا
فهرست مطالب

مقدمه. ۲

۱-۱ بیان مسئله. ۲

۲-۱ اهمیت و ضرورت موضوع. ۳

۳-۱ گزاره های فایل.. ۵

۴-۱ فرضیه های فایل.. ۵

۵-۱ اهداف فایل یا نتایج مورد انتظار ۵

۶-۱ روش کلی فایل.. ۵

۱-۶-۱ قلمرو مکانی- جامعه فایل… ۵

۲-۶-۱ قلمرو زمانی فایل… ۵

۳-۶-۱ روش نمونه گیری و تخمین حجم جامعه. ۶

۴-۶-۱روشهای گردآوری داده ها و ابزار مورد استفاده برای آن.. ۶

۵-۶-۱ روشهای تحلیل داده ها ۶

۶-۶-۱ موانع و محدودیتهای فایل… ۷

۷-۶-۱ چارچوب کلان نظری فایل… ۷

۷-۱ نقشه راه ۸

۸-۱ شرح واژه ها و اصطلاحات فایل.. ۸

فصل دوم. ۱۰

مقدمه. ۱۱

فصل دو در یک نگاه ۱۲

بخش اول.. ۱۳

۱-۲ تجارت و تجاری سازی.. ۱۳

۱-۱-۲ اهمیت تجاری سازی… ۱۶

۲-۱-۲ مراحل تجاری سازی… ۱۶

۲-۲ تکنولوژی: مفهوم و اهمیت… ۱۸

۱-۲-۲ طبقه بندی انواع تکنولوژی… ۱۹

۲-۲-۲ فناوری های پیشرفته: تعریف و اهمیت…. ۱۹

۳-۲-۲ صنایع فناوری پیشرفته. ۱۹

۴-۲-۲ صادرات صنایع هایتک….. ۲۰

۵-۲-۲ صادرات محصولات هایتک در ایران.. ۲۰

۶-۲-۲ مقایسه ای میان دو فناوری انقلابی قرن بیست و یکم: نانوفناوری و فناوری اطلاعات… ۲۱

۷-۲-۲ چالش های تجاری سازی تکنولوژی در کشورهای در حال توسعه. ۲۱

۱-۷-۲-۲ چالش های تجاری سازی تکنولوژی در ایران.. ۲۲

۸-۲-۲راهکارهای تجاری سازی ابداعات… ۲۲

۹-۲-۲ فرایند تجاری سازی نانو. ۲۴

۱۰-۲-۲ چالش های تجاری سازی در صنایع هایتک و نانو. ۲۵

۱-۱۰-۲-۲ موانع موفقیت نانوفناوری در انگلستان.. ۲۵

۲-۱۰-۲-۲ چالش های تجاری سازی در کشور ژاپن… ۲۶

۳-۱۰-۲-۲ چالش های تجاری سازی نانو در امریکا ۲۶

۱۱-۲-۲ اقدامات مؤثر در زمین تجاری سازی فناوری نانو. ۲۷

۱-۱۱-۲-۲اقدامات انجام گرفته در راستای تجاری سازی نانوتکنولوژی در ایالات متحده. ۲۸

۲-۱۱-۲-۲ تجاری سازی نانومواد کربنی در ژاپن… ۲۸

۳-۱۱-۲-۲ روند و اقدامات تجاری سازی در ایران.. ۲۸

۳-۲ طبقه بندی چالش‌های تجاری سازی نانوفناوری… ۳۰

۱-۳-۲چالش‌های زیرساختی… ۳۰

۲-۳-۲چالش‌های فایل و توسعه (R&D) 35

۱-۲-۳-۲ انواع فایلات و پتانسیل آنها در ایجاد ارزش مالی… ۳۶

۲-۲-۳-۲نقش ایده های کاربردی… ۳۸

۳-۳-۲چالش نیروی انسانی… ۴۰

۴-۳-۲ چالش نیاز بازار. ۴۳

۱-۴-۳-۲ ریسک های مرتبط با نانوفناوری… ۴۴

۵-۳-۲ چالش‌های مـالی… ۴۵

۱-۵-۳-۲سرمایه گذاری خطر پذیر. ۴۵

۲-۵-۳-۲ تأمین مالی در امریکا ۴۷

۴-۲ مدل مفهومی فایل.. ۴۸

بخش دوم. ۴۹

۵-۲ درآمدی بر نانوفناوری.. ۴۹

۱-۵-۲ تاریخچه و اهمیت…. ۵۱

پایگاه اطلاعاتی نانوورک ۵۲

۱-۱-۵-۲ مروری بر تاریخچ نانوفناوری در ایران.. ۵۲

۲-۵-۲ سازمان های مرتبط با فناوری نانو در ایران.. ۵۴

۱-۲-۵-۲ مؤسس خدمات فناوری تا بازار (کریدور) ۵۵

۳-۵-۲ کاربردهای نانوفناوری در کشورهای در حال توسعه. ۵۵

۱-۳-۵-۲ کاربردهای نانوتکنولوژی در ایران.. ۵۷

۴-۵-۲ مروری بر نانومواد. ۵۸

۱-۴-۵-۲ نانومواد قابل دسترس امروزی… ۵۹

جدول ۴-۲) لیستی از نانومواد قابل دسترس….. ۵۹

۵-۶-۲ کاربردهای تجهیزات… ۶۲

۱-۵-۵-۲ اقدامات انجام شده در جهت تجاری سازی تجهیزات… ۶۵

۶-۵-۲ میزان سرمایه گذاری در نانوتکنولوژی و نانومواد. ۶۵

جمع بندی.. ۶۷

فصل سوم. ۶۸

مقدمه. ۶۹

۳-۱ روش فایل.. ۷۰

۱-۱-۳ بررسی فایل با توجه به پیاز فرایند فایل….. ۷۰

۲-۱-۳ طبقه بندی فایل بر مبنای هدف… ۷۱

۳-۱-۳ طبقه بندی فایل بر مبنای روش…. ۷۱

۴-۱-۳ نوع فایل از نظر زمان.. ۷۱

۵-۱-۳ نوع فایل از نظر اجرا یا نحوه جمع آوری داده‌ها ۷۲

۲-۳ قلمرو فایل.. ۷۲

۱-۲-۳ قلمرو موضوعی… ۷۲

۲-۲-۳ قلمرو زمانی… ۷۲

۳-۲-۳ قلمرو مکانی… ۷۲

۳-۳ جامعه آماری.. ۷۲

۴-۳ دلایل انتخاب جامعه آماری.. ۷۳

۵-۳ نمونه و روش نمونه گیری.. ۷۳

۶-۳ روش گردآوری داده‌ها و اطلاعات.. ۷۳

۱-۶-۳ مطالعات کتابخانه ای… ۷۴

۲-۶-۳ مطالعات میدانی… ۷۴

۷-۳ ابزار گردآوری داده‌ها ۷۵

۱-۷-۳ مقیاس و طیف ابزار اندازه گیری فایل… ۷۵

جدول ۱-۳) شکل کلی و امتیاز بندی سؤالات… ۷۶

۸-۳ جدول تعریف عملیاتی.. ۷۶

۹-۳ اعتبار و پایایی ابزار اندازه گیری فایل…. ۸۰

۱-۹-۳ روایی( اعتبار) ابزار فایل….. ۸۰

۱-۱-۹-۳ روایی صوری… ۸۰

۲-۱-۹-۳ روایی محتوا ۸۰

۲-۹-۳ پایایی (قابلیت اعتماد)ابزار فایل….. ۸۳

۱۰-۳ روش تجزیه و تحلیل داده‌ها ۸۴

۱-۱۰-۳ تحلیل عاملی تأییدی… ۸۴

نتیجه گیری.. ۸۶

فصل چهارم. ۸۷

۱- ۴ مقدمه. ۸۸

۲-۴ بررسی توصیفی مشاهدات.. ۸۸

۳-۴ تحلیل استنباطی یافته‌ها ۹۱

۱-۳-۴ آزمون نرمال بودن مولفه های الگو. ۹۱

۲-۳-۴ نتایج تحلیل عاملی تاییدی (بارهای عاملی) ۹۲

۳-۳-۴ بررسی ضرایب روایی و پایایی… ۹۴

۴-۳-۴ تحلیل عاملی… ۹۵

۱-۴-۳-۴ آزمون کفایت نمونه گیری… ۹۶

۴-۴ برآورد مدل فایل… ۹۶

۵-۴ بررسی فرضیه های فایل.. ۹۸

۴-۴ آزمون تحلیل واریانس فریدمن.. ۱۰۲

۵-۴ مقایسه میان صنایع نانومواد و تجهیزات.. ۱۰۳

۱-۵-۴ مقایس زیرشاخص ها در دو صنعت نانومواد و تجهیزات… ۱۰۴

۶-۴ تحلیل جانبی: تاثیر زیر مقیاس ها بر تجاری سازی محصولات.. ۱۱۱

۷-۴ نتیجه گیری.. ۱۱۵

مقدمه. ۱۱۷

۱-۵ مروری کلی بر فایل.. ۱۱۷

۲-۵ خلاصه نتایج و تحلیل یافته ها ۱۱۹

۳-۵ مقایس مدل مبتنی بر یافته های تحقق و مدل مفهومی فایل.. ۱۲۰

۱-۳-۵ مقایس نتایج به دست آمده میان شرکت های نانومواد و شرکت های تجهیزات… ۱۲۲

۴-۵ مقایسه با سایر فایل های انجام گرفته در این زمینه. ۱۲۲

۵-۵ پیشنهادها و راهکارها (براساس فرضیات فایل) ۱۲۷

۶-۵ محدودیت های فایل.. ۱۳۱

۷-۵ پیشنهادات برای فایلات آتی.. ۱۳۲

منابع و مآخذ. ۱۳۳

منابع فارسی… ۱۳۳

منابع لاتین… ۱۳۵

پیوست­ها………………….۱۳۸

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.