بازی درمانی و بازی کودکان
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
بازی درمانی و بازی کودکان دارای ۳۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد بازی درمانی و بازی کودکان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز بازی درمانی و بازی کودکان۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بازی درمانی و بازی کودکان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن بازی درمانی و بازی کودکان :
بازی درمانی و بازی کودکان
مقدمه
بازی درمانی یکی از روشهای مؤثر در درمان مشکلات رفتاری و روانی کودکان است. بطور کلی بازی نقش مؤثری در رشد کودک دارد و در خلال بازی میتوان به بسیاری از ویژگیها ، مسائل و رشد کودک پی برد. بازیهای کودکان مختلف و نوع ویژگیهایی که از خود ظاهر میسازند تفاوتهایی با یکدیگر دارند. هر چند نوع بازیها در گروههای سنی و بچههای گروه سنی مشترکاتی دارد، اما نوع شرکت کودک در بازی اهمیت ویژه دارد. بازی درمانگر در واقع از موقعیت بازی برای ایجاد ارتباط با کودک استفاده میکند و تلاش میکند به تخلیه هیجانی او و حل و فصل مشکلات او در زندگی عادیاش بپردازد. ویرجبینا و اسلاین از بازی درمانگران مطرح در این زمینه هستند.
اصول بازی درمانی
اسکلاین در سال ۱۹۸۲ اصول پایهای را برای اجرای روش بازی درمانی معرفی میکند و معتقد است بدون رعایت این اصول رابطه و شرایط اولیه برای بازی درمانی ایجاد نخواهد شد.
• درمانگر باید به توسعه یک رابطه گرم و دوستانه با کودک بپردازد. این رابطه اهمیت شایان توجهی بر مؤثر بودن این روش خواهد شد. شاید درمانگر ناچار شود برای ایجاد چنین رابطهای ویژگیهایی را در موقعیت بازی بپذیرد. همانطور که در شیوههای روان درمانی بزرگسالان ایجاد رابطه مفید بسیار ضروری و در واقع اساس کار است، در بازی درمانی کودکان نیز ایجاد چنین رابطهای گام اول در شروع درمان است و بدون آن هیچ پیشرفت در کار درمان بوجود نخواهد آمد.
بازی کودکان
روانشناسان دوره کودکی را دوره بازی کردن کودک میدانند. بازی کودک ابتدا با اشیاء است و سپس شامل انسانها میشود. از سنین ۳ و ۴ سالگی کودک به تدریج به بازیهای گروهی و اجتماعی رو میآورد. در این گونه بازیها کودک رفتار با دیگران را تمرین میکند و با اصول زندگی جمعی و چگونگی رفتار با دیگران به تدریج آشنا میشود و این به رشد اجتماعی و اخلاقی او کمک میکند. بازی حس کنجکاوی، ابتکار و خلاقیت کودک را برمیانگیزد و به رشد ذهنی او کمک میکند. همچنین بازی از لحاظ جسمی موجب هماهنگی عضلات و اعضای بدن میشود و در نتیجه حرکات بدنی طفل را به بهترین وجه ممکن شکل میدهد. بازی باعث نیرومندی کامل و رشد صحیح جسمانی میگردد. از طریق بازی حواس دیگر کودک مثل لامسه، بینایی، توازن و تعادل به کار افتاده و مهارتهای لازم را برای کودک ایجاد میکند. پس به خاطر داشته باشیم که شغل کودک مخصوصاً از ۴ تا ۷ سالگی بازی است.
مهمترین ویژگی دوران قبل از مکتب:
هفت سال اول زندگی دورهای است که در آن کودک از آموزش جدی و رسمی معاف است. در این دوره کودک از آزادی عمل بیشتری برخوردار است و نباید تکلیف شاقی را بر او تحمیل کرد. چنین به نظر میرسد که در این دوره کودک از یک طرف موجود بسیار با ارزشی است که باید در خانواده گرامی داشته شود و مورد مهر و محبت و احترام والدین خود باشد؛ از سوی دیگر نباید به او سختگیری صورت گیرد و برنامههای جدی و سنگین از لحاظ تعلیم و تربیت بر دوش ناتوان او تحمیل کرد.
تأثیر بازى در کودکان
فواید بازى
– بازى در رشد جسمى انسان تأثیر مىگذارد. فروبل اعتقاد دارد بازى یکى از مهمترین عواملى است که مىتواند باعث هماهنگى رشد کودک از لحاظ جسمی، روانى و اجتماعى گردد شاید بتوان گفت که این فایده بازى اولین و بدیهىترین تأثیر بازى است و مسلماً در سلامت و شادابى جسم و روان تأثیر بهسزائى دارد.
– بازى عاملى است که بهوسیله آن مىتوان نقاط قوت و ضعف خود را شناخت و این در واقع نوعى واقعیت آزمائى (Reality testing) است که بدان وسیله مىتوان با شناخت خود به تقویت بیشتر نکات قوت و برطرف کردن نکات ضعف اقدام نمود.
– بازى تعیینکننده جایگاه اجتماعى است، کودک از طریق بازى به فعالیتهاى مفرحى مىپردازد که در آن مقبولیت اجتماعى بیابد و هرچه در این راه موفق باشد جامعهپذیرى راحت و سهلترى خواهد داشت، مشارکت، همکارى و رعایت حقوق دیگران و رعایت قوانین اجتماعى در بازىها یاد گرفته مىشود.
– بازى وسیله ارتباط با کودک است، با استفاده از بازى مىتوان با کودکان رابطه برقرار نمود در کودکان بهعلت اینکه از لحاظ کلامى به پختگى لازم نرسیدهاند بازى مىتواند وسیله مؤثر ارتباط باشد، الفت و مؤانست با کودک از طریق بازى به راحتى صورت مىگیرد.
– کودک از طریق بازى علاقه اجتماعى (Social interest) را که نمادى از ظرفیت انسان براى تعامل با اجتماع است یاد مى گیرد.
نوع فایل:word
سایز:۴۶.۶ KB
تعداد صفحه:۲۸
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.