فایل بررسی نقش حالت های فراشناختی در تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
10 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل بررسی نقش حالت های فراشناختی در تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان دارای ۸۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل بررسی نقش حالت های فراشناختی در تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل بررسی نقش حالت های فراشناختی در تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل بررسی نقش حالت های فراشناختی در تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل بررسی نقش حالت های فراشناختی در تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان :

فایل و فایل کارشناسی

بررسی نقش حالت های فراشناختی در تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان

مقدمه

هدف از آموزش کمک به ارتقاء سطح یادگیری در دانشجویان است. اما یادگیری موضوع مشخص واحدی نیست. بلکه تقریباً همه فعالیت‌هایی که ما در طول زندگی انجام می‌دهیم از تجارب یادگیری‌مان سرچشمه می‌گیرد. ما موضوع‌های مختلف درسی و غیردرسی مانند ریاضی، ادبیات، هنر، علوم دینی و طرز معاشرت را یاد می‌گیریم. علاوه بر این ما عواطف مختلف را نیز یاد می‌گیریم. تهیه فایل بررسی نقش حالت های فراشناختی در تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان
فهرست کاملی از آنچه که انسان در طول زندگی یاد می‌گیرد بسیار مفصل و شاید غیرممکن است. اما به طور کلی در مورد راهبردهای مختلف یادگیری به دو نوع از راهبردها یعنی راهبرد شناختی و راهبرد فراشناختی تأکید شده است. در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت عظیم روانشناسی پرورشی به سوی کشف این راهبردها یعنی راههای یاد گرفتن و مطالعه کردن بوده‌ایم (سیف ۱۳۷۹).

در سالهای اخیر در مورد تأثیر راهبردهای شناختی و فراشناختی فایلات گوناگونی صورت گرفته است و سعی بر آن بوده است در مورد اهمیت و تأثیر هرکدام از راهبردها اطلاعات لازم به معلمان ارائه شود تا نحوه یادگیری به نحوه مطلوب‌تری امکان‌پذیر گردد. نخستین بار هارلو[۱] (۱۹۴۹) مفهوم فراشناخت (دانستن درباره دانستن) را در یک رشته آزمایشی که با میمونها انجام داد مطرح ساخت. براون[۲] (۱۹۷۸) فراشناخت را به دو صورت زیر معرفی کرده است:

۱ـ آگاهی فرد از فعالیت‌ها یا فرایندهای شناختی خود

۲ـ روشهای مورد استفاده فرد برای تنظیم فرآیندهای شناختی خودش.

به سخن دیگر، فراشناخت از یک سو شامل روشهای کنترل و نظارت بر یادگیری است. بنابراین آموزش راهبردهای فراشناختی در پیشرفت تحصیلی آموزش گیرندگان موثرتر از آموزش صرف راهبردهای شناختی می‌باشد (براون ۱۹۷۸).

۱ـ۲ـ بیان مسأله

سالهاست که روانشناسان تربیتی درصدد پاسخ دادن به این سؤالات هستند که چرا بعضی دانشجویان نسبت به بعضی دیگر از نظر پیشرفت تحصیلی موفق‌ترند؟ چه چیزی این تفاوتها را رقم می‌زند؟ برای پاسخ دادن به این سؤالات بررسی عواملی که تصور می‌شود موقعیت تحصیلی را تبیین می‌کنند ضرورت پیدا می‌کنند.

به مرور زمان روشن شده که کلید تبیین و پیش‌بینی موفقیت و کامیابی تنها استفاده از راهبردهای شناختی نیست. بسیاری از دانشجویان با استفاده از راهبردی های شناختی مشکلات زیادی در فراگیری مطالب درسی دارند، در حالی که دانش‌آموزان دیگر با تاکید زیادتر روی راهبردهای فراشناختی موفقیت تحصیلی بالایی را کسب کرده‌اند، و چه بسا افرادی را بشناسیم که با استفاده از راهبردهای شناختی درصد متوسط موفقیت تحصیلی را کسب کرده‌اند ولی با درنظر گرفتن راهبردهای فراشناختی به موفقیت‌های زیادی در زندگی‌شان دست یافته‌اند (سیف ۱۹۷۹).

طی چند دهه گذشته تلاش‌های قابل ملاحظه‌ای جهت تبیین و کشف عوامل موثر بر موفقیت تحصیلی صورت گرفته. محققین در تبیین اهمیت راهبردهای فراشناختی در پیشرفت تحصیلی به نتایج قابل ملاحظه‌ای دست یافته‌اند و نشان داده‌اند که چنانچه راهبردهای فراشناختی را برای پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی به راهبردهای شناختی اضافه کنیم، پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی به طور معناداری با احتمال بیشتری امکان‌پذیر می‌شود تا اینکه تنها از راهبردهای شناختی استفاده کنیم (بوتچر[۳]، ۱۹۹۹).

تمام مسائل فوق نشان می‌دهد که توسل به راهبردهای شناختی برای تبیین پیشرفت تحصیلی کافی نیست، بنابراین این مسائل نشان دهنده این نکته است که عامل مهم دیگری غیر از راهبردهای شناختی وجود دارد که می‌تواند در پیشرفت تحصیلی یا به طور کلی در موفقیت موثر باشد که آن راهبردهای فراشناختی است. این دیدگاه این سؤالات را مطرح می‌کند که چه عواملی دست‌اندرکارند که برخی افراد دارای راهبردهای شناختی بالا در زندگی ضعیف عمل کنند و کسانی که راهبردهای شناختی متوسطی دارند در کمال تعجب به خوبی عمل می‌کنند.

تعلل‌ورزی‌ یا به آینده موکول نمودن کارها آنقدر متداول است که شاید بتوان آن را از تمایلات ذاتی انسان برشمرد.اگرچه تعلل‌ورزی همیشه مسئله‌ساز نیست،اما در اغلب موارد می‌تواند از طریق ممانعت از پیشرفت و عدم دسترسی به اهداف،پی‌آمدهای نامطلوب و جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.در تعریف این سازه،محققان به کاهلی و امروز و فردا کردن در انجام کارهای مهم(در زمان مورد انتظار)،همراه با تجارب ذهنی ناراحت‌کننده‌2، اشاره نموده‌اند(الیس،و جیمز نال،۱۳۸۲؛لای،۱۹۸۶؛سنکال،کوئستنر،و والرند،۱۹۹۵)

تعلل‌ورزی، با توجه به پیچیدگی و مؤلفه‌های شناختی،عاطفی و رفتاری آن،تظاهرات‌ گوناگونی دارد، از جمله،تعلل‌ورزی تحصیلی‌3(هیل،هیل،چابوت و بارال،۱۹۷۸؛زیسات، رزونتال و و ایت،۱۹۷۸)،تعلل‌ورزی در تصمیم‌گیری‌4،(ایفرت،و فراری،۱۹۸۹)،تعلل‌ورزی‌ روان‌رنجورانه‌5،(الیس و ناوس،۱۹۷۹)،و تعلل‌ورزی وسواس‌گونه‌6(فراری،۱۹۹۱).اما، متداول‌ترین شکل آن،تعلل‌ورزی تحصیلی است(بروتن و وام‌بچ،۲۰۰۱؛مون و ایلینگ‌ورث، ۲۰۰۵).راث بلوم،سولمون،و موراکامی(۱۹۸۶)این نوع تعلل‌ورزی را تمایل غالب و همیشگی فراگیران برای به تعویق انداختن فعالیت‌های تحصیلی تعریف نموده‌اند،که تقریبا همیشه بااضطراب توأم است.نمونه‌ی بسیار آشنای آن،به تعویق انداختن مطالعه‌ی درس‌ ها تا شب امتحان و شتاب اضطراب ناشی از آن است که گریبان‌گیر دانش‌آموزان یا دانشجویان می‌شود.والترز(۲۰۰۳)،معتقد است صرف نظر از سبب‌شناسی،تعلل‌ورزی،به دلیل‌ پی‌آمدهای شناختی و هیجانی منفی که دارد،رفتاری ناسازگارانه است.

در خصوص پیش‌آیندهای تعلل‌ورزی،محققان و نظریه‌پردازان به عوامل مختلفی اشاره‌ نموده‌اند،از قبیل:اضطراب و وابستگی،ترس از ارزیابی منفی،عزت نفس پایین(فراری، ۱۹۹۲)،ترس از شکست،تنفر از کار،فقدان انرژی(سولومون،و راث بلوم،۱۹۸۴؛ اسکوئنبرگ و لای،۱۹۹۵)،کمال‌گرایی(جانسون و سلانی،۱۹۹۶)،درماندگی آموخته‌شده‌ (مک کین،۱۹۹۴)،خودکم‌بینی،پایین بودن سطح تحمل و عصبانیت(الیس،و جیمز نال، ۱۳۸۲)در سال‌های اخیر،تعلل‌ورزی تحصیلی به عنوان نوعی«نقص در خود-نظم‌جویی»7، مطرح شده است،یعنی ناتوانی فرد در کنترل افکار،هیجانات،عواطف،و عملکرد خود

فایلات نشان داده که در غالب موارد تفاوت در توانایی نهفته است که راهبرد فراشناختی نامیده می‌شود که شامل برنامه‌ریزی، کنترل، نظارت و نظم‌دهی می‌باشد و این مهارت‌ها را می‌توان به کودکان آموخت تا در امر تحصیلی عملکرد بالاتری نشان دهند (دمبو[۴] ۱۹۹۴). تعدادی از محققین براین باورند که علاقه به راهبردهای فراشناختی تا حدی واکنش به این باور است که راهبرد شناختی تنها کلید پیشرفت تحصیلی است. آنچه در این جا اهمیت دارد اظهارات ضد و نقیض طرفداران و منتقدان راهبردهای فراشناختی در زمینه توانایی این مفهوم در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی است (مایر[۵] و سالووی[۶]، ۱۹۹۹). لذا فایل حاضر در راستای همین فایلات به بررسی تاثیر حالت های فراشناختی و در تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان ن متوسطه شهر اردبیل می‌باشد.

۱ـ۳ـ ضرورت و اهمیت فایل

نظریه‌های راهبردهای فراشناختی مفهوم جدیدی است. هنوز هیچ کس نمی‌تواند دقیقاً بگوید که تفاوت‌های میان دانشجویان در طول تحصیل‌شان تا چه حد مربوط به راهبردهای فراشناختی می‌شود. اما داده‌های موجود نشان میدهند که راهبردهای ف

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.