تعیین رابطه میان هوش هیجانی با تفکر انتقادی در میان دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
تعیین رابطه میان هوش هیجانی با تفکر انتقادی در میان دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران دارای ۲۸۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تعیین رابطه میان هوش هیجانی با تفکر انتقادی در میان دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز تعیین رابطه میان هوش هیجانی با تفکر انتقادی در میان دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تعیین رابطه میان هوش هیجانی با تفکر انتقادی در میان دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن تعیین رابطه میان هوش هیجانی با تفکر انتقادی در میان دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران :
تعیین رابطه میان هوش هیجانی با تفکر انتقادی در میان دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران
مقدمه
آدمی برای پاسخ به درخواستهای متنوع دنیای پیچیده عصر حاضر، نیازمند توانمندیهای بیشماری است از این رو براساس ضرورتهایی که بر وی تحمیل میشود ساز و کارهایی به صورت خود انگیخته یا خود ساخته در او شکل میگیرد و او را از سایر جانداران متمایز میسازد. انسان با نگاهی ژرف و متفکرانه به رفتارهای خویش در مییابد که از ویژگیهای خاصی بهرهمند است که موجب سهولت سازگاری او با شرایط جدید میگردد. در این میان ویژگیهای شناختی دارای نقش ویژهای در رویارویی با دنیای پیچیده هستند از جمله ویژگیهای برجسته و شاید منحصر به فرد انسانی، پدیده «هوش»[1] میباشد این پدیده در انسان از نظر کمی و کیفی به گونهای است که او را قادر به تمدنسازی کرده است. به این ترتیب تغییراتی که در زندگی و موقعیتهای مختلف روی میدهد انسان را وادار میسازد که از ابعاد مختلف هوش بهرهمند گردد.
انسان در طول حیات خود پیوسته در حال حل مسئله، خلق پدیدههای مستند با طبیعت و برقراری ارتباط و کنترل رفتار خود و دیگران به سر میبرد که هر یک از این فعالیتها با بعدی از توانمندیهای هوشی در ارتباط هستند. هرچند که بحث در مورد توانمندیهای هوشی انسان در این محدوده نمیگنجد اما با نگاهی تیزبین به یکی از ابعاد ممتاز هوش میتوان ظهور رفتارهای هوشمندانه انسان را در قالب هیجانات مشاهده کرد (سارنی[۲]، ۱۹۹۹؛ به نقل از شمس،۱۳۸۴)، بعد مورد نظر «هوش هیجانی[۳]» است که به شناخت فرد از خود و دیگران، ارتباط با دیگران و نیز سازگاری و انطباق با محیط برای دستیابی به اهداف موردنظر مربوط میشود، هوش هیجانی پیشبینی موفقیت فرد را ممکن میسازد زیرا نشان میدهد که فرد چگونه دانشش را در یک موقعیت بلادرنگ به کارگیرد (بار ـ آن[۴]، ۲۰۰۰؛ به نقل از گلمکانی،۱۳۸۴) .
هیجانهایی که افراد احساس میکنند ناشی از ارزیابی اطلاعات است که این ارزیابی شامل شناخت یا پردازش اطلاعات رسیده از محیط، بدن، حافظه فرد، تمایل به پاسخگویی به شیوه خاص، و ملاحظه نتایج اعمالی که ممکن است از حالت هیجانی به دست آیند میباشد. (شاکتر[۵] و سینگر[۶]، ۱۹۴۲، محیالدین بناب، ۱۳۷۵) بنابراین افکار و شناخت فرد در تعیین این که چه هیجانهایی برانگیخته خواهد شد، نقش اساسی ایفا میکند و پس از ارزیابی موقعیت سبب واکنش هیجانی میگردند (اکمن[۷]، ۱۹۹۲، به نقل از محیالدین بناب، ۱۳۷۵). ناتوانی افراد یک جامعه در شناخت صحیح و تجزیه و تحلیل موضوعات گوناگون، حل مشکلات، اتخاذ تصمیمهای صحیح وارزیابی نتایج انواع پدیدهها و جریانات، نسلهای ناتوان و سازشپذیر در مقابل انواع مسائل اجتماعی و فرهنگی را نتیجه خواهد داد ( پازارگادی و همکاران ،۱۳۸۱)
بدون شک، رشد تواناییهای پیچیده تفکر برای موفقیت انسان در قرن بیست و یکم ضروری است، اریکسون معتقد است که توانایی در تفکر انتقادی، حل مسئله و تعقل به عنوان اهداف اساسی تربیت محسوب میگردد (عباسی، ۱۳۸۰ ) . هر فرد چه در جریان تحصیل و چه پس از فراغت از تحصیل پیوسته در حال اظهارنظر و اخذ تصمیم است،روی این زمینه باید قضاوتهای او منطقی باشد و بتواند قضاوت دیگران را نیز ارزیابی کند و آنچه را که با دلیل همراه است صحیح تلقی و غیر از این را بیاعتبار بداند. هدف تعلیم و تربیت چیزی جز تفکر نمیباشد و در این بخش تفکر انتقادی بخشی اساسی در تفکر و یادگیری میباشد که با رشد افراد ارتباط دارد و در نهایت به رشد جامعه میانجامد. (مایرز[۸] ۱۹۸۶؛، ابیلی، ۱۳۸۰)
دعوت به تفکر در نظام فکری مسلمان نیز مورد تاکید است. در قران آیات زیادی در این رابطه وجود دارد. برای مثال در آیه ۴۳ سوره عنکبوت آمده است:«تعجب نکنید از این که حشراتی از قبیل عنکبوت را مثال میزنیم جز عالمان و دانایان آن را در نمییابند.»، در این آیه خداوند مثالهایی را برای انسانهای آگاه و متفکر میزند. همچنین در احادیث مختلف به تفکر توصیه شده است از جمله حدیث نبوی، «یک دم اندیشه از هفتاد سال عبادت بهتر است» و اینکه حضرت علی (ع) میفرماید: «خردها، رهبران اندیشه، اندیشهها، رهبران دلها و دلها، رهبران حسها و حسها، رهبران اندامها هستند». (نهجالبلاغه، نقل از الحیات)، بزرگان ادب و اندیشه نیز ما را به تفکر دعوت نمودهاند چنانچه مولانا اندیشه را مهمترین عنصر وجودی انسان قلمداد میکند. (اسلامی، ۱۳۸۲)
افراد باید عقاید و افکار و عادات و مهارتها، تمایلات و طرز برخورد خویشتن را مورد ارزیابی قرار دهند و با توجه به نقش هر یک از آنها در زندگی و توجه به دلیل و نتایج خاص هر یک، در ارتباط با دیگران آنها را بررسی نمایند. (شریعتمداری، ۱۳۷۶، ص ۲۹).
[۱] Intelligence
[۲] Saarni
[۳] Emotional Intelligence
[۴] Bar-on
[۵] Shacter
[۶] Singer
[۷] Acman
[۸] Mayers
مقدمه
بیان مسأله
ضرورت یا اهمیت فایل
اهداف فایل
فرضیههای فایل
متغیرهای فایل
تعاریف نظری و عملیاتی مفاهیم و متغیرها
تعاریف عملیاتی
قسمت اول: هوش هیجانی
هوش
هیجان
هوش هیجانی و سیر تاریخی آن
مؤلفههای هوش هیجانی
اساس زیست ـ عصبی هوش هیجانی
هوش هیجانی و هوش عمومی
دیدگاههای مربوط به هوش هیجانی
هوش هیجانی به عنوان یک الگوی توانایی ذهنی
هوش هیجانی به عنوان یک الگوی مختلط
نظریه گلمن به عنوان نظریه مختلط از هوش هیجانی
نظریه بار-آن به عنوان الگویی مختلط
) مقیاس هوش درون فردی
ـ مقیاسهای هوش بین فردی
ـ مقیاسهای سازشپذیری
ـ مقیاسهای کنترل تنیدگی
– مقیاسهای خلق عمومی
هوش هیجانی، تعدیلکننده نابرابریها
جنسیت و هوش هیجانی
اندازهگیری هوش هیجانی
پرسشنامه بهره هیجانی (EQ – I) 71
۲. پرسشنامه صلاحیت هیجانی
پرسشنامه رگه فراخلق (TMMS) 72
۴.پرسشنامه نقشه بهره هیجانی:
پرسشنامه سبک ادراک عواطف
پرسشنامه (MEIS) 75
۷.پرسشنامه (MSCEIT) 76
۸.مقیاسهای دیداری، شنیداری (ادراک هیجان)
رشد و تقویت هوش هیجانی
قسمت دوم: تفکر انتقادی
تفکر و انواع آن
تاریخچه تفکر انتقادی
تفکر انتقادی
ماهیت، ویژگیها و مسائل خاص تفکر انتقادی
ابعاد شناختی و عاطفی تفکر انتقادی
مهارتهای تفکر انتقادی
ویژگیها یا گرایشهای کلی
تواناییهای ویژه
مؤلفههای تفکر انتقادی
ویژگیهای تفکرانتقادی
سطوح تفکر انتقادی
صفات متفکران انتقادی
نظریههای همسو با تفکر انتقادی
رویکرد فراشناختی
دیدگاه شناختیها
دیدگاه پیاژه
نظریه یادگیری معنادار آزویل
دیدگاه برونر
تفکر انتقادی در طبقهبندی بلوم
رویکرد ساختنگرایی (سازندگی)
نظریههای فلسفی
دانش
آمادگی
مرجعیت
.مقایسه تفکر انتقادی با تفکر خلاق و حل مسئله
مقایسه تفکر انتقادی و منطق
راههای سنجش تفکر انتقادی
آزمون سنجش تفکر انتقادی واتسون ـ گلاسر
آزمون سنجش تفکر انتقادی کورنل
آزمون تشریحی تفکر انتقادی انیس ـ وایر
آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا CCTST 153
تقویت و پرورش تفکر انتقادی
قسمت سوم: مروری بر فایلهای انجام شده پیرامون موضوع فایل
فایلهای مربوط به هوش هیجانی در خارج از ایران
فایلهای انجام شده در ایران در مورد هوش هیجانی
فایلهای مربوط به تفکر انتقادی در خارج از ایران
فایلات انجام شده در ایران در مورد تفکر انتقادی
روش فایل
جامعه آماری
نمونه
روش نمونهگیری
ابزارهای اندازهگیری
پرسشنامه بهره هیجانی بار ـآن
پایایی پرسشنامه هوش هیجانی
پرسشنامه مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا CCTST 200
روش اجرا
روشهای تجزیه و تحلیل دادهها
مقدمه
بخش اول: توصیف دادههای فایل
بخش دوم: تحلیل دادهها (آمار استنباطی)
بحث و تفسیر
نتیجه گیری
محدودیت هاو مشکلات فایل
پیشنهادات فایلی
پیشنهادهای کاربردی
خلاصه فایل
تعیین رابطه میان هوش هیجانی با تفکر انتقادی در میان دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران
فهرست منابع فارسی
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.