امامت و غیبت از دیدگاه علم کلام


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 امامت و غیبت از دیدگاه علم کلام دارای ۳۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد امامت و غیبت از دیدگاه علم کلام  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز امامت و غیبت از دیدگاه علم کلام۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی امامت و غیبت از دیدگاه علم کلام،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن امامت و غیبت از دیدگاه علم کلام :

امامت و غیبت از دیدگاه علم کلام

امامت و غیبت از دیدگاه علم کلام
فهرست مطالب

پیشگفتار

تبارنامه با شرافت

اساتید سید مرتضى (قدّس سرّه)

مختصرى درباره روش زندگى وسیره سید مرتضى(قدّس سرّه)

تألیفات و خدمات سید مرتضى (قدّس سرّه)

مختصرى درباره کتاب «المقنع فى الغیبه»

اهمیت کتاب

زمان و سبب تألیف کتاب

امامت و غیبت

دو اصل مبنایى براى غیبت

اصل لزوم امامت

اصل لزوم عصمت

دیدگاه سایر فرقه ها

انحصار امام در امام غائب

علت غیبت و جهل به آن

حکمت غیبت و جهل به آن

لزوم حفظ کردن اصول بحث

تقدّم اصول بر فروع

فرع قبل از اصول؟ هرگز

اعتماد بزرگان بر این روش

فرق بین دو روش

غیبت، فرع امامت

برترى این روش در بحث غیبت

تأکید بر حفظ سیر موضوعى بحث

بررسى حکمت غیبت

پنهان شدن از دید ستمکاران

فرق بین اختفاء پیامبر و غیبت امام

طولانى یا کوتاه بودن غیبت

عدم غیبت امامان پیشین

فرق بین غیبت و عدم وجود

مخفى بودن پیامبر(صلى الله علیه وآله) و عدم وجود او

ظهور در جانپناه

اقامه حدود الهى در زمان غیبت

غیبت امام و هدایت به حق

امام غایب و بیان احکام

علّت عدم ظهور امام براى دوستان خود

مناسب نبودن این جواب

جواب از اعتراض نویسنده

جهت ترس از اولیاء در هنگام ظهور

تکلیف غیر مقدور

جواب ازاین اعتراض اینست که

اساس رسیدن به نتیجه

فرق بین دوست و دشمن در علّت غیبت

آنچه در آینده سبب کفر مى شود در حال حاضر کُفر نیست

امامت و غیبت (کتابى درتکمیل المقنع)

مقدمه بحث

الهام گیرى اولیاء از امام غایب(علیه السلام)

حدّ تأثیر غیبت بر نقش امام(علیه السلام)

عدم فرق بین غیبت و ظهور در الهام گیرى اولیاء

عدم ضرورت ظهور براى اولیاء

چگونگى آگاهى امام غائب بر امور

دیدن کارها توسط خود ایشان(علیه السلام)

شهادت دادن شاهدان نزد حضرت(علیه السلام)

اقرار در نزد امام(علیه السلام)

احتمال دورى و نزدیکى امام(علیه السلام)

امکان تعیین جانشین

بهره ورى از وجود امام(علیه السلام)

عدم امکان جایگزین براى امام(علیه السلام)

کیفیّت آگاهى امام(علیه السلام) به زمان ظهور

عدم اعتماد امام(علیه السلام) بر ظنّ و گمان

جواب بر طبق روش مخالفین

مورد خاص یکسانى حکم ظهور و غیبت

بسمه تبارک و تعالى

«از خداى متعال فرج و ظهور

ولى عصر (عجّل اللّه تعالى فرجه الشّریف) را بخواهیم»

«به مردم بگو: به این مکان (مسجد مقدّس جمکران) رغبت نمایند و آن را عزیز دارند …».

«از فرمایشات حضرت مهدى(علیه السلام) به حسن بن مثله جمکرانى»

اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فِی هذِهِ السّاعَهِ وَ فی کُلِّ ساعَه وَلِیَّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ اَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فِیها طَویلاً.

یشگفتار :

( یا صاحب الزّمان ادرکنا )

سپاس و ستایش خداوند را سزاست که پروردگار عالمیان است وبرترین صلوات و سلامها نثار نیکوترین آفریدگان خدا، حضرت محمد و خاندان پاک او باد، به ویژه امام دوران و صاحب زمان، حضرت مهدى حجّت منتظر (عجل الله تعالى فرجه الشریف).

معروف است که دانشهاى دینى سر چشمه گرفته از نیازهایى است که مسلمانان را به ایجاد آن سوق داده است. سپس این دانش ها در طى زمان به تدریج تکامل یافته و اصول و قواعدى براى آن ایجاد شده و دانشمندان و کتابهایى خاص در هر باب پدیدار گشته اند.

چنانکه علوم لغت و زبان شناسى عربى، از نیاز به فهم قرآن کریم واحادیث شریفه که به زبان عربى فصیح هستند پدید آمده و به تدریج به پیدایش صرف و نحو و بلاغت و غیره انجامیده است.

و علوم فقه و اصول، در اثر نیاز به شناخت احکام شرعى، و بعد از رحلتِ بیانگر شریعت یعنى حضرت رسول اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم)، و بدنبال اختلاف آراء واقوال در مسائل عبادى و معاملاتى پایه گذارى شده است.

و بقیه علوم دینى نیز بر همین منوال پدیدار شده و به تدریج رشد وتکامل یافته اند و از آن جمله است علمى که بنام «علم کلام» نامیده مى شود و پدید آمدن آن در اثر اختلاف اقوال و تعدد آرایى بوده که در مسائل اعتقادى همچون جبر و تفویض، اختیار، عدالت و امامت و غیر آن بین مسلمانان پیش آمد.

علم کلام را اینگونه تعریف کرده اند: «علمى است که به واسطه آن، انسان از راه ارائه براهین و دفع شبهه ها، بر اثبات حقایق دینى قدرت مى یابد.»( )

و بحث امامت و خلافت، اساس آن اختلافات حاصله بشمار مى آید. چنانکه مى توان از ابتداى تشکیل سقیفه بنى ساعده تا امروز و تا ظهور حضرت مهدى(علیه السلام)محور اساسى علم کلام را، همین امامت و مسائل مربوط به آن و امور مترتب بر آن دانست.

از آنرو که اگر علم کلام شامل مباحث عقیدتى دیگرى نیز هست، اختلافات حاصله در آن ابواب نیز نتیجه کناره گزینى مردم از چشمه زلال و حیاتبخش علوم اهلبیت(علیهم السلام)است.

( الهام گیرى اولیاء از امام غایب(علیه السلام))

بطور خلاصه اینکه: دوستان و اولیاى امام زمان(علیه السلام) و شیعیان و معتقدین به امامت او در حال غیبت از او بهره مند مى شوند همان بهره اى که قائلیم در تکلیف بندگان باید وجود داشته باشد.

زیرا آنان با فرض اینکه به وجود او در بین خودشان علم دارند و نسبت به وجوب اطاعت و لزوم فرمانبرى از او یقین قطعى دارند بناچار باید از او بترسند و در انجام کارهاى ناپسند از او بهراسند و نسبت به تأدیب و انتقام و بازخواست و غضب او بیمناک باشند تا بدین وسیله، انجام واجبات از آنان فزونى گیرد و ارتکاب گناهان و بدیها کاهش پذیرد یا حد اقل انجام واجبات و ترک محرمات بر ایشان نزدیکتر و شایسته تر باشد.

و این است همان جهت عقلى نیاز به امام(علیه السلام) .

حدّ تأثیر غیبت بر نقش امام(علیه السلام) : و گویا مى بینم که شنیدن این سخن براى بعضى از مخالفین ما چه بسا موجب تعجّب است و مى پرسد: چه غضبى براى انسانى که غایب و مخفى شده و ترسان و وحشت زده است؟

نوع فایل:word

سایز:۵۲.۵ KB

تعداد صفحه:۳۴

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.