ارائه الگوریتمی جهت انتخاب رشته برای داوطلبان آزمون ریاضی وفنی با استفاده از تکنیکهای تصمیم گیری چندمعیاره


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 ارائه الگوریتمی جهت انتخاب رشته برای داوطلبان آزمون ریاضی وفنی با استفاده از تکنیکهای تصمیم گیری چندمعیاره دارای ۱۵۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد ارائه الگوریتمی جهت انتخاب رشته برای داوطلبان آزمون ریاضی وفنی با استفاده از تکنیکهای تصمیم گیری چندمعیاره  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز ارائه الگوریتمی جهت انتخاب رشته برای داوطلبان آزمون ریاضی وفنی با استفاده از تکنیکهای تصمیم گیری چندمعیاره۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی ارائه الگوریتمی جهت انتخاب رشته برای داوطلبان آزمون ریاضی وفنی با استفاده از تکنیکهای تصمیم گیری چندمعیاره،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن ارائه الگوریتمی جهت انتخاب رشته برای داوطلبان آزمون ریاضی وفنی با استفاده از تکنیکهای تصمیم گیری چندمعیاره :

ارائه الگوریتمی جهت انتخاب رشته برای داوطلبان آزمون ریاضی وفنی با استفاده از تکنیکهای تصمیم گیری چندمعیاره

چکیده

در این تلاش شده است تا به داوطلبان آزمون ریاضی و فنی در رتبه بندی «رشته دانشگاه»های تحصیلی پیش رویشان کمک شود. این به دنبال ارائه یک الگوریتم جهت شناسایی علایق کاربر و رتبه بندی گزینه های وی می باشد. به اختصار می توان گفت که در انتخاب رشته دانشگاه, مثلا «مدیریت دانشگاه شهید بهشتی» ما با انتخاب دو مقوله رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر مواجهیم. بنابراین با عنایت به این موضوع که داوطلب نیازمند مرتب سازی توامان دانشگاهها و رشته های تحصیلی است، نگارنده تلاش نموده است تا الگوریتمی ارائه نماید که به کمک روشهای تصمیم گیری چند معیاره به شناسایی معیارهای انتخاب رشته و معیارهای انتخاب دانشگاه و محاسبه وزن آنها برای کاربر بپردازد. اگرچه همچنانکه از عنوان پیدا است در این نوشته بنابر ارائه الگوریتم است و اطلاعات ورودی این الگوریتم در واقع خود، خروجی های متعدد آماری می تواند باشد. با این همه سعی شده است تا با تهیه پرسشنامه هایی به صورت پیمایشی در خصوص رتبه بندی معیارها اقدام گردد. لازم بذکر است که دو برنامه رایانه ای به زبان پاسکال و در محیط اکسل با استفاده از این الگوریتم نوشته شده است.

در رتبه بندی دانشگاهها به معیارهای اعتبار علمی دانشگاه، فاصله جغرافیایی از محل زندگی کاربر، اشتراکات فرهنگی و زبانی کاربر با محیط اجتماعی شهری که دانشگاه در آن واقع است، ظرفیتهای اجتماعی دانشگاه و شهر مزبور، وضعیت آب و هوای محل تحصیل و نهایتا دلایل شخصی کاربر جهت ترجیح یک دانشگاه توجه شده است. همچنین در رتبه بندی رشته ها معیارهای علاقه کاربر به رشته ها، بازار کار رشته ها، شانس ادامه تحصیل در هر رشته، متوسط رضایت شغلی و دریافتهای ریالی فارغ التحصیلان سطح بالای رشته ها، استعداد کاربر در رشته های مختلف با توجه به سطح نمره وی در دروس مختلف و نهایتا پرستیژ و جایگاه اجتماعی هر رشته از نگاه مردم مد نظر قرار گرفته است. نگارنده امیدوار است نرم افزار تهیه شده براساس این الگوریتم بتواند به انبوه متقاضیان شرکت درآزمون ریاضی و فنی در زمان محدود چند روزه انتخاب رشته حداقل یک طرح ابتدایی ورتبه بندی اولیه ارائه نماید.

ارائه الگوریتمی جهت انتخاب رشته برای داوطلبان آزمون ریاضی وفنی با استفاده از تکنیکهای تصمیم گیری چندمعیاره
فهرست مطالب

عنوان………………………………………………………………………………صفحه

فصل اول: کلیات فایل

۱-۱) بیان مساله و اهمیت موضوع………………………………………………………………………..۲

۱-۱-۲) عنوان فایل………………………………………………………………………………….۳

۱-۳) تعریف مساله…………………………………………………………………………………………..۳

۱-۴) اهداف فایل…………………………………………………………………………………………..۳

۱-۵) پیشینه فایل …………………………………………………………………………………………۴

۱-۶) سوالات فایل………………………………………………………………………………………۱۳

۱-۷) روش شناسی ( متدولوژی ) فایل……………………………………………………………..۱۴

۱-۷-۱) روش فایل…………………………………………………………………………………۱۴

۱-۷-۲) نوع فایل…………………………………………………………………………………..۱۴

-۷-۱۳) جامعه فایل………………………………………………………………………………۱۵

۷-۱-۴) نمونه فایل……………………………………………………………………………….۱۵

۷-۱-۵) روش نمونه گیری…………………………………………………………………………۱۵

-۱۸) محدوده (قلمرو) فایل ………………………………………………………………………….۱۸

۱-۹) روش مدلسازی………………………………………………………………………………………۱۸

۱-۱۰) فرضیه ها……………………………………………………………………………………………۱۸

۱-۱۱) مراحل و گام های اصلی فایل ………………………………………………………………۱۹

۱-۱۲) محدودیت های فایل…………………………………………………………………………..۲۰

۱-۱۳) واژه های کلیدی………………………………………………………………………………….۲۰

فصل دوم: ادبیات موضوع فایل

۲-۱) مقدمه…………………………………………………………………………………………………….۲۳

۲-۲) انواع حالتهای تصمیم گیری ………………………………………………………………………..۲۴

۲-۳) رویکرد کمی در تصمیم گیری…………………………………………………………………۲۵

۲-۳-۱) روشهای تصمیم گیری چند هدفه (MODM) …………………………………….26

۲-۳-۲) مدلهای تصمیم‌گیری چند شاخصه…………………………………………………..۲۶

عنوان………………………………………………………………………………صفحه

۲-۴) روش مجموع ساده وزین (SAW) ……………………………………………………………..27

۲-۵) روش Topsis …………………………………………………………………………………28

۲-۶) فرآیند تحلیل سلسله مراتبیAHP…………………………………………………………………29

۲-۶-۱) ناسازگاری در تحلیل سلسله مراتبی………………………………………………………۳۱

۲-۶-۲) کاهش ناسازگاری بعنوان شرط لازم نه کافی…………………………………………۳۲

۲-۶-۳) اصول فرایند تحلیل سلسله مراتبی …………………………………………………….۳۳

۲-۶-۴) مزایای فرآیند تحلیل سلسله مراتبی……………………………………………………۳۴

۲-۶-۵) بحث در معنی اهمیت نسبی و ناسازگاری ………………………………………………۳۵

۲-۶-۶) گامهای اصلی در فرآیند تحلیل سلسله مراتبی………………………………………….۳۷

۲-۶-۷) ساختن سلسله مراتبی ………………………………………………………………………….۳۸

۲-۶-۸) معایب AHP…………………………………………………………………………………..44

۲-۷) تکنیکهای MCDM در این فایل…………………………………………………………………۴۵

فصل سوم: طراحی الگوریتم

۳-۱) شناسایی اجزای مساله…………………………………………………………………………………۴۸

۳-۱-۱) شناسایی معیارهای انتخاب رشته……………………………………………………….۴۸

۳-۱-۲) شناسایی معیارهای انتخاب دانشگاه……………………………………………………۵۱

۳-۱-۳) شناسایی رشته های دانشگاهی………………………………………………………….۵۵

۳-۱-۴) شناسایی دانشگاهها………………………………………………………………………..۵۶

۳-۲) رتبه بندی (اولویتبندی) رشته ها…………………………………………………………………۵۷

۳-۲-۱) رتبه بندی رشته ها براساس معیار «علاقه»……………………………………………58

۳-۲-۲) رتبه بندی رشته ها براساس معیار «کیفیت اشتغال»…………………………………62

۳-۲-۳) رتبه بندی رشته ها بر اساس معیار «استعداد»………………………………………..67

۳-۲-۴) رتبه بندی رشته ها بر اساس معیار «شانس ادامه تحصیل»………………………..71

۳-۲-۵) رتبه بندی رشته ها بر اساس معیار «پرستیژ» یا «جایگاه اجتماعی»……………..74

۳-۲-۶) تلفیق معیارهای انتخاب رشته و رتبه بندی رشته ها……………………………….۷۵

۳-۳) رتبه بندی دانشگاهها………………………………………………………………………………..۷۶

۳-۳-۱) رتبه بندی دانشگاهها بر اساس معیار «اعتبار علمی»……………………………….77

۳-۳-۲) رتبه بندی دانشگاهها براساس معیار «ظرفیتهای اجتماعی»……………………….79

۳-۳-۳) رتبه بندی دانشگاهها بر اساس معیار «دلایل شخصی»…………………………….80

۳-۳-۴) رتبه بندی دانشگاهها بر اساس معیار «اشتراک زبانی»……………………………..80

عنوان………………………………………………………………………………صفحه

۳-۳-۵) رتبه بندی دانشگاهها براساس معیار شرایط آب و هوایی…………………………۸۱

۳-۳-۶) رتبه بندی دانشگاهها براساس معیار بعد جغرافیایی………………………………..۸۲

۳-۳-۷) تلفیق معیارهای انتخاب دانشگاه و رتبه بندی دانشگاهها…………………………۸۲

۳-۴) رتبه بندی « رشته دانشگاه»ها ……………………………………………………………………۸۳

۳-۴-۱) اهمیت نسبی رشته و دانشگاه نسبت به هم…………………………………………۸۴

۳-۴-۲) تعیین نمره نسبی خام هر یک از رشته دانشگاهها …………………………………۸۶

۳-۴-۳) تعیین نمره نسبی نهایی هر یک از رشته دانشگاهها………………………………..۸۷

فصل چهارم: پیاده سازی الگوریتم در خلال یک مطالعه موردی

۴-۱) مقدمه……………………………………………………………………………………………………….۹۰

۴-۲) ورود اطلاعات……………………………………………………………………………………….۹۱

۴-۳) تشکیل ماتریسهای مربوط به امتیازدهی رشته ها……………………………………………..۹۲

۴-۳-۱) تشکیل بردار متناظر با معیار «علاقه»…………………………………………………..92

۴-۳-۲) تشکیل بردار متناظر با معیار «کیفیت اشتغال»……………………………………….93

۴-۳-۳) تشکیل بردار متناظر با معیار «استعداد»………………………………….. ………….97

۴-۳-۴) تشکیل بردار متناظر با معیار «پرستیژ»……………………………………………….102

۴-۳-۵) تشکیل بردار متناظر با معیار «شانس ادامه تحصیل»………………………………106

۴-۳-۶) تشکیل بردار متناظر با ارزش نسبی هر یک از معیارهای انتخاب رشته…………………….۱۱۲

۴-۳-۷) تشکیل بردار متناظر با ارزش نسبی رشته ها……………………………………….۱۱۳

۴-۴) تشکیل ماتریسهای مربوط به رتبه بندی دانشگاهها…………………………………………۱۱۵

۴-۴-۱) تشکیل بردار متناظر با معیار «اعتبار علمی»………………………………………..115

۴-۴-۲) تشکیل بردار متناظر با معیار«ظرفیتهای اجتماعی»…………………………………117

۴-۴-۳) تشکیل بردار متناظر با معیار«دلایل شخصی»……………………………………….118

۴-۴-۴) تشکیل بردار متناظر با معیار«اشتراک فرهنگی»…………………………………….119

۴-۴-۵) تشکیل بردار متناظر با معیار «شرایط آب و هوایی»………………………………121

۴-۴-۶) تشکیل بردار متناظر با معیار «بعد جغرافیایی»……………………………………..122

۴-۴-۷) تشکیل بردار متناظر با ارزش نسبی هر یک از معیارهای انتخاب دانشگاه…………………۱۲۹

۴-۴-۸) تشکیل بردار متناظر با ارزش نسبی دانشگاهها…………………………………….۱۳۰

۴-۵) تشکیل بردار متناظر با امتیاز دهی خام رشته دانشگاهها…………………………………..۱۳۳

۴-۶) تشکیل ماتریس وجود و عدم وجود «رشته دانشگاهها» ……………………………….139

۴-۷) تشکیل ماتریس امتیازدهی نهایی رشته دانشگاهها…………………………………………..۱۴۳

عنوان………………………………………………………………………………صفحه

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

۵-۱) مقدمه………………………………………………………………………………………………….۱۵۶

۵-۲) مزایا و نقاط قوت الگوریتم………………………………………………………………………۱۵۶

۵-۲-۱) رفع پیچیدگی …………………………………………………………………………….۱۵۶

۵-۲-۲) تسریع در فرایند انتخاب رشته ………………………………………………………۱۵۷

۵-۲-۳) افزایش دقت……………………………………………………………………………….۱۵۷

۵-۲-۴) توان کمی سازی………………………………………………………………………….۱۵۸

۵-۲-۵) سازگاری……………………………………………………………………………………۱۵۹

۵-۲-۶) توان تلفیق معیارها……………………………………………………………………….۱۵۹

۵-۲-۷) توان تکرار فرایند تا رسیدن به نتیجه مطلوب……………………………………..۱۵۹

۵-۳) معایب و نقاط ضعف الگوریتم ………………………………………………………………….۱۶۰

۵-۳-۱) احتمال خطا در تطبیق ترجیحات کیفی با مقادیر عددی…………………………۱۶۰

۵-۳-۲) تعدد سوالات …………………………………………………………………………….۱۶۰

۵-۳-۳) مساله خاص در رتبه بندی برخی از رشته دانشگاهها…………………………….۱۶۱

۵-۴) پیشنهادات……………………………………………………………………………………………۱۶۲

۵-۴-۱) غنی سازی نمره استعداد هرداوطلب برای هر رشته………………………………۱۶۲

۵-۴-۲) رتبه بندی دانشگاهها بر اساس ظرفیتهای علمی ……………………………….۱۶۲

۵-۴-۳) انتخاب یکصد رشته دانشگاه از ارائه الگوریتمی جهت انتخاب رشته برای داوطلبان آزمون ریاضی وفنی با استفاده از تکنیکهای تصمیم گیری چندمعیاره
فهرست مرتب شده رشته دانشگاهها………………….۱۶۳

منابع …………………………………………………………………………………………..۱۶۵

ضمائم

پرسشنامه شماره یک……………………………………………………………………………………….۱۷۲

پرسشنامه شماره دو…………………………………………………………………………………………۱۷۴

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.