مقاله عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهشهای دانشجویی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهشهای دانشجویی دارای ۲۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهشهای دانشجویی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهشهای دانشجویی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهشهای دانشجویی :

مقدمه

بر اساس رویکردهای موجود، وظیفـه و کـارکرد دانشـگاه در دسـتیابی بـه اهـداف اقتصـاد دانش محور و نظام ملی نوآوری، تولید دانش، آموزش و تربیـت نیـروی انسـانی کارآمـد و ماهر، و انتشار و انتقـال دانـش اسـت.۱ دانشـگاههـا و مراکـز آمـوزش عـالی، بـا آمـوزش مهارتهای علمی و عملی به نیروی انسـانی، عـلاوه بـر تـأمین نیـروی کارآمـد موردنیـاز، موجب انتشار دانش میشوند. به یقین انتقال و به کارگیری دانش، فرایندی هزینهبر است و در زنجیره خلق و بهرهبرداری دانش، عناصر مختلفی دحالر تعامل هستند دانش لزومـاً در دانشگاهها خلق نمی شود، بلکـه دانشـگاه جزیـی مهـم و حیـاتی اسـت و در همکـاری بـا بخشهای تولیدی و خدماتی، علاوه بر پژوهشهـای بنیـادی، مـیتوانـد بـه پـژوهشهـای کاربردی، آموزش نیروی انسانی کارآفرین و تأمین نخبگان و اندیشمندان موردنیـاز چرخـه تولید دانش بپردازد،۲ کارکرد دانشگاه علیرغم سابقه طـولانی در ایـران، چنـدان در عرصـه نوآوری وخلّاقیت درخشان نیست. دانشگاه برجستهترین سازمان علمی انسان ساز و مترقی است که لزوم توجه به پژوهش و انجام تحقیقات، به ویژه تحقیقات کـاربردی و توسـعهای در آن محسوس است؛ امری که متأسفانه در نظـام آموزشـی بـه جـای توجـه و اهتمـام بـه نوآوری وخلّاقیت و ترویج شیوههای علمی، بر حافظه و پرورش قوای ذهنی تأکید میکند و همچنان پژوهش جایگاه مشخصی، نه تنها در میان استادان و اعضای هیئت علمـی، بلکـه در بین دانشجویان نیز ندارد . بـه نظـر مـیرسـد، بررسـی موانـع پـژوهش در دانشـگاههـا، اصلیترین، مهم ترین و البته نخستین گام در پژوهشمحور نمـودن آن محسـوب مـیشـود . پژوهش محور نمودن دانشگاهها، نخستین پیششرط موفقیت علمی در عرصههای جهـانی و بینالمللی محسوب می شود. در این خصوص، موانع و معضلات موجود بایـد بـه صـورتی واقعبینانه مورد بحث و بررسی قرار گیرد. بدیهی است که واکاوی موانع پژوهشی، از طریق نخبگان علمی، که بیش از هر قشر دیگری با پژوهش و فناوری مرتبط هستند، بسـیار مفیـد فایده خواهد بود . در این خصوص، استادان و دانشجویان، اصلیترین گروهـی هسـتند کـه میتوانند توانایی و تجربه و ذکاوت خود را در خدمت رفع موانع تحقیق و پژوهش به کـار گیرند . البته ایدههای این افراد نیز باید با حمایت دستگاههای اجرایی و برنامهریـزی مربـوط همراه شود. از سوی دیگر، برای همگامی با فرایندهای جهانی آموزش عالی و زمینـهسـازی

عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهشهای دانشجویی ۷۶۱

برای شکلگیری دانایی محوری و مدیریت دانش در دانشگاههـا و حفـظ و ارتقـای جایگـاه علمی در اقتصاد دانشمحور، واکاری و تحلیل وضعیت فعالیتهای پژوهشی دانشـگاههـا و مهم تر از آن، مولدین اصلی آن، یعنی دانشجویان، که در بهینـه شـدن چرخـه تولیـد دانـش تکیهگاه جامعـه قلمـداد مـیشـوند، ضـرورت اجتنـابناپـذیر اسـت تـا از ایـن طریـق در برنامهریزیهای آموزشـی و تـدوین اسـتراتژیهـای یـادگیری، پـرورش محقـق و روحیـه جست وجوگری وخلّاقیت در اولویت قرار گیرد. در این مطالعه، عوامل بازدارنده مـؤثر بـر پژوهشهای دانشجویی از دیدگاه دانشجویان دانشکده تربیت معلـم دانشـگاه آزاد اسـلامی واحد قم، مورد بررسی قرار گرفته است . تا زمینهساز شکل گیری رویکردهای علمی و تفکر خلّــاق، بــرای تــلاش در جهــت تــأمین و ارضــای نیازهــا و ارتقــای توانمنــدی اعضــا، در

جستوجو و ابداع راههای جدید شود.

اهداف و سؤالات ویژه تحقیق

مهمترین اهداف تحقیق عبارتاند از:

۱ شناسایی عوامل بازدارنده مؤثر بر پـژوهشهـای دانشـجویی از دیـدگاه دانشـجویان دانشکده تربیت معلم دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم؛

۲ اولویتبندی عوامل مؤثر بر پژوهش دانشجویی؛

۳ جلب توجه و حساسیت مدیران آموزش عالی نسبت به ضرورت پرداختن عملی بـه پژوهش و تولید علم، به عنوان مهمترین رسالت دانشگاهها در عصر حاضر؛

۴ تصریح و تأکید بر نقش دانشگاهها در اقتصاد داناییمحور در فرایند جهانیشدن؛

۵ توجه به نقش پژوهشهای دانشجویی در ارتقاء علمی دانشگاهها و جامعه؛

۶ تأملی بر وضعیت پژوهش در دانشگاههای غیردولتی؛

از اینرو، سؤالات تحقیق بر مبنای اهداف فوق چنین طراحی شدهاند:

۱ عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهشهای دانشجویی کدامند؟

۲ نقش کدامیک از عوامل بازدارنده، بر فرایند پژوهش دانشجویی بیشتر است؟

۳ دیدگاه دانشجویان دانشکده تربیت معلم، که رسالت اصـلی پـرورش نسـل آتـی بـر عهده آنهاست، در این زمینه چیست؟

۸۶۱ سال چهارم، شماره اول، پیاپی هفتم، بهار و تابستان ۱۹۳۱

۴ آیا عوامل فردی، فنی و تخصصی در پژوهشهای دانشجویی اثر بازدارندگی دارد؟

۵ نقش عوامل انگیزشی در فرایند پژوهشهای دانشجویی چیست؟

۶ آیا نحوه ارائه خدمات پژوهشـی در دانشـکده در پـژوهشهـای دانشـجویی تـأثیری بازدارنده دارد؟

۷ تا چه حد عوامل اداری، ساختاری و فرهنگی در بازدارندگی پژوهشهای دانشجویی مؤثر هستند؟

ادبیات و پیشینه تحقیق

عصرحاضر، عصر پژوهشهای علمی پیشرفته اسـت . گسـترش دانـش و فنـاوری نـوین و توانایی بالای بشر معاصر در حل معضلات و مسائل جامعه، حاصـل پـژوهش بـوده و هـر اندازه مسائل جامعه پیچیده تر میشود، ضرورت پرورش و جلب نیروهای محقـق و ایجـاد تشکیلات برای برنامهریزی در سـاماندهی فعالیـتهـای پژوهشـی هوشـمندانه نیـز بیشـتر احساس میشود.

تبیین همواره باید با جدیت، شکیبایی، مطالعه وسـیع، تردیـد علمـی، علاقـه و کـاوش مستمر همراه بوده و زمینه توصیف، تبینی، پیشبینی، کنترل پدیدههـا و گسـترش دانـایی را فراهم سازد. امروزه پژوهش مهم ترین شاخص توسعهیافتگی جوامع برای رسیدن به جامعه دانایی محور است و راهی برای به وجود آوردن فناوری، توسعه، پیشـرفت و افـزایش تـوان تولید و ارج نهادن به مقام پژوهشگران، شناسایی و طرح مشکلات آنان برای ارتقای سـطح پژوهش جز الزامات به شمار میرود. پژوهش، نیروی محرکه توسعه همهجانبه و پایـدار در ابعاد فرهنگ، اقتصاد، سیاست و جامعه است. علیرغم جایگاه رفیع پژوهش، این حوزه بـا دشواریهای ساختاری و عملکردی فراوان مواجه است. ضـعف پـژوهش و عقـبمانـدگی علمی، مهم ترین دغدغه و مانع اصلی توسعه جوامع در حال توسعه،۳ ضعف و کمبود مراکز مستقل علمی، وابستگی به بخش دولتی، عدم پشتیبانی دولت از نهادهای پژوهشی، ضـعف مدیریت و تصمیمگیری، فقدان ساختارهای تحقیقـاتی پویـا و مسـتقل، عـدم همـاهنگی در سیاستگذاری و اجرا، فقدان رویکرد نظامگرا در تبیـین نیازهـا و اولویـتهـای پژوهشـی، روشن نبودن استراتژی توسعه، وابستگی روانی به فناوری خـارجی، بـیاعتمـادی بـه تـوان

عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهشهای دانشجویی ۹۶۱

فناوری علمی داخلی، و دستاورهای پژوهشی، فقدان مدیریت علمی، سهلانگـاری در اداره سازمانهای پژوهشی، ۴ اتلاف اعتبـارات و منـابع، فقـدان گـرایش مثبـت نسـبت بـه نقـش تحقیقات در تقویـت بنیـانهـای اقتصـادی و اجتمـاعی، فقـدان نظـام هماهنـگ و کارآمـد اطلاعرسانی برای جلوگیری از موازیکاری و هدر رفتن منابع و تضعیف رونـد پـژوهش و انجام پژوهش های تکراری، ضعف در نظام طبقهبندی، نگهداری اطلاعات و عدم دسترسـی به نتایج تحقیقات در سطوح ملی و بینالمللی، فقـدان رابطـه بـین مراکـز علمـی بـا مراکـز تولیدی خدماتی و عدم حمایت مناسب از پژوهش، عدم سرمایهگذاری در اشـاعه فرهنـگ پژوهش، ضعف کتابخانهها در رفـع نیازهـای محققـان، کمبـود وسـایل و تجهیـزات نـوین اطلاعرسانی، پایین بودن حجم سرمایهگـذاری و اعتبـارات پژوهشـی و عـدم اقبـال بخـش خصوصی در این زمینه، دولتی بودن نهادهای پژوهشی و ضعف شدید فرهنگ تعاون و کار جمعی میان پژوهشگران و مراکز تحقیقاتی، از جمله دغدغـههـا و چـالشهـای موجـود در حوزه پژوهش است.

از سوی دیگر، ساختار تحقیقاتی دانشگاهها و مؤسسات علمـی و پژوهشـی نیـز کـه در تمامی دنیا، تأمینکننده اصلی نیازهای علمی هستند، با دشواریهایی از جمله، عدم تناسـب نظام اداری با نظام پژوهشی، استقرارمقرّرات انعطافناپـذیر، عهـدهداری نظـارت بـه جـای هدایت توسط آموزش عالی، آموزشمحوری به جای پژوهشمحوری و تولید علم، موظـف نبودن استادان به انجام کارهای علمی و تحقیقاتی،۵ ضعف مفرط فرهنـگ پـژوهش و رواج سطحینگری و تأکید آموزش عالی بر یاددهی به جای پژوهش،فقدان کـادر علمـی صـرفاً پژوهشی، تکیه بر اعتبارات دولتی و عدم استقلال دانشگاهها و فقدان تلاش برای بازاریـابی تحقیقات و کسب درآمد، روشـن نبـودن اهـداف و رسـالتهـا، عـدم پویـایی برنامـههـای آموزشی، نبود ارتباطات ساختاری بین آموزش و پژوهش، پذیرش روزافزون دانشجو بدون توجه به ظرفیتها،۶ فقدان انگیزه به جهت وجود بروکراسـی پیچیـده، مشـکلات معیشـتی محققان، فراهم نبـودن امکـان انتشـار و ارائـه تحقیقـات در سـمینارهای علمـی تحقیقـات، دشواری تصویب طرحها، فراهم نبودن امکان ادامه تحصیل در مقـاطع عـالی، نبـود نظـام و سازوکار صحیح ارزیابی و نظارت بر طرحهای تحقیقاتی،مقرّرات دست و پـاگیر اسـتخدام

۰۷۱ سال چهارم، شماره اول، پیاپی هفتم، بهار و تابستان ۱۹۳۱

محقق و مشارکت در طرحها، فقدان رقابت سازنده و کمبـود نیروهـای پژوهشـگر و عـدم برنامهریزی برای تربیت آن، فقدان شایستهسالاری و انزوای نیروهای علمی، پدیده فـرار یـا مهاجرت نخبگان و; روبهرو هستند.

علیرغم اینکه دستیابی به حد اعلای پیشرفت و خودکفایی، تنها در گـرو پـرداختن بـه تحقیــق و پــژوهش هدفمنــد و ســرمایهگــذاری بــر روی پژوهشــگران و دانشــجویان دانشگاههاست، با این حال عوامل مختلفی مانع این مهم میشـوند کـه از عوامـل بازدارنـده پژوهش دانشجویی در دانشگاهها؛ عدم اختصاص بودجه کافی به امر پـژوهش دانشـجویی، عدم نظارت مطلوب بر نحوه اعتبارات موجود، عدم حمایت مادی و معنـوی از طـرحهـای دانشجویی، وجود چالشها و نگرانیهای فکری گوناگون برای تأمین هزینههای دانشگاهی، به ویژه در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و دورههای شبانه دانشگاههـای دولتـی، بـه منظور پرداخت شهریه تحصیلی، اندک بودن استادان برخوردار از روحیه و انگیزه پـژوهش علمی، دشواری دسترس به راهنمایی استادان توانمند بـرای راهنمـایی و مشـاوره پژوهشـی دانشجویان، جزوهمحوری، فقدان یا ضعف ارتباط دانشگاه و صنعت و تبادل اطلاعات میان این دو، اهمیت ندادن به کارآموزیهـا و کـارورزیهـای دانشـجویی در دانشـگاه و صـنایع تولیدی و ; و به طور کلی، فقدان جایگاه مناسب برای پـژوهش در آمـوزش عـالی اسـت. تردید در صلاحیت علمی دانشجویان، ناآشنایی کافی با روشهای تحقیق، به کـار نگـرفتن نتایج تحقیقات دانشجویان، تردید در کیفیت گردآوری اطلاعات و عدم انسجام در سـاختار

و یافتههای پژوهشی، دشواری دسترسی به منابع، بیتوجهی و یـا کـمتـوجهی بـه نیازهـای واقعی و روزآمد، کمتوجهی به ابعاد روانشناختی، جامعهشناختی، اقتصادی، تربیتـی، فنـی، تکنولوژیکی، مدیریتی و; تحقیقات دانشجویی توسط متولیان پژوهشی دانشگاههـا، وجـود ضعف روششناختی و کارگاهی در زمینه پژوهش، آموزش غیرتخصصی و آموزش نظـری

و غیرکاربردی، وجود رویکرد مثبت برای تـألیف و تـدوین صـرف بـه جـای پـژوهش در دانشگاهها، فقدان فضای مناسب تحقیق دانشجویی در دانشگاهها، کمبود کتابها و مجلات علمی ـ تخصصی موردنیاز، تقلیدی بودن پژوهشها، ناکارآمدی واحـدهای درسـی، فقـدان واحد پژوهشی در کنار واحدهای آموزشی، دشواری استفاده از پـژوهشهـای خـارجی، بـه دلیل آشنایی کم با زبان انگلیسی، از دیگر عوامل در زمینه پژوهش دانشجویی است.۷

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.