پروپوزال بررسی فقهی شروط ضمن عقد نکاح


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 پروپوزال بررسی فقهی شروط ضمن عقد نکاح دارای ۲۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروپوزال بررسی فقهی شروط ضمن عقد نکاح  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز پروپوزال بررسی فقهی شروط ضمن عقد نکاح۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروپوزال بررسی فقهی شروط ضمن عقد نکاح،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروپوزال بررسی فقهی شروط ضمن عقد نکاح :

اطلاعات مربوط به پایان‏ نامه:

الف- عنوان فایل

۱- عنوان به زبان فارسی:

بررسی فقهی شروط ضمن عقد نکاح

۲- عنوان به زبان انگلیسی/(آلمانی، فرانسه، عربی):

تذکر: صرفاً دانشجویان رشته‏های زبان آلمانی،‌فرانسه و عربی مجازند عنوان پایان‏نامه خود را به زبان مربوطه در این بخش درج نمایند و برای بقیه دانشجویان، عنوان بایستی به زبان انگلیسی ذکر شود.

Examine the legal provisions of the marriage

ب – تعداد واحد پایان‏نامه: ۶ واحد

ج- بیان مسأله اساسی فایل به طور کلی (شامل تشریح مسأله و معرفی آن، بیان جنبه‏های مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از فایل به صورت مستند) :

خانواده به عنوان سلول اصلی سازنده اجتماع یکی از عوامل مهم تحصیل آرامش است که اصلاح جامعه به اصلاح آن بستگی دارد . در تمامی اسناد بالادستی نظام اعم از قانون اساسی و سند چشم انداز و سیاست های اعلام شده توسط مقام معظم رهبری خانواده به عنوان یک اصل بنیادی در نظر گرفته شد ه است؛ به طور خاص در اصل دهم قانون اساسی آمده استاز آنجا که خانواده واحد بنیادین جامعه اسلامی است،همه قوانین و مقررات و برنامه ریزی های مربوط باید در جهت آسان کر دن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد.عقد جمع عقود و در لغت به معانی مختلفی آمده است: گشودن و باز کردن؛ گره بستن، استوار و محکم گردانیدن، جمع بین اطراف چیزی، بستن چیزی به دیگری به گونه ای که جدا شدن یکی از دیگری سخت باشد، مثل گره زدن ریسمان و نخ به نخ و ریسمان دیگر،(راغب اصفهانی،۱۳۹۸)ربط و ضمان و عهد(وزارت اوقاف،۱۴۱۴)، گردنبند(مروج،۱۳۷۹)، به عمل بستن و محکم کردن، گره زدن، قطعی کردن و پیمان بستن آمده است(دایره المعارف تشیع،۱۳۸۴)از جمع بندی مفاهیمی که برای عقد بیان شد به دست می آید که در کلیه معانی این کلمه مفهوم بستن، تحکیم و وصل نهفته است.عقد در اصطلاح فقهی به معانی: دو انشاء متلازم، ابتدایی، مطاوعی (فرمانبرداری) و معقود (استوار و محکم) است که یکی از آن دو با دیگری در طرف اعتبار به تنهایی تمام و مؤثر واقع نمی شود، بلکه برخلاف برخی از عقود دیگر، احتیاج به انشاء ایجاب و قبول از هر دو طرف دارد؛(مشکینی،۱۳۷۹)ایجاب امری از یک طرف و قبول آن از طرف دیگر است.خلاصه آن که ، «عقد» در اصطلاح عبارت است از قراردادی که بین دو یا چند نفر با الفاظ خاصی (ایجاب و قبول) منعقد می شود.«نکاح» در لغت به معانی؛ جمع کردن، زن را شوهر دادن و مرد را زن دادن، زناشویی کردن، زناشویی بستن، زناشویی، عقد ازدواج، جماع و همبستر شدن است(شعرانی،۱۳۹۸).قرآن کریم در این باره می فرماید:«إَلاَّ اَن یَعْفُونَ اَوْ یَعْفُوَ الَّذِى بِیَدِهِ عُقْدَهُ النِّکَاحِ»(بقره،۲۳۷)؛ مگر آن که خود (زنان) گذشت کنند یا کسی که گره زناشویی و امر نکاح به دست اوست (ولی) گذشت کند.»عقد نکاح، از عقود لازم است؛ یعنی هیج یک از طرفین نمی تواند آن را به میل خود و بدون رضایت دیگری فسخ کند، مگر در موارد خاصی که قانون معین کرده است(مصاحب،۱۳۸۱).

نکاح عقد زناشویی بستن، زناشویی کردن، زناشویی امتزاج طبایع است بعضی با بعضی که موجب پدید آمدن موالید میگردد. (معین، فرهنگ فارسی، ۴) جوهری نیز معتقد است لغت نکاح در است. اما به معنای عقدنکاح مجازاً به کار رفته است. (جوهری، « وطی و جماع » اصل به معنای الصحاح، ۴۱۳ و ۴۰۳ ) برخی نیز احتمال داده اند این واژه مشترک میان دو معنای وطی و عقد باشد.(طریحی، مجمع البحرین، ۳۶۹). راغب در مفردات می نویسد که اصل نکاح بر عقد وضع شده و سپس به طور استعاره در جماع استعمال شده است و محال است که در اصل لغت به معنای جماع باشد و سپس در عقد استعمال شود چون همه الفاظی که برای جماع میباشد به خاطر قبیح بودن ذکر آن کنائی است. پس نکاح به معنای مدلول عقد آنچنانی است که به واسطه آن زوج بر استمتاعات جنسی زوجه تسلط پیدا میکند و مفهوم عرفی از این گفتار که فلانی زوج فلانی میباشد آن است که او مسلط بر استمتاعات جنسی از اوست گرچه نزدیکی واقع نشده باشد.در اصطلاح حقوق نکاح قراردادی است که به موجب آن زن و مردی، به منظور تشکیل خانواده و شرکت در زندگی با هم متحد میشوند نکاح از عقودی است که جنبه مالی و غیر مالی را داراست. زیرا از طرفی، در اثر عقدنکاح مرد موظف میشود که نفقه زن و سایر اعضای خانواده را بپردازد و مالی را به عنوان مهریه به زن بدهد، ازسوی دیگر، زن و مرد برای تشییدمبانی خانواده و تربیت فرزندان با هم همکاری میکنند(کاتوزیان،حقوق مدنی،۲۰).یکی از سّنتهای پسندیده ای است که با کاهش دوستی های خیابانی و یا آشنایی های ناصحیح جوانان غیر همجنس با یکدیگر سبب می شود تا امنیت اجتماعی ارتقاء پیدا کرده و همچنین از رفتارهای گناه آلود و مخفیانه و نادرست جوانان در موردارتباط با یکدیگر بکاهد (مهدی زاده، ۱۳۹۰ ، ص ۱۶۱). یکی از موارد نکاح وجود شروطی برای زوج و زوجه می باشد. شرط از ماده «شَرَطَ یشرُط»، در لغت عبارت از چیزی است که دیگری به‌واسطه آن ملزم و ملتزم می‌شود. (نراقی، ۱۴۱۷ق، ص ۱۲۷) به عبارت دیگر، ملزم کردن کسی به چیزی و ملتزم شدن دیگری به آن در قرارداد خرید و فروش و همانند آن، شرط نام دارد. (ابن منظور، ۱۴۱۴ق، ج۷، ص ۳۲۹؛ واسطی زبیدی، ۱۴۱۴ق، ج ۱۰، ص ۳۰۵).

از نخستین فقیهانی که شرط را تعریف کرده است، می توان از شهید اول نام برد. ایشان پس از معنای لغوی شرط می نویسد: «شرط از نظر عرف عبارت از چیزی است که اثرگذاری هر شیءِ اثرگذاری، بستگی به تأثیر آن دارد، نه به وجود آن.» (شهید اول، بی تا، ج ۱، ص ۶۴) شیخ انصاری می گوید: «معنای شرط در اطلاقات یکی از دو معنای عرفی است؛ که معنای اول آن همان معنای حدثی (شرط به‌معنای مشروط) است که در لغت گذشت، و معنای دوم آن عبارت از چیزی است که از نبودن آن، عدم دیگری لازم می‌آید؛ بدون اینکه از وجود آن، وجود دیگری لحاظ شود. (شیخ انصاری، ۱۴۱۵ق، ج ۶، ص ۱۳)

با فایل و تتبع در کتب عالمان، این‌گونه فهمیده می‌شود که مفهوم شرط در عرف و لغت و اصطلاح فقه و حقوق، همان معنای حدثی شیخ انصاری (ملزم کردن کسی به چیزی و ملتزم شدن دیگری به آن در قرارداد خرید و فروش) است و سایر معانی نیز به آن باز می‌گردد. (یزدی، ۱۴۲۱ق، ج ۲، ص ۱۰۶)؛ ایروانی، ۱۴۰۶ق، ج ۲، ص ۶۲؛ اصفهانی، ۱۴۱۸ق، ج ۵، ص ۱۰۹؛ خوئی، ج ۷، ص ۲۹۷؛ سبزواری، ۱۴۱۳، ج ۱۷، ص ۲۱۶)

حال آنکه گنجاندن شرط یا شروطی در ضمن عقد نکاح، ذاتا نه منع شرعی دارد و نه ایراد قانونی، بلکه می‌توان گفت در برخی موارد مطلوبیت و حتی ضرورت دارد و می‌تواند در تثبیت بنیان خانواده و ترویج ارزش‌های پایدار اجتماعی نقش مهمی ایفا کند. اما نکته اساسی و قابل توجه در این زمینه آن است که وضع شرط در ضمن عقد نکاح، تابع احکام و مقررات خاصی است که موجب می‌شود شروط ضمن عقد نکاح، فراتر از قواعد و اصول حاکم بر نکاح نباشد. در واقع، وضع شرط در ضمن عقد به منظور استحکام هر چه بیشتر آن صورت می‌گیرد، لذا اگر شرطی با این وضع در تنافی باشد، اعتبار لازم را نداشته و نافذ نخواهد بود. فلذا فایل حاضر در پی بررسی شروط ضمن عقد نکاح از منظر فقه می باشد.

د – اهمیت و ضرورت انجام فایل (شامل اختلاف نظرها و خلاءهای فایلاتی موجود، میزان نیاز به موضوع، فواید احتمالی نظری و عملی آن و همچنین مواد، روش و یا فرآیند فایلی احتمالاً جدیدی که در این فایل مورد استفاده قرار می‏گیرد):

خانواده نخستین سازمان اجتماعی به شمار میرود و مجموعه این واحدهای اجتماعی است که جامعه را بوجود می آورند و فضای فکری و اقتصادی جامعه موارد طرز تفکر آن محسوب میگردد. خانواده با ازدواج تشکیل میشود بنابراین، ازدواج مرحله مهمی از زندگی است مرحلهای که در میان سایر مراحل زندگی از اهمیت ویژهای برخوردار است. آغاز زندگی مشترک، تشکیل خانوادهای جدید، پدر یا مادر شدن اتفاقاتی است که هم از نظر اجتماعی و هم از نظر روحی و روانی اثرات عمیقی در زندگی هر فرد میگذارد. زمانی که دختر و پسر جوانی سر سفره عقد مینشینند و برای آغاز زندگی مشترک پیمان میبندند بر این باورند که تا پایان عمر در کنار یکدیگر زندگی خواهند کرد، در صورتیکه عواملی که بر ازدواج موثر میباشند رعایت نگردد، پایه خانواده سست گشته و گسیختگی چنین کانونی بسیار محتمل است و پدیدهای بنام طلاق را در خانوادهها بروز میدهد که مطلوب هیچ یک از زوجین نخواهد بود.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.