عنوان: بکارگیری سیستم «هزینه یابی بر مبنای فعالیت» در صنعت کشتی سازی مطالعه موردی: ساخت لندینگ کرافت در شرکت کشتی سازی صدرا امید چابهار
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
عنوان: بکارگیری سیستم «هزینه یابی بر مبنای فعالیت» در صنعت کشتی سازی مطالعه موردی: ساخت لندینگ کرافت در شرکت کشتی سازی صدرا امید چابهار دارای ۴۸۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد عنوان: بکارگیری سیستم «هزینه یابی بر مبنای فعالیت» در صنعت کشتی سازی مطالعه موردی: ساخت لندینگ کرافت در شرکت کشتی سازی صدرا امید چابهار کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز عنوان: بکارگیری سیستم «هزینه یابی بر مبنای فعالیت» در صنعت کشتی سازی مطالعه موردی: ساخت لندینگ کرافت در شرکت کشتی سازی صدرا امید چابهار۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی عنوان: بکارگیری سیستم «هزینه یابی بر مبنای فعالیت» در صنعت کشتی سازی مطالعه موردی: ساخت لندینگ کرافت در شرکت کشتی سازی صدرا امید چابهار،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن عنوان: بکارگیری سیستم «هزینه یابی بر مبنای فعالیت» در صنعت کشتی سازی مطالعه موردی: ساخت لندینگ کرافت در شرکت کشتی سازی صدرا امید چابهار :
عنوان: بکارگیری سیستم «هزینه یابی بر مبنای فعالیت» در صنعت کشتی سازی
مطالعه موردی: ساخت لندینگ کرافت در شرکت کشتی سازی صدرا امید چابهار
۱ فصل اول ن
۱-۱ مقدمه ن
۱-۲ موضوع و اهداف تحقیق ع
۱-۳ روش تحقیق ف
۱-۳-۱ اهمیت تحقیق: ر
۱-۴ محدودیتهای تحقیق ت
۱-۵ برنامه زمانبندی انجام تحقیق ث
۱-۶ تعریف واژههای کلیدی ذ
۱-۷ خلاصه سایر فصلها ظ
۱-۷-۱ فصل دوم ظ
۱-۷-۲ فصل سوم ظ
۱-۷-۳ فصل چهارم أأ
۱-۷-۴ فصل پنجم أأ
۱-۷-۵ فصل ششم أأ
۲ فصل دوم ۱
۲-۱ مقدمه ۱
۲-۲ پیشینه تحقیقات و بکارگیری هزینهیابی بر مبنای فعالیت (ABC) 1
۲-۳ پیشینه موضوع در کارخانه کشتیسازی صدرا چابهار ۸
۳ فصل سوم ۹
۳-۱ مقدمه ۹
۳-۲ سازمانهای در سطح جهانی ۱۳
۳-۲-۱ خصوصیات سازمانهای در سطح کلاس جهانی ۱۹
۳-۲-۲ روشهای پیشرفته محاسبه ارزش افزوده ۲۲
۳-۳ حسابداری مدیریت ۱ ۲۶
۳-۴ تعاریف مختلف از هزینه ۳۰
۳-۵ کاربرد اطلاعات مربوط به هزینه ۳۱
۳-۶ مفاهیم نظری گزارشگری مالی ۳۲
۳-۷ مفاهیم، اصطلاحات و طبقه بندی هزینهها: ۳۹
۳-۷-۱ موضوع هزینه ۳۹
۳-۷-۲ انباشت و انتساب هزینهها ۴۰
۳-۸ طبقهبندی هزینهها براساس کارکرد مدیریتی آنها: ۴۳
۳-۸-۱ ۱- هزینههای تولیدی ۴۳
۳-۸-۲ ۲- هزینه غیرتولیدی ۴۳
۳-۹ طبقهبندی هزینهها براساس زمانبندی وضع نمودن آنها از درآمدها ۴۶
۳-۱۰ طبقهبندی هزینهها براساس مربوط بودن آنها در فرآیند کنترل و تصمیمگیری ۴۷
۳-۱۰-۱ هزینههای قابل کنترل و غیرقابل کنترل ۴۷
۳-۱۰-۲ هزینههای استاندارد ۴۷
۳-۱۰-۳ هزینههای تفاضلی ۴۷
۳-۱۰-۳-۱ هزینههای ریخته (اقلام از دست رفته) ۴۸
۳-۱۰-۳-۲ هزینههای فرصت از دست رفته ۴۸
۳-۱۰-۴ هزینههای نا مربوط و هزینه های مربوط ۴۸
۳-۱۱ طبقهبندی هزینهها براساس رفتار آنها در مقابل تغییر در حجم فعالیت ۴۸
۳-۱۲ سیستمهای هزینهیابی سنتی و نارسائیهای آن ۵۱
۳-۱۳ سیستم هزینهیابی بر مبنای فعالیت (ABC) 54
۳-۱۳-۱ مقدمه و دلایل پیدایش نظریات ۵۴
۳-۱۳-۲ مکانیزم اجرائی سیستم ABC و بررسی دیدگاههای این سیستم ۵۶
۳-۱۳-۲-۱ مدل اولیه سیستم ABC 59
۳-۱۳-۲-۲ مدل دوبعدی سیستم ABC 60
۳.۱۳.۲.۲.۱ دیدگاه تخصیص هزینه در مدل ABC 61
۳.۱۳.۲.۲.۲ دیدگاه فرآیندی مدل ABC 63
۳-۱۳-۳ اجزاء تشکیل دهنده مدل ABC 65
۳-۱۳-۳-۱ روش تخصیص هزینه ۶۶
۳.۱۳.۳.۱.۱ مکانیزم عملکرد عناصر سیستم ABC در دیدگاه تخصیص هزینه ۷۲
۳-۱۳-۳-۲ دیدگاه فرآیندی مدل ABC 74
۳-۱۳-۴ سلسله مراتب هزینهها و فعالیتها در سیستم ABC 78
۳-۱۳-۵ روشهای استفاده بهینه از اطلاعات سیستم ABC 81
۳-۱۳-۵-۱ واضح کردن اطلاعات کلیدی سازمانی ۸۱
۳.۱۳.۵.۱.۱ تهیه اطلاعات برای ارزیابی فعالیتها ۸۲
۳.۱۳.۵.۱.۲ سطح فعالیت ۸۲
۳.۱۳.۵.۱.۳ نوع فعالیت ۸۳
۳.۱۳.۵.۱.۴ رفتار هزینه ۸۴
۳-۱۳-۵-۲ مدیریت و اداره کردن اطلاعات ۸۵
۳.۱۳.۵.۲.۱ فعالیتهای سطح جزئی ۸۵
۳.۱۳.۵.۲.۲ فعالیتهای سطح متوسط ۸۶
۳.۱۳.۵.۲.۳ فعالیتهای سطح کلان (ماکرو) ۸۶
۳.۱۳.۵.۲.۴ فعالیتهای سطح هدف ۸۶
۳-۱۳-۶ استفاده از اطلاعات سیستم ABC جهت بهبود سازمانی ۸۸
۳-۱۳-۶-۱ مدیریت بر مبنای فعالیت (ABM) 90
۳.۱۳.۶.۱.۱ تجزیه و تحلیل فعالیت ۹۱
۳.۱۳.۶.۱.۲ شناسایی محرکهای هزینه ۹۳
۳.۱۳.۶.۱.۳ تعیین مسائل مهم سازمانی ۹۴
۳.۱۳.۶.۱.۴ راههای کاهش هزینهها با تأکید بر فعالیتهای سازمانی ۹۵
۳-۱۳-۶-۲ تجزیه و تحلیل استراتژیک ۹۷
۳.۱۳.۶.۲.۱ قیمتگذاری محصولات ۹۷
۳.۱۳.۶.۲.۲ تجزیه و تحلیل ارزش افزوده ۹۸
۳.۱۳.۶.۲.۳ استراتژی تولید محصولات ۹۸
۳-۱۳-۶-۳ تجزیه و تحلیل ارزش ۹۹
۳-۱۳-۶-۴ بودجهبندی بر مبنای فعالیت ۱۰۰
۳-۱۳-۶-۵ هزینهیابی هدفی ۱۰۱
۳-۱۳-۶-۶ زنجیره ارزش ۱۰۲
۳-۱۳-۷ مراحل اجرای سیستم ABC در سازمان ۱۰۴
۳-۱۳-۷-۱ توجیه مدیریت نسبت به تغییر سیستم فعلی و به کارگیری سیستم ABC 104
۳-۱۳-۷-۲ برنامهریزی جهت اجرا سیستم ABC 109
۳-۱۳-۷-۳ جمعآوری اطلاعات ۱۱۲
۳.۱۳.۷.۳.۱ روشهای جمعآوری اطلاعات ۱۱۳
۳-۱۳-۷-۴ طراحی مدل ۱۱۴
۳.۱۳.۷.۴.۱ تعریف و تشخیص فعالیتها ۱۱۵
۳.۱۳.۷.۴.۲ ساختاردهی مجدد به دفاتر کل ۱۱۷
۳.۱۳.۷.۴.۳ ایجاد مراکز فعالیت ۱۱۹
۳.۱۳.۷.۴.۴ شناسایی محرکت منابع ۱۲۱
۳.۱۳.۷.۴.۵ تعیین خصوصیات فعالیتها ۱۲۲
۳.۱۳.۷.۴.۶ انتخاب محرک فعالیت ۱۲۳
۳-۱۴ ABC چگونه در سازمانها استفاده میشود ۱۲۴
گروههای مسئول جهت راهاندازی سیستم ABC در سازمانها با توجه اندازه آنها: ۱۳۴
گروههای مسئول جهت راهاندازی سیستم ABC در سازمانها، با توجه به نوع صنعت: ۱۳۵
خروجیهای عمده بدست آمده از استفاده از سیستم ABC: 136
خروجی عمده استفاده از سیستم ABC با توجه به اندازه شرکت: ۱۳۷
خروجی عمده استفاده از سیستم ABC با توجه به نوع صنعت: ۱۳۸
قابلیت اتکا بر سیستم ABC برای تصمیم سازی: ۱۳۹
هزینه یابی بر مبنای فعالیت و انواع استراتژیهای کسب وکار: ۱۴۲
۳-۱۵ استراتژیهای یکپارچگی ۱۴۵
۳-۱۶ استراتژیهای متمرکز ۱۴۸
۳-۱۶-۱ استراتژی رسوخ در بازار ۱۴۸
۳-۱۶-۲ استراتژی توسعه بازار ۱۴۹
۳-۱۶-۳ استراتژی توسعه محصول ۱۵۰
۳-۱۷ استراتژی های تنوع ۱۵۱
۳-۱۷-۱ استراتژی تنوع گرایی همگون ۱۵۱
۳-۱۷-۲ استراتژی تنوع گرایی غیر همگون ۱۵۱
۳-۱۷-۳ استراتژی تنوع گرایی افقی ۱۵۲
۳-۱۸ استراتژی های تدافعی ۱۵۳
۳-۱۸-۱ استراتژی مشارکت ۱۵۳
۳-۱۸-۲ استراتژی کاهش ۱۵۳
۳-۱۸-۳ استراتژی واگذاری ۱۵۳
۳-۱۸-۴ استراتژی انحلال ۱۵۴
۳-۱۹ استراتژی های عمومی مایکل پورتر ۱۵۵
۳-۲۰ زنجیره ارزش و سیستم ABC : 157
۳-۲۱ الگوی ۵ نیروی رقابتی مایکل پورتر(Michael E. Porte) و سیستم ABC : 158
۳-۲۱-۱ الزامات قانونی و سیستم ABC: 160
۳-۲۱-۲ هزینه یابی در پروژه ها وسیستم ABC : 165
هزینه یابی کیفیت و سیستم ABC 167
۳-۲۱-۲-۱ ساختار هزینه های کیفیت ۱۶۸
۳-۲۱-۳ اصول اخلاقی درسازمانها و سیستم ABC: 170
۳-۲۱-۴ الگو سازی از بهترین یا Bench marking ) BM ) وسیستم ABC: 170
۴ بررسی صنعت کشتیسازی ۱۷۴
۴-۱ بازار جهانی کشتی: ۱۸۱
۴-۲ بازار جهانی ساخت کشتیهای اقیانوسپیما ۱۸۳
۴-۳ بازار حمل و نقل دریایی ۱۸۸
۴-۳-۱ موقعیت نسبی کشورها در بازار ساخت کشتی ۱۸۹
۴-۳-۲ نفتکش ها ۱۸۹
۴-۳-۳ فله برها ۱۹۱
۴-۳-۴ کانتینربرها ۱۹۲
۴-۳-۵ کشتیهای LNG 193
۴-۴ تحولات جهانی قیمت ساخت کشتی (Price Developments) 194
۴-۵ واکنشهای جهانی به تحولات بازار ساخت کشتی (Responses to Market Developments)…………………………………………….. 195
۴-۵-۱ اروپا ۱۹۶
۴-۵-۲ کره جنوبی ۱۹۷
۴-۵-۳ ژاپن ۱۹۷
۴-۵-۴ چین ۱۹۸
۴-۶ عوامل مؤثر بر عرضه و تقاضای صنعت کشتی سازی ۱۹۸
۴-۶-۱ جایگزینی ناوگان فرسوده ۲۰۰
۴-۶-۲ تقاضا برای افزایش ظرفیت ۲۰۱
۴-۶-۳ تقاضا برای کشتی در کوتاه مدت ۲۰۱
۴-۷ عوامل اثرگذار در بازار جهانی عرضه ۲۰۲
۴-۸ بررسی بازار ایران ۲۰۴
۴-۸-۱ بررسی بازار صادرات حمل محمولات فله، عمومی و کانتینر ۲۰۶
۴-۸-۱-۱ بررسی بازار صادراتی حمل محمولات فله ۲۰۶
۴-۸-۱-۲ بررسی بازار صادراتی حمل محمولات عمومی ۲۰۷
۴-۸-۱-۳ بررسی بازار صادرات حمل محمولات کانتینری ۲۰۷
۴-۸-۱-۴ بررسی بازار واردات حمل محمولات فله، عمومی و کانتینری ۲۰۸
۴-۸-۱-۵ بررسی بازار واردات حمل محمولات فله ۲۰۸
۴-۸-۱-۶ بررسی بازار واردات حمل محمولات عمومی ۲۰۸
۴-۸-۱-۷ بررسی بازار واردات حمل محمولات کانتینری ۲۰۸
۴-۸-۲ برآورد واردات و صادرات محمولات فله و شناورهای موردنیاز جهت حمل ۲۰۹
۴-۸-۲-۱ واردات و صادرات مواد فله ۲۰۹
۴-۸-۲-۲ ناوگان فله بر کشور در حال و آینده ۲۰۹
۴-۸-۲-۳ ناوگان آینده فله برها ۲۱۰
۴-۸-۳ برآورد واردات و صادرات کالاهای کانتینری و شناورهای موردنیاز برای حمل ۲۱۰
۴-۸-۳-۱ واردات و صادرات کالاهای کانتینری ۲۱۰
۴-۸-۳-۲ ناوگان کانتینربر کشور در حال و آینده ۲۱۱
۴-۹ برآورد میزان کشتیهای موردنیاز ناوگان دریایی کشور ۲۱۲
۴-۱۰ جایگزینی شناورهای کوچک و سنتی (لنج ) ۲۱۵
۴-۱۱ مشخصات کلی لنجهای موجود در کشور ۲۱۶
۴-۱۱-۱ انواع لنجها ۲۱۶
۴-۱۲ بررسی عوامل مؤثر بر ساخت و تعمیر شناورهای سنتی : ۲۱۷
۴-۱۲-۱ مسائل اقتصادی لنج ۲۱۷
۴-۱۲-۲ مسائل اجتماعی و فرهنگی ۲۱۸
۴-۱۲-۲-۱ تکنولوژی ۲۱۸
۴-۱۲-۲-۲ نیروی انسانی ۲۱۹
۴-۱۲-۲-۳ انعطاف پذیری ۲۱۹
۴-۱۲-۲-۴ حفظ محیط زیست ۲۱۹
۴-۱۲-۲-۵ عمر شناور ۲۲۱
۴-۱۲-۲-۶ رعایت قوانین ۲۲۱
۴-۱۲-۲-۷ طراحی ۲۲۲
۴-۱۲-۲-۸ ابزار ساخت ۲۲۲
۴-۱۲-۲-۹ تجهیزات و ماشین آلات ۲۲۲
۴-۱۳ تحلیل آماری پراکندگی لنجها در بنادر ایران ۲۲۳
۴-۱۳-۱ کشتی های صیادی ۲۲۳
۴-۱۳-۲ طرح جایگزینی شناورهای سنتی ۲۲۴
۴-۱۳-۳ ظرفیت و استعدادهای مجتمعهای کشتی سازی داخل کشور و منطقه خلیج فارس ۲۲۵
۴-۱۴ محصولات تولیدی مورد نظر ۲۲۶
۴-۱۵ تعمیرات و نگهداری ۲۲۹
۴-۱۵-۱ مکان تعمیر شناور ۲۳۰
۴-۱۵-۲ هزینه تعمیر شناور ۲۳۰
۴-۱۵-۳ استفاده از وام و تسهیلات ۲۳۰
۴-۱۵-۴ تشابه لنجها و شناورهای جدید با شناورهای سنتی ۲۳۰
۴-۱۵-۵ – تسهیلات صندوق ذخیره ارزی ۲۳۴
۴-۱۶ بازار ساخت شناورهای فلزی ( جایگزینی با لنجهای چوبی ) ۲۳۷
۴-۱۷ سایر ضرورتهای منتج به جایگزینی شناورهای موجود ۲۴۱
۴-۱۸ مزیتهای کیفی نوسازی ناوگان برای بهرهبرداران لنجها ۲۴۲
۴-۱۹ شرایط بالفعل بازار ساخت شناورهای فلزی کوچک و متوسط ۲۴۶
۴-۲۰ مزیت مالی و اقتصادی جایگزینی لنجها (برای صاحبان شناور) ۲۴۷
۴-۲۱ ارائه اطلاعات کلی در خصوص شرکت کشتیسازی صدرا چابهار ۲۵۰
۴-۲۲ بررسی فرآیندهای تولید و ساخت کشتی لندینگ کرافت ۲۵۴
۴-۲۲-۱ لندینگ کرافت(landing craft ) چیست ؟ ۲۵۴
۴-۲۳ ۲- شرح فرآیندهای ساخت کشتی ۲۵۴
۴-۲۳-۱ معرفی فرآیندهای اصلی کشتیسازی ۲۵۴
۴-۲۳-۲ معرفی بخشهای موجود در سایت کشتیسازی ۲۵۵
۴-۲۳-۲-۱ بخش بازاریابی و قراردادها ۲۵۵
۴-۲۳-۲-۲ بخش طراحی ومهندسی ۲۵۶
۴-۲۳-۲-۳ بخش فعالیتهای داخل محوطه کارگاهها (Indoor) 256
۴-۲۳-۳ – روش ساخت: ۲۵۷
۴-۲۳-۳-۱ بخش مربوط فعالیتهای خارج از محوطه کارگاهها (روی پارکینگها) (Outdoor) 268
۴-۲۳-۳-۲ بخش نصب تجهیزات کشتی در خارج از محوطه کارگاهها ۲۷۰
۴-۲۴ منابع و مآخذ ۲۸۰
۵ فصل پنجم ۲۸۴
۵-۱ مروری بر سیستم فعلی محاسبه بهای تمام شده: ۲۸۴
۵-۲ توجیه مدیریت نسبت به تغییر سیستم فعلی و تشریح مزایای حاصل از بهکارگیری سیستم ABC………………………………. ………………………………. 286
۵-۳ جمعآوری اطلاعات مورد نیاز ۲۸۷
۵-۴ طراحی و ارائه سیستم هزینهیابی بر مبنای فعالیت (ABC) 287
۵-۵ تعریف منشاء منابع ۲۹۱
۵-۶ ایجاد مراکز فعالیت ۲۹۳
۵-۷ ساختار دهی مجدد به دفاتر کل حسابداری ۲۹۳
۵-۸ انتخاب محرک هزینه ۲۹۴
۵-۸-۱ روش منطقی ۲۹۴
۵-۸-۲ روش علّی ۲۹۵
۵-۸-۳ روش درصد هزینهها ۲۹۵
۵-۸-۴ روش منافع دریافت شده ۲۹۵
۵-۸-۵ روش تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) 295
۵-۹ روشهای تخصیص هزینههای دوایر خدماتی ۳۰۰
۵-۹-۱ روش مستقیم ۳۰۰
۵-۹-۲ روش تخصیص یکطرفه ۳۰۰
۵-۹-۳ روش استفاده از معادلات همزمان (دوطرفه) ۳۰۱
۵-۹-۴ چگونگی تخصیص هزینههای مراکز فعالیت ۳۰۲
۵-۱۰ محاسبه بهای تمام شده به روش ABC 303
۵-۱۱ تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده از مطالعه انجام شده ۳۶۸
۵-۱۱-۱ تفاوت قابل ملاحظه در بهای تمام شده شناورها ۳۶۸
۵-۱۱-۲ کاهش قابل ملاحظه زینههای عمومی و اداری و تشکیلاتی ۳۷۸
۵-۱۱-۳ فرآیندهای متفاوت انجام فعالیتها، هزینههای متفاوتی را دربر خواهد داشت سه فروند از لندینگ کرافتهای مورد بررسی در این مطالعه از یک نوع میباشند (لندینگهای ۱۰۱ و ۱۰۲ و ۱۰۳) ۳۷۹
۵-۱۱-۴ هزینهها در مراکز فعالیت از یکدیگر تأثیر میپذیرند. ۳۸۰
۵-۱۱-۵ استفاده از روش ABC برای برون سپاری کارهای شرکت ۳۸۱
۵-۱۱-۶ تأثیر استفاده از سیستم ABC به روی رفتار سازمانی ۳۸۲
۶ فصل ششم ۳۸۴
۶-۱ خلاصه روند انجام مطالعه و کارهای انجام پذیرفته ۳۸۴
۶-۲ نتایج بدست آمده از انجام موضوع ۳۸۶
۶-۳ پیشنهادات ۳۸۸
۶-۳-۱ پیشنهاداتی برای مدیریت شرکت ۳۸۸
۶-۳-۲ پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی مرتبط با موضوع ۳۸۹
۱ فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه
ضرورت جهانی شدن بنگاهها و جوامع واقعیتی پذیرفته شده و غیرقابل انکار است. در محیط تجارت کنونی بیش از هر دوره و زمان گذشته، تنها چیزی که ثابت مانده است همان پدیده تغییرات است. تغییرات سریع و عظیم دو دهه اخیر در تکنولوژی و افزایش نقش تکنولوژی اطلاعات و سیستمهای کامپیوتری در اداره سازمانها، نحوه مدیریت و رهبری سازمانها را دگرگون نموده است و مدیریت و اداره کردن بنگاههای اقتصادی به روشهای گذشته تقریباً غیرممکن شده است. امروزه یکی از مسائل و چالشهای مدیران بنگاههای اقتصادی افزایش بهرهوری و دستیابی به مزیت رقابتی به منظور ماندگاری پایدار در عرصه کسب و کار میباشد.
برای حصول اطمینان در احراز قابلیت رقابت و داشتن مزیت رقابتی پایدار در فضای کسب و کار و ایجاد یک بستر مناسب سازمانی، توسل به شعار و لفاظی نمیتواند کارساز باشد. مدیریت و فرآیندهای مرتبط با آن در تداوم فعالیت و ماندگاری بنگاههای اقتصادی در محیط رقابتی کسب و کار نقش پراهمیتی ایفاد میکند.
همزمان با رشد و توسعه تکنولوژی پیشرفته و پیچیدگی روزافزون فعالیتها، درک این پیچیدگیها و استفاده از این موقعیت برای سازمانها اهمیت زیادی دارد. در چنین شرایطی مدیران با داشتن یک بینش وسیع و اتخاذ استراتژیهای مناسب، تدابیر و مقدمات مورد نیاز را جهت استفاده از این فرصتها فراهم کنند. علاوه بر رشد و تغییر سریع تکنولوژی، فضای تجاری کاملاً رقابتی که کیفیت بالا، خدمات عالی و قیمتهای فروش معقول و پایین را طلب میکند، اهمیت مضاعفی در درک فرصتها و بکارگیری روشهای مناسب برای استفاده از این موقعیتها فراهم میکند. در این میان بی شک حیات و بقاء سازمانها مستلزم طراحی و بکارگیری سیستمهای مناسب جهت مواجه شدن با این شرایط است. امروزه سازمانها برای اینکه بتوانند خود را با این تغییرات سریع تطبیق دهند، ویژگیهای زیادی باید داشته باشند. مجموع این ویژگیها در خصوصیات سازمانهای در سطح جهانی لحاظ شده است. این دیدگاه بر سه پایه اساسی قرار دارد که عبارتند از:
۱) سیستم تولید بهموقع
۲) کنترل کیفیت جامع
۳) روشهای محاسبه ارزش افزوده
یکی از این ویژگیهای مهم و اساسی، که بدون شک ساز و کارهای آن تاثیر زیادی بر آینده سازمان و استفاده از موقعیتها و شرایط رقابتی دارد، استفاده از روشهای نوین محاسبه ارزش افزوده است. اهمیت توجه و بکارگیری این روشها در این است که با تمسک به آنها میتوان ضمن فراهم کردن اطلاعات مناسب، به ارزش افزوده بالاتر و استفاده بهینه از منابع سازمانی دست یافت.
تحولات و چالشهای جهانی، فناوری اطلاعات، پیچیدگیهای فرآیند تولید و لزوم پاسخ به تغییرات سریع تکنولوژی باعث دگرگون شدن روشهای محاسبه ارزش افزوده شده است، بهطوری که خیلی از روشهای این دیدگاه متاثر از همین چالشها است. بدیهی است بکارگیری روشهای سنتی حسابداری مدیریت پاسخگوی نیازهای متنوع امروزی نمیباشد، بنابراین لزوم طراحی و بکارگیری روشهای نوین که متاثر از تغییرات و ساز و کارهای دنیای رقابت و پرچالش امروز باشد، یکی از ضروریات سازمانهای موجود است. بسیاری از رویکردها و تکنیکهای حسابداری مدیریت بر مبنای مفهوم ارزش آفرینی بوجود آمدهاند. این تکنیکها با محور قرار دادن، مفهوم ارزش و ارزش آفرینی به بنگاههای اقتصادی کمک نموده که در شرایط جدید رقابتی بتواند استراتژیهای مناسب را برای رقابت و بقا اتخاذ نماید. یکی از این روشها که امروزه بخاطر قابلیتها و تواناییهای آن استفاده گستردهای پیدا کرده است. سیستم «هزینه بر مبنای فعالیت» یا اصطلاحاً سیستم “ABC” است.
سیستم ABC یکی از سیستمهای نوین هزینهیابی محصولات و خدمات است که میتواند همراه با سیستم هزینهیابی مرحلهای و سفارش کار جهت تهیه اطلاعات دقیق تر در خصوص هزینهها و تصمیمگیریها بکار رود. این سیستم با بکارگیری روشهای مناسب اثرات حاصل از تغییرات تکنولوژی، پیچیدگی و ویژگیهای خاص هر محصول را در محاسبه هزینهها منظور میکند. برتری این سیستم نسبت به سایر سیستمهای هزینهیابی، توانایی شناسایی دقیق هزینهها و ارائه اطلاعات غیرمالی جهت بهبود عملکردها و فعالیتها است. این تواناییها باعث شده است که امروزه کاربردهای گوناگون آن در سیستمهای تولیدی و خدماتی روز به روز افزایش یابد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.