احکام پسران


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 احکام پسران دارای ۴۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد احکام پسران  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز احکام پسران۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی احکام پسران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن احکام پسران :

احکام پسران

احکام پسران
فهرست مطالب

سخنى با خواننده

درس اول : شناخت احکام

درس دوم : طهارت

درس سوم : غسل

درس چهارم : نجاسات

درس پنجم : مطهرات یا پاک کننده ها

درس ششم : نماز

درس هفتم : شکیات نماز

درس هشتم : نماز آیات

درس نهم : نمازهاى مستحبى

درس دهم : نمازهاى معصومین

درس یازدهم : روزه

درس دوازدهم : خمس و زکات

درس سیزدهم : حج و امر به معروف و نهى از منکر

درس چهاردهم : جهاد و دفاع در اسلام :

درس پانزدهم : خرید و فروش :

درس شانزدهم : اجاره

درس هفدهم : ازدواج

درس هیجدهم : غصب – نذر – عهد – سوگند – وصیت و ارث

درس نوزدهم : معاملات بانکى

درس بیستم : تلقیح – تشریح – پیوند

احکام پسران
فهرست مطالب

سخنى با خواننده

درس اول : شناخت احکام

باید توجه داشت که احکام اسلامى به دو دسته تقسیم مى شود:

۱ – تکلیفى :

۲ – وضعى :

واجب –

مستحب –

مکروه –

مباح –

انسان براى بدست آوردن احکام دینى مى تواند یکى از این سه راه را انتخاب کند:

۱ – اجتهاد:

۲ – احتیاط:

۳ – تقلید:

تقلید بر دو نوع است :

۱ – تقلید کورکورانه :

۲ – تقلید آگاهانه :

تعدد مراجع تقلید چرا؟

شرایط مرجع تقلید:

پاسخ به چند سؤ ال :

س ۱ – از چه راهى مى توان فتواى مجتهد را بدست آورد؟

س ۲ – آیا از مجتهدى که از دنیا رفته مى توان تقلید کرد؟

س ۳ – نظر مجتهد بر چند نوع است ؟

به پرسشهاى زیر پاسخ دهید:

درس دوم : طهارت

وضو:

چگونگى وضو:

مسائل مسح :

شرط وضو:

احکام و شرائط وضو:

وضوى جبیره :

کارهاى زیر نیاز به وضو دارد:

شک در وضو:

شک در وضو:

چیزهایى که وضو را باطل مى کند:

تیمم :

مواردى که باید تیمم کرد:

به پرسشهاى زیر پاسخ دهید:

درس سوم : غسل

۱ غسل ترتیبى :

۲ – غسل ارتماسى :

الف – غسل جنابت

مسائلى پیرامون غسل :

کارهایى که بر جنب حرام است :

ب – غسل مس میت ،

ج – غسل میت ،

چگونگى غسل :

چند مساءله :

به پرسشهاى زیر پاسخ دهید:

درس چهارم : نجاسات

اشیاء نجس بدین شرح است :

۱ و ۲ – بول و غائط:

۳ – منى :

۴ – مردار:

۵ – خون :

۶ – کافر:

۷ و ۸ – سگ و خوکى ،

۱۰ – فقاع :

۱۱ – عرق شتر نجاستخوار ولى :

نجاست هر چیزى از سه طریق ثابت مى شود:

احکام نجاسات :

چگونه نجاست سرایت مى کند؟

خوردن و آشامیدن

به پرسشهاى زیر پاسخ دهید:

درس پنجم : مطهرات یا پاک کننده ها

چیزهایى که اشیاء را پاک مى کنند عبارتند از:

۱ – آب :

چگونگى تطهیر با آب :

۲ – زمین :

۳ – آفتاب :

آفتاب با شرایط زیر پاک کننده است :

۴ – اسلام :

۵ – استحاله :

۶ – انتقال :

۷ – تبعیت :

۸ – بر طرف شدن عین نجاست :

۹ – استبراء:

۱۰ – غائب شدن مسلمان :

به پرسشهاى زیر پاسخ دهید:

درس ششم : نماز

نماز چیست ؟

چرا نماز بخوانیم ؟

اقسام نماز:

نمازهاى یومیه :

واجبات نماز:

آنهایى که رکن اند عبارتند از:

۱ – نیت :

۲ – تکبیره الاحرام :

۳ – قیام :

۴ – رکوع :

۵ – سجود:

و آنهایى که غیر از رکن اند عبارتند از:

۱ – قرائت :

۲ – ذکر:

۳ – تشهد:

۴ – سلام :

۵ – ترتیب :

۶ – موالات :

اذان و اقامه :

چگونگى اذان و اقامه :

آموزش نماز:

به پرسشهاى زیر پاسخ دهید:

درس اول : شناخت احکام

ارزش انسان در این است که تلاش کند برنامه زندگى خود را بر اساس قوانین و مقررات اسلامى پایه گذارى نماید این مقرارت عبارتند از:

۱ – مبانى اعتقادى که شامل اصول دین است . این نوع چون مربوط به اساس دین است باید از روى دلیل باشد، هر چند که دلیل ساده باشد. در این صورت در مسائل اعتقادى و اصول دین ، جاى تقلید نیست .

۲ – احکام یا دستورات عملى که مربوط به فروع دین است .این نوع چون مربوط است به فروع دین و کارهایى که انسان باید انجام دهد مربوط مى شود به احکام و دستورات دین که از طریق تقلید و پیروى از مجتهد و کارشناس متخصص صورت مى گیرد.

۳ – اخلاق که مربوط است به پرورش روح سالم سازى روان و ایجاد صفات پسندیده در انسان .

مسائل اخلاقى گاهى بصورت اخلاق عملى و سیره زندگى امامان و بزرگان مطرح مى شود و گاهى به صورت اخلاق نظرى است که از طریق آشنایى به احادیث و روایات بدست مى آید.

باید توجه داشت که احکام اسلامى به دو دسته تقسیم مى شود:

۱ – تکلیفى :

احکامى است که وظیفه انسان را نسبت به رفتار خود مشخص مى کند مثل اینکه عملى واجب یا حرام یا مستحب یا مباح و یامکروه است .

۲ – وضعى :

حکمى است که شرع غیر از آن پنج قسم در مورد عملى که انسان انجام داده و یا وضعى که پیش آمده ، آورده باشد.

واجب –

کارى است که انجام آن لازم و ترک آن کیفر الهى دارد مثل نماز و روزه

مستحب –

کارى است که انجام آن داراى ثواب است و ترک آن کیفرى ندارد مثل نمازهاى مستحبى .

مکروه –

کارى است که ترک آن خوب و ثواب دارد و انجام آن کیفرى بدنبال ندارد مثل خواندن نماز مستحبى در خستگى .

مباح –

کارى که انجام آن مساوى است نه داراى کیفرى است و نه ثواب و اجرى دارد که بسیارى از کارهاى روزمره انسان مثل آب آشامیدن – غذا خوردن از این نوع است .

انسان براى بدست آوردن احکام دینى مى تواند یکى از این سه راه را انتخاب کند:

۱ – اجتهاد ۲ – احتیاط ۳ – تقلید

اینک به توضیح هر یک مى پردازیم :

۱ – اجتهاد:

اجتهاد در لغت به معنى سعى وتلاش و در اصطلاح فقهى عبارت از بدست آوردن احکام از قرآن – سنت – عقل و اجماع است . سنت عبارت از مجموعه گفتار معصومین و رفتار آنان و تقریر و امضاى ایشان و اجماع همان اتفاق فقهاست بر حکمى از احکام دینى .

۲ – احتیاط:

عبارت است از عمل کردن به احکام ، به نحوى که انسان یقین کند به وظیفه اش عمل کرده است در اینصورت عمل به احتیاط براى کسانى است که موارد احتیاط را بشناسند و این خود، کار دشوارى است .

۳ – تقلید:

تقلید عبارت است از عمل شخص مکلف به دستورات مجتهد جامع الشرایط، بنابراین بر هر شخص مکلفى که مجتهد نیست و طریق احتیاط را نمى شناسد و یا مى شناسد ولى نمى خواهد عمل کند، لازم است بخاطر صحیح بودن عبادتش ، به یکى از مجتهدین جامع الشرایط رجوع نموده و از او تقلید نماید.

مى دانیم که تقلید یک مساءله فطرى است و چیزى نیست که اسلام از خود براى ما آورده باشد بلکه هر کسى به حکم فطرت خداداد خویش ، در مسائلى که نمى داند و یا نیاز جسمى و یا روانى او مى طلبد به متخصص فن مراجعه مى کند تا مشکل او حل شود در این صورت بیمار به پزشک ، شاگرد به معلم و جاهل به مسائل شرعى ، به متخصص این فن که مجتهد جامع الشرایط است مراجعه مى نماید.

تقلید بر دو نوع است :

۱ – تقلید کورکورانه :

عبارت از کارى است که انسان بدون آگاهى و توجه به این که آیا این تقلید برایش سودمند است یا زیان آورد، از دیگران الگو بگیرد و رفتار و گفتار دیگران را براى خود سرمشق قرار دهد.

۲ – تقلید آگاهانه :

عبارت از این است که انسان در مسائلى که آگاهى ندارد و نمى فهمد، به متخصص فن مراجعه مى کند و هر دستورى را که او صادر کند انجام مى دهد و یکى از این موارد تقلید، پیروى مردم از مجتهد جامع الشرایط است .

تعدد مراجع تقلید چرا؟

بعضى ها مى پرسند که ما چون قرآن و مذهب و پیامبرمان یکى است باید مرجع تقلیدمان هم یکى باشد چرا باید در یک زمان چند مجتهد وجود داشته باشند و در زمانى که همه آنها در یک سطح علمى هستند شخص ‍ مختار است از هر کدام که مى خواهد تقلید کند.

براى پاسخ باید توجه داشت که مکتب تشیع بر خلاف سایر فرق اسلامى براى علم ارزش قایل است و مى گوید هر کسى که تحصیل دینى کند و به مرحله استنباط و استخراج احکام شرعى برسد خود مجتهد است و نباید از دیگرى تقلید کند و دیگران مى توانند و از او تقلید کنند. حال اگر از میان ده نفر مجتهد جامع الشرایط متساوى ، یکى را انتخاب کنیم و نه نفر دیگر را عقب بزنیم علم را محکوم کرده ایم ، و این کار براى مکتبى که خود را مترقى مى داند درست نیست پس وجود تعدد مراجع و مقلدین ، خود شاهد زنده بر بها دادن به علم و دانش است در حالى که در سایر فرق اسلامى مانند اهل سنت هر فرقه و گروهى باید از اندیشه هاى فقهى رئیس و مؤ سس آن پیروى کند.

شرایط مرجع تقلید:

شخصى که انسان او را بعنوان مرجع تقلید برمى گزیند باید داراى شرائط زیر باشد:

۱ – عادل باشد، یعنى واجبات را انجام دهد و از گناهان دورى جوید .

۲ – زنده باشد، بنابر این از مجتهد مرده نمى شود تقلید کرد ولى اگر در زمان حیات مجتهدى از او تقلید کرده وقتى که از دنیا رفت مى تواند همچنان بر تقلید او باقى ماند.

۳ – مرد باشد.

۴ – بالغ باشد.

۵ – شیعه دوازده امامى باشد.

۶ – حلال زاده باشد.

۷ – بعضى از فقهاء تقلید اعلم را بعنوان فتوا و بعضى را بصورت احتیاط واجب ، بیان مى کنند.البته تشخیص اعلم حتى میان اهل و دانش بسیار مشکل است و ممکن است یک مجتهد در قسمتى از مسائل فقهى مثل نماز مثلا تبحر و تسلط بیشترى داشته باشد ولى مجتهد دیگر، در مبحث دیگرى مثل طهارت و پاکیزگى تسلطش بیشتر باشد در این صورت اگر اعلمیت یک مجتهد از راه شناخت خود انسان یا توسط شهادت دو نفر عالم عادل یا از راه تاءیید گروهى از عالمان دین ، که توان تشخیص اعلمیت را دارند، به دست بیاید باید همگى او را بعنوان مرجعیت عامه انتخاب کنند حتى اگر احتمال اعلمیت او را بدهند مقدم است .

پاسخ به چند سؤ ال :

س ۱ – از چه راهى مى توان فتواى مجتهد را بدست آورد؟

ج – فتواى مجتهد را از راههاى ذیل مى توان بدست آورد:

۱ – انسان از خود مجتهد، مساءله را بشنود.

۲ – از دو نفر عادل بشنود.

۳ – از کسى که مورد اعتماد و اطمینان است بشنود.

۴ – از رساله خود مجتهد فتوى را به دست بیاورد.

س ۲ – آیا از مجتهدى که از دنیا رفته مى توان تقلید کرد؟

ج – تقلید ابتدائى که انسان مى خواهد تازه تقلید کند خیر ولى اگر مدتى از مجتهدى تقلید کرده و به مسائل او عمل نمودن و بعد از دنیا رفته مى توان با فتواى مجتهد جدید بر تقلید میت باقى ماند و البته در صورتى که مجتهد جدید بقاء بر تقلید میت را رساله مجتهد قبلى نموده به فتواى مجتهد جدید منتخب خود، عمل نماید.

س ۳ – نظر مجتهد بر چند نوع است ؟

ج – مجتهد به چند صورت ممکن است نظر بدهد:

۱ – حکم کند فردا اول شوال و روز عید فطر است . که نوعا در اختیار مجتهد حاکم و ولى فقیه است .

۲ – فتوا دهد کارى واجب یا حرام یا مستحب یا مکروه یا مباح است مثلا فتوا دهد در وقتى که انسان نماز واجب بعهده دارد نمى تواند روزه مستحبى بگیرد.

۳ – نظریه خود را به صورت احتیاط واجب بیان کند مثلا بگوید احتیاط واجب است که تسبیحات اربعه را سه مرتبه بگویدکه در این صورت مقلد یا به همان احتیاط عمل کند و یا به مجتهد دیگرى مراجعه مى نماید که یک بار را کافى مى داند.

۴ – پس از فتوى یا پیش از آن احتیاط کند مثلا بگوید: احتیاط، آن است که نماز را دوباره بخواند، که این احتیاط مستحب است .

نوع فایل:word

سایز:۴۸۸ KB

تعداد صفحه:۳۷

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.