کارآموزی در دانشگاه علوم پزشکی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 کارآموزی در دانشگاه علوم پزشکی دارای ۱۱۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد کارآموزی در دانشگاه علوم پزشکی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

فهرست مطالب

فصل اول-کلیات………………………………………………………….. ۳
فصل دوم …………………………………………………………………  10
فصل سوم-پرداختها و هزینه ها  …………………………………………… 12
انواع پرداختها …………………………………………………………….. ۱۲
الف-در مورد خرید های داخلی …………………………………………. ۱۵
ب:خریدهای خارجی …………………………………………………….. ۱۶
ج : خدمات قراردادی ……………………………………………………. ۱۶
فصل چهارم – معاملات …………………………………………………… ۲۲
ترتیب تحویل کالا یاخدمات …………………………………………….. ۳۹
فصل پنجم – تنظیم حساب و نظارت ……………………………………… ۴۴
فصل ششم – اموال………………………………………………………… ۴۷
فصل هفتم – امور مختلف ………………………………………………… ۴۸
حسابداری دولتی …………………………………………………………. ۵۱
ثبت عملیات حسابداری بستن حسابها …………………………………….. ۷۱
عنوان                                         صفحه
گروه مستقل حسابهای سایر منابع …………………………………………. ۸۰
مشخصات و تاریخچه طرح تملک دارائیهای سرمایه ای ………………….. ۸۴
پیش پرداخت سال جاری …………………………………………………. ۸۸
وجوه سپرده و تمرکز وجوه سپرده ……………………………………….. ۸۹
بانکها و وجوه نقد ………………………………………………………… ۸۹
وضعیت اعتبارات ارزی …………………………………………………… ۹۴
ذیحسابی …………………………………………………………………. ۹۴
بستن حساب در پایان سال ………………………………………………. ۱۰۲

 

مقدمه :
اولین جلسه هیئت امنای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی درساعت ۸ صبح روز یکشنبه ۱۱/۱/۷۰ به ریاست جناب آقای دکتر ملک زاده وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی وبا حضور جناب آقای زنجانی رئیس محترم سازمان برنامه وبودجه واعضاء منتخب جناب آقای دکتر نور بخش جناب آقای دکر ایرج فاضل جناب آقای دکتر عباس شفیعی ، جناب آقای دکتر زالی وروسای دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور تشکیل شد . دراین جلسه پیش نویس آئین نامه امور مالی ومعاملاتی دانشگاههای علوم پزشکی دانشکده های علوم پزشکی وموسسات تحقیقاتی که توسط معاونت محترم اداری ومالی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تهیه وقبلا در اختیار کلیه اعضای محترم هیئت امنای مرکزی گذاشته شده بود با اصلاحاتی بشرح پیوست بتصویب رسید .
دومین دستور جلسه مربوطه به نحوه اداره واحد های بهداشتی – درمانی بود که مصوب شد آئین نامه پیشنهادی وزارت بهداش درمان و آموزش پزشکی به هیئت محترم وزیران پس از تصویب جهت اجرا به دانشگاهها ودانشکده‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ گردد .
در این جلسه تصویب شد که مجموعه قوانین و مقررات آموزشی مربوط به
اعضاهیئت علمی دانشگاه ههای علوم پزشکی مصوب هیئت محترم ۳ نفره جانشین هیئت امناوهمچین هیئت های امنای قبلی که توسط حوزه معاونت محترم آموزشی تهیه ودر اختیار اعضای محترم وهیئت امنای مرکزی قرار داده شده است با تصویب هر گونه مصوبه جدید توسط هیئت امنای مرکزی ملاک عمل کلیه دانشگاهها ودانشکده های علوم پزشکی قرار گیرد .
در ادامه جلسه مصوب شده که بودجه تفضیلی هر دانشگاه با حضور معاونت مالی واداری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جناب آ”قای دکتر نور بالا ونماینده سازمان برنامه وبودجه جناب آقای کبیری و نماینده دانشگاه مربوط بررسی ومصوبات این هئیت سه نفره بمنزله مصوبه هیئت امنای مرکزی تلقی گردد ضمنا در این جلسه پیشنهاد دانشکده علوم پزشکی بوشهر درمورد فوق العاده جذب وفوق العاده بدی آب وهوای اعضا هیئت علمی مطرح ومصوب شد مشابه بندر عباس عمل گردد .

فصل اول – کلیات
ماده  1- امور مالی ومعاملاتی دانشکده علوم پزشکی  که منبعد موسسه نامیده می شود براساس این آئین نامه انجام خواهد شد .
ماده ۲- موسسه شامل ستاد دانشگاه وکلیه واحد های اجرائی ( دانشکده ها مراکز آموزشی یادرمانی بیمارستانها ونظائر آن ) است که هر واحد عهده دار اجرای قسمتی از برنامه موسسه می باشد .
ماده ۳- سال مالی موسسه از اول فروردین ماه هرسال شروع ودر آخر اسفند ماه همان سال پایان می یابد .
ماده ۴- موسسه مکلف است با رعایت مقررات مربوطه ودر مهلت مقرر صورتحساب دریافت وپرداخت هر ماه وحساب نهائی هر سال راتهیه وتنظیم نموده وحسب مورد به هیئت امنا دیوان محاسبات و وزارت اقتصاد ودارائی ارائه نماید .
ماده ۵- دریافتهای موسسه شامل اعتبارات جاری وعمرانی واعتبارات اختصاصی وهدایا وکمکهای مردمی است که می بایستی به حسابهای بانکی مربوطه واریز شود .
ماده ۶ -کلیه اسناد واوراق تعهد آو رمالی وهمچنین قرا ردادهای موسسه براساس قوانین ومقررات مربوطه با امضاء رئیس موسسه یا مقامات مجاز از طرف ایشان معتبر خواهد بود .
ماده ۷- به منظور انجام پرداختها موسسه مکلف است به تعداد مورد نیاز حساب پرداخت بانکهای دولتی داشته باشد .
تبصره ۱- این حسابها در صورت موافقت رئیس یا معاون اداری و مالی موسسه با درخواست مشترک رئیس موسسه یامقام مجاز از طرف او با تفاق ذیحساب ومدیرکل امور مالی افتتاح وتنخواه گردان واحد اجرائی به این حساب واریز خواهد شد .
تبصره ۲- برداشت از حسابهای واحد های اجرائی به امضا مشترک رئیس ومسئول امور مالی واحد خواهد بود .
تبصره ۳- رئیس واحد می تواند درصورت موافقت رئیس موسسه نسبت به تفویض اختیارات مالی اقدام نماید .
تبصره ۴- برداشت از سایر حسابهای موسسه با امضا مشترک رئیس موسسه ( یا مقامات مجاز از طرف ایشان وذیحساب ) ( یامقام مجاز از طرف وی ) به عمل خواهد آمد.
ماده ۸- بمنظور واریز درآمدهای اختصاصی موسسه مکلف است به تعداد مورد نیاز حسابهای بانکی غیر قابل برداشت بانکهای دولتی افتتاح نماید . واحد های اجرائی موظفند در آمد های وصولی نقدی خود را به این حسابها واریز نمایند .
ماده ۹- بمنظور تمرکز وجوهی که بعنوان سپرده وجه الضمان وثیقه ودیعه وبا نظائر آن دریافت می شود حساب بانکی خاصی توسط موسسه دریکی از بانکهای دولتی افتتاح می گردد واحد های اجرائی مکلفند وجوهی راکه تحت عناوین فوق دریافت می دارند به این حساب واریز نمایند . برداشت از حساب فوق فقط بمنظور استرداد وجوه فوق الذکر به واریز کننده یا ضبط آن بنفع موسسه با رعایت این آئیننامه خواهد بود .
دستور العمل اجرائی این ماده توسط موسسه تهیه وابلاغ خواهد شد .
ماده ۱۰-۰ ذیحساب ماموریست که بموجب حکم وزارت امور اقتصاد ودارائی بین مستخلفین رسمی واحد صلاحیت بمنظور اعمال نظارت وتامین هماهنگی لازم براساس قانون نحوه انجام امور مالی ومعاملاتی دانشگاهها وموسسات تحقیقاتی در اجرای مقررات مالی ومحاسباتی موسسه به این سمت منصوب می شود وانجام سایر وظایف مشروح زیر را عهده خواهد داشت .

۱-    نظارت بر امور مالی ومحاسباتی ونگاهداری وتنظیم حسابها بر طبق قانون وضوابط مربوطه وصحت و سلامت آنها .

۲-    نظارت بر حفظ اسناد ودفاتر مالی .
۳-    نگاهداری وتحویل وتحول وجوه ونقدینه ها وسپرده ها واوراق بهادار .
۴-    نگاهداری حساب اموال موسسه ونظارت بر اموال مذکور .
۵-    صورت الحساب زیر نظر رئیس موسسه وظایف خود را انجام می دهد .
ماده ۱۱- معاون ذیحساب و مدیر کل امور مالی ماموریست که از بین مستخدمین رسمی واجد صلاحیت موسسه به پیشنهاد ذیحساب ومدیر کل ) امور مالی وبا موافقت وحکم رئیس موسسه با معاون اداری و مالی به این سمت منصوب می شود .
تبصره  : در صورت اعلام نیاز ذیحساب ومدیر کل امو رمالی وموافقت رئیس موسسه یا معاون اداری ومالی می توان از بین مستخدمین رسمی واجد صلاحیت دیگر دستگاههای دولتی با استفاده از آیننامه ماموریتها افرادی را به این سمت منصوب نمود .
ماده ۱۲- رئیس امور مالی ماموریست که ا زبین مستخدمین رسمی واجد صلاحیت موسسه با پیشنهاد رئیس واحد اجرایی وتائید ذیحساب ویا موافقت رئیس موسسه یامعاون اداری و مالی به این سمت منصوب می شود .
فصل دوم – بودجه ومنابع مالی ودر آمد
ماده ۱۳- بودجه تفضیلی برنامه مالی موسسه است که برای یکسال مالی تهیه می شود و حاوی پیش بینی در بافتها ومنابع مالی وبر آورد نیازهای اعتباری اسناد وواحدهای اجرائی برای برنامه سالانه موسسه وپرداخت دیون می باشد .
ماده ۱۴- برنامه اجرائی سالانه موسسه فعالیتهای جاری وطرحهای عمرانی وسرمایه گذاری درجهت تجهیز و بهبود و یا گسترش فعالیتهای جاری است که به هدفهای تعیین شده در مدت یکسال پیش بینی می شود .
ماده ۱۵- فعالیتهای جاری ، عملیات وخدمات مستمر و مشخصی است که برای رسیدن به هدفهای برنامه طی یکسال اجرا می شود .
ماده ۱۶- طرح عمرانی ، مجموعه عملیات وخدمات مشخصی درجهت اهداف موسسه است براساس مطالعات توجیهی فنی ، اقتصادی ، اجتماعی درمدت معیین وبا اعتبار مشخص که به صورت سرمایه گذاری توسط موسسه انجام وتمام یا قسمتی از هزینه های اجرائی آن ازمحل اعتبارات عمرانی تامین می گردد وهزینه های غیر ثابت دوره مطالعه وبا اجرا را نیز شامل می شود.
ماده ۱۷- فعالیتهای سرمایه گذاری : مجموعه عملیات مشخصی است که درجهت تجهیز و بهبود وگسترش فعالیتها جاری صورت می گیرد .
ماده ۱۸- منابع مالی موسسه عبارت است از اعتبارات جاری ، اعتبارات عمرانی ، اعتبارات اختصاصی مانده اعتبارات مصرف نشده سنوات قبل هدایا وکمکهای مردمی تحصیل وام واستفاده از تسهیلات سیستم بانکی .
تبصره ۱- اعتبارات جاری : اعتبارات عمرانی هر سال موسسه در سال قبل توسط موسسه تنظیم وبه مراجع ذیصلاح ارائه می شود تابه صورت کمک در بودجه کل کشور منظور و تصویب شود.
تبصره ۲- اعتبارات اختصاصی معادل کلیه در آمدهای وصولی ( درآمد اختصاصی ) موسسه می باشد که به حساب خزانه واریز شده است وکلا قابل
هزینه می باشد .
تبصره ۳- در آمد اختصاصی شامل کلیه در آمدهائی است که طبق مقررات در اجرای وظایف موسسه ویا در ازا ارائه خدمات آ‎موزشی ویا پژوهشی ویا درمانی ویا موارد پیش بینی شده در این آئیننامه وصول گردد ویامجوز وصول آن توسط هیئت امنا صادر شود .
ماده ۱۹- بودجه تفصیلی موسسه پس از تصویب هیئت امناتوسط ریاست موسسه جهت اجرا به دفتر بودجه وتشکیلات ابلاغ می گردد .
ماده ۲۰- تنظیم تخصیص اعتبار واحد های اجرائی بر مبنای فعالیتها وعمل کرد متناسب با ارائه خدمات آموزشی ، درمانی ، و … می باشد بنحوی که : 
بودجه دانشکده متناسب باتعداد دانشجو ، تعداد واحد درسی وارزش ریالی هر واحد درسی وبودجه بیمارستان و یا مراکز پزشکی ، آموزشی ودرمانی متناسب باتعداد بیماران نوع خدمات ارائه شده وتعرفه های خدمات تنظیم وتخصیص خواهدیافت . بودجه ستاد و سایر واحدهای اجرائی در صورتیکه ماهیت خدمات وفعالیت ها به گونه ای باشد که ارزش ریالی واحد خدمت ویا فعالیت قابل محاسبه نباشد مبنای تنظیم بودجه وتخصیص اعتبار براساس عملکرد ( روال سابق ) خواهد بود .
ماده ۲۱- واحد های اجرائی موظفند براساس برنامه واعتبارات تخصیص یافته اقدام نمایند ورئیس واحد دراین مورد در مقابل رئیس موسسه مسئول خواهد بود .
ماده ۲۲- درصورت تغییر در برنامه های اجرائی موسسه وباتغیر درمنابع مالی پیش بینی شده تهیه وتنظیم اصلاحیه وبا متمم بودجه تفضیلی با درنظر گرفتن ضوابط ومقررات وتصویب هیئت امنا امکان پذیر خواهد بود .
ماده ۲۳- چنانچه در شروع سال مالی بودجه تفصیلی به تصویب هیئت امنا نرسیده باشد تا زمان تصویب به منظور جلوگیری از وقفه درانجام امور موسسه با تصویب هیئت رئیسه موسسه هر بار مجوزخرج بر مبنای ۱۲/۲ اعتبارات جاری وعمرانی مصوب بودجه کل کشور همان سال ودر آمد اختصاصی وصولی صادر خواهد شد .
ماده ۲۴- نحوه مصرف هدایا وکمک با درنظر گرفتن نیات اهداء کننده به موجب این آئیننامه خواهد بود .
ماده ۲۵- در مواقعیکه پس از تصویب بودجه طرحهای عمرانی به عللی رسیدن به اهداف کلیه طرحها در زمان پیش بینی شده میسر نباشد موسسه می تواند باتصویب هیئت امنا طبق مقررات چند طرحی را که اولویت دارند طبق برنامه به پیش ببرند واعتبارات سایر طرحهای همان برنامه را درموارد فوق هزینه نمایند .
 
فصل سوم – پرداختها و هزینه ها
ماده ۲۶- پرداخت هر گونه وجهی توسط موسسه منوط به پیش بینی اعتبار لازم در بودجه تفصیلی موسسه می باشد .
تبصره : وجود اعتبار در بودجه موسسه بخودی خود برای اشخاص اعم از حقیقی و یاحقوقی ایجاد حق نمی کند واستفاده از اعتبارات باید بارعایت مقررات این آئیننامه به عمل آید .
ماده ۲۷- اعتبار – عبارت است از مبلغی که در جهت انجام عملیات وبرنامه های موسسه درچهار چوب بودجه تفصیلی مصوب هیئت امنا به مصرف برسد .
ماده ۲۸ – کلیه پرداختها با دستور رئیس  موسسه یا مقامات مجاز از طرف او انجام می پذیرد.

انواع پرداختها :
۱-    تنخواه گردان
۲-    پیش پرداخت
۳-    علی الحساب
۴-    هزینه
ماده ۲۹- کلیه پرداختهای موسسه ویا واحد های اجرائی جز در مواردیکه قوانین و مقررات ترتیب دیگری مقر رداشته اند از طریق حسابهای بانکی مربوطه وبه وسیله چک انجام می گیرد .
ماده ۳۰ تنخواه گردان – پرداخت عبارتست از وجهی که از محل موجودی تنخواه گردان حسابداری از طرف ذیحساب ومدیر کل امور مالی با تائید رئیس موسسه یا مقامات مجاز از طرف ایشان برای هزینه ها در اختیار واحد های اجرائی ویا ما صورینی که به موجب این آئین نامه مجاز به دریافت تنخواه گردان هستند قرار می گیرد .
ماده ۳۱ – پیش پرداخت – عبارت است از پرداختی که از محل اعتبارات مربوط بر اساس احکام وقرار دادها بر طبق تشخیص رئیس موسسه یا مقامات مجاز از طرف او پیش از انجام تعهد صورت می گیرد .
ماده ۳۲- علی الحساب – عبارت است از پرداختی که به منظور ادای قسمتی از تعهد صورت می گیرد .
ماده ۳۳- هزینه – آن دسته از پرداختهائی است که در قبال انجام تعهد ویا تحت عنوان کمک یا ودیعه ویا حق الاشتراک وبا عناوین مشابه ذینفع پرداخت
می شود وقطعی تلقی می گردد.
ماده ۳۴- حواله اجازه ای است که کتبا بوسیله مقامات مجاز برای تادیه تعهدات وبدهیهای قابل پرداخت ازمحل اعتبارات مربوطه عهده ذیحساب در وجه ذینفع صادر می شود .
ماده ۳۵- تشخیص – عبارت است از تعیین وانتخاب کالا وخدمات وسایر پرداختهائی که تحصیل یا انجام آنها برای نیل به اجرای برنامه های موسسه و دستگاههای اجرائی ضروری است .
ماده ۳۶- تامین اعتبار عبارت است از تخصیص تمام یا قسمتی از اعتبار مورد نیاز برای پرداخت معین .
ماده ۳۷- تعهد از نظر این قانون عبارت است از ایجاد دین بر ذمه موسسه ناشی از :
الف : تحویل یا کالا با انجام دادن خدمت .
ب : اجرای قرار دادهائی که با رعایت مقررات منعقد شده باشد .
ج: احکام صادر شده از مراجع قانونی ودیملاحیت .
د: پیوستن به قراردادهای بین المللی وعضویت در سازمانهای یا مجامع بین المللی بااجاره قانون.
ماده ۳۸- تسحیل عبارت است از تعیین میزان بدهی قابل پرداخت بموجب اسناد ومدارک اثبات کننده بدهی .
ماده ۳۹- درخواست وجه سندی است که ذیحساب برای دریافت وجه به منظور پرداخت حواله های صادر شده موضوع ماده ۳۴ این آیننامه وسایر پرداختهائی که بموجب قانون از محل وجوه متمرکز شده درخزانه مجاز می باشد صادر بنماید .
ماده ۴۰- کلیه اسناد هزینه های انجام شده در واحد اجرائی باید مدارک زیر را برحسب مورد همراه داشته باشد .

الف : درمورد خرید های داخلی :
۱-    درخواست خرید
۲-    فاکتور خرید
۳-    رسید انبار  ( در موارد ضروری صورت مجلس تحویل کالا مبنای صدور رسیدانبار می باشد )
۴-    مدارک مربوطه به مناقصه ویا ترک تشریفات مناقصه ( در مورد معاملاتی که ازطریق مناقصه انجام می شود ).
۵-    دستور پرداخت

ب : خریدهای خارجی :
۱-    اعلامیه بانک ودر موارد جزئی صورتحساب فروشنده
۲-    مدارک ترخیص کالا
۳-    رسید انبار ( در موارد ضروری صورت مجلس تحویل کالا مبنای صدور رسید انبار قرار می گیرد )
۴-    مدارک انجام مناقصه یا ترک تشریفات مناقصه حسب مورد بجز موارد مندرج در تبصره ماده ۵۲)
۵-    دستور پرداخت

ج: خدمات قراردادی :
۱-    صورت حساب مربوط
۲-    دستور پرداخت
پرداختهای پرسنلی وسایر ( مثل حقوق ومزایا ، اضافه کاری حق‌الزحمه کار اضافی ، حق‌الزحمه رزیدنتها انترنها ، کاردانشجوئی ، حق‌التدریس ،
حق حضور در جلسه ، ماموریتها و..)
۱-    حکم یا ابلاغ مربوطه برحسب مورد
۲-    گواهی انجام کار برحسب مورد
۳-    دستور پرداخت .
هزینه های خارج از کشور مامورین اعزامی با امضا رئیس موسسه باارائه مدارک قابل پرداخت خواهد بود . هزینه های دعوتها ، پذیرائی ها ، تشریفات موسسه ، هزینه های ورزشی ، مسافرتهای علمی و مسابقات دانشجویان در داخل وخارج از کشور کنگره ها ، سمینارها و کارگاههای آموزشی بدون رعایت موارد مندرج در این آیننامه براساس صورتحسابهائی که به گواهی مسئولان ورئیس واحد مربوطه رسیده باشد باموافقت رئیس موسسه پرداخت خواهد بود .
موسسه می تواند در مواردیکه پیش بینی نشده مدارک مورد نیاز را تعیین نماید .
درموردبیمارستانها ویا مراکز پزشکی ، آموزشی درمانی مدارک لازم برای احتساب هزینه های قطعی در امور مالی ارائه صورتحساب خدمات درمانی ، تشخیص به بیماران سرپائی وبستری براساس تعرفه های مصوب وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود .
در صورت تا تدرئیس موسسه مبنی برعدم امکان اجرای این ماده موسسه می تواند برای مدت معینی نسبت به تامین وانجام هزینه های بیمارستانها ومراکز پزشکی ، آموزشی ودرمانی خود با رعایت این آئیننامه اقدام نماید .
پرداخت کمک یا اعانه به افراد وموسسات غیر دولتی از محل اعتباراتی که با این یانظائر آنها در بودجه موسسه منظور می شود مشروط بر آن است که به تشخیص رئیس موسسه فعالیت فرد حقیقی یا حقوقی سطح به جهت وظایف موسسه باشد ودر عین حال شرایطی درجهت وظایف مزبور بپذیرد .
اینگونه پرداختها بااخذ رسید از دریافت کننده به حساب هزینه قطعی  منظور خواهد شد .
موسسه می تواند برای رفع احتیاجات سال بعد د رمواردیکه موضوع جنبه فوتی وفوری داشته باشد باینکه تاخیر درانجام امری منجر به زیان وخسارت گردد با پیشنهاد واحد اجرائی مربوطه و موافقت قبلی رئیس موسسه قرار دادهای لازم برای خرید کالا یا خدمات با رعایت مقررات منعقد می نماید ودر صورتیکه قرار دادهای مزبور قبل پایان سال مالی به مرحله تعهد برسد موسسه می تواند وجوه لازم را بعنوان پیش پرداخت از محل منابع همان سال تادیه کند وسال بعد پس از تصویب بودجه واریز نماید .
موارد فوق برای وجوهی که بصورت کمک است بلامانع می باشد وبرای وجوه دولتی بایستی باتصویب پیش برنامه بودجه ووزارت اقتصاد ودارائی صورت گیرد .»
نقصان وتفریط حاصل در ابواب جمعی امور مالی اعم از نقدی ویا جنسی واوراقی که درحکم وجه نقداست با اعلام واحدمربوط وبا نظر کمیته مالی منتخب هیئت امنا از محل اعتباری که در بودجه موسسه تحت عنوان ( اعتبار جبران نقصان وتفریط امور مالی ) منظور می شود تامین می گردد این اقدام از تعقیب قانونی مسئولان امر نخواهد بود .
تبصره –  براثر تعقیب مسئولان امر از این بابت وصول می شود بحساب در آمد اختصاصی موسسه منظور می گردد .
ماده ۲۵- در مورد آن قسمت از هزینه هائیکه نوعا انجام آن از یک سال مالی تجاوز می کند موسسه می تواند برای مدت مناسب قراردادهائیکه مدت اجرای آن از سال مالی تجاوز می کند منعقد نماید .
موسسه مکلف است در بودجه سالانه خود اعتبارات لازم برای پرداخت
تعهدات مربوط رامقدم برسایر اعتبارات منظور نماید .
۲۶- مسئولیت تامین اعتبار درهر واحد بعهده رئیس امور مالی مربوط ویا ذیحساب موسسه ومسئولیت تشخیص وتعهد وتعجیل بعهده رئیس موسسه یاکسانی است که مجاز به انجام این امور هستند .
اعتبار منظور در بودجه تا آخر سال مالی قابل تعهد وپرداخت است هر مقدار از اعتبار که تا آخر سال مالی مربوط تعهد شده ولی پرداخت نشده باشد از محل اعتبار خاصی که در بودجه تفصیلی سال بعد بدین منظور تامین می شود پرداخت خواهد شد .
انجام هر نوع هزینه درجهت اهداف موسسه در چهار چوب برنامه های ۵ ساله دولت از محل مانده اعتبارات سال قبل با تصویب هیئت رئیسه موسسه بلامانع است این هزینه دربودجه همان سال منظور وبتصویب هیئت امنا خواهد رسید .
کلیه واحد ها موظفند مبالغ تنخواه گردان دریافتی خود را که در مقابل آن اسناد هزینه ارائه ننموده اند تا آخر اسفند همان سال به امور مالی موسسه عودت دهند مبالغ برگشتی از واحد ها وهمچنین اعتبارات مصرف نشده به عنوان مانده اعتبارات سال قبل موسسه محسوب خواهد شد .
چکهائیکه تا پایان سال از طرف موسسه صادر می شود پرداخت آن سال محسوب می شود.
پس پرداخت در سالیکه بمرحله تعهد میر سد وعلی الحساب درسالی که واریز می شود به حساب قطعی همان سال منظور می شود .
کاربرد ازماموریست که نسبت بخرید وتدارک کالا وخدمات مورد نیاز طبق دستور مقامات مجاز با رعایت این آئیننامه اقدام می نماید .
ماده  – عبارتست از بدهیهای قابل پرداخت سنوات گذشته که به یکی از طریق زیر بدون اختیار موسسه انجام شده باشد .
احکام قطعی صادره از طرف مراجع صالحه .
انواع بدهی به وزارتخانه ها وموسسات دولتی و شرکتهای دولتی ناشی از خدمات انجام شده باشد حق الاشتراک برق ، آب هزینه های مخابراتی ، پست وهزینه های مشابه که خارج از اختیار دستگاه اجرائی ایجاد شده باشد .
سایر بدهیهائیکه خارج از اختیار موسسه ایجاد شده باشد .
 
فصل چهارم – معاملات
کلیه معاملات موسسه اعم از خرید ، فروش ، اجاره ، استجاره ، پیمانکاری ، اجرت کارو غیره باید حسب مورد از طریق مناقصه یا مزایده انجام شود .
درموارد نیازی به مناقصه ویا مزایده نمیباشد .
درمورد معاملاتی که طرف معامله وزارتخانه یا موسسه دولتی با شرکت دولتی باشد
درمورد معاملاتی که انجام آن به تشخیص ومسئولیت رئیس موسسه یا مقامات مجاز از طرف او با نهاد وموسسات وشرکتهای مشروح زیر :
الف : موسسات ونهادهای عمومی غیر دولتی وموسسات نابغه که بیش از ۵۰% سهام ویا سرمایه ویا با مالکیت آنها متعلق به موسسات ونهادهای مذکور باشد .
شرکتهای تعاونی مصرف وتوزیع کارکنان وزارتخانه ها وموسسات دولتی وشرکتهای دولتی که دراساس قوانین ومقررات خاص وشرکتهای تعاونی تشکیل واداره می شود .
ح= شرکتها وموسسات تعاونی تولید وتوزیع که تحت نظارت مستقیم دولت تشکیل واداره می گردد.
 در مورد اموال وخدمات وحقوقیکه به تشخیص ومسئولیت رئیس موسسه یا مقامات مجاز از طرف او منحصر بفرد باشد .
در مورد خرید یا استجاره اموال غیر منقول که به تشخیص ومسئولیت رئیس موسسه یا مقامات مجاز از طرف او با کسب نظر کارشناس رسمی داد گستری یا کارشناس خبره ومتعهد منتخب موسسه انجام خواهد شد .
در موردخرید خدمات مهندسان مشاور موسسات علمی وحق الاختراع وهمچنین خدمات کارشناسی وخدمات هنری با رعایت موازین اسلامی وصنایع مستظرفه .
در مورد خرید کالاهای انحصاری دولتی وسایر کالاهائی که دارای فروشنده انحصاری بوده وبرای آنها از طرف دستگاههای دیربط دولتی نرخهای معینی تعیین واعلام شده باشد .
۷- در موردخرید کالاهای مورد مصرف روزانه که در محل از طرف دستگاههای ذیربط دولتی ویا شهرداریها برای آنها نرخ ثابتی تعیین شده باشد.
۸- در مورد کالا های ساخت کارخانه داخلی وکرایه حمل ونقل بار از طریق زمینی که از طرف دستگاههای دولتی ذیربط برای آنها نرخ تعیین شده باشد .
۹- درمورد کرایه حمل ونقل هوائی – دریائی – هزینه مسافرت ونظایر آن درصورت وجود نرخ ثابت
۱۰- در مورد تعمیر ماشین آلات ثابت ومتحرک پزشکی وغیر پزشکی به تشخیص رئیس موسسه ومقامات مجاز طرف او .
۱۱- درمورد خرید قطعات یدکی برای تعویض یا تکمیل لوازم وتجهیزات ماشین آلات ثابت و متحرک پزشکی وغیر پزشکی موجود وهمچنین ادوات وابزار ووسایل اندازه گیری دقیق لوازم آزمایشگاهی علمی وقتی ونظائر آن با تعیین بهای مورد معامله حداقل بوسیله یک نفر کارشناس خبره و متعهد رشته مربوطه که حسب مورد توسط رئیس موسسه یا مقامات مجاز از طرف او انتخاب خواهد شد .
۱۲- درمورد معاملاتی که به تشخیص هیئت وزیران به ملاحظه صرفه وصلاح دولت باید مستور بماند .
۱۳-در مورد چاپ وصحافی به تشخیص رئیس موسسه یا مقامات مجاز از طرف او .
۱۴- درمورد فروش کالاها وخدماتی که مستقیما توسط وزارتخانه ها وموسسات دولتی تولید وارائه می شود .
۱۵- وکالاها ولوازمی که تحت نظارت دستگاههای دولتی وارد وتوزیع می گردد ونرخ فروش آنها توسط مراجع قانونی مربوطه تعیین می گردد.
ماده ۵۲- نصاب معاملات
الف : معاملات جزئی : معاملاتی است که مبلغ آن ازیک میلیون ریال بیشتر نباشد .
ب : معاملات متوسط : معاملاتی است که مبلغ آن از یک میلیون ریال بیشتر بوده واز ۱۰ میلیون ریال بیشتر نباشد .
ج : معاملات عمده : معاملاتی است که مبلغ آن از ده میلیون ریال بیشتر باشد .
 تبصره ۱:منظور از حدنصاب ذکر شده معامله عبارت است جمع فاکتور اقلام مندرج درفاکتور با صورتحساب بشرط آنکه از یک نوع کالا یاخدمت نباشد .
تبصره ۲: مبنای نصاب درخرید برای معاملات جزئی ومتوسط مبلغ درمورد معامله ودر مورد معاملات عمده مبلغ بر آورد است .
تبصره ۳: مبنای نصاب در فروش مبلغ ارزیابی کاردان خبره ومتعهد رشته مربوط که توسط موسسه انتخاب می شود خواهد بود .
ماده۵۳-  مناقصه درمعاملات بطرق زیر انجام می پذیرد .
الف : در مورد معاملات جزئی به کمترین بهای ممکن به تشخیص مسئولیت مامور خرید .
ب: درمورد معاملات متوسط به کمترین بهی ممکن به تشخیص مامور خرید واحد تدارکات مربوط وموافقت رئیس موسسه یا مقامات مجاز از طرف او .
ج : درمورد معاملات عمده از طریق مناقصه (انتشار آگهی مناقصه ) یامناقصه محدود ( ارسال دعوتنامه ) به درخواست قسمت درخواست کننده وموافقت رئیس موسسه یامقامات مجاز
از طرف او ، در مواردیکه انجام مناقصه یا مزایده براساس گزارش توجیهی واحد اجرائی مربوط به تشخیص کمیسیون موضوع ماده ۶۶ آین آئیننامه میسر پایه مصلحت نباشد می توان معامله را بطور دیگری انجام داد در اینصورت کمیسیون مذکور با رعایت صرفه وصلاح موسسه تربیت انجام اینگونه معاملات را بارعایت سایر مقررات مربوط درهر مورد یا بطورکلی برای یک نوع کالا یا خرید خدمت تعیین واعلام خواهد نمود .
ماده ۵۴- مناقصه عمومی ( آگهی مناقصه )
آگهی مناقصه به تشخیص واحد مناقصه گزار واز یک تاسه نوبت باقتضای اهمیت معامله در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار ویا محلی منتشر می گردد .
تبصره ۱: درمواردیکه واحد مناقصه گزارتشخیص دهد که انتشار آگهی در چند محل ضرورت دارد می تواند درمحلهائیکه لازم بداند به نشر آگهی اقدام کند .
تبصره ۲: درمواردیکه واحد مناقصه گزار تشخیص دهد می تواند از سایر وسایل وطرق انتشاراتی از قبیل پخش آگهی دررادیو وتلویزیون ویا ارسال آگهی برای اشخاص ذیر بط ویا الصاق آگهی در معابر عمومی استفاده نماید .
تبصره ۳: اگر به تشخیص واحد مناقصه گزار موضوع معامله ایجاب کند که علاوه بر انتشار آ”گهی در داخل کشور موضوع به اطلاع فروشندگان کالا یا انجام دهندگان کار درخارج از کشور هم برسد یک نسخه از آگهی باید بوسیله وزارت امور خارجه به هر یک از سفارتخانه های ممالک مربوط در تهران ویک نسخه هم به سفارتخانه های کشور جمهوری اسلامی ایران در ممالک مربوط درخارج از طریق وزارت مذکور فرستاده شود .
ماده ۵۵- در آگهی مناقصه باید نکات زیر ذکر شود :
۱-    نوع ومقدار کالا ویا کار ذکر مشخصات
۲-    مدت ومحل ونحوه تحویل کالا یا انجام کار وتربیت عمل ومیزان خسارت درمواردیکه طرف معامله در تحویل کالا یا انجام کار کلاً یابعضاً تاخیر نماید .
۳-    تصریح اینکه بهای پیشنهادی باید بمبلغ مشخص یا براساس درصد کسر یا اضافه نسبت بواحد بهای اعلام شده تعیین ودر پاکت لاک ومهر شده تسلیم شود .
۴-    مدت قبول پیشنهادها .
۵-    محل تسلیم پیشنهادها
۶-    میزان سپرده شرکت در مناقصه بطور مقطوع که باید بصورت نقد بحساب سپرده دستگاه منقاصه گزار در بانک تحویل ورسید آن بضمیمه پیشنهاد تسلیم شود .
۷-    میزان تضمین حسن انجام معامله وترتیب دریافت واسترداد آن .
در صورتکیه موضوع معامله بالا باشد ممکن است به میزان تضمین حسن انجام معامله از کالای موردمعامله دریافت شود ودراین صورت باید موضوع در آگهی قید گردد.
۸-    حداکثر مدت برای بررسی پیشنهادها وتشخیص حائز حداقل بهاء وابلاغ به برنده مناقصه ضرورت دارد.
۹-    روز وساعت ومحل قرائت پیشنهادها وهمچنین مجاز بودن حضور پیشنهاد دهندگان نمایندگان آنها در کمیسیون مناقصه .
۱۰-    میزان پیش پرداخت درصورتیکه به تشخیص واحد مناقصه گزار پر داخت آن به برنده مناقصه لازم باشد وترتیب پرداخت واریز آن.
۱۱-    محل توزیع یا فروش نقشه ها وبرگ شرایط ومشخصات در صورت لزوم.
۱۲-    محل توزیع نمونه های ضمانت نامه وقرارداد برای آن لازم باشد که در اینصورت ضمانت نامه عیناً مطابق نمونه باید تنظیم ونمونه قرار داد نیز با قید اینکه مورد قبول است باید امضاء وضمیمه پیشنهاد شود .
۱۳-    تصریح این نکته که شرکت در مناقصه ودادن پیشنهاد به منزله قبول اختیارات وتکلیف واحد مناقصه گزار موضوع ماده ۵۸ این آئین نامه می باشد .
۱۴-    تصریح این نکته که واحد مناقصه گزار مکلف است هرگونه کسور قانونی ( اعم از مالیات و عوارض وسایر موارد ) که بابت معامله به طرف قرارداد تعلق می گیرد وموسسه قانوناً مکلف به کسر آن می باشد از بهای کارکرد یا کالای تحویلی در موقع پرداخت مطالبات او کسر کند .
ماده ۵۶- واحد مناقصه گزار درصورتیکه ذکر شرایط خاصی را علاوه بر آنچه در ماده ۵۵ ذکر شده است لازم تشخیص دهد مشروط بر اینکه با قوانین ومفاد این آئیننامه مغایر نباشد .
میتواند در متن اگهی یا درنقشه ها  وبرگه شرایط ومشخصات درج نماید بطوریکه عموم داوطلبان قبل از تسلیم پیشنهاد از مفاد آن اطلاع حاصل کنند ولی منظور داشتن امتیازات جدید برای برنده مناقصه هنگام انعقاد یااجرای قراراداد به هر عنوان ممنوع می باشد .
ماده ۵۷- درصورتیکه شرایط مناقصه که برطبق مواد ۵۵ و ۵۶ باید در آگهی ذکر شود مفصل باشد ودرج آن در روزنامه مستلزم هزینه زیاد گردد ممکن است نوع کالا یا کار مورد معامله ومقدار مدت ومحل تحویل ومیزان پیش پرداخت ومدت ومحل قبول پیشنهاد ها در آگهی درج شود وتصریح گردد که نقشه ها وبرگه شرایط ومشخصات معامله درمحل معین موجود است .
وپیشنهاد دهندگان باید یکنخه از آنرا دریافت و باقید قبولی امضا کرده و پیشنهاد خود ضمیمه وتسلیم نمایند .
ماده ۵۸- واحدمناقصه گزار در خصوص اتخاذ تصمیم در مورد پیشنهادهای واصله دارای تکلیف واختیارات زیر می باشد .
۱-    واحد مناقصه گزار مکلف است سپرده شرکت درمناقصه برنده مناقصه را در صورتیکه حاضر به  انجام معامله به اورجوع شود واز آنجا معامله امتناع نماید به نفع موسسه ضبط کند .
۲-    واحد مناقصه گزار اختیار دارد مقدار کالا یا کار مورد معامله را تابیست وپنج درصد افزایش یا کاهش دهد مشروط بر اینکه کلیه محاسبات فنی نسبت به این افزایش یا کاهش متناسب رعایت وتطبیق نماید .
۳-    واحد مناقصه گزار مجاز نیست به پیشنهادات مبهم ومشروط وبدون سپرده ویا پیشنهاداتی که بعد از انقضای مدت مقرر در آگهی برسد ترتیب اثر دهد .
۴-    دستگاه مناقصه گزار را درهر یک باتمام پیشنهادها مختار است .
۵-    هزینه ثبت قرار داد در دفتر خانه اسناد رسمی بعهده برنده مناقصه خواهد بود .
ماده ۵۹ واحدمناقصه گزار مکلف به رعایت نکات زیر می باشد .
۱-    مدت قبول پیشنهادها در مورد آگهی هائیکه در داخل کشور منتشر می شود از تاریخ اولویت نوبت انتشار از ده روز نباید کمتر باشد ودر مورد آگهی هائیکه در خارج از کشور طبق تبصره ۳ ماده ۵۴ منتشر از ۶۰ روز کمتر تعیین شود .
۲-    در صورتیکه به تشخیص دستگاه مناقصه گزار نوع معامله ایجاب کند که نقشه یا برگه شرایط و مشخصات ونمونه های ضمانتنامه وقرار داد ومدارک دیگری تهیه شود قبل ازنشر آگهی باید آنها را تهیه کند .
۳-    اخذ سپرده شرکت در مناقصه طبق پیوست ( الف )
۴-    مناقصه محدود ( دعوتنامه )
دعوتنامه شرکت در مناقصه محدود برای اشخاصی ارسال می شود که صلاحیت آنها برای شرکت در معامله مورد نظر قبلا به تائید رئیس موسسه یا
مقامات مجاز از طرف او رسیده باشد .
درمورد طرحهای عمرانی ( ساختمانی ویاساختمانی وتاسیساتی توام ) فهرست واجدین صلاحیت  سازمان برنامه وبودجه ملاک خواهد بود .
بمنظور اتخاذ تصمیم درمورد پیشنهادات واصله کمیسیون مناقصه از ۵ نفر بشرح زیر تشکیل می شود .
۱-    سه نفر به انتخاب واحد وبا حکم رئیس موسسه
۲-    ذیحساب موسسه یا رئیس امور مالی واحد اجرائی ( حسب مورد )
۳-    رئیس اداراه تدارکات واحد
۴-    درمورد بندیک حضور حداقل دو نفر الزامی خواهد بود .
۵-    در مواردیکه معامله مربوطه به امور فنی باشد حضور یکنفرمامور فنی به انتخاب واحد مناقصه گزار در کمیسیون مناقصه ضرورت دارد .
۶-    در صورتیکه درمدت مقرر پیشنهادی نرسیده باشد واحد مناقصه گزار می تواند مناقصه را تجدید یا موضوع را برای اخذ تصمیم لازم به کمیسیون ترک تشریفات مناقصه احاله کند .
ماده ۶۴ – در صورتیکه در مدت مقرر پیشنهادرسیده باشد کمیسیون تشکیل می شود پیشنهادهای رسیده را اعم از اینکه یک یا بیشتر باشد مفتوح ورسیدگی ونفرات اول ودوم را بهمراه پیشنهادات به رئیس موسسه یا مقام مجاز از طرف او گزارش می نماید .
تبصره ۱- نفر دوم شخصی است که بهاء پیشنهادی وی بیش از ۰۵% با نفر اول اختلاف نداشته باشد درغیر این صورت مناقصه نفر دوم نخواهد داشت .
تبصره ۲- مناقصه گزار درمواردیکه میسر باشد باید قبل از روز افتتاح پیشنهاد شاخص قیمتهای مربوط بمورد مناقصه را به وسایل مقتضی ومطمئن بطور محرمانه تهیه نموده در پاکت لاک ومهر شده دراختیار کمیسیون مناقصه قرا ردهد…

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.