مقدمه ای بر هنر کاشی کاری
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقدمه ای بر هنر کاشی کاری دارای ۲۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقدمه ای بر هنر کاشی کاری کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مقدمه ای بر هنر کاشی کاری۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقدمه ای بر هنر کاشی کاری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقدمه ای بر هنر کاشی کاری :
مقدمه ای بر هنر کاشی کاری
صنعت کاشی سازی و کاشی کاری که بیش از همه در تزیین معماری سرزمین ایران، و به طوراخص بناهای مذهبی به کار گرفته شده، همانند سفالگری دارای ویژگی های خاصی است. این هنر و صنعت از گذشته ی بسیار دور در نتیجه مهارت، ذوق و سلیقه کاشی ساز در مقام شیئی ترکیبی متجلی گردیده، بدین ترتیب که هنرمند کاشیکار یا موزاییک ساز با کاربرد و ترکیب رنگ های گوناگون و یا در کنار هم قرار دادن قطعات ریزی از سنگ های رنگین و بر طبق نقشه ای از قبل طرح گردیده، به اشکالی متفاوت و موزون از تزیینات بنا دست یافته است.
طرح های ساده هندسی، خط منحنی، نیم دایره، مثلث، و خطوط متوازی که خط عمودی دیگری بر روی آنها رسم شده از تصاویری هستند که بر یافته های دوره های قدیمی تر جای دارند، که به مرور نقش های متنوع هندسی، گل و برگ، گیاه و حیوانات که با الهام و تأثیر پذیری از طبیعت شکل گرفته اند پدیدار می گردند، و در همه حال مهارت هنرمند و صنعت کار در نقش دادن به طرح ها و هماهنگ ساختن آنها، بارزترین موضوع مورد توجه است. این نکته را باید یادآور شد که مراد کاشی گر و کاشی ساز از خلق چنین آثار هنری هرگز رفع احتیاجات عمومی و روزمره نبوده، بلکه شناخت هنرمند از زیبایی و ارضای تمایلات عالی انسانی و مذهبی، مایه اصلی کارش بوده است. مخصوصاً اگر به یاد آوریم که هنرهای کاربردی بیشتر جنبه ی کاربرد مادی دارد
کاشىکارى
هنر و صنعت کاشىکارى نیز همانند دیگر هنرهاى ایران در عهد اسلامی، داراى اعتبار و ارزش خاص خود است. سابقه این هنر، به گذشته بسیار دور باز مىگردد. طبق مدارک تاریخى هنرمندان ایرانی، در اواخر هزاره دوم ق.م آشنا به ساخت خشت و آجرهاى لعابدار بوده و از آن براى تزئین بنا استفاده مىبردهاند. طى کاوشهاى محوطههاى باستانی، مانند چغازنبیل در خوزستان، هنرمندان این مناطق و دورانها، از خشتهاى رنگین در تزئین معبد استفاده کردهاند. هنر موزائیکسازى نیز به موازات هنر ساخت خشتهاى زنگین آغاز گردید و هنرمندان از ترکیب سنگهاى الوان ریز و قرار دادن آن در کنار هم، طرحها و نقوش بسیار زیبایى مانند نقوش هندسی، بوجود آوردند.
پیشینه کاشىکارى ایرانى
• کاشیکاری ایرانی قبل از اسلام
• کاشیکاری ایرانی بعد از اسلام
طبق مدارک تاریخى و باستانشناسى حکایت از این دارد که در اواخر هزاره دوم ق.م هنرمندان ایرانی، از خشت و آجرهاى لعابدار استفاده مىکردند و به ساخت آن آشنا بودند. در کاوشهاى چغازنبیل در شوش و نیز سایر نقاط باستانى خشتهاى لعابدار یافت شده است. در تزئیناتى که از دوره هخامنشى برجاى مانده است، کاربرد آجرهاى لعابدار رنگین در بدنه ساختمانهاى شوش و تختجمشید دیده مىشود. ساسانیان نیز ساخت کاشىهاى زمان هخامنشیان را با همان شیوه و با لعاب ضخیمتر ادامه دادند. هنر موزائیک نیز در این دوران متداول شد.
کاشىکارى ایرانى قبل از اسلام
در پیدایش کاشىکارى در ایران نظریهها بسیار است ولى آنچه مسلم است در کاوشهاى چغازنبیل شوش و سایر نقاط باستانى ایران علاوه بر سفال لعابدار، خشتهاى لعابدار نیز یافت شده است. در تزئیناتى که از دوره هخامنشى بهجاى مانده است،
نوع فایل:word
سایز:۱۴۴ KB
تعداد صفحه:۱۵
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.